Er gebeuren geen wonderen meer

Stype

Er gebeuren geen wonderen meer

Bericht door Stype »

Op het forum las ik een aantal wonderverhalen waarvan opvalt dat ze behoorlijk gedateerd zijn! Met andere woorden; ze stammen uit het verre verleden. In evangelische kring vindt het wonder (of wat ervoor door moet gaan) zowat elke dag plaats. Hoe zit dat in de Gereformeerde Gezindte? Ik ken geen recente verslagen van wonderlijke gebeurtenissen. Het wonder geschiedt volgens mij niet meer.
Riks

Bericht door Riks »

Ik denk dat er ook in de gereformeerde gezindte nog dagelijks wonderen gebeuren, bijvoorbeeld als iemand op onverklaarbare wijze aan de dood ontsnapt of onverwacht beter wordt van een ernstige ziekte.

Overigens is in ons moderne, door de wetenschap gekleurde wereldbeeld voor elk onverwacht voorval wel een verklaring te vinden, waarmee God dood verklaard kan worden en de wonderen de wereld uit worden geredeneerd.

Het gaat erom of we zegeningen nog ervaren als wonderen, of als vanzelfsprekendheden. Wonderen zitten niet in het spectaculaire (Jona in de walvis is niet spectaculair, hij paste er gewoon prima in), maar in het feit dat God de omstandigheden zo kan besturen dat die op een bepaald moment zo samenvallen, dat we worden gespaard of rijk gezegend. Het wonder van Jona in de walvis is vooral dat de walvis op het juiste moment voorbij zwom. Alles wordt bestuurd, en dat is al een wonder op zich.
jacob

Bericht door jacob »

zo is dat Riks.
Wonderen gebeuren ieder moment van de dag. Merken we ze ook op?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Precies Jacob, daar kan ik van harte mee instemmen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Logisch dat we ze niet opmerken, wij zijn alleen gefixeerd op grote dingen, er moet minstens iemand worden genezen die verlamd is dat is voor ons pas een wonder. Kleine dingen vallen niet meer op worden als normaal geacht. Voor mij is het opgaan van de zon [sorry ik moet zeggen het "ondergaan" van de aardbol] iedere morgen weer een wonder. Als wij in onze gemeente avondmaal vieren en er iemand aan gaat die nog nooit aan geweest is, dat is een wonder. Hebben we daar oog voor. Ik kan zo wel doorgaan, de geboorte van een kind, als je vader of moeder wordt ervaar je dat als een wonder.
Ik begrijp de vraagsteller wel, het waren/zijn natuurlijk schitterende verhalen, mooie uitreddingen enz. maar die gebeuren nog wel alleen we schrijven ze niet op. Dat is m.i. het verschil. Hoevaak maken we zelf geen dingen mee waarvan we zeggen "wat een wonder dat het zo of zo gelopen is".
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Stype

Bericht door Stype »

Ik heb eigenlijk nog geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom al die bundels met wonderlijke gebeurtenissen (b.v. van ds. Pieters) vol staan met gebeurtenissen die lang geleden plaatsvonden. Hetzelfde geldt voor bekeringsverhalen. Waarom doen we het met verslagen uit vroeger tijden? Geschieden b.v. nog genezingswonderen anno 2003?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik weet niot of er nog genezingswonders gebeuren. Wel weet ik dat het allergrootste wonder nog steeds gebeurt, nl. de trekking van een zondaar tot Christus. Dit gebeurt door Zijn Woord en Geest.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Em.

Bericht door Em. »

Zeker weten dat er wonderen gebeuren, ook in de gereformeerde gezindte!!!
Ik denk ook dat er nog 'spectaculaire' wonderen gebeuren, zoals genezingswonderen. Ik geloof zeker dat er mensen zijn die de gave van genezing hebben gekregen van God. Dat is volkomen Bijbels, waarom zou dat nu niet meer gebeuren?
Waarom je het nu niet ziet? Ik denk dat men er heel voorzichtig mee is, en terecht, het kan ook van de satan komen, die heeft ook veel macht!.
Dit is echter volgens mij geen excuus om dan maar geen aandacht te geven aan de gaven van de Geest (ik heb de indruk dat dat soms te weinig wordt gedaan, terwijl het tot opbouw van de gemeente kan zijn! Misschien een punt om eens over na te denken als refo-christenen?)
Maar (!) toetst alle dingen nauwkeurig. Ook hier is de Bijbel duidelijk, je moet wel zeker weten dat een gave van God gegeven is. Grote voorzichtigheid is hier wel op zijn plaats.
Verder denk ik wel dat het belangrijk is dat het hier allemaal niet om draait. Het grootste wonder is uiteindelijk dat Jezus Christus gekomen is op deze aarde om zondaren zalig te maken!
Stype

Bericht door Stype »

Een wonder lijkt alleen in een verhaal plaats te vinden. Gebedsgenezingen, uitreddingen, reddende engelen, het ervaren van een kennelijk godsbestuur in het dagelijks leven, hebben jullie alleen maar ? uit boeken met oude verhalen van vroeger? Ik ken zo goed als geen hedendaagse getuigenissen!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Stype
Een wonder lijkt alleen in een verhaal plaats te vinden. Gebedsgenezingen, uitreddingen, reddende engelen, het ervaren van een kennelijk godsbestuur in het dagelijks leven, hebben jullie alleen maar ? uit boeken met oude verhalen van vroeger? Ik ken zo goed als geen hedendaagse getuigenissen!
Een van de grootste oorzaken van het ontbreken van wonderen op genezingsgebied is m.i. het gebrek aan vertrouwen [of zo je wilt geloof] Heden ten dage wordt meer geloof gehecht aan de moderne medicijnmeesters zoals b.v. de klassieke homeopathie, die met mistieke verhalen en nepmedicijnen gewijd aan bovenaardse krachten genezing proberen te vinden.

- Let wel ik ben niet tegen het gebruik van artsen, ziekenhuizen en verdere reguliere geneeskunde, we blijven ze nodig hebben. Waar ik wel een tegenstander van ben is de alternatieve geneeskunst. -

Wij als modern westers mens geven ons volle vertrouwen aan de geneeskunde, zonder daarbij de Schepper te betrekken, en een wondervolle genezing op medicijnen alleen verkoopt niet. Dat is de reden. Mijn advies is gebruik de geneeskunde maar geef de eer aan de Gever van de mogelijkheden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Heden ten dage wordt meer geloof gehecht aan de moderne medicijnmeesters zoals b.v. de klassieke homeopathie, die met mistieke verhalen en nepmedicijnen gewijd aan bovenaardse krachten genezing proberen te vinden.
Hierin heb je een punt Egbert, juist in onze gezindte wordt de homepathie omhelsd. Waar is het geloof gebleven in de God Die toch nooit verandert? Met inenten weten we ons standpunt zo gauw, maar weten we de binnenkamer nog te vinden, ook in onze ziekten en noden? Hij is toch 'IK BEN DIE IK BEN'?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Egbert en Ndonselaar,
Jullie moeten wel verschil maken tussen kruidengeneeskunde en homeopathie met verdunningen groter dan D30. Het is misschien best aardig om eens een discussie daarover te houden, maar niet onder de noemer Theologie.

En wonderen, die gebeuren ook vandaag nog genoeg. je moet er alleen oog voor krijgen. De werking van het menselijk lichaam is alleen al een wonder.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoi Gerrie,

Ik heb zeker oog voor dat verschil en ik geloof ook zeker dat kruiden geneeskrachtig zijn, maar bv. geloof hechten aan een middel als echineaforce met misschien wel een verdunning van D6, nee dat gaat te ver. Los van de evt. rituele schuddingen.

Maar lees maar eens een RD / Terdege etc. na en het is opvallend hoe vaak er mee geadverteerd wordt!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Ik heb niet voor niets geschreven "de klassieke homeopathie". Dit is inderdaad niet hetzelfde als kruidengeneeskunde.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Em.

Bericht door Em. »

Oorspronkelijk gepost door Stype
Een wonder lijkt alleen in een verhaal plaats te vinden. Gebedsgenezingen, uitreddingen, reddende engelen, het ervaren van een kennelijk godsbestuur in het dagelijks leven, hebben jullie alleen maar ? uit boeken met oude verhalen van vroeger? Ik ken zo goed als geen hedendaagse getuigenissen!
Ik heb, wat ik noemde absoluut niet uit een boek van vroeger, ik ken mensen die dit zelf hebben meegemaakt. Verder worden er trouwens ook nu (!) nog boeken gepubliceerd.
Plaats reactie