Bijeenkomsten der gelovigen

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bijeenkomsten der gelovigen

Bericht door parsifal »

De vraag kan wel eens zijn of het idee van een kerkdienst Bijbels is? Ik ga mee dat de vorm die wij hier aan geven toegestaan is. Het gaat voor een groot deel terug op de synagogediensten. Hoewel hierbij direct gezegd moet worden dat de synagogediensten een Bijbelse traditie zijn en niet een Bijbelse wet. De vorm is vrij als we samenkomen in Christus Naam en tot Zijn eer.

Echter houd wel rekening met de Bijbelse opdrachten. Er wordt op gewezen dat er in de RK-kerk veel scheefgroei was door de centrale plaats die het sacrament in nam. De vraag is of dit echt scheefgroei is. In de Bijbel en in de vroege kerkgeschiedenis nam de tafel van de Heere al een heel belangrijke plaats in. Hier kan moeilijk te veel aandacht voor zijn (als je door het teken maar blijft zien wat er uitgebeeld wordt). Het probleem zit hem eerder in het automatisme wat aan het sacrament wordt verbonden. Niet de plaats van het sacrament was fout, maar de betekenis die het kreeg. Maar nogmaals de tafel van de Heere was in de Bijbel heel belangrijk, als wij hier te weinig bij stilstaan en het ondergeschikt maken zijn wij niet Bijbels bezig.

Nu over Bijbeluitleg, we moeten teksten met expliciete aanwijzingen belangrijker achten dan beschrijvende teksten. Wij hoeven niet de vorm van de Joodse eredienst vast te houden, als hier niet toe opgeroepen wordt in de Bijbel. Hierbij denk ik dat we ook de vrijheid hebben bij het uitleggen van 1 Korinthe. Hier worden aanwijzingen gegeven voor de situatie in de gemeente van Korinthe, waarbij niet de gebruikelijke structuur omgegooid wordt, zoals deze in Korinthe was. Dit wil niet zeggen dat wij de structuur maar moeten overnemen. Als er maar ruimte is voor alles waar direct toe wordt opgeroepen (In de gemeente, niet perse in wat wij de erediensten noemen).

Ga alsjeblieft niet onze vorm van eredienst verheffen tot iets wat door God ingesteld is. Dat is het niet. Laat ruimte voor andere vormen, tot God's eer. Veroordeel de bloemetjes niet, en ga geen rel schoppen als ze er niet komen. Wat is tot God's eer daar gaat het om.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

De bijbel is toch vrij duidelijk in 1 Kor. 14.

Het is sowieso een goed streven en het gaat ook duidelijk om de geest waarin een bijeenkomst geschiedt - en daar moeten wel eens de 'oude vormen' van de bijeenkomsten der gelovigen (de vorm die na de tijd van de discipelen is gekomen en tot heden ten dage doorgevoerd wordt) voor wijken. Die overigens ook niet de vorm zijn waarin een ideale 'leersituatie' onstaat (zoals laatst hier een artikel stond waar nauwelijks op gereageerd werd). God heeft juist een frisse en afwisselende vorm van bijeenkomsten in gedachten!

Maar je kunt het niet zomaar aan de kant schuiven, zo van: Dat was voor de Korinthiërs, niet voor ons. Dan kun je alle bijbelboeken per direct aan de kant schuiven, want niets is bestemd voor 'de Nederlanders' ofzo.

Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn. 1 Kor. 14:37.

Groeten, Rose.
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Rose,

in de tijd dat het woord 'eredienst' als naam aan de samenkomst gegeven is, bestond de nieuwe vertaling nog niet eens.. De Statenvertaling gebruik het woord 'godsdienst' in Rom 12:2. :stu

Het woord eredienst komt verder inderdaad niet in de Bijbel voor in de betekenis van kerkdienst, maar het woord samenkomst komt er ook niet letterlijk in voor.. zo veel mogelijk bijbelse termen gebruiken is heel goed, maar dat kan gewoon niet altijd. (en hier gaat het om een simpele aanduiding en niet om een dogma, erg druk zou ik me er niet over maken)

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
roseline

Bericht door roseline »

Heb. 10:25
En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

1 Kor. 14:26
Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

In het O.T. wordt regelmatig de aanduiding 'tent der samenkomst' gebruikt.

Groeten, Rose.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Rose,

Toch denk ik niet dat in 1 Kor 14 over een verplichte vorm van eredienst wordt gesproken voor iedereen. Er was in de Bijbel plaats voor verscheidenheid hierin, de Joodse Christenen hadden waarschijnlijk niet dezelfde gebruiken als de Christenen uit de heidenen. Maar de Geest die heerste was overal het zelfde of hoorde overal het zelfde te zijn. Op dat laatste wordt m.i. in 1 Korinthe gewezen. En dingen die belangrijk zijn zijn denk ik dat iedereen mag zeggen wat hem door de Geest geleerd wordt (maar dat hoeft niet in de eredienst of iets dergelijks, als het maar tot de gehele gemeente komt.)

Zelf ben ik een tijdje bij de vergadering van gelovigen geweest waar ze 1 Korinthe 14 zo letterlijk mogelijk in de eigen samenkomst toepassen. Dit is heel mooi, maar de samenkomsten van een gemeente met 1000 man zijn ook heel mooi, ook al is er maar een man aan het woord. Dat is inderdaad gebaseerd op de synagogedienst, al moet direct opgemerkt worden dat in de synagoge het woord aan iemand gegeven kon worden, waar het in de reformatorische kring heel erg vast staat wie wat gaat zeggen in de zondagse dienst.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door parsifal
Dit is heel mooi, maar de samenkomsten van een gemeente met 1000 man zijn ook heel mooi, ook al is er maar een man aan het woord. Dat is inderdaad gebaseerd op de synagogedienst, al moet direct opgemerkt worden dat in de synagoge het woord aan iemand gegeven kon worden, waar het in de reformatorische kring heel erg vast staat wie wat gaat zeggen in de zondagse dienst.
Hoi Parsifal,

Ik heb meerdere keren een bijeenkomst van zo'n 4000 mensen meegemaakt, en dan is het niet praktisch dat iedereen wat kan zeggen of zijn bijdrage levert. Toch hoor je er echt veel meer dan 1!

In onze plaatselijke bijeenkomsten is het vaker haalbaar dat ongeveer iedereen iets zegt. Het is heel opbouwend!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oke Rose je hebt gelijk. Het is beter als er vrijheid wordt gelaten om iedere man de mogelijkheid te geven iets te zeggen. Zolang het geordend gaat. Maar maak er geen halszaak van (ik geloof ook niet dat je dat doet). De huidige diensten hebben ook hun opbouwende karakter en gaan m.i. nog steeds niet tegen de Bijbel in, zolang iedere man in de gemeente deze gemeente kan bereiken met het door God gegeven Woord aan Hem, ook al is het niet tijdens de zondagse dienst.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

BIJBELSTUDIE 1 KOR. 14: 26-33
26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

Wat is het doel van de apostel? Uiteindelijk dat alle dingen geschieden tot stichting. Moet een ieder een leerzaam woord, psalm, vreemde taal, openbaring, uitlegging hebben en uitdragen? Dat lees ik er niet.

27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.

In dit vers wordt uitgelegd, hoe er in de gemeente gehandeld moet worden als iemand een vreemde taal wil spreken. Er wordt hier niet in de Gemeente een regel opgelegd dat iemand een vreemde taal moet spreken. De apostel zegt eerder in 1 Kor. 14 dat hij liever wilde dat allen konden profeteren. Vers 3: "Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting."
Wat is dat profeteren? Dat is, die profetische schriften in een bekende taal uitlegt.

29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.
30 Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge.
31 Want gij kunt allen, de een na den ander profeteren, opdat zij allen leren, en allen getroost worden.

Daar was de ruimte in de gemeente voor meerderen om te profeteren. Maar ik lees hier geen eis om met meerdere mensen te profeteren.

33 Want God is geen God vanverwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.

De kern van het hele betoog: ORDE in de EREDIENST (= samenkomst der Gemeente). Het doel van dit hoofdstuk is dat er orde in de gemeente komt. Niet zozeer geboden van: er moeten meerdere mensen aan het woord komen, anders is het fout.
roseline

Bericht door roseline »

In de NBG vertaling staat:

En telkens wanneer gij samenkomt, heeft een ieder iets. 1 Kor. 14:26. Vervolgens staat er wat dat iets zou kunnen inhouden. Want: Zo kunt gij dan één voor één profeteren. Profeteren is spreken tot stichting, tot opbouw voor de gemeente.

We zouden m.b.v. de strongs-noten kunnen opzoeken wie er in vers 26 het dichtst bij in de buurt zit.

En heb je vers 37 gelezen?

Over de rol van de dominee valt ook een heleboel te zeggen, althans Paulus schrijft er vrij duidelijk over.

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoe ging het er in andere gemeenten aan toe???

Ik lees ook van Handelingen 20:7
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

Handelingen 28:
30 En Paulus bleef twee gehele jaren in zijn eigen gehuurde woning; en ontving allen, die tot hem kwamen;
31 Predikende het Koninkrijk Gods, en lerende van den Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd.

Handelingen 15:
22 Toen heeft het den apostelen en den ouderlingen, met de gehele Gemeente, goed gedacht, enige mannen uit zich te verkiezen, en met Paulus en Barnabas te zenden naar Antiochië: namelijk Judas, die toegenaamd wordt Barsabas, en Silas, mannen, die voorgangers waren onder de broeders.
25 Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, enige mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulus.
26 Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor den Naam van onzen Heere Jezus Christus.
27 Wij hebben dan Judas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen.
32 Judas nu en Silas, die ook zelven profeten waren, vermaanden de broeders met vele woorden, en versterkten hen.

Ook in Handelingen 10 lezen wij enkel over de prediking. Het is dus duidelijk wat er in het middelpunt moet staan in de samenkomst.

Mattheus 9:35: "En Jezus omging al de steden en vlekken, lerende in hun synagogen, en predikende het Evangelie des Koninkrijks."

Romeinen 10:15:
"En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"

Hieruit blijkt duidelijk dat je een roeping moet hebben om in de Gemeente voor te gaan. Net als dat de apostelen duidelijk gezonden werden om Zijn Woord te prediken!
roseline

Bericht door roseline »

M'n beste Refojongere,

Schaar jij en je gemeente jezelf onder degenen die zo ongeveer voor het eerst het evangelie horen? Dan is het logisch dat iemand dat eens uitgebreid uitlegt en daar veel tijd voor neemt. Zoals Paulus en Petrus etc. de mensen overtuigden van het evangelie. Die mensen behoren nog niet of zijn pas leden geworden van het lichaam van Christus.

Heb. 6:1-3.

Groeten, Rose.
roseline

Bericht door roseline »

Voorgaan in de gemeente zal ook niet door iedereen geschieden. Maar voorgaan in de gemeente, het woord verkondigen, en de schrift uitleggen, wil niet zeggen dat je daar zoveel tijd voor neemt dat niemand anders meer iets bij kan dragen. Anders zou Paulus zichzelf tegenspreken.

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

De kern van het Evangelie is: Jezus Christus en Dien gekruisigd. Dat moet telkens aan de orde komen. Wij raken daar nooit bovenuit gegroeid! Elke keer hebben wij Hem nodig voor de vergeving van onze zonden. Elke keer moeten wij weer tot Hem vluchten, het is geen eenmalig keuze of zo iets. Hij blijft de Toevlucht voor de Zijnen.

Beste Roseline,

Het is helaas weer eens zo dat er duidelijke verschillen in de vertalingen zitten:
NBG: En telkens wanneer gij samenkomt, heeft een ieder iets.
SV: Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij iets...

In de SV wordt het niet als feit of opdracht gepresenteerd.
Maar als een mogelijke situatie: een iegelijk van u (het geldt dus voor iedereen!) heeft hij (mocht hij iets hebben)

"Vervolgens staat er wat dat iets zou kunnen inhouden. Want: Zo kunt gij dan één voor één profeteren."

Ik lees het dus anders. Ik zie niet in dat vers 31 een antwoord geeft op het waarom van vers 26. Maar het is logischer dat het slaat op het voorgaande vers:
"Doch indien een ander, die er zit, iets geopenbaard is, dat de eerste zwijge."

De apostel wil hiermee dus zeggen dat een ieder aan de beurt kan komen en je dus niet door elkaar hoeft de roepen in de angst dat je niet aan het woord zult komen.

"We zouden m.b.v. de strongs-noten kunnen opzoeken wie er in vers 26 het dichtst bij in de buurt zit."

Wat zijn strongs-noten?

En heb je vers 37 gelezen?

Zeker, het zijn geboden des Heeren. Maar dat geldt niet voor het feit dat er meerderen aan het woord moeten komen, maar wel dat er orde moet zijn omdat God een God van orde en niet van verwarring is. Ook geldt dit gebod voor het zwijgen van de vrouwen in de samenkomst.
roseline

Bericht door roseline »

Zwijgen - niet in de zin van profeteren, want vrouwen mogen profeteren - 1 Kor. 11. Maar niet leren, 1 Tim.
roseline

Bericht door roseline »

Strongs heeft elk woord in de bijbel een nummer gegeven en daar is een vertaling aan gekoppeld, dus dan zou je kunnen uitzoeken wat er het dichtst bij in de buurt is. Over het algemeen vind ik NBG duidelijker. Maar ook in de SV staat er een iegelijk duidelijk tussen.

Duidelijk is dat wanneer de dominee de tijd vol praat zeker NIET een iegelijk, zo hij iets mocht hebben, dit naar voren kan brengen. Daar is dan geen ruimte voor.

Door elkaar roepen is zeker niet de bedoeling. Maar een voor een profeteren, daar moedigt Paulus toe aan. En ik geloof echt niet dat de dominee alleen maar openbaringen heeft gekregen.

De kern van het evangelie is Rom. 1:1-4.

Heb. 5:11-14, 6:1-3 lijkt me ook vrij duidelijk.

Maar goed, dat gaat over de inhoud, en het gaat nu om de vorm, en daar is 1 Kor. 14 vrij duidelijk over, hoe je het ook wendt of keert.

Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren en de anderen moeten het beoordelen. Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen opwekking erdoor ontvangen. 1 Kor. 14:29-31.

Dit is niet van toepassing op de hedendaagse kerkdiensten binnen de gereformeerde kerk. Tenzij je de boel verschrikkelijk verdraait en meent dat dit géén gebod is dat God heeft gegeven al staat dat wel in vers 37:

Indien iemand meent een profeet of een geestelijk mens te zijn, laat hij dan wèl weten, dat hetgeen ik u schrijf een gebod des Heren is.

Gaat echt niet alleen om die ene tekst erboven hoor! Maar om hetgeen Paulus hen schreef! Nu, dat is in feite de gehele brief.

Erkennen is ook een kunst!

Groeten, Rose.

[Veranderd op 31/1/03 door roseline]
Plaats reactie