Beproeft uzelven

Plaats reactie
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Beproeft uzelven

Bericht door Madtice »

II Korinthe 13:5

Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

Wat bedoeld Paulus precies met deze woorden? Je kunt dus onderzoeken bij je zelf of je in het geloof bent, dus dat Jezus Christus in je is? Hoe doe je zoiets?

[Aangepast op 17/6/03 door Madtice]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Beste madtice,

Hierbij een link naar de Ned. bib. van Oudvaders. Het is een lang stuk, hierbij alleen de samenvatting.

Petrus Immens:

Een oefening van de vruchten van 't geloof

I. Wat dan de vruchten zijn van dit levendige geloof zoals wij dat te voren voorgesteld hebben, kunnen bekwaam tot deze vijf gebracht worden. als 1. De gerechtigheid des geloofs. 2. De vrede. 3. De roem. 4. De blijdschap. 5. Het einde des geloofs.

http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... pred4.html
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Okee, dus een manier om te kijken of je het geloof nog hebt is door te kijken naar de vruchten van het geloof. Deze Petrus Immens noemt er vijf:

1. De gerechtigheid des geloofs
2. De vrede
3. De roem
4. De blijdschap
5. Het einde des geloofs

Wat betekenen nummer 1 en 5 concreet, en hoe moet ik vrede, roem en blijdschap zien als ik het plaats in mijn dagelijks leven? Dat er altijd vrede is? Dat ik mij altijd in God kan roemen (ik neem aan dat dat het betekent?)? Dat ik altijd blij ben dat Jezus voor mijn zonde is gestorven?

Het artikel heb ik helaas nog niet kunnen lezen, maar dat zal ik zeker doen :) Dank je wel!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Het artikel heb ik helaas nog niet kunnen lezen, maar dat zal ik zeker doen :) Dank je wel!
Oke. Dan wachten we even met antwoorden tot je zover bent.
Plaats reactie