wel of geen donateurschap

Plaats reactie
Bart-rk

wel of geen donateurschap

Bericht door Bart-rk »

Volgens ons geloof mag je geen euthanasie plegen. Ik heb daarom dan ook een credo kaart in mijn portomonee zitten die dit i.g.v. nood bevestigd.

Wij (ik) geloven dat God bepaald wanneer het je tijd is...maar stel nu het volgende het is mijn tijd maar een nier functioneerd nog goed en ik zou een ander daar mee kunnen helpen...mooi zul je zeggen maar..voor degeen die die nier nodig heeft is het mischien ook wel zijn tijd en jij verlengt zijn/haar leven dan terwijl God mischien bepaald heeft dat het zijn/haar tijd is

Moeilijke vraag vind ik dit. Ik weet dat wat God wil echt wel gebeurd (met of zonder mijn nier)dus iemands leven verlengen in die zin zal ik nooit kunnen.

Gevoelsmatig zeg ik je moet iedereen die je kunt helpen moet helpen maar hoe denken jullie over het donateurschap ? mag dit wel mag dit niet :pu
en waarom wel of niet :pu
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Volgens ons geloof mag je geen euthanasie plegen. Ik heb daarom dan ook een credo kaart in mijn portomonee zitten die dit i.g.v. nood bevestigd.

Wij (ik) geloven dat God bepaald wanneer het je tijd is...maar stel nu het volgende het is mijn tijd maar een nier functioneerd nog goed en ik zou een ander daar mee kunnen helpen...mooi zul je zeggen maar..voor degeen die die nier nodig heeft is het mischien ook wel zijn tijd en jij verlengt zijn/haar leven dan terwijl God mischien bepaald heeft dat het zijn/haar tijd is

Moeilijke vraag vind ik dit. Ik weet dat wat God wil echt wel gebeurd (met of zonder mijn nier)dus iemands leven verlengen in die zin zal ik nooit kunnen.

Gevoelsmatig zeg ik je moet iedereen die je kunt helpen moet helpen maar hoe denken jullie over het donateurschap ? mag dit wel mag dit niet :pu
en waarom wel of niet :pu
Als je leven 'verlengd' wordt door de nieuwe nier is het dus gewoon je tijd nog niet geweest.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Hoe zit het dan met iemand wiens tijd het al is, maar die door medische apparatuur in leven wordt gehouden?

Mag dat wel?

Wij weten niet wanneer het 'onze tijd' is.
Misschien is euthenasie wel God's manier om jouw tijd af te sluiten.

Klinkt raar, maar wat ik bedoel te zeggen is dat wij niet moeten speculeren welke dood wel en welke niet volgens God's wil is.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Hoe zit het dan met iemand wiens tijd het al is, maar die door medische apparatuur in leven wordt gehouden?

Mag dat wel?

Wij weten niet wanneer het 'onze tijd' is.
Misschien is euthenasie wel God's manier om jouw tijd af te sluiten.

Klinkt raar, maar wat ik bedoel te zeggen is dat wij niet moeten speculeren welke dood wel en welke niet volgens God's wil is.
Sterker nog, de dood is van oorsprong helemaal niet 'de wil van God'.

Het is een straf die de mens over zichzelf afgeroepen heeft.


Een 'breekje' van Breekijzertje
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Wij weten niet wanneer het 'onze tijd' is.
Misschien is euthenasie wel God's manier om jouw tijd af te sluiten.
Als het iemands tijd is dan zal hij sterven. Aan hoeveel machine's die persoon ook ligt! Wij weten niet wanneer onze tijd is, maar daarom mogen we er ook geen beslissing over nemen. Het is God die leven geeft en neemt; laten we dit toch vast houden.
janneke

Bericht door janneke »

mogen wij dan ook niet de stekker uit de machine trekken? als je nou zeker weet dat de persoon er niet meer uit komt, of dat als hij er uit komt, geen normaal leven kan leiden, mag dan de stekker er niet uit??
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door janneke
mogen wij dan ook niet de stekker uit de machine trekken? als je nou zeker weet dat de persoon er niet meer uit komt, of dat als hij er uit komt, geen normaal leven kan leiden, mag dan de stekker er niet uit??
"De stekker eruit" vind ik persoonlijk een vreselijk foute uitdrukking.
Het klinkt zo hard, plat, koud en klinisch.

Ik ben er van overtuigd dat we het leven niet eindeloos moeten, ja zelfs mogen, rekken.

Als je er in je naaste omgeving mee te maken hebt gehad, weet je wat dat inhoudt.......................helaas.


Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie