Die 'vervloekte' Wet.

Noson

Die 'vervloekte' Wet.

Bericht door Noson »

Kan de mens leven naar de Geboden uit het Oude Testament?

De eerste vijf boeken, de Torah, bevatten 613 geboden die de Jood moet naleven. Zinds de afgelopen 2000 jaar zijn er joden en niet-joden geweest, die zichzelf christenen noemen, die beweren dat het houden van de Wet te zwaar is voor een mens, een onmogelijkheid.

‘Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre.’ Deutronomium 30:11

De wetten uit de Torah zijn niet te ver weg, ze zijn niet te onmogelijk om na te leven. Zou een leraar een Examen opgeven dat niet haalbaar is? Heeft de Almachtige, geprezen is Hij, het volk Israel een Wet onderwezen die te zwaar voor hen is?

Wettisch
‘Wettisch’, het lijkt in protestantse kringen wel een scheld woord, alsof het iets vies is. Heeft de Almachtige Zijn volk bevuild met Zijn Wet? Of heeft de Almachtigen Zijn volk juist gezegend met Zijn Wet?

‘De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden van goud of zilver.’ -Psalm 119:72.

Verlossing van de Wet?
Volgens de Joodse Traditie zal de Messias de wereld verlossen van Oorlog (zie: Jes 11:6-9, Hos 2:17, Micha 4:3-4, Zach 9:10) de Messias zal alle Joden naar de Torah laten leven (zie: Ezch 37:24, Jer 31:32-33). De Joodse Messias zal dus de wereld verlossen en de Torah onderwijzen.

In het Christendom is het andersom: ‘Christus heeft ons verlost van den vloek der wet’ -Galaten 3:13, de Christelijke Messias zal verlossen van de Wet (sic) en na de dood van de Christelijke Messias zal de wereld verder gaan met oorlog.

Is de Wet dan zo slecht dat de mens er van verlost moet worden?

Waarom staat er dan geschreven:
‘Uw rechten zijn goed.’ -Psalm 119:39
‘Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen.’ -Psalm 119:68
‘Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.’ -Psalm 119:71.

Eeuwig is niet tijdelijk

‘tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.’ –Deutronomium 29:28.

Een Christelijke vriend van mij vertelde mij eens dat de Satan er alles aan zou doen om mensen van Jezus weg te houden. Hoewel ik niet de Christelijke visie op Satan deel, moest ik wel meteen het volgende denken: ‘De Almachtige zegt: ‘Voor Eeuwig en Goed’ de Christenen zeggen ‘Niet voor eeuwig en leid tot zonde’ Wie probeert Joden weg te houden bij de Wet?’

‘Gij scheldt de vervloekte hovaardigen, die van Uw geboden afdwalen.’ -Psalm 119:21.

Noson.
PeterB

Bericht door PeterB »

De Wet is onder de christenen heilig. Want het is Gods Gebod.

Maar wat de christenen belijden is dat de mens door de val in Adam niet meer in staat is deze wet te houden. Want God eist in Zijn wet niet meer dan volledige gehoorzaamheid aan Hem. Dat doet Hij ook in de Torah.
De teksten die je aanhaal wijzen allemaal op de rechtvaardigheid van God om die te eisen en op de verantwoordelijkheid van de mensen om die te houden en op de kracht die God de nog niet gevallen mens gegeven heeft om 100 % tot Zijn eer te kunnen leven. Ook wijzen ze er op dat het een kind van God zeer zoet is om naar Zijn geboden te leven.
De tekst uit Deut. 30:11 zegt niet dat het mogelijk is. Het zegt dat het gebod bekend is en dat het niet verre is. Ofwel dichtbij. Niet te hoog of te wonderlijk.
Kijken we naar het verband waarin deze tekst staat, dan wordt hier eerst gesproken over het bekeren tot de HEERE. Wat dus betekend dat men zich eerst moet bekeren. En dat men daarna pas gaat zien wat de geboden Gods nu werkelijk inhouden. Niet dat men hier op aarde ooit volmaakt de wet Gods gaat houden, maar in onze belijdenissen spreken onze vaderen terecht over een beginsel, maar wel een stellige voornemen om in Gods geboden te wandelen.

Het verschil zit dus duidelijk in Christus. Christus is degene die verlost van de vloek der wet. Daar Hij die wet voldaan heeft, daar de gevallen mens die wet in der eeuwigheid niet had kunnen volbrengen.
Want door de zondeval zijn we besmet geraakt met zonde en zijn we het beeld Gods kwijtgeraakt. Daardoor doen we zelfs met onze beste werken zonde tegen God, want we ZIJN zondig.
Konden we de Wet Gods wel houden, dan zou God afhankelijk zijn van de capaciteiten van de mens. Een raar voorbeeld, maar een verstandelijk gehandicapte die vloekt en tiert kan dan dus niet zalig worden, want deze heeft niet de geestelijk capaciteit om de wet te onderhouden. Sterker nog, hij kan die nog niet eens lezen. Dus al zouden we al de wet kunnen onderhouden, dan zouden we afhankelijk zijn van de capaciteiten waar God ons mee geschapen heeft. Daarnaast zou God afhankelijk zijn of de mens wel zijn capaciteiten gebruikt om verdienstelijk te zijn of nog erger verdienstelijk te WILLEN zijn.
Dit staat mijns inziens volledig haaks op wat God van zichzelf openbaart in Zijn heilig Woord. Hij noemt zich zelfs de JEHOVA, de IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Rom 10, bron: http://www.dagjeweg.com/svkant/
1 Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat ik tot God voor Israël doe, is tot hun zaligheid.
2 Want ik geef hun getuigenis, dat zij een ijver tot God hebben, maar niet met verstand.
3 Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods niet kennen, en hun eigen gerechtigheid zoeken op te richten, zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.
4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
5 Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, zeggende: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus:1) Zeg niet2) in uw hart:3) Wie zal in den hemel opklimmen?4) Hetzelve is Christus5) van boven afbrengen.
7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen?6) Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.7)
8 Maar wat zegt zij?8) Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs,9) hetwelk wij prediken.10)
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden11) den Heere Jezus,12) en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft,13) zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid14) en met den mond belijdt men ter zaligheid.15)
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft,16) die zal niet beschaamd worden.17)
12 Want er is geen onderscheid,18) noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen,19) rijk zijnde over allen,20) die Hem aanroepen.21)
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest;29) want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?30)
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.31)
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord?32) Ja toch,33) hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan,34) en hun woorden tot de einden der wereld.35)
19 Maar ik zeg: Heeft Israël36) het niet verstaan?37) Mozes zegt eerst:38) Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken39) door degenen, die geen volk zijn;40) door een onverstandig volk41) zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich,42) en zegt: Ik ben gevonden van degenen,43) die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.44)
21 Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt45) tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.46)

Romeinen 11

1 Ik zeg dan:1) Heeft God Zijn volk2) verstoten?3) Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet,4) uit het zaad Abrahams,5) van den stam Benjamin.6)
2 God heeft Zijn volk7) niet verstoten,8) hetwelk Hij te voren gekend heeft.9) Of weet gij niet,10) wat de Schrift zegt van Elia,11) hoe hij God aanspreekt12) tegen Israël,13) zeggende:
3 Heere! zij hebben Uw profeten gedood, en Uw altaren14) omgeworpen;15) en ik ben alleen overgebleven en zij zoeken mijn ziel.16)
4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord?17) Ik heb Mijzelven nog zeven duizend18) mannen19) overgelaten,20) die de knie voor het beeld21) van Baal niet gebogen hebben.22)
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd23) een overblijfsel geworden,24) naar de verkiezing der genade.25)
6 En indien het door genade is,26) zo is het niet meer27) uit de werken;28) anderszins is de genade29) geen genade meer; en30) indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins31) is het werk geen werk meer.32)
7 Wat dan?33) Hetgeen34) Israël35) zoekt,36) dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen37) hebben het verkregen, en de anderen38) zijn verhard geworden.39)
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest40) des diepen slaaps;41) ogen om niet te zien,42) en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.43)
9 En David zegt:44) Hun tafel worde45) tot een strik,46) en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.47)
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.48)
11 Zo zeg ik dan:49) Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden?50) Dat zij verre; maar door hun val is51) de zaligheid52) den heidenen geworden, om hen53) tot jaloersheid te verwekken.54)
12 En indien hun val55) de rijkdom is56) der wereld,57) en hun vermindering58) de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!59)
13 Want ik spreek tot u,60) heidenen, voor zoveel ik61) der heidenen apostel ben;62) ik maak mijn bediening63) heerlijk;64)
14 Of ik enigszins mijn vlees65) tot jaloersheid verwekken,66) en enigen67) uit hen68) behouden mocht.69)
15 Want indien hun70) verwerping71) de verzoening72) is der wereld,73) wat zal de aanneming wezen,74) anders dan het leven uit de doden?75)
16 En indien de eerstelingen76) heilig zijn,77) zo is ook het deeg heilig,78) en indien de wortel heilig is,79) zo zijn ook de takken heilig.80)
17 En zo enige der takken81) afgebroken zijn,82) en gij,83) een wilde olijfboom zijnde,84) in derzelver plaats85) zijt ingeent,86) en des wortels en der vettigheid87) des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,88)
18 Zo roem niet tegen de takken;89) en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet,90) maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen:91) De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
20 Het is wel;92) zij zijn door ongeloof afgebroken,93) en gij staat door het geloof.94) Zijt niet hooggevoelende,95) maar vrees.96)
21 Want is het, dat God de natuurlijke takken97) niet gespaard heeft,98) zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.99)
22 Zie dan100) de goedertierenheid101) en de strengheid van God;102) de strengheid wel over degenen,103) die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u,104) indien gij106) in de goedertierenheid blijft;105) anderszins zult ook gij afgehouwen worden.107)
23 Maar ook zij, indien zij108) in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden;109) want God is machtig om dezelve weder in te enten.110)
24 Want indien gij111) afgehouwen zijt uit den olijfboom,112) die van nature wild was,113) en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent;114) hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn,115) in hun eigen olijfboom geent worden?116)
25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij117) (opdat gij niet wijs zijt,118) bij uzelven), dat de verharding119) voor een deel120) over Israël gekomen is,121) totdat de volheid der heidenen122) zal ingegaan zijn.123)
26 En alzo zal124) geheel Israël125) zalig worden;126) gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen127) en zal de goddeloosheden128) afwenden van Jakob.129)
27 En dit is hun een verbond van Mij,130) als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel131) vijanden132) aangaande het Evangelie,133) om uwentwil,134) maar aangaande de verkiezing135) zijn zij beminden,136) om der vaderen wil;137)
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.138)
30 Want gelijkerwijs ook gijlieden139) eertijds Gode140) ongehoorzaam geweest zijt,141) maar nu barmhartigheid verkregen hebt142) door dezer ongehoorzaamheid;143)
31 Alzo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geweest,144) opdat ook zij door uw barmhartigheid zouden145) barmhartigheid verkrijgen.146)
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid147) besloten,148) opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.149)
33 O diepte des rijkdoms,150) beide der wijsheid en der kennis Gods,151) hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen,152) en onnaspeurlijk Zijn wegen!153)
34 Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
35 Of wie heeft Hem eerst gegeven,154) en het zal hem wedervergolden worden?155)
36 Want uit Hem,156) en door Hem,157) en tot Hem158) zijn alle dingen.159) Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.160)
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Een mens kan hier op aarde nooit aan de
Wet voldoen. Maar als je je bekeert
wordt het een ijver, Je gaat uit liefde
die Wet houden. Maar je blijft erin altijd in
gebreken. Daarom is een ware christen hier op aarde nooit volmaakt.
Robert

Bericht door Robert »

Jeremia 31
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door NosonWie probeert Joden weg te houden bij de Wet?’
De Jood zelf. We maken zelf soms een potje van :#

Maarre... ik zie het als een zegen van HaSjem, geprezen zijt Hij!

[Aangepast op 3/3/03 door Kena]
Noson

Bericht door Noson »

PeterB bedankt voor uw reactie.
Oorspronkelijk gepost door PeterB
De Wet is onder de christenen heilig. Want het is Gods Gebod.
Maar de Wet van Mozes spreekt over Praktijk, en niet alleen over geest.
Oorspronkelijk gepost door PeterB
Maar wat de christenen belijden is dat de mens door de val in Adam niet meer in staat is deze wet te houden. Want God eist in Zijn wet niet meer dan volledige gehoorzaamheid aan Hem.
U spreekt over ‘gehoorzaamheid’ als enige eis die de Almachtige stelt in Zijn Torah. Ik ben het met u eens. Maar deze gehoorzaamheid richt zich niet alleen op de ‘Geest van bediening’.
De Torah leert: ‘De Eeuwige, je G’d, zal je volgen en Hem zul je vrezen; Zijn geboden zal je houden, naar Zijn stem zal je luisteren, Hem zal je dienen en aan Hem zal je kleven.’ -Deut 13: 5.
Deze tekst wijst er op dat het dienen van G’d bestaat uit zowel daden als geest:
(1) ‘Zijn geboden zal je houden’ het naleven, in de praktij, van de geboden
(2) ‘Naar Zijn stem zul je luisteren’ de stem van Zijn profeten die oproepen om te leven naar de Torah.
(3) ‘Hem zul je dienen’ in Zijn Tempel zul je oferen en tot Hem zul je je gebeden richten
(4) ‘aan Hem zal je kleven’ Je spiritueel verbinden met Hem.
De teksten die je aanhaal wijzen allemaal op de rechtvaardigheid van God om die te eisen en op de verantwoordelijkheid van de mensen om die te houden en op de kracht die God de nog niet gevallen mens gegeven heeft om 100 % tot Zijn eer te kunnen leven. Ook wijzen ze er op dat het een kind van God zeer zoet is om naar Zijn geboden te leven.
Het leven naar de geboden:
‘De bevelen van de Almachtige zijn recht, verblijdende het hart; het gebod van de Almachtige is zuiver, verlichtende de ogen.’ -Psalm 19:9.

De geboden geven inzicht, door dat je ze in de praktijk brengt. Het bestuderen van de Torah is de sleutel tot de ware kennis.
Niet dat men hier op aarde ooit volmaakt de wet Gods gaat houden, maar in onze belijdenissen spreken onze vaderen terecht over een beginsel, maar wel een stellige voornemen om in Gods geboden te wandelen.
‘Je’ voornemen is nog niet ‘praktijk’, overal in de Torah wordt gesproken over de geboden in praktijk brengen. We kunnen de Wet niet houden? Maar moeten we het daarom ook maar niet meer doen? In de Bijbel en de Traditie zijn vele gevallen bekend van mensen die de Wet braken en daarna weer terug keerde naar G’d… NOOIT heeft G-d gezegd ‘Je kunt het niet het hoeft niet meer’ het dienen van G’d is meer dan je enkel goed voelen in geloof, het is je volledig richten naar dat gene wat Hij van je verlangt: Leven naar de Torah om Hem te dienen.
Het verschil zit dus duidelijk in Christus. Christus is degene die verlost van de vloek der wet. Daar Hij die wet voldaan heeft, daar de gevallen mens die wet in der eeuwigheid niet had kunnen volbrengen.
Daar Christenen geloven dat Jezus de incarnatie is van de Almachtige is het verhaal dus:
De Almachtige geeft een Wet (een vloek?) en zegt tegen Israel dat zij deze Wet voor Eeuwig moeten na leven, daarna wordt de Almachtige vlees en verlost Israel van de Wet om vervolgens een kerk te stichten die na 1500 jaar pas de ware (protestantse) vorm krijgt?

Want door de zondeval zijn we besmet geraakt met zonde en zijn we het beeld Gods kwijtgeraakt. Daardoor doen we zelfs met onze beste werken zonde tegen God, want we ZIJN zondig.
Ieder mens stamt af van Adam, de eerste mens. Maar de Almachtige gaf de Wet alleen aan het volk Israel… waarom gaf de Almachtige de Wet niet aan Adam, als de mens van Adam’s zonde verlost moest worden?
Konden we de Wet Gods wel houden, dan zou God afhankelijk zijn van de capaciteiten van de mens. Een raar voorbeeld, maar een verstandelijk gehandicapte die vloekt en tiert kan dan dus niet zalig worden, want deze heeft niet de geestelijk capaciteit om de wet te onderhouden. Sterker nog, hij kan die nog niet eens lezen.
Toen ik in Antwerpen was, waar een grote Ultra-Orthodoxe Joodse gemeenschap is, zag ik daar een geestelijk gehandicapt Joods jongentje lopen met zijn familie, de kleine jongen was hebreeuwse liedjes aan het zingen, had een zwarte keppel op zijn hoofd en lange slaap lokken (pijpenkrullen) aan de zijkanten van zijn hoofd… deze jongen was instaat de Torah na te leven, niet op de manier waarop jij en ik de Torah kunnen leven, neen, de Torah maakt namelijk uitzonderingen op mensen die een geestelijke of lichamelijke achterstand hebben, deze mensen zijn vrijgesteld voor dat gene wat ze niet kunnen vervullen.
Dus al zouden we al de wet kunnen onderhouden, dan zouden we afhankelijk zijn van de capaciteiten waar God ons mee geschapen heeft.

Dat klopt. Hoeveel capaciteit kost het om geen varken te eten? De Torah kent 613 geboden, de zwaarste van deze geboden zijn de tien-geboden, en die geboden worden ook na geleefd door de Christenen.
Daarnaast zou God afhankelijk zijn of de mens wel zijn capaciteiten gebruikt om verdienstelijk te zijn of nog erger verdienstelijk te WILLEN zijn.

Mensen kiezen toch ook voor Jezus met hun vrije wil? Is de Almachtige dan afhankelijk van die keuzen?
Dit staat mijns inziens volledig haaks op wat God van zichzelf openbaart in Zijn heilig Woord.
Hoe wonderlijk. Keer op keer wordt Israel in de Bijbel er op gewezen dat zij niet leven naar de Torah, en dan is leven naar de Torah dus iets ‘Buiten Bijbels’ volgens uw interpretatie?

Noson.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Noson,

In het Evangelie draait het om de wet.
Jezus was gekomen om die wet te vervullen, de vloek der wet te dragen, en zo de eeuwige gerechtigheid voor ons aan te brengen!

Dit ontslaat ons niet van de plicht om de wet te houden. Maar we moeten, ieder mens, ontdekken dat wij niet in staat zijn om met heel ons hart en onze ziel de wet te houden. We moeten het wel doen en zij die door het geloof wandelen, die kunnen dat ook doen, maar we struikelen in vele!

Noson, een vraag: Hoe ben jij rechtvaardig voor God? Hoe weet je dat je zalig zult worden?
Refojongere

Beste Noson,

Jezus was gekomen om die wet te vervullen, de vloek der wet te dragen, en zo de eeuwige gerechtigheid voor ons aan te brengen!

Dit ontslaat ons niet van de plicht om de wet te houden. Maar we moeten, ieder mens, ontdekken dat wij niet in staat zijn om met heel ons hart en onze ziel de wet te houden. We moeten het wel doen en zij die door het geloof wandelen, die kunnen dat ook doen, maar we struikelen in vele!

Noson, een vraag: Hoe ben jij rechtvaardig voor God? Hoe weet je dat je zalig zult worden?
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door NosonDe Torah kent 613 geboden, de zwaarste van deze geboden zijn de tien-geboden, en die geboden worden ook na geleefd door de Christenen.
Nee, dat is niet waar. Christenen dienen aan de 7 Noachitische mitzwot te houden, zoals iedere rechtschapen goj. Door die naleving zijn zij gerechtvaardigd en komen zij in de Olam HaBa (hiernamaals). De 613 mitzwot zijn als ware gecategoriseerd in de 10 Aseret haD'vareem (de 10 verklaringen die men ´geboden´noemt). Nummer 4 van de Aseret haD'vareem wordt iedere vrijdagavond en zaterdag ´overtreden´ door de Christenen. ´Overtreden´, want in feite zijn de 613 mitzwot met de 10 Aseret haD'vareem incl. alleen door het volk Israël geaccepteerd (zie Avodah Zarah 2b).
Peter: Dit staat mijns inziens volledig haaks op wat God van zichzelf openbaart in Zijn heilig Woord.
Hoe wonderlijk. Keer op keer wordt Israel in de Bijbel er op gewezen dat zij niet leven naar de Torah, en dan is leven naar de Torah dus iets ‘Buiten Bijbels’ volgens uw interpretatie?
Als de Torah buiten Bijbels zou zijn, zou de Bijbel niets waard zijn. De backbone van de Bijbel ìs de Torah. Let wat Yeshua zei Peter: ´Ik ben niet gekomen om de Wet (Torah) af te schaffen, maar deze te vervullen.´ Dit zegt niet dat Joden die ook in Hem geloven vrijgesteld zijn van de Wet. Dat is een misintepretatie van de Christenen tov S´haul (Paulus). Yeshua heeft de Torah met de Bergrede aangescherpt.

Baruch HaSjem!

Kena

[Aangepast op 3/3/03 door Kena]
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere

Lees: Rom. 2:12-16; Ex.3:14-15; Joh.8:52 (goed lezen). Vervolgens hebben we de wetenschap dat Joden iedere dag de Sh´ma te bidden ´Sh´ma Yisrael, Adonai(Ik Ben) Eloheinu, Adonai(Ik Ben) Echad. Lees nog eens Joh. 8:52 en raad eens Wie Ik Ben is.

Joden die dit doen, zijn ALLEMAAL zalig, Refo!!!!!!!! Goed kijken en goed lezen en zie wat ik zie.
Refojongere

Romeinen 2:13 geeft aan dat de daders van de wet zalig worden. Daarin heb je gelijk.

Maar weet dan ook dat er in Gods Woord nog meer staat:
Maar omdat niemand de wet volkomen onderhoudt, vanwege de verdorvenheid, die in de mens is, Rom. 8:3; Gal. 3:10, zo wordt niemand uit de wet of door zijn werken gerechtvaardigd, maar alleen door de gerechtigheid van Christus, door het geloof ons toegerekend; Rom. 3:20,21,22.

Johannes 8:52 geeft aan dat wie Jezus' Woord bewaart, die zal de dood niet sterven.
Welk woord? Dat zijn de woorden van het eeuwige leven (Joh. 6:67) die ons aanwijzen de rechten weg ten eeuwigen leven.

Uit de werken van de wet zal niemand gerechtvaardigd worden, want wij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.

"Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;"
Noson

Bericht door Noson »

Beste Refojongere en Kena, bedankt voor jullie reacties.

Refojongere schreef:

Dus een Christen probeert de Wet na te leven? Probeert u de Sabbath te houden (niet op zondag) met al haar wetten? Probeert u kosjer te eten (dus ritueel geslacht)? Heeft u een mezoezah aan de deurpost? Bid u met tzietziet om? Viert u de bijbelse feestdagen Jom Kipoer, Pesach enz?

U zegt niet ontslagen te zijn van de plicht de Wet te houden, maar in hoeverre houd u de 613 geboden uit de Torah? (of spreekt u over de wetten van Noach die Kena aanhaalden)
Een Christen vraagt zich af hoe hij behouden wordt, een traditionele Jood vraagt zich af hoe hij de Almachtige kan dienen.

De groote Torah geleerde Antigonos uit Socho, die 300 jaar voor Jezus leefde, zei: ‘Weest niet als de knechten, die de baas dienen alleen maar om loon te ontvagen. Maar weest als de knechten, die de Almachtige dienen niet alleen maar om loon te ontvangen’ (Pirke Avot 1:3)

In de heilige Misjna leren we ‘De beloning voor een het naleven van een gebod is het gebod zelf’ (Pirke Avoth 4:2). Dit betekend dat het houden van de geboden op zichzelf al zo vreugde vol is dat het genoeg zou zijn, zelfs al was er geen beloning in de toekomst. Dat de Almachtige ons de vreugde van de Torah gaf is al beloning genoeg.

Rabbi Nachman van Bereslov leert: ‘Je kunt denken dat je zover van de Almachtige bent dat je geen toekomstige beloning meer hebt. Maar ook dan moet je de Almachtige dienen, naar je beste kunnen, zelfs zonder beloning.’ (Sichot HaRan 48)

Behouden worden, beloning en eeuwig leven is allemaal niet van belang, alleen G’d dienen doormiddel van de Torah is van belang.

Kena schreef:
Nee, dat is niet waar. Christenen dienen aan de 7 Noachitische mitzwot te houden, zoals iedere rechtschapen goj. Door die naleving zijn zij gerechtvaardigd en komen zij in de Olam HaBa (hiernamaals).
Ik ben het geheel met u eens, maar daar ging het niet om. De 7 Noachitische geboden zijn onderdeel van de Joodse Theologie, maar we spreken hier over de Christelijke Theologie, een Theologie die er van oudsher vanuit gaat dat voor de komst van Jezus de mens alleen gerechtvaardigd kon worden door de Torah. U en ik kunnen wel vinden dat een niet-jood gerechtvaardigd is door de 7 geboden die aan Noach zijn gegeven, maar voor de Christelijke Theologie bestaat die vorm van Wet niet (althans niet binnen Katholicisme en Protestantisme).
De 613 mitzwot zijn als ware gecategoriseerd in de 10 Aseret haD'vareem (de 10 verklaringen die men ´geboden´noemt). Nummer 4 van de Aseret haD'vareem wordt iedere vrijdagavond en zaterdag ´overtreden´ door de Christenen. ´Overtreden´, want in feite zijn de 613 mitzwot met de 10 Aseret haD'vareem incl. alleen door het volk Israël geaccepteerd (zie Avodah Zarah 2b).
Opnieuw ben ik het met u eens, de tien geboden bevatten de 613 (BaMidbar Rabbah 13:15) maar dit betekend niet dat als men de tien geboden houd dat men daarmee alle 613 houd. Het betekend dat als je de 613 houd dat je dan de 10 houd.

Als de Torah buiten Bijbels zou zijn, zou de Bijbel niets waard zijn. De backbone van de Bijbel ìs de Torah. Let wat Yeshua zei Peter: ´Ik ben niet gekomen om de Wet (Torah) af te schaffen, maar deze te vervullen.´ Dit zegt niet dat Joden die ook in Hem geloven vrijgesteld zijn van de Wet. Dat is een misintepretatie van de Christenen tov S´haul (Paulus). Yeshua heeft de Torah met de Bergrede aangescherpt.
Hierin staan we dus op dezelfde lijn, hoewel ik zelf geen gezag hecht aan de woorden van Jezus ben ik het met hem eens, en met u (Kena), dat de Jood moet leven naar de Torah. U zegt ‘aangescherpt’ betekend dit dat de Torah na leven strikter moet dan voor de komst van Jezus? Of is de aanscherping onderdeel van Jezus’s kritiek op de Farizeeen dat zij anderen de wet voor schrijven zonder er zelf naar te leven?

Toen ik uw teksten las kwam er een vraag in mij op, aan u:
Als u geloofd dat een Christen moet leven naar de 7 geboden van Noach en een Jood naar de 613 geboden van Mozes wat is dan de taak van Jezus, als er geen verandering is in dat wat voor Jezus was en dat wat na hem kwam? Met andere woorden: Wordt een Orthodoxe Jood die niet in Jezus geloofd behouden door de Wet van Mozes? Wordt een Naochitische Goj die niet in Jezus geloofd behouden door de Wet van Noach?

Ik wacht op de reactie’s van uw beide…

Noson.
Refojongere

Beste Noson,

Graag wil ik je verder helpen met hoe wij als christenen de wet zien.
Dus een Christen probeert de Wet na te leven? Probeert u de Sabbath te houden (niet op zondag) met al haar wetten? Probeert u kosjer te eten (dus ritueel geslacht)? Heeft u een mezoezah aan de deurpost? Bid u met tzietziet om? Viert u de bijbelse feestdagen Jom Kipoer, Pesach enz?
Als ik het over de wet naleven heb, dan heb ik het over de altijd geldende, en nooit afgeschafte wet der tien geboden.
Waarom hoeven wij als christenen niet meer kosjer te eten of de bijbelse (joodse) feestdagen niet meer te vieren? Dat baseren wij op
Kolossensen 2:15 en 16:
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus."

Dit vraagt nadere uitleg denk ik.

1. Waarom geen feestdagen?
Hierdoor worden verstaan de drie jaarlijkse feestdagen, die God in het Oude Testament had ingesteld, Lev. 23:4, net als door de nieuwe maan de maandelijkse feesten, Num. 28:11, en door het woord sabbaten de Sabbaten der jaren, en in 't bijzonder de wekelijkse, voorzover deze ceremonieel waren, Exod. 20:11; Lev. 19:3, die door de komst van Christus zijn teniet gedaan, ten aanzien van hun bijzondere en meerdere heiligheid, die zij door Gods instelling hadden, alsook vanwege hun betekenis en noodzaak.
Hoewel de Christelijke kerk ook sommige feestdagen, naar de vrijheid der Christenen, heeft goedgevonden te onderhouden, tot gedachtenis van enige bijzondere weldaden van Christus, om God naar Zijn bevel in deze te dienen, met gehoor van Zijn woord, gebruik der heilige sacramenten, openbare en algemene gebeden en lofzangen, en geven van aalmoezen, enz. Aan welke dagen evenwel de conscientie der Christenen nu niet verder is gebonden, dan om goede orde te onderhouden, en om elkaar in de Christelijke vergaderingen, door onderlinge opwekkingen, meer en meer te stichten en te sterken. Wat ook op andere tijden wel mag gedaan worden, wanneer het met goede orde kan geschieden. Zie 1 Cor. 11:17, enz., en 1 Cor. 14:23, enz.

2. SABBAT --> ZONDAG
Op vrijdag, voor het aanbreken van de sabbat, stierf de Heere Jezus Christus
(Marc 15:37 en 42, Luc 23:46 en 54). Na drie dagen zou Hij opgewekt worden
(Matth 12:40, Matth 16:21, Matth 27:63). De tijdsbepaling 'drie dagen en drie
nachten' is op te vatten als drie etmalen, waarbij naar Joodse telling ook een
deel van een etmaal als geheel meetelde. Hieruit volgt dat de Heere Jezus
Christus op zondag opstond uit de dood. In Marc 16:9 lezen we dat het feit van
de opstanding inderdaad plaatsvond op zondag.

De Heere Jezus Christus zelf stelde de eerste dag van de week door zijn opstan-
ding en verschijningen in het teken van zijn opstanding. De heiliging van de
eerste dag van de week heeft de Heiland bevestigd

* door het feit dat Hij pas acht dagen later, dus weer op de eerste dag van
de nieuwe week, opnieuw in de discipelenkring verscheen (Joh 20:19 en 26)
* in het feit dat Hij de uitstorting van de Heilige Geest op de vijftigste
dag (Lev 23:15 en 16) na de dag van Zijn opstanding, dus weer op de eerste
dag van de week heeft laten geschieden en toen heel Jeruzalem vervuld heeft
met het bericht van Zijn opstanding (Hand 2:24-32).
* in het feit dat Hij op de 'dag des Heeren', de eerste dag van de week zijn
openbaring aan Johannes gaf (Op 1:10). Johannes ontving de openbaring
omstreeks het jaar 95. In de Didache, 14, 2, en Ignatius, ad Magn. 9, 1,
die even later geschreven werden, en in 'het onderwijs van de twaalf apos-
telen' uit het jaar 110 wordt de eerste dag van de week eveneens de 'dag
des Heeren' genoemd. Op de dag die staat in het teken van zijn opstanding
vormen vrijwel de eerste woorden die de Heere Jezus Christus tot Johannes
spreekt een herinnering aan zijn opstanding (Op 1:18).

Aanwijzingen in de Schrift dat de eerste dag van de week bij de eerste christe-
lijke gemeenten een bijzondere plaats innam vinden we

* in Hand 20:7 waar staat dat de gemeente samengekomen was op de eerste dag
van de week om brood te breken
* in 1Cor 16:2 waar de apostel Paulus zegt dat ieder in de gemeente op de
eerste dag van de week iets moet wegleggen voor de collecte voor de gemeente te Jeruzalem.

3. Kosjer eten?
Wij baseren de afschaffing van het kosjer eten op Romeinen 14:14:
"Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, die is het onrein."

En op Handelingen 10:11-16:
11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.

Als Christus in je hart komt wonen door Zijn Geest, dan reinigt Hij je hart. De spijzen, de ceremoniele feestdagen, de hygienewetten, de offerwetten. Al deze zaken wezen naar Christus heen en nu Christus is gekomen, zijn deze zaken dus afgeschaft.
Een Christen vraagt zich af hoe hij behouden wordt, een traditionele Jood vraagt zich af hoe hij de Almachtige kan dienen.
Ik denk niet dat je die tegenstelling kunt maken, want ook wij geloven dat wij geschapen zijn door en tot God. En als een mens bekeerd wordt, dan zal hij direct gaan vragen wat wilt Gij dat ik doen zal? Dan gaat die Gods eer op het oog krijgen en dan krijgt hij ook door dat hij nog nooit God gediend heeft en dus een immense schuld heeft bij God. Hij gaat vragen hoe hij zalig kan worden en weer met God verzoend kan worden. Omdat zijn zaligheid immers ligt in de gemeenschap/omgang met God.

Noson,
God is heilig en rechtvaardig en wij weten zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament. En wij weten ook dat niemand rechtvaardig is, omdat een ieder gezondigd heeft. En hoe komen wij dan ooit in het reine bij God? De schuld zal toch betaald moeten worden? En nou kan die schuld niet betaald worden door offerdieren, want die kunnen zich nooit in de plaats van de mens stellen. Een is er die de vloek en eeuwige toorn Gods volbracht heeft en ook volledig de wet heeft vervuld in plaats van Zijn volk, dat met Hem verbonden is door het geloof.
Dat is Jezus Christus!
De rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Alleen door het geloof in Hem, kunnen wij Gode welbehagelijk leven. Geloof je dat?
Kena

Bericht door Kena »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;"
Lieve Refo,

Je zag het niet. Ik zal het laten zien.

Iedere morgen lezen/zeggen wij de Sh´ma Yisrael. Daarin roepen we HaSjem aan en erkennen wij Hem als de Enige Ware G´d.

HaSjem is De Naam. Wat is de Naam? YHVH (sorry Noson). Wat betekent YHVH? Ik Ben (Die Ik Ben). HaSjem stelde Zich aan Moshe voor in ex.3:14-15.
Maar dan lezen we tot onze verbazing Refo, dat Yeshua in Joh.8:58 zegt dat HIJ ´Ik Ben´ is; de Naam!!!

Wat doen de Joden? Zonder dat ze beseffen roepen ze Yeshua HaMashiach aan! Dat is een feit, jij mag anders zeggen, maar de Bijbel heeft het laatste Woord. Wat zei HaSjem? Wie Zijn Naam aanroept, is behouden en is Hem welgevallen!

Hoe je het went of keert, Joden die HaSjem aanroepen, zoals ze dat MASSAAL tijdens WOII gedaan hebben, zijn bgehouden.

Ik begrijp wat je bedoelt, Refo, maar hoe Noson benaderd wordt is FOUT! Je moet Joden nooit nooit nooit zo benaderen. Vergeet niet... De Joden kennen het Woord letterlijk uit hun duimpje en je kan ook met hen paten (DIT GELDT VOOR MEER MENSEN HIER!!!) zonder direct Bijbelteksten te gaan smijten. Want als wij Joden ermee beginnen, verliezen jullie dat.

RESPECT en benader de Jood niet met Bijbeltekstensmijterij. Ga een DIALOOG met Noson aan!!!

Kena
Plaats reactie