""de wereld""

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Okee, dat is iets waar ik niet meteen op kan antwoorden, maar wel interessant voor een andere discussie: hier wordt dus geimpliceerd dat de SV fouten bevat. Immers, je zegt dat er niet 'zonden' had moeten staan... ???
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee, sommige dingen hebben de statenvertalers toegevoegd, die in sommige bijbels (of in elk geval in de statenbijbels) tussen twee [....] staan.
Kijk, verzoening slaat altijd op de zonden, dus voor de duidelijkheid is 'zonden' toegevoegd, maar letterlijk staat het er misschien niet, maar het is niet fout om iets te verhelderen door het tussen twee haken te zetten.

Bijvoorbeeld: Hij geeft [aan] haar het cadeau. Hij heeft haar [zonden] vergeven.

Verder moet je je daar maar niet al te druk over maken. Wat mij betreft mag je dat stukje van G. Roos en die onderbouwing gerust vergeten. Maar zoek de HEERE op en vraag Hem: O, doorgrond mij en ken mijn hart o Heer! Zie of bij mij een schadelijke weg of denkwijze is en leidt mij op de eeuwige weg!
Want met een verstandsgeloof en een conclusiegeloof: Jezus is voor mij gestorven, dus word ik zalig, komen we er niet. Dat offer van Hem moet ons persoonlijk aan ons hart toegepast worden door de Heilige Geest. Dat gaat in de weg van bekering en wedergeboorte. Je hele wezen moet bekeerd worden en je wil moet gebogen worden. We moeten beleven de diepten van de ellende, we moeten doorleven de grootte van het offer van Christus en wat voor een ontzagwekkend grote waarde daarin zit!
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door Refojongere
Want met een verstandsgeloof en een conclusiegeloof: Jezus is voor mij gestorven, dus word ik zalig, komen we er niet.
Waarom niet? Zo staat het toch echt letterlijk in de Bijbel (zonder de term verstandsgeloof of conclusiegeloof). Hebreeen 11:1:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.

Dat lijkt mij nogal een 'rationele' manier van geloven. Ik hoop dat ik behouden ben door Christus heen, en mijn geloof daarin is een bewijs voor dat behoud (een zaak die ik nog niet zie).
Natuurlijk moet je met heel je wezen bekeerd worden, natuurlijk moet het aan je hart toegepast worden (uhm... wat houdt dat praktisch precies in?), en natuurlijk moet je je ellendig voelen om je vele zonden en je nietige bestaan, MAAR de Bijbel zegt ons ook ons ten alle tijden te verheugen, want God heeft ons zo lief gehad dat we verlost zijn van onze zonden! Hierin zal je een balans moeten vinden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Een ieder moet het maar voor zichzelf weten hoe hij of zij het woordje 'wereld' in Johannes 3:16 uitlegt. Leg je het uit als 'de wereld van uitverkorenen', dan benadruk je de Soevereiniteit van God, en Zijn verkiezende liefde.

Zo'n uitleg kan, want:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad ["Hierbij wordt door kanttekeningen verwezen naar Joh. 11:52, waar beschreven staat voor (in plaats van) wie Jezus stierf; en naar Romeinen 8:32, waar bij 'ons allen' verwezen wordt naar de uitverkorenen"], dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld ["Dat is, die uit de wereld in Hem zullen geloven, zowel heidenen als Joden."] door Hem zou behouden worden.

Dit alles wijst erop dat de kanttekeningen de uitverkorenen bedoelen.

Maar we kunnen ook gaan in de lijn van Luther. God heeft geen lust in de dood van de goddeloze, daarom heeft Hij Jezus gezonden, zodat ze nog een kans op behoud hebben. Een kans is eigenlijk nog karig uitgedrukt, Jezus wordt in het woord der prediking aan je VOETEN gelegd! Zo dichtbij! En wat is het ergste aan het ongeloof? Dat is de liefde Gods in Christus' offer verachten.
En nu kan je zeggen: Waarom laat Hij Jezus ons prediken terwijl Hij misschien toch weet dat niemand Hem zal aannemen uit zichzelf. Wat dat betreft is een ieder kansloos. O, het ongeloof is zo aan het redeneren. Wij moeten maar niet gelijk aan God willen zijn. God is gewillig om een ieder te ontvangen, ook jou en mij. God heeft je lief, omdat je Zijn schepsel bent, God heeft recht op je en wil niet dat je de satan en de wereld en je vlees dient, maar Hem! En nou heeft Hij mogelijk gemaakt voor een ieder om tot Hem terug te keren, DAAROM heeft Hij Zijn Zoon gestuurd, omdat Hij de hele wereld zo liefgehad heeft.
Femke

Bericht door Femke »

Origineel geplaatst door Refojongere
Jawel, want 'dus' duidt vaak op een conclusie (verstands)geloof. 'Dus' wordt in dat verband gebruikt als een soort van vanzelfsprekenheid. In Gods Koninkrijk gaat niets vanzelf, en zeker het wonder van genade is niet te vatten in rederingen waar vaak het woordje 'dus' in gebruikt wordt.
Je bedoelt dus :
'Dus' wordt in dat verband gebruikt als een soort vanzelfsprekendheid (...) en dus is zeker het wonder van genade niet te vatten in rederneringen waarin vaak het woorje 'dus' gebruikt moet worden.

Lijkt me ook een (semi-)logische redenering.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Lecram,

Je haalt twee teksten aan om te stellen dat Jezus de zonden van de hele wereld heeft verzoend:
2 Korinthe 5:19
1 Johannes 2:2

Ook zeg je dat God wil dat iedereen zalig wordt op grond van
1 Timotheus 2:4

Je bent lid van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Kun je uitleggen waar ik zulke uitspraken kan terugvinden in de geschriften van de reformatoren of nadere reformatoren. Kun je dit in overeenstemming brengen met de Belijdenis? Kun je dit in overeenstemming brengen met de leer van de uitverkiezing?

Ik ben benieuwd.
Groeten,
Refojongere
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Lecram,

Je haalt twee teksten aan om te stellen dat Jezus de zonden van de hele wereld heeft verzoend:
2 Korinthe 5:19
1 Johannes 2:2

Ook zeg je dat God wil dat iedereen zalig wordt op grond van
1 Timotheus 2:4

Je bent lid van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente. Kun je uitleggen waar ik zulke uitspraken kan terugvinden in de geschriften van de reformatoren of nadere reformatoren. Kun je dit in overeenstemming brengen met de Belijdenis? Kun je dit in overeenstemming brengen met de leer van de uitverkiezing?

Ik ben benieuwd.
Groeten,
Refojongere
Beste RJ,

Allereerst wat betreft mijn lidmaatschap van zowel de kerkenraad als de GG het volgende: Ik ben m.i.v. 1 januari aftredende en heb me om meerdere redenen niet herkiesbaar gesteld (o.a. aanstaande verhuizing naar Barendrecht). Dus vanaf 1 januari ben ik geen kerkenraadslid meer. Wat betreft het lidmaatschap van de GG, daar ben ik absoluut niet zeker van dat ik dat in Barendrecht nog steeds ben, ik heb ernstige tijfels daarover. Maar dat terzijde.

Wat betreft de uitgestrektheid van de verzoening heb ik laatst een mooie (jongerenavond)lezing van gehoord, van ds. Pronk, "Voor Mij?!"
Daarin legt hij helder uit voor wie Jezus nun gestorven is.
Betekent dat dan dat iedereen zalig wordt? Absoluut niet, maar alleen diegene die Hem met een waar geloof aannemen.
Hoe groot is dan de verantwoording, dat mensen Jezus gewoon voorbij laten gaan. Daar moet wel een bijzonder grote straf op rusten. Mensen gaan niet verloren omdat ze tegen de tien geboden hebben gezondigd, maar omdat ze niet geloofd hebben (alhoewel daar alle geboden in begrepen zijn). Zie hiervoor Johannes 16.

Wat anderen daarover zeggen, daar kan je heel veel van leren, maar ik houd me in eerste instantie aan de bijbel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Lecram,

Ik merk soms dat er uit reactie op de 'verkiezingsprediking', waar het aanbod der genade ergens weggemoffeld wordt, dat de verkiezing het onderschoven kindje wordt, om het aanbod der genade extra goed te kunnen benadrukken.
Jij geeft daar twee voorbeelden van. Om dat te staven haal je ds. M. Pronk aan. Toch is dat niet bijbels en gereformeerd. Maar Amyraldistisch, zoals Wilh. A Brakel dat schrijft in zijn Redelijke Godsdienst.

1. Voor wie is Jezus gestorven?
Ik wil (zo nodig in eigen woorden) A Brakel weergeven over dit punt:
XXIII"Nu komen wij tot he derde dat in het lijden van Christus te overwegen is, namelijk: De bepaling van de Voldoening van Christus alleen voor de uitverkorenen. Hier hebben wij te strijden tegen Roomsen, Remonstranten, Amyraldisten. De vraag is niet, of alle mensen zalig worden. Ook niet, of Christus' dood genoeg had kunnen zijn voor allen, indien Hij gewild had; ook niet, of Christus Zich gesteld heeft in plaats van alle mensen, en al hun erf- en dadelijke zonden overgenomen heeft op Zich, en voor die allen aan de rechtvaardigheid Gods voldaan heeft, allen dadelijk in een verzoende staat, en in het recht van bezit van de eeuwige zaligheid gsteld heeft (alverzoening, RJ).
(a) Maar of Christus door Zijn lijden en sterven voor de erfzonde heeft voldaan, en in dat opzicht het gehele menselijke geslacht in een verzoende staat heeft gesteld?
(b)Of Christus èn voor erfzonde, èn voor alle dadelijke zonden, die vóór de doop geschied zijn, voldaan heeft? Zo spreken de Roomsen.
(c) Of men het zo niet kon stellen, dat Christus niet het oog heeft gehad op de zaligheid van de mensen, om die hun toe te passen; maar alleen het doel om aan de rechtvaardigheid Gods te voldoen, en God in staat te stellen, om met de mens te kunnen handelen over hun zaligheid, op zo’n wijze als het Hem behaagt, of door een nieuw verbond der werken, of door genade, het geloof stellende in plaats van de wet, zodat Christus Zijn doel zou krijgen, al werd er niet één mens zalig. En dat Christus aldus voor allen en iedereen, dat is voor het hele menselijke geslacht verworven heeft de herstelling in de staat der genade, en alzo heeft vrijgemaakt van schuld en straf wegens de erfzonde; zodat Christus’ dood niet alleen wegens de inwendige kracht genoegzaam daartoe was, maar ook genoegzaam is geschied, en dat Christus op die manier de zaligheid wel verworven heeft, maar al de zaligheid niet toepast. Doordat God nu geloof, bekering en goede werken gesteld heeft tot een oorzaak van des mensen zaligheid, hetwelk, de mens zulks in zijn eigen kracht hebbende om het te volbrengen, alle mensen niet volbrengen, zo wordt de zaligheid ook allen niet toegepast. Dit is het gevoelen van de Remonstranten.
(d) Of dat Christus voor allen is gestorven onder voorwaarde van geloof en bekering, en dat , de mens daartoe onmachtig zijnde, God door een ander voornemen heeft bepaald sommigen het geloof en bekering te geven, en alzo door Christus zalig te maken? Zo zeggen de Amyraldisten.â€
roseline

Bericht door roseline »

Oei wat is het evangelie toch ingewikkeld.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Gelukkig bestaat het Evangelie uit meer dan vlees en Geest.
Verder is het wel eens goed dat mensen zich wat meer verdiepen in de Bijbel. Elke ketter heeft zijn letter. De Bijbel is beslist geen boek in Jip & Janneke taal wat iedereen in een stuk uitleest en wat telkens in hapklare brokken wordt opgediend. Niet voor niets hebben de gemeenten leraars nodig om hen op te bouwen in het geloof der uitverkorenen Gods en te bewaren en toe te rusten tegen dwalingen.

Ik citeer zo'n herder en leraar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Er zijn verschillende woorden voor verzoening: In Lukas 18:13 is Hilaskomai gebruikt. Hier heeft verzoening niets met plaatsvervanging te maken. Het zelfde woord is gebruikt in Heb 2:17. Hier gaat het duidelijk wel over plaatsvervanging en de Hogepriesterlijke dienst.

Een Soortgelijk woord, Hilasmos, vinden we in 1 Joh 2:2 en 4:10. Dit woord lijkt niet te verwijzen naar het Oude Testament. Er wordt een woord gebruikt wat in de verste verte niet lijkt op een woord uit de Septuagint. Bij het gebruik van dit Woord lezen we ook niets over de effectiviteit van de verlossing als gevolg van deze verzoening. De zonden zijn verzoend, maar het wordt niet direct in verband gebracht met eeuwig behoud, in ieder geval niet als noodzakelijk gevolg van deze verzoening in tegendeel haast. Het staat in verband met de oproep niet te zondigen.

Het woord Hilasterion vinden we in Romeinen 3:25 en Heb. 9:5. Dit is een verwijzing naar het verzoendeksel, waar de wet achter verdwenen is.

Er is ook een groep woorden die verband houdt met Katallage. Dit letterlijke woord komt voor in Romeinen 5:11, 11:15 en 2 Cor. 5:18 en 19. Dit woord heeft heel veel met plaatsvervanging te maken. Deze teksten zijn heel relevant als het gaat om de vraag voor wie de Heere is gestorven. Zeker in Romeinen 5 wordt direct verwezen naar de mensen die gevallen zijn in Adam. Let in Romeinen 5 trouwens op het onderscheid dat gemaakt wordt tussen verzoend zijn en behouden worden. Dit onderscheid moet er zijn anders kunnen wij nooit begrijpen wat de meerwaarde is van de opstanding van Christus. (Ro 8:34) De verzoening is nodig voor het behoud. Maar we worden behouden niet door de dode Christus, maar door de levende Christus. Met wie al de gelovigen zijn opgestaan in een nieuw leven.

2 Cor 5:18 en 19 mogen niet los worden gezien van vers 20, waar het werkwoord met de zelfde stam als Katallage wordt gebruikt. Hier wordt de verzoening ook voorgesteld als afhankelijk van onze bereidheid om ons met God te laten verzoenen. Vanwege dit vervolg op vers 19 moeten wij denk ik het woord wereld hier net als in Johannes 3:16 opvatten als de gehele wereld. God’s Schepping. Niet alleen de uitverkorenen, zelfs niet alleen de mensen, maar de hele schepping valt onder God’s liefde en verzoening. Maar het is iets anders dan behoud. De Telos-vertaling geeft als verklaring bij dit Griekse woord voor verzoening een vijandige houding in vriendschap veranderen. Deze verzoening is een noodzakelijke voorwaarde tot behoud, maar behoud is niet een logisch gevolg van deze verzoening. Ik denk dat we in het gesprek over algemene verzoening aan deze verzoening moeten denken.

Een belangrijke tekst is ook Kol. 1:20. Gezien wat aan deze tekst voorafgaat mogen we in deze tekst “alle dingenâ€
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Refojongere
Gelukkig bestaat het Evangelie uit meer dan vlees en Geest. (...)Ik citeer zo'n herder en leraar.
Ik citeer ook een herder en leraar: 'Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God, dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften - aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here - door wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben om gehoorzaamheid des geloofs te bewerken voor zijn naam onder al de heidenen, tot welke gij ook hoort, geroepenen van Jezus CHristus, aan al geliefden Gods, geroepen heiligen die te Rome (of te Nederland) zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus'. Rom. 1:1-7.

Zelden is er zo'n herder en leraar geweest die zóveel kan samenvatten in één zin. De kern van het evangelie. De inhoud van de gehele brief is daarin samengevat. Nodigt uit om verder te lezen.

'Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen (...) opdat geen vlees zou roemen voor God. Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.' 1 Kor. 1:18-31.

Gelukkig is het evangelie zo eenvoudig. Want mijn geloof rust niet op wijsheid van mensen, maar op kracht van God. 'Want óns heeft God het geopenbaard, door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods... Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem een dwaasheid en hij kan het niet verstaan omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie kent de zin des Heren dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus.' 1 Kor. 2:1-16.

Die Paulus. De geheimenis van het evangelie ligt in zijn eenvoud. Wijzen zullen het niet begrijpen, aan kinderkens wordt het geopenbaard...

Groeten, Rose.

P.S. Paulus heeft de dwalingen overigens nooit genummerd, Johannes ook niet, al benoemde die ze wel, en weet je wat hij schrijft? 'Hieraan onderkent gij de Geest Gods, iedere geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God, iedere geest, die Jezus niet belijdt is niet uit God (...) hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling.' 1 Joh. 4:2-6. Weet je wat het betekent dat Jezus Christus in het vlees gekomen is? 't Is namelijk nogal essentieel. Net zo essentieel als dat Hij door de geest der heiligheid is opgestaan uit de doden. Toetst alles en behoudt het goede!

[Veranderd op 23/12/02 door roseline]
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik denk dat het als volgt is:

Christus bloed is genoeg voor heel de wereld! Als heel de wereld (alle mensen) het willen dan kunnen ze in Christus gereinigd worden. Er is dus genoeg bloed!

Maar het bloed is alleen voor de personen die zich tot Hem bekeren en in Hem geloven! Doe je dit niet, dan is het je eigen schuld want er is genoeg bloed!

Dus ruim maar toch ook krap!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb vandaag nagedacht over het mooie kerstlied wat de engelen hebben gezongen!

Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

In dit lied komt gewoon de breedte van het heilig Evangelie naar voren! Er wordt gezongen over 'in de mensen' en niet bijvoorbeeld 'de uitverkorenen'. Voor mij is dit een bevestiging dat het Evangelie voor heel de wereld (mensen) bestemd is en dat door Gods genade niemand wordt afgewezen! Maar wie niet gelooft zal hebben en zich bekeerd zal voor eeuwig verloren gaan!

Lees deze opmerking in samenhang met mijn opmerkingen bij het topic over of de mens ook wat moet doen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

De Heere zocht ook Kain op. Hij had hem lief.
Toch is het ook waar, dat Hij Zijn uitverkorenen liefheeft met een liefde die veel groter is en veel verder gaat dan Zijn algemene liefde. Niet om iets uit hen, uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen! Ere zij God!
Plaats reactie