Ga jij door eigen schuld verlore
Ga jij door eigen schuld verlore
Er is hoop voor iedereen. De Bijbel laat zien dat de Heere meerdere keren van gedachten is veranderd. Hij wilde een volk “uitrukken en afbreken en verdoenâ€
Als reactie op jullie beider reacties in de deze nieuwe discussie opgestart door Docwil, wijs ik jullie beiden ter overdenking op Matteus 23v13-15, Matteus 23v23-28, 1Tim1v6-7, 1Tim6v3-5, en Titus 3v10-11. Deze teksten zal ikzelf in de allereerste plaats overdenken en gevolgtrekkingen voor eigen leven uitmaken.
Helaas gaan velen wel verloren, Refojongere. Zelfs massa's refo's en refojongeren doordat ze vreemden van en voor deze Liefdevolle Heiland zijn. Ik kreeg, nu enkele jaren geleden, iets van de grote angst van het voor eeuwig van God verlaten te zijn te zien. Ik zag hoe smerig mijn zonden tegenover een heilig en liefdevol God waren. Ik vertel een ieder nu wat je al weet in alle ernst: onbekeerd en onverzoend kun je niet voor God verschijnen. Ik weet iets van "de schrik des Heeren" en wil jou en anderen tot het geloof bewegen, ik wil je dwingen om in te gaan.
Want alleen: "zovelen als Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden".
Zoals de Israelieten op de verhoogde slang moesten zien om van hun komend sterven verlost te worden, zo moeten mensen zien op Jezus, de overste Leidsman en de Voleinder van het geloof. Pas door wedergeboorte, bekering en geloof wordt dit plaatsvervangend sterven aan mensen toegerekend. Maar dit hoef ik jou toch niet uit te leggen????
Want alleen: "zovelen als Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden".
Zoals de Israelieten op de verhoogde slang moesten zien om van hun komend sterven verlost te worden, zo moeten mensen zien op Jezus, de overste Leidsman en de Voleinder van het geloof. Pas door wedergeboorte, bekering en geloof wordt dit plaatsvervangend sterven aan mensen toegerekend. Maar dit hoef ik jou toch niet uit te leggen????
Je hoeft het me niet uit te leggen. En ook al die andere refo's en refojongeren weten dat ze uit zichzelf nooit zalig kunnen worden, maar dat God alleen hen kan bekeren. Dat God het is die in moet grijpen en hun en mijn hart moet veranderen. Mocht er maar wat meer besef zijn van de eeuwigheid, meer doordrongen van de grote, goedertieren boodschap van de Heere tot ons. Dat het tot ons DOOR MOCHT DRINGEN! En dat er dan de smeekstem kom: HEERE BEHOUD MIJ, WANT IK VERGA! We luisteren te weinig naar Zijn Woord. We lezen er te snel overheen en redeneren en discussieren te veel. Wie HEM nederig valt te voet...Ja zulken, die zal de Heere toch niet verstoten. Want waar er gepleit mag worden op het offer van het Lam Gods, daar zal de zonden en eeuwige ongerechtigheid weggenomen worden. Ach, van nature onder de vloek der wet, onder de toorn Gods, onder het juk der zonde. En het ergste is...wij willen het nog graag ook, zelfs als we te horen gekregen hebben dat de eeuwige toorn en smarten, die NOOIT een einde zullen hebben, op ons ligt, ja NU al op ons ligt vanwege ons ongeloof. O, Heere open mijn hart en verlicht mijn verduisterd verstand opdat ik het meer en meer mag gaan verstaan welk een Heere Gij dan zijt en dat ik lust krijg U te dienen en daar mijn zaligheid in vinde!
READ GOOD BOOKS !!!!!!!!
READ SMYTEGELDT, TEELLINCK, ABRAKEL, VOETIUS, WITSIUS !!!!!!!
READ GOOD BOOKS, GET GOOD BOOKS IN YOUR HOME AND IN YOUR BOOK BOOKSHELF !!!!!
WHAT DO YOU HAVE TO LOOSE !!!!!
http://www.swrb.com
soms heb ik van die 'Engelse buien' :-)
READ SMYTEGELDT, TEELLINCK, ABRAKEL, VOETIUS, WITSIUS !!!!!!!
READ GOOD BOOKS, GET GOOD BOOKS IN YOUR HOME AND IN YOUR BOOK BOOKSHELF !!!!!
WHAT DO YOU HAVE TO LOOSE !!!!!
http://www.swrb.com
soms heb ik van die 'Engelse buien' :-)
Nee, Bijbelse leer! De leer die je noemt stelt toch dat een ieder zalig zal worden?
Je noemt jezelf onbkeerd, als ik het goed heb begrepen. Waarom probeer je met je vroomheid buiten schot te blijven. Ik doe een oproep aan onbekeerden vanuit het diepst van mijn hart, draag teksten uit Gods kostbaar Woord aan om mensen hoop te geven, die welmenend zoeken. En jij uit slechts een vrome kreet. Walgelijk!
Als je zelf niet wil ingaan, waarom hinder je anderen dan? Ik had dit niet van je verwacht, gezien je eerdere reakties.
Je noemt jezelf onbkeerd, als ik het goed heb begrepen. Waarom probeer je met je vroomheid buiten schot te blijven. Ik doe een oproep aan onbekeerden vanuit het diepst van mijn hart, draag teksten uit Gods kostbaar Woord aan om mensen hoop te geven, die welmenend zoeken. En jij uit slechts een vrome kreet. Walgelijk!
Als je zelf niet wil ingaan, waarom hinder je anderen dan? Ik had dit niet van je verwacht, gezien je eerdere reakties.
Sorry, het was walgelijk die korte kreet zonder uitleg. Er is een verschil tussen alverzoening en algemene verzoening.
Ds. De Knegt uit Barneveld schrijft daarover het volgende. Misschien begrijp je mijn reactie nu beter:
Helaas moet er óók van dwaalleer worden gesproken in de kerk. Wij willen hiervan twee voorbeelden geven. De eerste zal wellicht niet altijd zo expliciet onder ons worden uitgesproken, de tweede daarentegen wel. Zij wordt vaker gevonden dan wij wel denken.
Wij denken allereerst aan de algemene verzoening.Daarvan lezen wij nergens in de Schrift. Trouwens, ook niet van de alverzoening. Het laatste wil zeggen dat het uiteindelijk met allen en alles wel terecht zal komen. 't Moet gezegd worden dat de algemene verzoening hier verschrikkelijk veel op lijkt. Wat leert zij dan? Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.
Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'
Wij willen het nog anders zeggen: Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor allen die door de Vader aan Hem gegeven zijn. Voor de verkorenen des Vaders heeft Hij Zijn bloed gestort. Voor niemand anders, voor hen alleen! Nu sluiten wij niet uit dat er lezers zijn die het niet zo gemakkelijk hebben als zij lezen dat Jezus' bloed allen voor de uitverkorenen is. Zij weten niet òf zij wel uitverkoren zijn. Dat dit een grote strijd kan geven, willen wij best geloven. Vooral is de worsteling erg groot als de satan ons voorhoudt dat er voor ons wel geen heil of genade zal zijn. Onze misdaden zijn te groot dan dat de Heere ze ons zou kunnen vergeven. Toch zeggen wij juist tot hen die zo tobben, echt tobben met de verkiezing: U moet eens letten op wat de Heere nog meer in Zijn Woord zegt. Wij denken een ogenblik aan een machtig prediker, Mozes, de man Gods. Wij horen hem zeggen dat wij de verborgen dingen maar voor de Heere onze God moeten laten. Daarin moeten wij niet gaan wroeten om dit tot in de details te willen verstaan. Niet de verborgen dingen - zo zegt Mozes - doch de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen.
Welnu, wat is ons geopenbaard? Ondermeer dat de Heere tot ons zegt: "Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve." Ook horen wij de Heere zeggen: "Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen." Wij halen als laatste nog een woord van de Zaligmaker aan als Hij zegt: "Ik ben niet gekomen om der mensenzielen te verderven, maar om die te behouden." Wat verborgen is, moeten wij verborgen laten, doch wat ons geopenbaard is daarvan wil de Heere dat wij er ijverig gebruik van zullen maken.
Men moet ons goed verstaan en wij zeggen het met eerbied: Men moet veel gebruik maken van Jezus Christus. Wat wil dit zeggen: Gebruik maken van Hem? Dat men zich door Hem laat zaligen! Wie zich laat zaligen, zal door Hem, de Deur ingaan. En waar komt men dan achter? Achter niets anders dan wat in Romeinen 9:16 staat geschreven: "Het is niet desgenen die wil, noch des genen die loopt, maar des ontfermenden Gods." Als laatste schrijven wij, dat wij maar veel moeten roepen als wij nog voor de Deur staan. Ook is het niet verkeerd als men tegen de Heere zegt dat men gedoopt is. Misschien dat iemand onder ons denkt dat de Heere wel weet dat wij gedoopt zijn en Hij in de doop ons het een en ander heeft toegezegd. Nu, dat zijn wij met elkaar eens!
Ds. De Knegt uit Barneveld schrijft daarover het volgende. Misschien begrijp je mijn reactie nu beter:
Helaas moet er óók van dwaalleer worden gesproken in de kerk. Wij willen hiervan twee voorbeelden geven. De eerste zal wellicht niet altijd zo expliciet onder ons worden uitgesproken, de tweede daarentegen wel. Zij wordt vaker gevonden dan wij wel denken.
Wij denken allereerst aan de algemene verzoening.Daarvan lezen wij nergens in de Schrift. Trouwens, ook niet van de alverzoening. Het laatste wil zeggen dat het uiteindelijk met allen en alles wel terecht zal komen. 't Moet gezegd worden dat de algemene verzoening hier verschrikkelijk veel op lijkt. Wat leert zij dan? Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.
Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'
Wij willen het nog anders zeggen: Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor allen die door de Vader aan Hem gegeven zijn. Voor de verkorenen des Vaders heeft Hij Zijn bloed gestort. Voor niemand anders, voor hen alleen! Nu sluiten wij niet uit dat er lezers zijn die het niet zo gemakkelijk hebben als zij lezen dat Jezus' bloed allen voor de uitverkorenen is. Zij weten niet òf zij wel uitverkoren zijn. Dat dit een grote strijd kan geven, willen wij best geloven. Vooral is de worsteling erg groot als de satan ons voorhoudt dat er voor ons wel geen heil of genade zal zijn. Onze misdaden zijn te groot dan dat de Heere ze ons zou kunnen vergeven. Toch zeggen wij juist tot hen die zo tobben, echt tobben met de verkiezing: U moet eens letten op wat de Heere nog meer in Zijn Woord zegt. Wij denken een ogenblik aan een machtig prediker, Mozes, de man Gods. Wij horen hem zeggen dat wij de verborgen dingen maar voor de Heere onze God moeten laten. Daarin moeten wij niet gaan wroeten om dit tot in de details te willen verstaan. Niet de verborgen dingen - zo zegt Mozes - doch de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen.
Welnu, wat is ons geopenbaard? Ondermeer dat de Heere tot ons zegt: "Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen, maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere en leve." Ook horen wij de Heere zeggen: "Doe u mond wijd open en Ik zal hem vervullen." Wij halen als laatste nog een woord van de Zaligmaker aan als Hij zegt: "Ik ben niet gekomen om der mensenzielen te verderven, maar om die te behouden." Wat verborgen is, moeten wij verborgen laten, doch wat ons geopenbaard is daarvan wil de Heere dat wij er ijverig gebruik van zullen maken.
Men moet ons goed verstaan en wij zeggen het met eerbied: Men moet veel gebruik maken van Jezus Christus. Wat wil dit zeggen: Gebruik maken van Hem? Dat men zich door Hem laat zaligen! Wie zich laat zaligen, zal door Hem, de Deur ingaan. En waar komt men dan achter? Achter niets anders dan wat in Romeinen 9:16 staat geschreven: "Het is niet desgenen die wil, noch des genen die loopt, maar des ontfermenden Gods." Als laatste schrijven wij, dat wij maar veel moeten roepen als wij nog voor de Deur staan. Ook is het niet verkeerd als men tegen de Heere zegt dat men gedoopt is. Misschien dat iemand onder ons denkt dat de Heere wel weet dat wij gedoopt zijn en Hij in de doop ons het een en ander heeft toegezegd. Nu, dat zijn wij met elkaar eens!
Bedankt voor je verontschuldiging. Ik heb het expres zo scherp gesteld (hoewel ik dat niet leuk vond), omdat ik wilde weten waar je nu werkelijk stond. We kunnen met korte kreten zoveel schade aanrichten en iemands bedoelingen in een kwaad daglicht stellen.
Zelf vind ik het niet zo handig om mensen dingen aan te reiken, die hen van die stap om tot Jezus te komen kunnen afhouden. De Bijbelse weg tot behoud is al smal genoeg.
Het heilzame aan kennis van het feit dat de Heere niet verplicht is, om iemand te behouden kan zijn dat men nog meer aan iets van zichzelf wanhoopt. De Heere is het (met eerbeid gesproken) wel verplicht op grond van de beloften die er volgend op het geloof in Zijn Zoon. Hij schent dit geloof aan wie er om vraagt, dat weet je toch wel vanuit je Bijbel?
Wat betreft het stukje van Ds. De Knegt; dat de Here Jezus zijn leven als losprijs voor velen heeft gegeven, bewijst nog niet dat dit niet oorspronkelijk voor allen bedoeld is. Deze zinssnede kan er ook op wijzen dat de uiteindelijke zaligmakende uitwerking er alleen maar is voor allen die Hem aangenomen hebben. Toch weet ik vanuit Gods Woord dat er meer aan de hand is, dat de Heere verkiest, het geloof werkt en mensen roept. NIEMAND heeft echter het recht om zich daarop te beroepen en zich daarachter te verschuilen. We hebben de Bijbels oproep om tot bekering en geloof te komen, en daar past geen "nee, want..." bij. Als Gods nodiging tot ons komt, moeten wij die met beide handen aangrijpen, ja zelfs Christus met beide handen als Verlosser en Zaligmaker aangrijpen en we mogen en moeten dan geloven dat we zijn overgegaan van een oud in een nieuw leven. Uit de vrucht zal blijken of het leven daadwerkelijk veraanderd is. Waarom doortobben als we beseffen dat we het zonder Christus niet zullen gaan redden? Er staan toch zoveel beloften over het geloof in Hem? Ooit weleens beseft wat een vreselijke realiteit de hel is; wil je daar dan komen?
Hier het citaat van een brief die een orthodoxe dominee aan een kind schreef (ik hoor graag je reaktie erop): "Jij kunt jezelf niet behouden, maar de machtige Heere Jezus kan je redden. Vraag Hem dit te doen. "Die bidt ontvangt". Vertrouw dan op Jezus om je verlossing. Hij kan het, want Hij is gestorven en Hij is opgestaan, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwig leven hebbe.
Ga tot Jezus, zeg Hem dat je gezondigd hebt, vraag om vergeving van je zonden en vertrouw daarvoor op Hem. Dan kun je er ZEKER van zijn behouden te worden.
En dan moet je de Heere navolgen...
Ik vraag je: denk aan de hemel en de hel, want in een van beide zul je eeuwig leven."
Beste Refojongere, graag hoor ik je reaktie. Als je ermee kunt leven, wil ik je vragen (en ook anderen) bovenstaande gewoon te doen.
Je hebt de hel verdient met al die zonden van je en je zult er zeker komen als je niet in Christus als jouw Zaligmaker gelooft.
In oprechte hoop
Zelf vind ik het niet zo handig om mensen dingen aan te reiken, die hen van die stap om tot Jezus te komen kunnen afhouden. De Bijbelse weg tot behoud is al smal genoeg.
Het heilzame aan kennis van het feit dat de Heere niet verplicht is, om iemand te behouden kan zijn dat men nog meer aan iets van zichzelf wanhoopt. De Heere is het (met eerbeid gesproken) wel verplicht op grond van de beloften die er volgend op het geloof in Zijn Zoon. Hij schent dit geloof aan wie er om vraagt, dat weet je toch wel vanuit je Bijbel?
Wat betreft het stukje van Ds. De Knegt; dat de Here Jezus zijn leven als losprijs voor velen heeft gegeven, bewijst nog niet dat dit niet oorspronkelijk voor allen bedoeld is. Deze zinssnede kan er ook op wijzen dat de uiteindelijke zaligmakende uitwerking er alleen maar is voor allen die Hem aangenomen hebben. Toch weet ik vanuit Gods Woord dat er meer aan de hand is, dat de Heere verkiest, het geloof werkt en mensen roept. NIEMAND heeft echter het recht om zich daarop te beroepen en zich daarachter te verschuilen. We hebben de Bijbels oproep om tot bekering en geloof te komen, en daar past geen "nee, want..." bij. Als Gods nodiging tot ons komt, moeten wij die met beide handen aangrijpen, ja zelfs Christus met beide handen als Verlosser en Zaligmaker aangrijpen en we mogen en moeten dan geloven dat we zijn overgegaan van een oud in een nieuw leven. Uit de vrucht zal blijken of het leven daadwerkelijk veraanderd is. Waarom doortobben als we beseffen dat we het zonder Christus niet zullen gaan redden? Er staan toch zoveel beloften over het geloof in Hem? Ooit weleens beseft wat een vreselijke realiteit de hel is; wil je daar dan komen?
Hier het citaat van een brief die een orthodoxe dominee aan een kind schreef (ik hoor graag je reaktie erop): "Jij kunt jezelf niet behouden, maar de machtige Heere Jezus kan je redden. Vraag Hem dit te doen. "Die bidt ontvangt". Vertrouw dan op Jezus om je verlossing. Hij kan het, want Hij is gestorven en Hij is opgestaan, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwig leven hebbe.
Ga tot Jezus, zeg Hem dat je gezondigd hebt, vraag om vergeving van je zonden en vertrouw daarvoor op Hem. Dan kun je er ZEKER van zijn behouden te worden.
En dan moet je de Heere navolgen...
Ik vraag je: denk aan de hemel en de hel, want in een van beide zul je eeuwig leven."
Beste Refojongere, graag hoor ik je reaktie. Als je ermee kunt leven, wil ik je vragen (en ook anderen) bovenstaande gewoon te doen.
Je hebt de hel verdient met al die zonden van je en je zult er zeker komen als je niet in Christus als jouw Zaligmaker gelooft.
In oprechte hoop
Hallo Refojongere,
Heb je al gezien dat jij en ik door Dennis in zijn discussie (Matth 18)openlijke Arminianen genoemd worden.
Verder nog: de leer dat Christus ook is gestorven voor de niet- uitverkorenen (die door eigen schuld verloren gaan)heb ik toevallig bevestigd gezien tijdens studie van de 2e Petrusbrief: 2 Petrus 2:1: "..., gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen,...., ook den Heere, Die hen GEKOCHT HEEFT, verloochenende en een haastig verderf over zichzelf brengenende."
In het vervolg wordt beschreven hoe zij verloren zullen gaan. Gekocht, maar toch verloren gaan.
Misschien goed om Ds. De Knegt hier eens op te wijzen.
Deze tekst moet de onbekeerden nog meer hoop geven; er IS voor hen betaald. Allen wie gelooft, zal het eeuwige leven ook daadwerkelijk beerven.
Heb je al gezien dat jij en ik door Dennis in zijn discussie (Matth 18)openlijke Arminianen genoemd worden.
Verder nog: de leer dat Christus ook is gestorven voor de niet- uitverkorenen (die door eigen schuld verloren gaan)heb ik toevallig bevestigd gezien tijdens studie van de 2e Petrusbrief: 2 Petrus 2:1: "..., gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen,...., ook den Heere, Die hen GEKOCHT HEEFT, verloochenende en een haastig verderf over zichzelf brengenende."
In het vervolg wordt beschreven hoe zij verloren zullen gaan. Gekocht, maar toch verloren gaan.
Misschien goed om Ds. De Knegt hier eens op te wijzen.
Deze tekst moet de onbekeerden nog meer hoop geven; er IS voor hen betaald. Allen wie gelooft, zal het eeuwige leven ook daadwerkelijk beerven.
Docwil,
Ik hecht niet zoveel waarde aan Dennis' oordeel. Verder is het wel arminiaans te stellen dat als Christus voor iemand geleden heeft (plaatsvervangend), dat diegene dan toch verloren kan gaan. Dan zou God de mens dus twee keer straffen (en op Zijn Zoon en de mens). Dat is onrechtvaardig. En het lijden was blijkbaar niet plaatsvervangend.
Wat betreft je tekst, de kanttekeningen schrijven:
Deze worden hier gezegd van de Heere gekocht te zijn, ten aanzien dat zijzich voor zodanigen uitgeven, en van anderen naar de liefde daarvoor gehouden zijn, zolang zij in de gemeenschap der Kerk waren. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 15:2; Openb. 22:19. Want Christus heeft door Zijn bloed waarlijk en inderdaad alleen Zijn gemeente gekocht; Hand. 20:28; Ef. 5:25. Dat is, alleen de ware gelovigen, die altijd bij Christus blijven, en Hem niet verloochenen. Zie 1 Joh. 2:19; Openb. 14:3,4.
Ik hecht niet zoveel waarde aan Dennis' oordeel. Verder is het wel arminiaans te stellen dat als Christus voor iemand geleden heeft (plaatsvervangend), dat diegene dan toch verloren kan gaan. Dan zou God de mens dus twee keer straffen (en op Zijn Zoon en de mens). Dat is onrechtvaardig. En het lijden was blijkbaar niet plaatsvervangend.
Wat betreft je tekst, de kanttekeningen schrijven:
Deze worden hier gezegd van de Heere gekocht te zijn, ten aanzien dat zijzich voor zodanigen uitgeven, en van anderen naar de liefde daarvoor gehouden zijn, zolang zij in de gemeenschap der Kerk waren. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 15:2; Openb. 22:19. Want Christus heeft door Zijn bloed waarlijk en inderdaad alleen Zijn gemeente gekocht; Hand. 20:28; Ef. 5:25. Dat is, alleen de ware gelovigen, die altijd bij Christus blijven, en Hem niet verloochenen. Zie 1 Joh. 2:19; Openb. 14:3,4.
Beste Refojongere,
Bedankt voor je uitleg en hulp; ik zal de teksten er nog op na slaan. Als ik heel eerlijk moet zijn: als je de tekst "als een kind" leest, dan is de Bijbel gewoon heel duidelijk qua wwarschuwingen en de oplossing: namelijk het blijven in de Ware Wijnstok; Jezus Christus. Als ik heel eerlijk ben vind ik de kanttekeningen hier te gekunsteld met de tekst om gaan. Een tekst wordt namelijk naar een vooropgestelde leer omgebogen; terwijl ik dit echt niet uit het tekstgedeelte kan halen. Kijk zelf eens nuchter naar de tekst en eerdere teksten die ik heb aangehaald, en wat is dan je mening? Met andere woorden: als ik het stempel krijg enigszins Arminiaans te denken, dan doe ik dat op grond van een eerlijke evaluatie van Gods Woord. Volg je me nog?
Groeten,
Docwil
Bedankt voor je uitleg en hulp; ik zal de teksten er nog op na slaan. Als ik heel eerlijk moet zijn: als je de tekst "als een kind" leest, dan is de Bijbel gewoon heel duidelijk qua wwarschuwingen en de oplossing: namelijk het blijven in de Ware Wijnstok; Jezus Christus. Als ik heel eerlijk ben vind ik de kanttekeningen hier te gekunsteld met de tekst om gaan. Een tekst wordt namelijk naar een vooropgestelde leer omgebogen; terwijl ik dit echt niet uit het tekstgedeelte kan halen. Kijk zelf eens nuchter naar de tekst en eerdere teksten die ik heb aangehaald, en wat is dan je mening? Met andere woorden: als ik het stempel krijg enigszins Arminiaans te denken, dan doe ik dat op grond van een eerlijke evaluatie van Gods Woord. Volg je me nog?
Groeten,
Docwil
Goedemorgen Refojongere,
Ik heb de teksten er op nageslagen en vind daarin een fantastische troost als gelovige. Wat de Heere betreft is het eeuwig, de Here Jezus zegt "niemand kan ze uit mijn hand rukken". Dat zijn beloften, maar het uiterlijke is wel dat men de Here Jezus blijft navolgen, aan de zonde afsterft en meer en meer gelijk wordt aan Zijn beeld. Dat is genade. Anderzijds zijn er mensen die met een schijn van Godzaligehied de kracht daarvan verloochenen. Alleen de uitverkorenen zullen volharden, terwijl christenen toch ook aangesppord worden om roeping en verkiezing vast te maken. Kijk, het is een dynamisch (dynamis= kracht uit de hoge) geheel, die- naar ik meen- niet in 1 leerstelling te vatten is.
Grond van onze hoop moet niet de uitverkiezing zijn, maar het geloof in de Plaatsvervanger; Jezus Christus. En de Bijbel roept op om maar veilig dicht bij Hem te blijven. En daartoe wordt een ieder opgeroepen en roep ik ook een ieder op.
ps. mag ik je commentaar op die brief van de predikant aan een kind????
Ik heb de teksten er op nageslagen en vind daarin een fantastische troost als gelovige. Wat de Heere betreft is het eeuwig, de Here Jezus zegt "niemand kan ze uit mijn hand rukken". Dat zijn beloften, maar het uiterlijke is wel dat men de Here Jezus blijft navolgen, aan de zonde afsterft en meer en meer gelijk wordt aan Zijn beeld. Dat is genade. Anderzijds zijn er mensen die met een schijn van Godzaligehied de kracht daarvan verloochenen. Alleen de uitverkorenen zullen volharden, terwijl christenen toch ook aangesppord worden om roeping en verkiezing vast te maken. Kijk, het is een dynamisch (dynamis= kracht uit de hoge) geheel, die- naar ik meen- niet in 1 leerstelling te vatten is.
Grond van onze hoop moet niet de uitverkiezing zijn, maar het geloof in de Plaatsvervanger; Jezus Christus. En de Bijbel roept op om maar veilig dicht bij Hem te blijven. En daartoe wordt een ieder opgeroepen en roep ik ook een ieder op.
ps. mag ik je commentaar op die brief van de predikant aan een kind????