Vloeken is onmogelijk

Baldur

Vloeken is onmogelijk

Bericht door Baldur »

Hallo,

Ja vloeken is onmogelijk.
Want wat is vloeken, is dat niet het misbruiken van de naam gods dwz zijn naam lasteren, ijdel gebruiken etc.?

Waarom ik dit beweer zal ik je uitleggen.
De naam gods is namelijk niet voor mensen kenbaar, zo een almachtige en alleswetende alom-tegenwoordige god is voor de mens niet te vatten.
Dus derhalve is het ook onmogelijk zijn naam ijdel te gebruiken, zo simpel is het!
Adje

Bericht door Adje »

Als ik 'Baldur' zeg, heb ik het tegen jou, hoewel ik je absoluut niet ken. Je hoeft niet (I)/iemand totaal te kennen om hem te kunnen belasteren.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Misschien is het handig de stelling wat beter te onderbouwen. Waarom b.v. zou God verbieden Zijn Naam ijdel te gebruiken als dat niet kan?
hannah

Bericht door hannah »

Wij kennen God niet in Zijn volkomen Zijn.
Daarin kan ik je volgen, maar God heeft Zich toch aan ons geopenbaard als de Eeuwige, de Almachtige. Ik ben de HEERE, dat is Mijn naam en Ik zal Mijn eer aan geen anderen geven...Bovendien,als de de HEEre leert kennen als ABBA VADER, zul je Hem ook in Zijn andere Namen leren kennen.Oke, je hebt gelijk, niet volkomen, maar toch wel als ,zoals het soms ouderwets wordt uitgedrukt, bij aanvang.
En het ijdel gebruik van Gods naam, zoals aan ons voorgesteld, is dus wel degelijk mogelijk.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

En wat is vloeken dan? Is dat alleen de verdoemenis van God over je uitroepen in dat ene, shockerende gvd woordje? Of is het gebruik van het Engels/Amerikaanse f-word en s-word ook vloeken? Of de Nederlandse gewoonte met ziektes te smijten, of iemand voor geslachtsdeel uit te maken?
Baldur

Bericht door Baldur »

Als ik 'Baldur' zeg, heb ik het tegen jou, hoewel ik je absoluut niet ken. Je hoeft niet iemand totaal te kennen om hem te kunnen belasteren.
Das wel interessant, dus je hoeft niemand echt te kennen om hem/haar te belasteren dat geld dan voor mensen, niet voor een god.
God heeft het in het gebod duidelijk over het belasteren van zijn naam, dus niet over het wezen dat die naam draagt.
Misschien is het handig de stelling wat beter te onderbouwen. Waarom b.v. zou God verbieden Zijn Naam ijdel te gebruiken als dat niet kan?
Idd, dat is een goede vraag!
God heeft de mens geschapen en staat dus boven hem, zijn wetten die hij aan ons gegeven heeft zijn daar om ons!
Zoals jezus al zei; de wet is er voor de mens omwille van ons de wet/geboden zijn daar om ons wijzer te maken, voor ons heil en wij als mensen zijn niet voor de wet geboren/gemaakt.
In mijn optiek heeft god zeker humor, niemand kent zijn ware naam laat staan dat iemand hem uitspreken kan(behalve zijn zoon dan) dus als je waarachtig geloofd in die ene god weet je ook dat zijn ware naam voor mensen onkenbaar is en dat weet god ook allemaal hij is immers alwetend.
En het ijdel gebruik van Gods naam, zoals aan ons voorgesteld, is dus wel degelijk mogelijk.

Ok je hebt gelijk de naam die aan ons wordt voorgesteld zoals die in het OT staat kan dan belasterd worden mits wij hem kunnen uitspreken dan, maar is dat de echte naam van god?
Maar ook over die naam wordt gediscusseerd, of het wel de naam is van god.
Kijk eens naar het scheppings verhaal, en de mens gaf aan alle schepselen een naam maar voorzichzelf wist hij geen naam, kortom de mens wist niet wie hij was!!
Dus de schepper(god) moest hem een naam geven, dus stel je voor dat wij wel gods naam kennen?
Maar het is waar, wij moeten god toch ergens mee aanduiden , en dat doen we door de meest perfecte naam aan hem te geven die wij maar kennen kunnen, maar dat zou god nog te kort doen.
Is het niet een lastering iemands naam verkeert uit te spreken of iemand met een andere naam te noemen?
Dat is de reden waarom "Gods naam" door sommige mensen nooit uitgesproken mag worden, zij beseffen dat elke naam die zij aan god trachtten te geven onvolmaakt is.
En wat is vloeken dan?
Hierover moeten we het woordenboek raadplegen want ik weet geen ander iets dat de eigenschap heeft woorden juist te omschrijven.

vloek (de ~ (m.))
1 tot onheil strekkende uitspraak met magische kracht => verwensing, vervloeking
2 uitdrukking die een verwensing, een godslastering behelst => krachtterm
3 iets dat als een vloek ervaren wordt
´vloe·ken (onov.ww.)
1 godslasterende woorden spreken, krachttermen gebruiken => Gods naam ijdel gebruiken
2 (met 'op') vervloeken
3 schril afsteken tegen
´vloek·ver·bod (het ~)
1 verbod om in het openbaar te vloeken

Het vloeken t.o. God meestal gedaan met gvd is al iets onmogelijks omdat men nooit van God verdoemd kan worden, God is immers overal!
En sommige vinden het al een belastering om gods naam met een kleine letter (g) te schrijven.
Hoe dan ook het zijn menselijke maatstaven, god heeft ons(joden) in het OT de 10 geboden gegeven maar er werdt geen gebruiksaanwijzing bij gegeven.
Maar voor christenen hebben wij maar 1 gebod, en dat is het gebod van liefde!



Maar spreken wij hier over een god van liefde van het nieuwe testament of over de wraakzuchtige god (god van joden) van het oude testament?

ps. Ik zie dat ik mijn onderwerp beter in de topic Theologie had kunnen plaatsen.
Misschien kan de Admin dit alsnog doen :)




[Veranderd op 16/12/02 door Baldur]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Al zou het onmogelijk zijn,
doe het toch maar niet.
Carpe Diem tamen Memento Mori
england

Bericht door england »

Baldur,
sorry hoor, maar jouw verhaal raakt kant nog wal!
Een ieder weet dat Gods Naam staat voor Gods Wezen... Dus als Zijn Naam is: almachtige, dan houdt dat in dat Hij almachtig is... En zo geven al Zijn Namen aan wie Hij is...
Ja, God is overal, toch spreekt Hij van een plaats buiten Hem ,een plaats van uiterste duisetrnis, waar wening is, en knersing der tanden... Een plaats waar niets meer zal zijn van Gods algemene genade, waar Stan vrij spel zal hebben.

En dat van die geboden, well, beetje oppervlakkig, niet? Staat er immers niet dat Christus zegt dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden, maar om te vervullen? Dus als voor Christenen alleen liefde geldt, dan houdt dat dus in dat we allerlei goden mogen dienen? We moeten die dan immers ook liefhebben.. Stel je voor, zou wel liefdeloos zijn om tegen Buddha te zeggen dat je niet in hem gelooft...

Je kunt dus inderdaad vloeken, Gods Naam naar beneden halen, Hem kleiner maken, menselijker maken, Hem maken zoals wij Hem willen hebben...
Vergeten dat wij Zijn maaksel zijn, dat anderen gemaakt zijn naar Gods beeld...
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Sorry hoor, mijns inziens zijn we door de val in het paradijs wel in staat God te lasteren en te vloeken. Staat toch ook in de bijbel.
Als je zegt dat dat niet kan , geloof je ook inetnwat er in de bijbel staat.
Adje

Bericht door Adje »

Ik vind het inderdaad ook allemaal een beetje gezocht. En dan nog wat:
Maar spreken wij hier over een god van liefde van het nieuwe testament of over de wraakzuchtige god (god van joden) van het oude testament?
Volgens mij is het dezelfde God. Toch?!
england

Bericht door england »

Inderdaad. Adje, God is gisteren, en heden en voor altijd de zelfde!
En God betoonde Zijn liefde tot het oneindige toe aan de Joden onder de Oud Testamentische bedeling...
Immers werd het volk voorgesteld om te kiezen tussen de dood en het leven... Hoe vaak zijn ze niet afgedwaalt? En hoe vaak heeft God zich niet opnieuw over hun ontfermt?
Lankmoedig is de Heere en genadig, en groot van goedertierenheid...Toen en nu... Maar ook is deze God een verterend vuur, niemand is er die kan bestaan voor Hem. Niemand die God kan zien in Zijn Heiligheid en leven. Toch heeft die God nog willen omzien naar een volk dat naar Hem niet vroeg, een volk van onreine lippen, een volk dat Hem niet nodig denkt te hebben, dat het zelf wel kan... Hij heeft hun dood niet gewenst, Hij heeft geen lust in hun dood, maar daarin dat zij zich bekeren en leven...

Niet alleen de Joden, maar ook de heidenen! Van een ieder die tot Hem komt geldt dat Hij hem lief gehad heeft van voor de grondlegging der wereld... Anders ware ze nooit gekomen! Maar wij hebben Hem lief, alleen omdat Hij ons eerst heeft liefgehad, en ons getrokken heeft met koorden der liefde!
Maar wee degene die denk tot God te kunnen komen zonder bruiloftskleed, zonder te zijn gewassen in het bloed van het Lam. Dan, in plaats van God te vloeken of je medemens, zal God JOU vervloeken! En Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde, en Hij heeft dus ook de kracht en de macht om die vervloeking tot vervulling te doen komen!

Daarom, Baldur, weet wat je doet, want God heeft jou geschapen, en geeft je leven van seconde tot seconde... Zou Hij dan niet de macht hebben om je adem in te houden? Dan zul je voor Hem moeten verschijnen. Wat zeg je dan? Nooit geweten dat U zo heilig was? Dat Uw Namen inderdaad aangeven wie U bent...?
Baldur

Bericht door Baldur »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben het niet eens met sommige dingen die jullie zeggen.
Ik zal er een aantal uitlichten, bijv. wat england zegt;
Een ieder weet dat Gods Naam staat voor Gods Wezen... Dus als Zijn Naam is: almachtige, dan houdt dat in dat Hij almachtig is... En zo geven al Zijn Namen aan wie Hij is...
Niet iedereen weet dat, en als de naam synoniem is met het Wezen Gods is het ongelooflijk arrogant te denken dat wij het Wezen Gods kennen of dat wij Zijn Wezen kunnen uitspreken, alleen aan God is het recht om door het Woord te scheppen!
Dus als jij de Naam en dus het Wezen Gods kent en dat kunt optekenen in een boek doe je de Schepper te kort.
Ook heeft Jezus gezegd; gij meent in de schriften eeuwig leven te ontdekken te zien?
Hoe kortzichtig waren die farizeers en schriftgeleerden?
Ja, God is overal, toch spreekt Hij van een plaats buiten Hem ,een plaats van uiterste duisternis, waar wening is, en knersing der tanden... Een plaats waar niets meer zal zijn van Gods algemene genade, waar Satan vrij spel zal hebben.
Laten we aannemen dat dit waar is, er is een plaats waar God niet vertoeft>> dan is God niet alomtegenwoordig!
Nu dat geloof ik zelf niet, mijn mening is, is dat God ook daar aanwezig is, ook in de hel.


Quote tukkertje;
Sorry hoor, mijns inziens zijn we door de val in het paradijs wel in staat God te lasteren en te vloeken. Staat toch ook in de bijbel.
Nee, dat is niet waar!
En al helemaal niet omdat er sinds de val in het paradijs er nog geen wet was, deze wet OT(10 geboden) toont de zonde aan en die wet kwam pas ten tijde van Mozes en niet sinds de zondeval.
Tevens is vloeken niet mogelijk omdat wij het Wezen/Naam Gods niet /nooit kunnen uitspreken.

Quote Adje;
Ik vind het inderdaad ook allemaal een beetje gezocht. En dan nog wat:
Zoekt en gij zult vinden zegt ook Jezus!
Maar spreken wij hier over een God van liefde van het nieuwe testament of over de wraakzuchtige God (God van joden) van het oude testament? .........Volgens mij is het dezelfde God. Toch?!
Dat is een goede vraag, is het dezelfde God?
Volgens God Zelf wel...als we de bijbel mogen geloven.
Maar dit brengt een dilemma met zich, want het OT gaat idd over de God der joden en het NT gaat over Jezus de Zoon Gods die kwam om het OT te vervullen!
Nu weet ik dat de meesten van jullie geloven dat Jezus God is, mijn mening is anders.
Jezus is de Zoon van God en niet God zelf, God heeft Zijn Zoon gestuurd om ons de weg te wijzen, Jezus is gestorven voor God en niet voor de mens!
Hij is uit liefde tot de Vader gestorven, en Zijn Vader God heeft Hem opgewekt uit de dood.
Jezus is niet gestorven voor ons mensen, hij deed het voor Zijn Vader.
Maar God de Vader heeft ons daarmee de mogelijkheid gegeven om tot Hem terug te keren, als wij Christus volgen in liefde tot de Vader!

Quote england;
Daarom, Baldur, weet wat je doet, want God heeft jou geschapen, en geeft je leven van seconde tot seconde... Zou Hij dan niet de macht hebben om je adem in te houden? Dan zul je voor Hem moeten verschijnen. Wat zeg je dan? Nooit geweten dat U zo heilig was? Dat Uw Namen inderdaad aangeven wie U bent...?
Wees niet bevreesd want ik ben bij u zeg Jezus, als ik voor het gerecht sta dan zal Jezus daar zijn om voor mij te pleitten!
Ik weet dat Uw Naam heilig is, ik weet ook dat Uw Naam voor mij onkenbaar en onuitspreekbaar is daarom heb ik nooit Uw Naam kunnen belasteren omdat ik haar niet ken en kan uitspreken.
Uw Naam is ook liefde en liefde is vergevingsgezind liefde veroordeeld niet derhalve als Uw Naam liefde is zult U mij nooit veroordelen.




[Veranderd op 17/12/02 door Baldur]

[Veranderd op 17/12/02 door Refojongere]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Baldur,

Bij ons het is zo dat wij God/Jezus/Heilige Geest/Christus met een hoofdletter schrijven.

Ik hoop dat je in het vervolg dat zult doen, want het ergert forumleden, ik blijf niet aanpassen.

Verder vind ik het ook aangenaam wanneer je persoonlijk voornaamwoorden die op God betrekking hebben met een hoofdletter wilt schrijven: Zijn dag, Zijn naam etc. Dit bevordert de duidelijkheid.

Groeten,
Refojongere
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Refojongere, heb je in zijn gehele betoog alle hoofdletters zitten toevoegen? Dat is nogal een karwei. Maar waarom? Mensen 'ergeren' zich eraan, maar iedereen ergert zich altijd wel ergens aan op zo'n forum, refo of niet. Moeten we dat dan allemaal aanpassen of aankaarten?

Wel goed dat je het even zegt, maar als Baldur nu ervan overtuigt is dat je God met een kleine letter kunt schrijven, waarom niet?
england

Bericht door england »

Omdat Refojongere Moderator is, Daarom!

Bovendien ben ik er erg blij mee! Het toont respect voor God, die heilig is, en voor Christus, de Enige Naam onder de hemel gegeven waardoor wij moeten zalig worden!
Dus bedankt, RJ!
Plaats reactie