Goede vrijdag?

Adje

Bericht door Adje »

Hoorde op goede vrijdag morgen een preek, waarin de dominee zei dat God ZO vol liefde was, dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft, maar dat Hij ten diepste Zelf geleden heeft! God richtte met God! Dat gaat dan eigenlijk nog verder, dan het sturen van Zijn Zoon!
janneke

Bericht door janneke »

Het is volbracht


Ik denk aan de weg
die Jezus moest gaan
aan Zijn pijn en Zijn lijden
hoe Hij alleen kwam te staan.

Verlaten van mensen
van Vader en vriend
Hij droeg onze straf
Die Hij niet had verdiend.

Ik zie Hem daar hangen
een wond in Zijn zij
gehoond en bespuugd
voor jou en voor mij.

Ik hoor de echo van de slagen
die de spijkers door z'n handen sloeg
ik zie de striemen op z'n rug
Zijn zweet dat werd tot bloed.

Zijn Handen doorboord
op Zijn hoofd een doornenkroon
bloed uit zijn wonden
een Koningszoon.

Zijn intens van God verlaten zijn
Zijn woorden: "Zie de mens".
Zijn liefde voor de moordenaar aan het kruis
vergeving was Zijn laatste wens.

Stil ga ik de weg naar Golgotha
aan het kruis kniel ik neer vol ontzag
vrij van zonden en straf, voldaan is mijn schuld,
omdat Jezus alles heeft volbracht.
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door janneke
Het is volbracht
tetelestai
Daar heeft een week geleden op de zondagavond, Radio 747AM, op de EO een radiodominee het nog over gehad.
Erg goede radiocolumn.
roseline

Bericht door roseline »

Goede vrijdag - de dag dat de Zoon van God zijn werk als mens op aarde had volbracht.

Want God heeft, door Zijn Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees maar door de Geest leven. Rom. 8:3-4

God zond Hem in een vlees aan dat der zonde gelijk - en dat wel òm de zonde.
Zonder dat Hij in een vlees aan dat der zonde gelijk gekomen was, had God de zonde in het vlees niet kunnen veroordelen. De zonde in het vlees zijn ook díe zonden, die de buitenwereld niet ziet, en die de wet niet kan veroordelen, immers je kunt het alleen veroordelen als het tot uiting komt - als het uit het vlees komt. Begeerte der ogen, hebzucht, geldzucht, eerzucht, antipathie, alles wat in míjn vlees woont, dat kan ik goed verborgen houden voor de buitenwereld, en een goed mens lijken. Maar God heeft door het werk van zijn Zoon de zonden veroordeeld in het vlees. Waar de wet ophield - begeerte (het tiende gebod) kon slechts bestraft worden wanneer dit tot uiting was gekomen, zoals bijvoorbeeld bij koning David - ging Gods Zoon verder. De eis der wet werd vervuld. Alle zonden in het vlees, de vleselijke hartstochten en begeerten (Gal. 5:24), werden door het werk van Gods Zoon gedood. Hij zegevierde hierover en deed daarmee de macht der duivel teniet.

Voor dit werk was 33 jaar nodig. 33 jaar leefde Jezus in een vlees aan dat der zonde gelijk, Hij werd in alle dingen op gelijke wijze als wij verzocht, doch zonder te zondigen. Hij heeft in verzoekingen geleden (Heb. 2:14-18, 4:14-16). Hij heeft smekingen en gebeden onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden en Hij is verhoord uit zijn angst. Zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden (Heb. 5:7-10). Van welke dood werd Hij gered? Van de dood des kruises? Nee, want die stierf Hij. Hij werd gered van de dood der zonde: Want het loon dat de zonde geeft is de dood. Indien echter de begeerte bevrucht wordt, baart zij zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, brengt zij de dood. Jac. 1:13-15. Jezus heeft de gehoorzaamheid moeten leren. Hoe? God veroordeelde de zonde in het vlees, Jezus stemde hier mee in: ‘Vader Uw wil geschiedde, niet mijn wil’ - en Hij leed. Het kost namelijk lijden wanneer je in verzoeking Gods wil moet kiezen en je eigen wil daar voor op moet geven. Jezus deed dat, in liefde tot zijn Vader. Voorbeelden hiervan staan in Mattheus 4. En in Hebreeën staat dat Hij in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest. Als ik bedenk hoe vaak en waartoe ik verzocht ben geweest - ontelbaar vaak en tot de meest erge zonden - en bedenk dat Hij in geen enkel geval heeft gezondigd, dan heeft Hij een gigantisch werk volbracht. Het onmogelijke werd mogelijk.

Dit werk was na 33 jaar volbracht. God had alle zonden veroordeeld in het vlees. Gods stem die daar altijd bij Jezus was geweest om de zonden in het vlees te veroordelen, was geweken, omdat God daar geen werk meer had te verrichten. Jezus merkte dat toen Hij aan het kruis hing en Hij riep uit: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?’ Toen Hij besefte dat God daarmee te kennen gaf dat er niets meer te veroordelen viel, en de eis der wet vervuld was, riep Hij uit: ‘Het is volbracht!’

Groeten, Rose.

[Aangepast op 15/4/03 door roseline]
Plaats reactie