BAPTIDZO

Plaats reactie
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

BAPTIDZO

Bericht door Matthijs »

Hoi iedereen!

Ik kwam vandaag op een website van baptisten, en las ik het volgende:

"Het woord "dopen" is een vertaling van het Grieks woord: BAPTIDZO" dat betekent "onderdompelen" of "indopen". Een bijbelse doop is een onderdompeling in water. Kerken die een beetje water op mensen gieten of besprengen, volgen de bijbel niet. Wat zij doen is geen doop, is geen onderdompeling. In werkelijkheid dopen zij de mensen helemaal niet. Iemand die alleen een dergelijk "doopsel" is ondergaan, is nooit echt "gedoopt" geweest. De Heer heeft hij niet gehoorzaamd."

Ik ben hier natuurlijk niet mee eens. Ik weet dat er ergens in de Bijbel staat dat de apostelen, de mensen besprengden met water. Maar nu weet ik toch niet meer waar het ergens staat in de Bijbel.

Wie wil en kan mij vertellen waar het staat?

Groeten,

Matthijs
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Betekenissen volgens het Wolter Woordenboek Grieks - Nederlands

Bapt-izo:

1. nat maken, 'dopen'
2. overdr. stikken
3. dompelen, scheppen K.
4. pass. zich de handen wassen.
5. dopen NT

Baptis/ma to - doop, NT

Baptis/mos - afspoeling, wassing, doop


Matthijs een ander gebruik vinden we in Lukas 11:38 waar staat geschreven:

En de Farizeer, dat ziende, verwonderde zich, dat Hij niet eerst, voor het middagmaal, Zich gewassen had.

Het woord wat hier vertaald werd door wassen is 'baptismo'

Hieraan geeft men de volgende verklaring:

907 bap’tizo, ww

van een afleiding van 911 TDNT-1:529,92;

AV-baptize (76), wash 2, baptist 1, baptized + 2258 1; 80

1) herhaaldelijk dompelen, onderdompelen, te gronde gaan (van gezonken schepen)
2) reinigen door onderdompeling, wassen, schoonmaken met water, zich wassen, baden
3) overweldigen
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Christina

Bericht door Christina »

Matthijs, in de Bijbel staat nergens dat apostelen de mensen met water besprengden. Toen Philippus de Moorman doopte daalde zij beide af in het water. Handelingen 8:38 Jezus kwam op uit het water toen Hij gedoopt was. Mattheus 3:16 Johannes doopte te Enon omdat daar veel water was. Johannes 3:23 Andere aanwijzingen over "hoe" er gedoopt werd zijn er niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik weet dat er Hervormde dominees zijn (zelfs sprekers op de jongerenavonden) die willen dat de baby's ondergedompeld worden. Er komt meer in tot uitdrukking op deze manier. Ik zou dat ook van harte toejuichen.

Ik dacht trouwens dat Philo het woort baptizo gebruikte in verband met begieten of besprenkelen. In ieder geval komt het in de Didache (een van de oudste buitenbijbelse Christelijke geschriften die we hebben) voor dat begieting wordt toegestaan. Ik denk dat Romeinen 6 beter te lezen is als je de praktijk van onderdompeling kent.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik ben hier natuurlijk niet mee eens.
Waarom natuurlijk?

Even los van de boekenwijsheid, werd Jezus niet door Johannes de Voorloper en Doper ondergedompeld in de Jordaan?
Rinie

Bericht door Rinie »

Inderdaad, voor zover ik weet werd iedereen die gedoopt werd ook ondergedompeld. Dat neemt niet weg, dat naar mijn idee de betekenis van besprening niet anders hoeft te zijn dan van onderdompeling. De doop is een teken en zegel, en de waarde daarvan hangt niet af van de precieze manier van uitvoeren. Wel is een onderdompeling meer sprekend, waardoor de gemeente misschien meer betrokken is.
roseline

Bericht door roseline »

Zielig voor die baby's :)
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door lo-rucháma
By the way: Is het de bedoeling dat zo koppie onder gaan?
Als het al de bedoeling zou zijn, dan komt dat in de praktijk niet zo vaak voor. Omdat ze eerst gezalfd worden, is het allemaal vrij glibberig, dus de priester moet het wurm ook wel goed vasthouden. Binnenkort ga ik naar een 'tewaterlating :!', en dat kind is dan een jaar oud, die krijg je niet meer koppie-onder.

Trouwens, met baby-zwemmen ga je toch ook koppie-onder met het kind? En waar denk je dat een baby 9 maanden heeft gezeten? In de regel (mits het water lekker warm is) vinden ze het best wel lekker.

Rinie, jij trekt zelf conclusies ergens uit. Waaruit?
de Paus

Bericht door de Paus »

In de Koptische Kerk van Egypte worden de kinderen gedoopt door onderdompeling.
Wij voeren dit niet in vanwege praktische problemen (is dit wel een argument eigenlijk?? ), omdat we nu eenmaal al een mooi klein doopvont hebben, of we hebben er geen ruimte voor in de kerk, of we komen in de problemen zodra er een volwassene gedoopt moet worden.....
Over het algemeen zijn we het er denk ik wel over eens dat de Apostelen door onderdompeling doopten, en dat deze wijze de voorkeur heeft. We zijn het er echter ook over eens dat de hoeveelheid water niets afdoet of toevoegt aan de kracht van het sacrament.
Plaats reactie