Wachten op overtuiging
Wachten op overtuiging
Hieronder een deel van een pastoraal gesprek.
De dominee begint.
“Geloof meâ€
De dominee begint.
“Geloof meâ€
Er zijn er zeer velen in onze gemeenten, die slechts wachten, terwijl ze behoorden te handelen; die een soort vage hoop hebben over de hulp van de Heilige Geest die ze nog moeten ervaren, terwijl ze ondertussen juist een weg volgen waarin ze altijd van deze hulp verstoken zullen blijven. Ze denken dat ze moeten wachten. Ze denken verkeerd. Ze moeten werken, als ze willen dat God in hen zal werken. Er kan geen godsdienst zijn zonder gehoorzaamheid. En het is onwaarschijnlijk dat een zondaar een recht gevoel van zijn afhankelijkheid zal krijgen, zolang hij zich niet ernstig voorneemt en probeert om het evangelie te gehoorzamen. Godsdienst is praktisch. Veel van haar licht komt door praktische pogingen. “Zo iemand Gods wil wil doen, die zal van deze leer bekennen of zij uit God isâ€
Voorbijganger,
het was beslist niet zo bedoeld... En ik geef toe dat het enigsinds zuur overkwam... Het is meer een reactie, omdat ik er af en toe wel moe van wordt, van dat muggeziften en zo... Zelf denk ik dat er op het verhaal niet veel aan te merken is, maar ik zei het met de gedachte dat het nooit lang duurt voor er weer een negatieve reactie komt...
Dus sorry als het erg zuur overkwam. Niet dat ik er mee zit als er een negatieve reactie komt op dit verhaal, want ik heb het niet geplaatst...
Maar ik ben wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie, zelfs al zou je het verhaal tot de grond toe afbreken...
het was beslist niet zo bedoeld... En ik geef toe dat het enigsinds zuur overkwam... Het is meer een reactie, omdat ik er af en toe wel moe van wordt, van dat muggeziften en zo... Zelf denk ik dat er op het verhaal niet veel aan te merken is, maar ik zei het met de gedachte dat het nooit lang duurt voor er weer een negatieve reactie komt...
Dus sorry als het erg zuur overkwam. Niet dat ik er mee zit als er een negatieve reactie komt op dit verhaal, want ik heb het niet geplaatst...
Maar ik ben wel benieuwd naar je inhoudelijke reactie, zelfs al zou je het verhaal tot de grond toe afbreken...
Dit is zeker niet remostrants. Als dit remonstrants is, dan is Jezus remonstrants, dan is Paulus remonstrants, dan is de hele bijbel remonstrants. De bijbel staat vol van uitnodigingen om tot Jezus te komen. Je kunt alleen concluderen dat iemand remonstrants is als je hem vraagt naar de achterliggende theologie.Origineel geplaatst door Gerrie
Ook ik benieuwd naar reacties. En niet alleen maar wat geweldig mooi. Is dit stukje niet een heel klein beetje remonstrants????
Remonstrants = iedereen heeft een vrije wil, en kan het heil aannemen als hij dat wil. (deze theologie doet tekort aan God's eer, echter zijn er ook zeker vele waar-gelovige broeders die deze theologie zijn toegedaan)
Gereformeerd = het geloof is genade van God, maar er moet wel een bevel worden gepredikt tot bekering en geloof. Als mensen op de uitnodiging van het evangelie ingaan is het God die het willen en het werken bestuurde, wie roeme roeme in de Heer.
Ultra-gereformeerd = "ach mocht God het eens behagen om ons te bekeren. Het moet alleen van God komen, dus probeer maar niet tot Christus te komen" (deze theologie doet het evangelie zeer tekort, en werkt een geestelijk dood klimaat in de hand. Ook in deze kerken bevinden zich mensen de Here Jezus kennen.)
Ik kan iedereen die geinteresseert is het volgende artikel van harte aanbevelen (!):
http://www.cgk.nl/evangelisatie/Wat_zal_ik_roepen.htm
Tot slot: als Jezus weerkomt zal hij zeggen: gij hebt niet gewilt dat Ik Koning over u zou zijn!
Ez:18:32: Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
1Tm:2:3: Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
1Tm:2:4: Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
[Veranderd op 13/1/03 door Nostradamus]
Beste Gerrie,
Ik heb het boek "Tot Christus geleid" van Icabod Spencer eens gelezen en er zaten stukken bij waarvan ik dacht: Nou, nou, zo gemakkelijk gaat het niet. Soms schrok ik van de inhoud, zo van: Hee, dat lijkt bijna exact op de aanpak van de evangelischen op de EO-Jongerendag.
Maar dit stuk is goed, uitermate geschikt.
Je vroeg of we het eens waren met de 'aanpak' van Spencer. Een ieder mens is verschillend, maar toch zijn er velen als haar, dat geloof ik zeker. Een ieder moet anders behandeld worden, maar zeker moet alles uit hun handen geslagen worden wat hun ophoudt tot Christus te gaan.
Je mag komen zoals je bent. Met lege handen, als een arme zondaar. Rijken zendt Hij ledig weg, maar armen vervult Hij met al Zijn heilsgoederen! Het gaat er maar om dat wij leren alles schade en drek te achten om achter Hem aan te gaan.
Ik heb het boek "Tot Christus geleid" van Icabod Spencer eens gelezen en er zaten stukken bij waarvan ik dacht: Nou, nou, zo gemakkelijk gaat het niet. Soms schrok ik van de inhoud, zo van: Hee, dat lijkt bijna exact op de aanpak van de evangelischen op de EO-Jongerendag.
Maar dit stuk is goed, uitermate geschikt.
Je vroeg of we het eens waren met de 'aanpak' van Spencer. Een ieder mens is verschillend, maar toch zijn er velen als haar, dat geloof ik zeker. Een ieder moet anders behandeld worden, maar zeker moet alles uit hun handen geslagen worden wat hun ophoudt tot Christus te gaan.
Je mag komen zoals je bent. Met lege handen, als een arme zondaar. Rijken zendt Hij ledig weg, maar armen vervult Hij met al Zijn heilsgoederen! Het gaat er maar om dat wij leren alles schade en drek te achten om achter Hem aan te gaan.
Bedankt voor al jullie reacties.
Het artikel van Stefan Paas (geciteerd door Nostradamus) geeft veel duidelijkheid.
Zowel Nostradamus als Refojongere vinden het een goed stukje.
Een vraag aan RJ: welke bijdragen van ds. Spencer vindt je EO-achtig? Ik heb nl. dit boekje in het Engels en het was mij niet opgevallen dat andere stukjes zo zijn.
Beste Voorbijganger,
Heb je het artikel van Stefan Paas gelezen en ben je het daar mee eens of oneens?.
Ik zou je willen vragen om aan te geven in het gesprek met Spencer, waar hij volgens jou de fout ingaat. En hoe je het gesprek zou moeten voeren op een betere manier.
Ik weet dat je anders denkt over de weg der zaligheid dan ik en voor mijn gevoel wreekt zich dat hier. Dus ik denk dat je ongelijk hebt door (bekering, wedergeboorte, vrijspraak der conscientie, in Christus geloven, zekerheid krijgen van gelukzaligheid) alles tegelijkertijd te laten plaatsvinden. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij het gesprek zou voeren.
Ook Stefan Paas heeft het over een proces van tot Christus komen. Je leert toch niet alles op één dag.
Wel heb ik enige moeite met het 'klaar zijn' nu ze Christus heeft aangenomen. Tenminste je krijgt de indruk dat ze klaar is en voor altijd gelukkig, maar ze moet juist nog heel veel leren (het wandelen op de smalle weg).
Het artikel van Stefan Paas (geciteerd door Nostradamus) geeft veel duidelijkheid.
Zowel Nostradamus als Refojongere vinden het een goed stukje.
Een vraag aan RJ: welke bijdragen van ds. Spencer vindt je EO-achtig? Ik heb nl. dit boekje in het Engels en het was mij niet opgevallen dat andere stukjes zo zijn.
Beste Voorbijganger,
Heb je het artikel van Stefan Paas gelezen en ben je het daar mee eens of oneens?.
Ik zou je willen vragen om aan te geven in het gesprek met Spencer, waar hij volgens jou de fout ingaat. En hoe je het gesprek zou moeten voeren op een betere manier.
Ik weet dat je anders denkt over de weg der zaligheid dan ik en voor mijn gevoel wreekt zich dat hier. Dus ik denk dat je ongelijk hebt door (bekering, wedergeboorte, vrijspraak der conscientie, in Christus geloven, zekerheid krijgen van gelukzaligheid) alles tegelijkertijd te laten plaatsvinden. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jij het gesprek zou voeren.
Ook Stefan Paas heeft het over een proces van tot Christus komen. Je leert toch niet alles op één dag.
Door het geloof wordt de mens zalig en ook vrijgesproken van schuld en zonden. Maar hier is de vrijspraak nog niet bewust.Het vrijspreken van schuld en straf is een eenzijdige Godsdaad. Het geloof maakt niet zalig. Het geloof is het instrument waardoor een mens de zaligheid geniet. De zaligheid zelf is in Christus en wordt een mens toegerekend door een persoonlijk vrijspreken van God drie-enig.
We weten niet veel van de rest van haar leven. Alleen ds. Spencer geeft zijn mening hierover. We weten niet of ze later gezegd heeft: ik weet en ben verzekerd. Maar ik schat in dat er zeker dankbaarheid is getoond over de geschonken verlossing.Betrokkene ervaart rust en ze doet zelfs belijdenis. En zowaar ze heeft ook nog hoop voor de eeuwigheid. En dat is voor de eeuwigheid nu net tekort. Wat ik hoop is er nog niet. Het apostolische: ik weet en ben verzekerd ontbreekt. Ook ontbreekt het loven en prijzen van God voor de geschonken verlossing. De persoonlijke beleving staat centraal en die bestaat uit het verdwijnen van angst.
Je hebt gelijk dat in dit stukje niets staat over Gods rechtvaardig oordeel. Er is zelfs heel weinig theologie in dit stukje. En of zij werkelijk een kind van God is, is niet aan ons om te beoordelen. Laten we maar zelf vragen aan de Heere: onderzoek mijn hart en zie of bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg.(ps 139 uit m'n hoofd geciteerd).Gods rechtvaardig oordeel en zijn eis zijn buiten beeld en daarmee ook de waarde en het doel van het zoenoffer van Christus. Het resultaat is dienovereenkomstig. Ze doet belijdenis en is een braaf lid van de uiterlijke kerk. Maar wat zegt dat? Waar is de diepergaande vrucht?
Wel heb ik enige moeite met het 'klaar zijn' nu ze Christus heeft aangenomen. Tenminste je krijgt de indruk dat ze klaar is en voor altijd gelukkig, maar ze moet juist nog heel veel leren (het wandelen op de smalle weg).
Ik zie dit artikel niet als tegenbeeld, maar als aanvulling. Inderdaad, bekering is nodig, maar is er reden om te veronderstellen dat ds. Spencer dat niet heeft gepreekt?Als een tegenbeeld een artikel uit het jaar 1866 uit de Evangelische Sonntagsbode. Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen
De weg van God's woord... heb jij daar zelf al iets van mogen meemaken? Of wens jij van God alleen een bekering op je eigen manier te accepteren?Origineel geplaatst door voorbijganger
Ik heb het inmiddels gelezen. En wat een mist en onhelderheid, wat een afleiden van de weg. Wat een hellestank! Ik ben er nog beroerd van. Nee, nee en nogmaals nee. Dit is de weg van Gods woord niet!
Jouw houding doet me denken aan die van Naaman:
2Kgs:5:11: Maar Naaman werd zeer toornig, en toog weg, en zeide: Zie, ik zeide bij mij zelven: Hij zal zekerlijk uitkomen, en staan, en den Naam des HEEREN, Zijns Gods, aanroepen, en zijn hand over de plaats strijken, en den melaatse ontledigen.
2Kgs:5:12: Zijn niet Abana en Farpar, de rivieren van Damaskus, beter dan alle wateren van Israel; zou ik mij in die niet kunnen wassen en rein worden? Zo wendde hij zich, en toog weg met grimmigheid.
Ook zijn zult rekenschap moeten afleggen van hoe je met het evangelie (als je dat niet snapt: het goede nieuws) bent omgegaan!
Jn:3:16: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Jn:3:17: Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
Paulus is heel duidelijk over brengers van elk ander "evangelie":
Gal:1:6: Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
Gal:1:7: Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
Gal:1:8: Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Gal:1:9: Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
[Veranderd op 15/1/03 door Nostradamus]
Een mooi stukje van Luther:
Daarom is Christus geen Mozes, geen eiser of wetgever, maar een Schenker van genade, een Heiland en Ontfermer, kortom: Hij is loutere en oneindige barmhartigheid, Die zich aan ons laat schenken en Zichzelf schenkt. En zo zult u van Christus een juist beeld geven; als u u een ander beeld laat voorschilderen, dan zult u in het uur der verzoeking daarop spoedig stuklopen. Waar het voor de christenen de hoogste kunst is, Christus zo te omschrijven, zo is het ook de allermoeilijkste. Zelfs voor mij, die dit alles toch zorgvuldig bestudeerd heb en daarin geoefend ben, is het zeer moeilijk - hoewel wij toch in het heldere licht van het Evangelie leven - Christus op deze wijze, zoals Paulus het hier doet, te omschrijven (= definiÃŽren). Zo zeer is deze verderfelijke mening over Christus als de wetgever ook voor mij vlees en bloed geworden. Jullie jongeren zijn wat dit betreft in een veel gelukkiger positie dan wij ouderen. Jullie heeft men namelijk die schadelijke meningen niet bijgebracht, die men mij van jongsaf heeft bijgebracht. Ik werd dan ook bleek van schrik als ik de naam van Christus maar hoorde, want ik was ervan overtuigd dat Hij de rechter was. Daarom heb ik een dubbel werk te doen. Ten eerste moet ik die oude verstokte mening over Christus als de wetgever en rechter afleren, ik moet haar vervloeken en verwensen, omdat zij telkens terugkomt en mij weer meesleurt. Ten tweede moet ik de nieuwe mening, dat is het nieuwe vertrouwen in Christus, dat Hij rechtvaardigt en redt, stevig vasthouden. Jullie kunnen met veel minder moeite Christus zuiver kennen, als je maar wilt. Als daarom een of andere treurigheid of droefenis het hart temeerdrukt, dan is dat niet Christus aan te rekenen, ook al komen die treurigheid en droefenis onder de naam van Christus, maar aan de duivel. Die is namelijk gewoon onder de naam van Christus te komen, hij vermomt zich namelijk als een engel des lichts.
Benadruk dus bij het lezen deze woorden 'mij' en 'voor mij', en gewen u eraan dat u dit 'mij' met een vast geloof kunt aangrijpen en op uzelf toepassen. (...) Als ik, om de overtreding van Adam, mij een zondaar weet te zijn en dat ook belijd, waarom zou ik mij dan niet een rechtvaardige noemen om de gerechtigheid van Christus, vooral als ik hoor dat Hij 'mij heeft liefgehad en zichzelf voor mij heeft overgegeven'? (...)
Daarom is Christus geen Mozes, geen eiser of wetgever, maar een Schenker van genade, een Heiland en Ontfermer, kortom: Hij is loutere en oneindige barmhartigheid, Die zich aan ons laat schenken en Zichzelf schenkt. En zo zult u van Christus een juist beeld geven; als u u een ander beeld laat voorschilderen, dan zult u in het uur der verzoeking daarop spoedig stuklopen. Waar het voor de christenen de hoogste kunst is, Christus zo te omschrijven, zo is het ook de allermoeilijkste. Zelfs voor mij, die dit alles toch zorgvuldig bestudeerd heb en daarin geoefend ben, is het zeer moeilijk - hoewel wij toch in het heldere licht van het Evangelie leven - Christus op deze wijze, zoals Paulus het hier doet, te omschrijven (= definiÃŽren). Zo zeer is deze verderfelijke mening over Christus als de wetgever ook voor mij vlees en bloed geworden. Jullie jongeren zijn wat dit betreft in een veel gelukkiger positie dan wij ouderen. Jullie heeft men namelijk die schadelijke meningen niet bijgebracht, die men mij van jongsaf heeft bijgebracht. Ik werd dan ook bleek van schrik als ik de naam van Christus maar hoorde, want ik was ervan overtuigd dat Hij de rechter was. Daarom heb ik een dubbel werk te doen. Ten eerste moet ik die oude verstokte mening over Christus als de wetgever en rechter afleren, ik moet haar vervloeken en verwensen, omdat zij telkens terugkomt en mij weer meesleurt. Ten tweede moet ik de nieuwe mening, dat is het nieuwe vertrouwen in Christus, dat Hij rechtvaardigt en redt, stevig vasthouden. Jullie kunnen met veel minder moeite Christus zuiver kennen, als je maar wilt. Als daarom een of andere treurigheid of droefenis het hart temeerdrukt, dan is dat niet Christus aan te rekenen, ook al komen die treurigheid en droefenis onder de naam van Christus, maar aan de duivel. Die is namelijk gewoon onder de naam van Christus te komen, hij vermomt zich namelijk als een engel des lichts.
Benadruk dus bij het lezen deze woorden 'mij' en 'voor mij', en gewen u eraan dat u dit 'mij' met een vast geloof kunt aangrijpen en op uzelf toepassen. (...) Als ik, om de overtreding van Adam, mij een zondaar weet te zijn en dat ook belijd, waarom zou ik mij dan niet een rechtvaardige noemen om de gerechtigheid van Christus, vooral als ik hoor dat Hij 'mij heeft liefgehad en zichzelf voor mij heeft overgegeven'? (...)
Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk. 2 Kor. 13:5.
Laat een ieder voor zich deze conclusie trekken. Niemand hoeft iemand de hemel of hel in te prediken. Trek je eigen conclusie. Het woord Gods is scherper dan enig tweesnijdend zwaard...
God ergens de schuld van geven is per definitie onmogelijk.
Want God is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. Fil. 2:13.
Om Gods welbehagen. God heeft behagen in iemand en dús werkt Hij (tegenwoordige tijd!) zowel het willen als het werken in iemand. Er staat niet 'heeft gewerkt' of 'zal gaan werken'.
Beweren dat je wel wilt maar dat het niet komt tot werken is beweren dat God halfslachtig werk verricht. En dat is onmogelijk. In diezelfde brief getuigt Paulus nog van het geloof dat God zijn werk zal volbrengen:Want hiertoe ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die een goed werk in u is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus. Fil. 1:6. Wat is dat werk, dat God is begonnen? Is dat niet het verlangen om zijn wil te doen? Dan bewerkt Hij ook het dóen van zijn wil!
Daarom: Dat God zowel het willen en het werken in een mens werkt, ontneemt de mens nog niet zijn verantwoordelijkheid om zijn behoudenis te bewerken met vreze en beven!
Integendeel! Menen we dat God in ons een verlangen schept om Hem te kennen, en we handelen er niet naar, dan betekent dat grote oneer aan God!
Hoe je behoudenis te bewerken? Lees de bijbel. Wat er staat geldt voor jóu, voor degene immers, die het leest! Als je dat niet gelooft, dan is de bijbel niet Gods woord voor jou.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 15/1/03 door roseline]
Laat een ieder voor zich deze conclusie trekken. Niemand hoeft iemand de hemel of hel in te prediken. Trek je eigen conclusie. Het woord Gods is scherper dan enig tweesnijdend zwaard...
God ergens de schuld van geven is per definitie onmogelijk.
Want God is het die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. Fil. 2:13.
Om Gods welbehagen. God heeft behagen in iemand en dús werkt Hij (tegenwoordige tijd!) zowel het willen als het werken in iemand. Er staat niet 'heeft gewerkt' of 'zal gaan werken'.
Beweren dat je wel wilt maar dat het niet komt tot werken is beweren dat God halfslachtig werk verricht. En dat is onmogelijk. In diezelfde brief getuigt Paulus nog van het geloof dat God zijn werk zal volbrengen:Want hiertoe ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die een goed werk in u is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus. Fil. 1:6. Wat is dat werk, dat God is begonnen? Is dat niet het verlangen om zijn wil te doen? Dan bewerkt Hij ook het dóen van zijn wil!
Daarom: Dat God zowel het willen en het werken in een mens werkt, ontneemt de mens nog niet zijn verantwoordelijkheid om zijn behoudenis te bewerken met vreze en beven!
Integendeel! Menen we dat God in ons een verlangen schept om Hem te kennen, en we handelen er niet naar, dan betekent dat grote oneer aan God!
Hoe je behoudenis te bewerken? Lees de bijbel. Wat er staat geldt voor jóu, voor degene immers, die het leest! Als je dat niet gelooft, dan is de bijbel niet Gods woord voor jou.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 15/1/03 door roseline]
Al lijkt het erop dat je hier alleen staat met je mening, beste Voorbijganger, toch vertegenwoordig je m.i. een groot aantal mensen. Zij geloven of brengen in de praktijk dat je moet wachten op overtuiging. En als God niet ingrijpt, dat blijft dat zo totdat ze sterven en omkomen. En ze lijken gelijk te hebben met dat wachten totdat de Heere het doet. Alle refo's zeggen (of horen te zeggen) dat als God het huis niet bouwt, de werklieden tevergeefs arbeiden. Dit wachten is volgens mij echter een klip waar velen stranden op weg naar de hemel.
Er is ook een andere klip, en ook velen stranden daarop. Dat is, we moeten zelf aan de slag. De Heere vraagt van ons geloof, en dat proberen we dan maar te doen. En die mensen proberen te geloven in eigen kracht.
Het volgende advies, dat ds. Spencer geeft is volgens mij bijbels:
“Wat moet ik dan doen?â€
Er is ook een andere klip, en ook velen stranden daarop. Dat is, we moeten zelf aan de slag. De Heere vraagt van ons geloof, en dat proberen we dan maar te doen. En die mensen proberen te geloven in eigen kracht.
Het volgende advies, dat ds. Spencer geeft is volgens mij bijbels:
“Wat moet ik dan doen?â€
Het lijkt mij gepast om bij deze mijn excuses aan te bieden voor mijn felle uithaal. Ik hoop dat jullie mij dat niet kwalijk willen nemen. Omdat mijn gehele familie naar een kerk gaat waar geen evangelie word verkondigd heb ik dagelijks met zulke standpunten te maken. Ik zal de volgende keer vanuit de liefde proberen te reageren!Origineel geplaatst door Gerrie
En ik schrok ook van de toon van de reactie van Nostradamus. Waarom iemand om de oren slaan met bijbelteksten?
Dank je wel Nostradamus voor deze nieuwe reactie.
En Wim, wat de oudvaders, zoals Sheppard e.d. dachten over het aanbod van genade, dat wil ik liever bij de geschriften van henzelf nakijken.
Ik denk dat Voorbijganger geen Spurgeon-fan is. En hij heeft geen tijd en vraagt daarom respijt. Zullen we hem dat toestaan of niet???????
En Wim, wat de oudvaders, zoals Sheppard e.d. dachten over het aanbod van genade, dat wil ik liever bij de geschriften van henzelf nakijken.
Ik denk dat Voorbijganger geen Spurgeon-fan is. En hij heeft geen tijd en vraagt daarom respijt. Zullen we hem dat toestaan of niet???????