Droefheid naar God toe

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ben het niet helemaal met je eens, maar dat is toch een patstelling. Maar al die andere teksten over blijdschap dan?

Joh. 15:9-12
Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad; blijft in deze Mijn liefde. Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven, gelijkerwijs ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve en uw blijdschap vervuld worde. Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.

Gal. 5:22-25
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap , vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Tegen de zodanigen is de wet niet. Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.

2 Thess. 5:16
Verblijdt u allen tijd.

Dit is nog maar een zeer kleine greep uit alle teksten die gaan over het tonen van vreugde en het blij zijn in Zijn verlossing. Sla maar eens een concordantie open op de woorden 'vreugde' en 'blij' en 'blijdschap' en 'verheugen'... de teksten (veel Nieuw Testamentisch) stromen je tegemoet!

[Aangepast op 30/6/03 door Madtice]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Een psalm over droefheid en blijdschap is psalm 42

Hij begint met een schreeuw, en eindigt met de hoop:

Wat buigt gij u neder, o mijn ziel en wat zijt gij onrustig in mij?
Hoop op God, want ik zal Hem nog loven; Hij is de menigvuldige Verlossing mijns aangezichts, en mijn God.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Prediker 7:3-4 "Het treuren is beter dan het lachen; want door de droefheid des aangezichts wordt het hart gebeterd. Het hart der wijzen is in het klaaghuis; maar het hart der zotten in het huis der vreugde."
limosa

Bericht door limosa »

Madtice,

Je post veel maar je moet ook wel goed blijven lezen, dus niet alles uitleggen als een bevestiging van je eigen gelijk.

Ik zet de kanttekeningen er niet voor niets bij natuurlijk: De rechte vreugde en vrucht der kinderen Gods is hun in den hemel bereid, maar nu verborgen.

De rechte vreugde vinden de wedergeborenen in de hemel. Da's iets heel anders dan dat we hier zoeken naar vrolijkheid. Heeft niets met elkaar te maken.

limosa

PS. Dit wist je al natuurlijk maar je daagt me uit en ik kan me niet beheersen en ga er weer op in en enz. enz. Zo houden we elkaar wel lekker bezig natuurlijk . . .
Plaats reactie