Makkelijke Bekeringen of toch niet ?

007

Makkelijke Bekeringen of toch niet ?

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
En bekeren doe je zelf!
Ik ben van mening dat een mens zichzelf niet kan bekeren. Dat is werk van God.


tukker
Ok dat is jou mening, onderbouw hem dan ook.

Bekering is een zaak van onze wil. Bekering is het kennen van onze zonden en beseffen hoe verschrikkelijk ze zijn in de ogen van God. Als we onze positie tegenover God goed gaan beseffen zullen onze emoties daar krachtig op reageren. (Lees Jesaja 6:5) met een gevoel van zware schuld en berouw over onze zonden. (Psalm 51:3,9)Dat gevoel raken we pas kwijt, nadat we Gods vergeving hebben ontvangen (2Kor. 7:9-10) Deze "droefheid naar Gods wil" is het werk van de Heilige Geest. Zo brengt Hij ons op het punt waar wij ten volle bereid zijn Gods Woord te ontvangen voor de vernieuwing van ons leven.

Het betekent, dat we anders over de dingen gaan denken, en een volledige ommezwaai maken. Ons leven krijgt een totaal ander doel. We beginnen een nieuw leven in Gods kracht. Het initiatief daartoe ligt bij God. Hij is het, die ons onze nood openbaart, en ons laat zien dat we schuldig staan tegenover Hem. Deze openbaring heeft tot doel, dat we erop zullen reageren en een keuze maken. (Rom. 2:4 en 1Joh.4:9-10)

Zijn Goedheid leidt ons tot bekering.

Bekering betekent in het grieks "metanoia" en dat betekent verandering van mening, van levenshouding, van wil of inzicht. Het is berouw hebben over de verkeerde dingen, gedachten, plannen of daden.

een van de Hebreeuwse woorden die met bekering worden vertaald is "Sjub" en dat betekent ook terugkeren of afwenden- (1Kon. 8:47-48 en 2Kron.7:14 en Ez. 14:6)


God nodigt iedereen uit, het is aan ons de keus om erop in tegaan.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Als dat zo zou zijn dan zou het toch erg selectief zijn. Zo zou iemand die bijvoorbeeld in coma ligt niet bekeerd kunnen worden. Of een erg verstandelijk gehandicapt iemand. Of hele kleine kinderen. Zo kan ik nog wel even door gaan.
Deze mensen kunnen zelf helemaal niets. In sommige gevallen niet eens denken. Hoe kan zo iemand zichzelf bekeren. Dat kan toch niet.


tukkertje
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Als dat zo zou zijn dan zou het toch erg selectief zijn. Zo zou iemand die bijvoorbeeld in coma ligt niet bekeerd kunnen worden. Of een erg verstandelijk gehandicapt iemand. Of hele kleine kinderen. Zo kan ik nog wel even door gaan.
Deze mensen kunnen zelf helemaal niets. In sommige gevallen niet eens denken. Hoe kan zo iemand zichzelf bekeren. Dat kan toch niet.


tukkertje
Zwaar geestelijk gehandicapten hoeven zich niet te bekeren. Immers tot de zwakken van geest behoort het Koningrijk Gods toe.
Mijn mening is dat ieder voor zijn dood een kans krijgt om zich te bekeren, cq: voor de keuze komt te staan. Kinderen zijn geheiligd onder hun christelijke ouders. Ook na de natuurlijke dood krijgt de nog niet bekeerde mens nog een keus.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

007 zei: "Ook na de natuurlijke dood krijgt de nog niet bekeerde mens nog een keus."

Hoe zie jij dat double O seven?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ook na de natuurlijke dood krijgt de nog niet bekeerde mens nog een keus
????? Dit snap ik niet. Na de natuurlijke dood kom je voor de eeuwige Rechter te staan. Dan heb je geen keus meer. Dan is het of naar de hemel of naar de hel. Een tussenweg is er niet.
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ook na de natuurlijke dood krijgt de nog niet bekeerde mens nog een keus
????? Dit snap ik niet. Na de natuurlijke dood kom je voor de eeuwige Rechter te staan. Dan heb je geen keus meer. Dan is het of naar de hemel of naar de hel. Een tussenweg is er niet.
Niet iedereen op aarde kan over het christelijk geloof wat te weten komen. Misschien hebben mensen uit de boes boes wel een Gods besef en dienen ze Hem dan oprecht. Ik denk dat deze mensen wel toegelaten worden omdat ze God oprecht hebben gedient. Ook al hebben ze Hem bijvoorbeeld een andere naam gegeven. Ook geldt dit bijv. voor moslims die oprecht zijn in hun geloof. Oud testamentische mensen worden ook nog eens geoordeelt, staat ergenst in de bijbel geschreven. Anders gingen die allemaal naar de hel, want er was geen verlossing voor hen. Zelfs satan krijgt toch nog een kans, schiet me nu te binnen. Maar we weten al hoe dat afloopt.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Okay, weer even on topic.

Wie vindt dat er een opwekking moet plaats vinden in Nederland of is dit niet nodig en gaat het al hardstikke goed met jouw geloofsleven?


Een 'breekje' van Breekijzertje
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Okay, weer even on topic.

Wie vindt dat er een opwekking moet plaats vinden in Nederland of is dit niet nodig en gaat het al hardstikke goed met jouw geloofsleven?


Een 'breekje' van Breekijzertje
Een opwekking in Nederland? Ja, laat maar komen dan... ;)
NEE, zo werkt het niet. Een opwekking zal er nooit komen als de christenen op hun kont blijven zitten en stilzwijgend in hun eigen beschermde omgeving blijven rond dolen.

Moeilijk, maar begin met je buurman/vrouw. Bid ervoor, vraag om leiding en strategie aan God.

Tot slot nog een vraag aan Tukkertje:
Staat van te voren vast dat kinderen van christelijke ouders wel of niet bekeerd worden door God? En als ze niet bekeerd zouden worden door God, wat voor nut heeft het dan om ze mee te nemen naar de kerk en hen uit Gods Woord te leren, want ze gaan toch naar de hel. Leef je met zo'n denkwijze niet in een enorme angst dat je misschien wel eens niet uitgekozen bent door God?

[Aangepast op 26/3/03 door Refojongere]
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Staat van te voren vast dat kinderen van christelijke ouders wel of niet bekeerd worden door God?
ja, dat staat vast. Er is door God bepaald wie bekeerd wordt en wie niet.

voor nut heeft het dan om ze mee te nemen naar de kerk en hen uit Gods Woord te leren, want ze gaan toch naar de hel.
zonde die je niet gedaan hebt, hoef je ook niet te verantwoorden. Zul je ook geen straf voor krijgen. Dus kun je beter naar de kerk gaan dan in de zonde leven.


Leef je met zo'n denkwijze niet in een enorme angst dat je misschien wel eens niet uitgekozen bent door God?
Dat zou heel goed kunnen. Reden te meer om te blijven vragen om bekering.


tukkertje

[Aangepast op 26/3/03 door Refojongere]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Waarom niet?? Omdat ze tot hun grote schaamte moeten bekennen geen kind van God te zijn.
Het is daarom goed om spreekwoordelijk gezegd, niet te vroeg te juichen.

Ik hoor zo vaak van: neem Jezus aan etc.. De mens kan Jezus niet eens aannemen. god bekeerd mensen puur uit genade. Wij kunnen zelf geen kruimel tot onze genade toedoen. Niks. Anders zou het mooi zijn, dan zou je het kunnen verdienen.
Iemand die dan daar erg goed in zou zijn zou het sneller verdienen dan iemand die daar minder goed in zou zijn.

Om een voorbeeld te geven. Een geestelijk zwaar gehandicapt mens kan zelf niet getuigen van God of Jezus aannemen, terwijl God wel zo'n iemand kan bekeren uit pure genade.


tukkertje
doorgeschoten theorie die nergens in de Bijbel voorkomt.
Als wat jij zegt waar zou zijn zou evangelie prediking niet nodig zijn.

Maar ziet wat zegt de Bijbel:

Handelingen 2
"38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."

Let vooral op de vetgedrukte delen.
En natuurlijk is het zo dat God die mensen bewogen heeft zich te bekeren. Maar dat is achter de schermen!

Voor de schermen moeten wij hier onze eigen beslissing maken, en moeten wij mensen oproepen zich te bekeren!
En na onze bekering zeggen wij dan "Het is God die mij de goede keuze deed maken, halleluja!"

In de bijbel wordt nergens zoiets gemeld als: "En hij geloofde, doch zijn hart werd niet bekeerd, maar hij wachte op deze bekering tot in lengte van jaren"

Er staat alleen dat ze tot geloof kwamen! Bij duizenden!

bij duizenden

Iedereen die een vernouwd evangelie preken dat niet voor iedereen is is bezig een FALS evangelie te prediken!
Een dwaalleer! Pas daar toch voor op!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Tussen geloven en bekeren zit volgens mij een wereld van verschil.

Ik geloof zeker. Ben ik van overtuigd, maar moet met schaamte zeggen dat ik niet bekeerd ben.

Ik ben bang dat je met zulke opvattingen zoals jij en meer mensen ze geven, je jezelf bedriegd voor de eeuwigheid.


tukkertje
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Tussen geloven en bekeren zit volgens mij een wereld van verschil.

Ik geloof zeker. Ben ik van overtuigd, maar moet met schaamte zeggen dat ik niet bekeerd ben.

Ik ben bang dat je met zulke opvattingen zoals jij en meer mensen ze geven, je jezelf bedriegd voor de eeuwigheid.


tukkertje
Joh 3:
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
007

Bericht door 007 »

007:
--------------------------------------------------------------------------------

Leef je met zo'n denkwijze niet in een enorme angst dat je misschien wel eens niet uitgekozen bent door God?

--------------------------------------------------------------------------------
tukkertje:

Dat zou heel goed kunnen. Reden te meer om te blijven vragen om bekering.


tukkertje [/quote]
Op deze manier zou je je zelf allemaal wettische dingen op gaan leggen om maar bij God in de gunst te geraken. Dit is niet bijbels omdat God gunstig met de mens is gestemd. Hij schiep ons naar zijn beeld. Wij zijn goed gemaakt, we doen alleen niet alles goed. Geloof ontvang idd van God, precies genoeg, en dat is voor ieder persoon verschillend. Alleen moet je zelf tot inkeer, bekering komen.. Zelf de keuze maken, de DEUR OPENEN. Staat gewoon in de bijbel wat ik hier allemaal zeg. Echt tukkertje, van deze denkwijze moet jij je maar bekeren.

[Aangepast op 26/3/03 door Refojongere]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor de schermen moeten wij hier onze eigen beslissing maken, en moeten wij mensen oproepen zich te bekeren!
En na onze bekering zeggen wij dan "Het is God die mij de goede keuze deed maken, halleluja!
Belangrijk in dezen is wat iemand eens schreef:

De tijdgelovigen missen ook, wat de verloren zoon deelachtig was: Zij komen niet tot zichzelf, want zij durven zichzelf niet verdenken. Zij doorzoeken zichzelf niet, zij twijfelen niet, want zij weten zeker, dat zij geloven. De tijdgelovigen zien op de beminnelijkheid van de goederen en waarheden. Zij kunnen niet geloven, dat zij deze niet zouden begeren en aannemen. Geloven lijkt hen vanzelfsprekend, terwijl Jezus zegt, dat het geloof en alles van dien aard bij de mensen onmogelijk is. De tijdgelovige mist de rechte zelfkennis. Hij ziet op de beloften en meent de beloofde goederen graag te willen hebben, doch zonder zelfverloochening en zonder sterven van het vlees. Hij ziet op de beloften, maar slaat de hoedanigheden over van degenen, aan wie de beloften gedaan zijn. Zodoende heeft hij weinig strijd en worstelingen om het aan te nemen.

[Aangepast op 26/3/03 door Refojongere]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Trouwens, wie achter zijn onmacht en onwil is gekomen en dat als ware schuld heeft leren belijden, die zal achteraf niet schijnvroom belijden dat God het was die hem tot die keuze voor God bracht.

O nee, die zal belijden: Ik heb enkel tegengewerkt, ik was een vijand, dood in zonden en misdaden, en nou was U het, Die me opzocht en mij trok.

Waarom belijdt zo'n iemand het dan? Omdat het niet een verstandelijk, schijnvrome conclusie is, zo van: Uiteraard is het een gave Gods dat IK die keuze deed.
Nee, omdat het zijn of haar beleving was, aan de schuld ontdekt te worden en zo aan een eind met zichzelf te zijn gekomen en dan heeft God het behaagd om Zijn Zoon in hem of haar te openbaren. Zo een kan enkel zeggen: Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen! (Psalm 89:8 ber.). Genade wordt ook als genade beleeft en wordt niet gepakt of gegrepen, maar wordt geschonken, gegeven!

Laten we het in deze tere discussie (die het wel geworden is), maar niet op de bekering van de persoon (op de persoon) spelen. Want daarvoor kennen wij elkaar veel te weinig en het forum is ook niet echt de plaats om je in het diepste van het hart te laten kijken, hoewel het natuurlijk altijd vrij staat. Maar gebruik het niet als een stok om mee te slaan!
Plaats reactie