Kan Goddienst of religie een monopoly zijn ?
In mijn ogen niet, want er zijn zo veel vormen van Goddiensten en zo veel vormen van religie’s, elk gekenmerkt door mensen die streven naar zielenheil.
Vele waarvan de leer onderwijst, om te handelen vanuit onvoorwaardelijke liefde.
In mijn ogen een bron die van God komt, onvoorwaardelijke liefde, en dat op zo veel plaatsen. Dan heb ik geen woorden meer….
Maar een gevoel dat het hoogste woord van God daadwerkelijk tot leven komt !
( “Heb God lief boven alles, en de medemens als u zelf.â€
Goddienst Religie een monopoly ?
Godsdienst is geen monopolie als je het van buiten af bekijkt, maar iemand die zich binnen één godsdienst schaart, zal zijn godsdienst toch zien als het monopolie, over het algemeen. Het hangt dus een beetje van je standpunt af, denk ik.
Te zeggen dat Godsdienst geen monopolie heeft, betekent dat je naar Godsdiensten kijkt alsof je aan het winkelen bent: een beetje van dit, een beetje van dat. Of dat goed of slecht is ben ik nog niet over uit, maar mijn vraag is dan wel: wat is je fundament?
Te zeggen dat Godsdienst geen monopolie heeft, betekent dat je naar Godsdiensten kijkt alsof je aan het winkelen bent: een beetje van dit, een beetje van dat. Of dat goed of slecht is ben ik nog niet over uit, maar mijn vraag is dan wel: wat is je fundament?
religie en godsdienst zijn menselijke bezigheden. Er bestaat geen monopolie op, al lijkt het allemaal wel veel op elkaar.
De Waarheid heeft wel een monopolie, want er zijn niet meerdere waarheden.
God kan niet tegelijk wel en niet bestaan.
We kunnen niet Jezus als enige weg hebben en tegelijk een andere weg hebben.
Ik geloof dat Jezus de enige weg tot God is, en dus de enige Waarheid.
De Waarheid heeft wel een monopolie, want er zijn niet meerdere waarheden.
God kan niet tegelijk wel en niet bestaan.
We kunnen niet Jezus als enige weg hebben en tegelijk een andere weg hebben.
Ik geloof dat Jezus de enige weg tot God is, en dus de enige Waarheid.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Hoi Madtice,
Het fundament is inmiddels:
"God liefhebben boven alles, en je medemens als je jezelf"
En van daaruit probeer ik te toetsen of datgene wat ik aanneem ook goed is voor mijzelf en mijn medemens.
Waarbij ik God bid mij om mij te behouden van egoistische gedachten/interpretaties.
Zo ga ik er mee om.
Wat je zegt met het benaderen van buiten af of van binnen uit, dat maakt inderdaad het verschil.
Hoi Robert,
Wat is de inhoud van de weg die men moet volgen, de weg die Jezus word genoemd?
En welk feit maakt het, dat Jezus de enige weg is?
Het fundament is inmiddels:
"God liefhebben boven alles, en je medemens als je jezelf"
En van daaruit probeer ik te toetsen of datgene wat ik aanneem ook goed is voor mijzelf en mijn medemens.
Waarbij ik God bid mij om mij te behouden van egoistische gedachten/interpretaties.
Zo ga ik er mee om.
Wat je zegt met het benaderen van buiten af of van binnen uit, dat maakt inderdaad het verschil.
Hoi Robert,
Wij moeten met Christus sterven voor de zonden en met Hem opstaan in een nieuw leven.Wat is de inhoud van de weg die men moet volgen, de weg die Jezus word genoemd?
Dat betekend dat we in Hem moeten geloven als onze verlosser, en in liefde moeten leven.
Geen enkel ander mens is rechtvaardig en heeft de straf van de zonden voor ons gedragen. Als Hij de straf niet voor ons draagt moeten wij deze zelf dragen of rechtvaardig leven. Rechtvaardig leven kunnen wij niet omdat wij zelf de god van ons leven willen zijn.En welk feit maakt het, dat Jezus de enige weg is?
Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
Belangrijke vragen! En als dit je werkelijk op het hart ligt, dan vereist dat een uitgebreid antwoord :-)Origineel geplaatst door Wietse
Wietse, de inhoud van die weg, die Jezus genoemd wordt, werd mij pas duidelijk toen ik besefte dat ik een 'oude' periode uit mijn leven definitief wilde afsluiten - het leven waarin ik onderlag voor de zonden die mij beheersten - en een 'nieuwe' start wilde maken, waarin ik verlossing en reiniging van zonden zou ervaren! En dit, terwijl ik mijn hele leven (nog maar 21 jaren) al onder dezelfde verkondiging had gezeten. In feite was ik er doof voor, ik was onverschillig en dan is het zo makkelijk: ja mooi, maar 't geldt niet voor mij. Misschien voor jullie, maar die weg is niets voor mij. Ik genoot nog wel van mijn leventje zoals het toen was. Ik wilde dat nog niet afsluiten.
Het werd me pas duidelijk - de inhoud van die weg werd stukje bij beetje geopenbaard - toen ik besefte dat ik verlossing nodig had! En toen werd het me ook duidelijk dat Jezus de enige weg was!
Groeten, Rose.
Hoi Robert,
Ik kan het allemaal wel begrijpen, maar gevoelsmatig komen er van mijn kant toch vragen naar boven.
Vragen als:
Hoe zit het met een kind die nog niet in staat is om bewust een keuze te maken, maar vroegtijdig overlijd?
Hoe zit het met een mens, die geen beschikking heeft over het woord van Jezus?
Hoe zit het met een mens die beknopt weet wat Jezus inhoud, maar niet de vrijheid heeft om de leer van Jezus tot zich te nemen?
Hoe zit het met een mens die verstandelijk niet in staat is om de leer van Jezus tot zich te nemen?
Bij dergelijke vraagstukken, en vanaf mijn kant in de veronderstelling dat zij die zonder een keuze zijn, als ware de boot missen, dat schrikt mij behoorlijk af.
Hoe gaat het Christendom daar mee om?
Ik kan het allemaal wel begrijpen, maar gevoelsmatig komen er van mijn kant toch vragen naar boven.
Vragen als:
Hoe zit het met een kind die nog niet in staat is om bewust een keuze te maken, maar vroegtijdig overlijd?
Hoe zit het met een mens die beknopt weet wat Jezus inhoud, maar niet de vrijheid heeft om de leer van Jezus tot zich te nemen?
Hoe zit het met een mens die verstandelijk niet in staat is om de leer van Jezus tot zich te nemen?
Bij dergelijke vraagstukken, en vanaf mijn kant in de veronderstelling dat zij die zonder een keuze zijn, als ware de boot missen, dat schrikt mij behoorlijk af.
Wietse,
even een snelle reactie,ook voor de anderen voor de rest zul je weinig reacties van me zien.
Het oordeel is aan God. Hij is rechtvaardig en daar kunnen we op vertrouwen. Er zijn Christenen die geloven dat alle kinderen "die nog niet tot hun verstand gekomen zijn" behouden worden. Er zijn Christenen die geloven dat mensen die de Bijbel niet kennen en ook niet van de Heere Jezus hebben gehoord toch behouden kunnen worden. Alles wat uit liefde gedaan wordt, wordt onbewust voor de Heere Jezus gedaan. De liefde tot Hem als persoon komt na de dood (dit is het standpunt van C.S. Lewis). Vanuit reformatorisch standpunt is te zeggen dat de jong gestorven kinderen van een gelovige ouder in ieder geval behouden zijn (staat in de Dordtse Leerregels, wat zich vooral baseert op 1 Kor. 7). Zelf denk ik dat we in ieder geval de Bijbel moeten zien als Woord tot degene die het lezen, we moeten niet zondermeer alles betrekken op hen die de Bijbel niet kunnen kennen. Daar moeten meer stappen voor genomen worden.
Vaya con Dios,
parsifal
even een snelle reactie,ook voor de anderen voor de rest zul je weinig reacties van me zien.
Het oordeel is aan God. Hij is rechtvaardig en daar kunnen we op vertrouwen. Er zijn Christenen die geloven dat alle kinderen "die nog niet tot hun verstand gekomen zijn" behouden worden. Er zijn Christenen die geloven dat mensen die de Bijbel niet kennen en ook niet van de Heere Jezus hebben gehoord toch behouden kunnen worden. Alles wat uit liefde gedaan wordt, wordt onbewust voor de Heere Jezus gedaan. De liefde tot Hem als persoon komt na de dood (dit is het standpunt van C.S. Lewis). Vanuit reformatorisch standpunt is te zeggen dat de jong gestorven kinderen van een gelovige ouder in ieder geval behouden zijn (staat in de Dordtse Leerregels, wat zich vooral baseert op 1 Kor. 7). Zelf denk ik dat we in ieder geval de Bijbel moeten zien als Woord tot degene die het lezen, we moeten niet zondermeer alles betrekken op hen die de Bijbel niet kunnen kennen. Daar moeten meer stappen voor genomen worden.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik zou je aanraden je daar geen zorgen om te maken. God oordeelt m.i. naar het licht dat een ieder heeft. Omdat ik tot erkentenis der waarheid ben gekomen, heb ik een grotere verantwoordelijkheid - en zal ik dus strenger geoordeeld worden - dan zij, die van God noch gebod weten, maar naar hun geweten trachten te handelen, of zij die geen ontwikkeld bewustzijn hebben. Lees bijv. Rom. 2:13-16.Origineel geplaatst door Wietse
Vragen als:
God is rechtvaardig, barmhartig en goed. Er zijn vele plaatsen in de hemel, niet alleen voor zijn uitverkorenen. Maar voor allen die in het boek des levens staan geschreven, en alle doden die opstaan bij het laatste oordeel worden geoordeeld naar hun werken hetzij goed, hetzij kwaad. Op. 20: 11-15. En het is hun geweten - door God aan hen gegeven - die hen aanklaagt of ook verontschuldigd.
Het leven in Christus geeft echter zoveel heerlijkheid! Het is een roeping, die leidt tot het ware geluk - zowel op aarde als voor eeuwig in de hemel!
Groeten, Rose.