Goede vrijdag?
Strik,
De 'nagedachtenis aan Jezus' lijden' wordt toch gevierd aan het avondmaal? Aan de ene kant past daar rouw en terughoudendheid bij, aan de andere kant is Christus' offer HET middel, waardoor wij tot de Vader mogen gaan. Er kan dus ook blijdschap zijn! Gaat dat volgens jou niet samen op Goede Vrijdag?
Wat betreft de sleur volg ik je! Als het een sleur wordt, ligt het aan de mensen, en niet aan het sacrament. Idd, je hebt gelijk!
De 'nagedachtenis aan Jezus' lijden' wordt toch gevierd aan het avondmaal? Aan de ene kant past daar rouw en terughoudendheid bij, aan de andere kant is Christus' offer HET middel, waardoor wij tot de Vader mogen gaan. Er kan dus ook blijdschap zijn! Gaat dat volgens jou niet samen op Goede Vrijdag?
Wat betreft de sleur volg ik je! Als het een sleur wordt, ligt het aan de mensen, en niet aan het sacrament. Idd, je hebt gelijk!
Wij weten dan na Goede Vrijdag het Paasfeest komt. Daarom hoeven we op Goede Vrijdag niet treurig en huilerig te doen. Echter, het moet ook niet zo zijn dat we van vreugde opspringen op Goede Vrijdag: er is wel Iemand gestorven. We springen dan op van vreugde omdat er iemand geexecuteerd werd.... beetje wrang, toch?
In de lijdenstijd wordt er gepreekt over het lijden van Jezus en ook vaak over zijn hangen aan het kruis. Ik krijg dan het gevoel dat de Heere weken aan het kruis hangt i.p.v. een dagdeel.
En dan ben ik altijd blij als het Pasen is en het lijden (gevoelsmatig) is volbracht. Hoewel: zonder kruis geen opstanding.
Zijn u en jullie ook blij als de lijdenstijd voorbij is?
En dan ben ik altijd blij als het Pasen is en het lijden (gevoelsmatig) is volbracht. Hoewel: zonder kruis geen opstanding.
Zijn u en jullie ook blij als de lijdenstijd voorbij is?
Gerrie,
Kweet niet of ik blij ben als de lijdenstijd voorbij is. Nu heb ik nog hetzelfde gevoel als weer die preken voorbij komen die ieder jaar voorbij komen over Petrus en de opdracht 'weid mijn lammeren' en dergelijke....
Persoonlijk wordt ik ook niet echt droevig van de lijdenstijd. Vaak wordt er bij mij in de Gemeente midden in de lijdenstijd het Avondmaal GEVIERD. Misschien dat het daardoor komt dat ik dat niet zo gevoel.
Kweet niet of ik blij ben als de lijdenstijd voorbij is. Nu heb ik nog hetzelfde gevoel als weer die preken voorbij komen die ieder jaar voorbij komen over Petrus en de opdracht 'weid mijn lammeren' en dergelijke....
Persoonlijk wordt ik ook niet echt droevig van de lijdenstijd. Vaak wordt er bij mij in de Gemeente midden in de lijdenstijd het Avondmaal GEVIERD. Misschien dat het daardoor komt dat ik dat niet zo gevoel.
Paus,
Zo is een ieder weer anders. Ik heb deze gevoelens al een aantal jaren. Misschien komt het omdat ik op Thomas lijk. Een preek over zijn ongeloof en de reactie van de Heere daarop maakt me blij. Hij kan licht maken in de duisternis ook als je ongelovig bent. Toen ik jaren geleden aan het Avondmaal deze geschiedenis hoorde lezen, mocht ik ook ervaren wat het is om de handen te steken in Zijn zijde en (weer) te geloven.
Zo is een ieder weer anders. Ik heb deze gevoelens al een aantal jaren. Misschien komt het omdat ik op Thomas lijk. Een preek over zijn ongeloof en de reactie van de Heere daarop maakt me blij. Hij kan licht maken in de duisternis ook als je ongelovig bent. Toen ik jaren geleden aan het Avondmaal deze geschiedenis hoorde lezen, mocht ik ook ervaren wat het is om de handen te steken in Zijn zijde en (weer) te geloven.
EensOrigineel geplaatst door de Paus
Wij weten dan na Goede Vrijdag het Paasfeest komt. Daarom hoeven we op Goede Vrijdag niet treurig en huilerig te doen. Echter, het moet ook niet zo zijn dat we van vreugde opspringen op Goede Vrijdag: er is wel Iemand gestorven. We springen dan op van vreugde omdat er iemand geexecuteerd werd.... beetje wrang, toch?
Kan dat niet samengaan dan?
Wij geloven dat Jezus Christus een eeuwig Hogepriester is naar de orde van Melchisedek, wat God met een eed heeft bevestigd. Hij heeft Zichzelf in onze plaats voor zijn Vader gesteld, om door volkomen voldoening diens toorn te stillen. Daartoe heeft Hij Zichzelf aan het kruis geofferd en zijn kostbaar bloed vergoten, om ons te reinigen van onze zonden, zoals de profeten hadden voorzegd.
Wij geloven dat Jezus Christus een eeuwig Hogepriester is naar de orde van Melchisedek, wat God met een eed heeft bevestigd. Hij heeft Zichzelf in onze plaats voor zijn Vader gesteld, om door volkomen voldoening diens toorn te stillen. Daartoe heeft Hij Zichzelf aan het kruis geofferd en zijn kostbaar bloed vergoten, om ons te reinigen van onze zonden, zoals de profeten hadden voorzegd.
Kan je zeggen dat Christus ook Vader is? Volgens mij niet, want dan heb ook de Vader aan het kruis gehangen, terwijl juist alleen Christus de straf heeft gedragen zodat er een toegang is tussen God de Vader en de mensen! Als we zo gaan denken dan had ook de Heilige Geest aan het kruis hebben gehangen!Origineel geplaatst door The Real G-G BoboIk denk omdat Jezus ook de Vader is, Hij vrijwillig geleden heeft en daarmee de wil van Zijn Vader uitvoerde!Origineel geplaatst door de Paus
Dat is nog maar de vraag: Leed Jezus vrijwillig? Of volgde Hij de wil van Zijn Vader?
[Veranderd op 26/4/02 door The Real G-G Bobo]
Christus droeg persoonlijk de straf. Christus behoord wel tot het wezen maar Hij is niet God!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Kridje ik hoop dat je je verschreef 'Christus is niet God.'
Evenzo de Vader niet aan het kruis heeft gehangen is Christus zeer zeker God.
Credo, in Deum Patrum, in Jesum Christum in Spiritum Sanctum.
De Drie-Eenheid uitleggen of verklaren kunnen wij niet. Wel is het zo dat er drie onderscheiden Personen zijn. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Nu even ter verduidelijking. God de Vader heeft niet aan het kruis gehangen, maar Christus, die van eeuwigheid eenswezens met de Vader is. Heeft dan Zijn Godheid geleden? Neen, omdat de natuur gezondigd heeft, heeft Hij naar Zijn menselijke natuur geleden.
Evenzo de Vader niet aan het kruis heeft gehangen is Christus zeer zeker God.
Credo, in Deum Patrum, in Jesum Christum in Spiritum Sanctum.
De Drie-Eenheid uitleggen of verklaren kunnen wij niet. Wel is het zo dat er drie onderscheiden Personen zijn. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Nu even ter verduidelijking. God de Vader heeft niet aan het kruis gehangen, maar Christus, die van eeuwigheid eenswezens met de Vader is. Heeft dan Zijn Godheid geleden? Neen, omdat de natuur gezondigd heeft, heeft Hij naar Zijn menselijke natuur geleden.
Ik bedoelde Christus is niet God de Vader, maar God de Zoon. Verder kan ik helemaal met jouw geschrevenen instemmen, zo bedoelde ik het ook.Origineel geplaatst door ndonselaar
Kridje ik hoop dat je je verschreef 'Christus is niet God.'
Evenzo de Vader niet aan het kruis heeft gehangen is Christus zeer zeker God.
Credo, in Deum Patrum, in Jesum Christum in Spiritum Sanctum.
De Drie-Eenheid uitleggen of verklaren kunnen wij niet. Wel is het zo dat er drie onderscheiden Personen zijn. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Nu even ter verduidelijking. God de Vader heeft niet aan het kruis gehangen, maar Christus, die van eeuwigheid eenswezens met de Vader is. Heeft dan Zijn Godheid geleden? Neen, omdat de natuur gezondigd heeft, heeft Hij naar Zijn menselijke natuur geleden.