wonderen: waarom niet vertellen?

Plaats reactie
limosa

wonderen: waarom niet vertellen?

Bericht door limosa »

Tijdens zijn omwandeling heeft Jezus vele wonderen gedaan. Ik volg bijvoorbeeld Marcus.

1 genezing van een bezetene: met getuigen
1 "en Hij genas er velen": met getuigen
1 genezing van een melaatse: "zie dat gij niemand iets zegt"
2 genezing van een verlamde: met getuigen
3 genezing van een verdorde hand: met getuigen
5 genezing van de bezetene te Gadara: "Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heer gedaan heeft.
5 genezing van de bloedvloeiende vrouw: met geuigen
5 genezing van het dochtertje van Jaïrus: "En Hij gebood hun zeer, dat niemand datzelve zou weten"
6 genezing van weinigen: niet genoemd
6 genezing van velen die Zijn kleed aanraakten: met getuigen
7 genezing van het dochtertje van de Syro-Fenicische vrouw: zonder getuigen, geen opdracht tot wel/niet vertellen
7 genezing van een doofstomme: "En Hij gebood hunlieden, dat zij het niemand zeggen zouden"
8 genezing van een blinde te Bethsaïda: "Ga niet in het vlek, en zeg het niemand in het vlek"
9 genezing van de maanzieke knaap: met getuigen
10 genezing van de blinde te Jericho: met getuigen

Wat zou er de reden van zijn dat bij verschillende genezingen uitdrukkelijk vermeld wordt dat men het niet mocht vertellen? Overigens werd hier niet altijd gehoor aan gegeven. Een groot deel van de genezingen werden in de openbaarheid verricht. In een aantal gevallen krijgt men de opdracht mee het te gaan vertellen. Maar waarom dan toch in een aantal gevallen verbieden erover te praten?

limosa

[Veranderd op 10/12/02 door limosa]
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Mischien omdat Jezus niet op een voetstuk geplaats wilde worden??:pu:pu:pu:pu:pu
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Limosa,

Het is een feit dat de Bijbel (ondanks de wijsheid die het bevat) onderhevig is aan tegenstrijdigheden. Vandaar dat het bij jou ook vragen opwekt.

Om een voorbeeld te geven:

(Exo 33:11)
“En de Here sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend;……â€
marianne

Bericht door marianne »

Hoi Limosa.
In b.v. Marc. 5:19 was het wonder gebeurd aan die man. Hij kon persoonlijk vertellen wat er met hem gebeurd was.
In Marc. 5: 43 had de Here Jezus dat meisje beter gemaakt. De ouders zelf hadden niets meegemaakt. Ze konden dus niet zelf getuigen van Zijn kracht in hun leven. Als je ervaren hebt dat de Here in je leven is gekomen heb je iemand waar je over kunt spreken. Je hebt eeuwig leven omdat Hij in je hart woont. Anderen kunnen niet vertellen wat jij meegemaakt hebt. Daarom mochten de ouders er, denk ik, niet over spreken. Daarnaast was Hij niet gekomen om alleen maar wonderen te doen. Hij kwam om te sterven en onze zonden weg te doen.
Hartelijke groet Marianne
limosa

Bericht door limosa »

Mmmm, we zijn er nog niet helemaal uit denk ik. Ik hoopte dat iemand hierover iets uit Bijbelverklaringen ofzo kon doorgeven hoewel ik daarover nooit iets gelezen heb (in ieder geval herinner ik me het niet).

... niet op een voetstuk ...
waarom dan ook mensen opdragen het wél te vertellen
... bestaan van God niet in twijfel trekken, maar wel de ‘onfeilbaarheid’ van de Bijbel ...
da's voor mij niet aan de orde, ik zoek een antwoord binnen de kaders van de gereformeerde traditie; de Bijbel is het woord van God en de Statenvertaling een getrouwe weergave van de oorspronkelijke teksten in de Nederlands(ch)e taal.
Anderen kunnen niet vertellen wat jij meegemaakt hebt.
Dit is wel mooi gevonden Marianne, en op heel veel plaatsen klopt het ook. Maar niet overal, de doofstomme die genezen was mocht het ook niet vertellen. Wonderlijk: een doofstomme spreekt weer maar mag het niet vertellen . . .

Volgens Mattheus 12:16-20 mocht niet verteld worden opdat de woorden van de profeet Jesaja vervuld zouden worden. Maar dan begrijp ik nog niet waarom de bezetene te Gardara de opdracht krijgt "Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heer gedaan heeft."

limosa

't is overigens geen vraag van levensbelang, meer nieuwsgierigheid eigenlijk
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zou het niet komen door de gedachte en visie die men in die tijd had over de Messias?
Men zag de Messias in die tijd heel duidelijk als een aards figuur die de Romeinen ging verjagen. Als Christus dan door middel van 'aardse' genezingen telkens in de belangstelling staat, dan wordt deze gedachte alleen maar aangewakerd en bevestigd!
anne

Bericht door anne »

Hij genas ze allen en Hij gebood hun scherpelijk, dat zij Hem niet openbaar maken zouden (Mattheus 12:15,16)
Hetgeen beschouwd kan worden als een daad van voorzichtigheid. Hoewel Christus niet naliet om goed te doen, deed Hij het toch met zo min mogelijk luidruchtigheid. Hoewel wijze en Godsvruchtige mensen begeren goed te doen, zijn ze er toch ver van om te begeren dat er over gepraat wordt wanneer het gedaan is, omdat het Gods aanneming en niet de toejuiching van de mensen is waar zij naar streven. Zijn terugtrekking was ook een daad van ootmoed en zelfverloochening om een voorbeeld te geven van nederigheid en ons zo te leren dat wij niet onze eigen vroomheid of nuttigheid bekend maken, of begeren, maar dat zij bekend gemaakt worden. Christus wilde, dat Zijn discipelen tegenovergesteld zouden zijn aan hen, die al hun werken deden om van de mensen gezien te worden.

De vervulling van de Schrift in dit alles (vers 17) De Schrift, welke hier breedvoerig is aangehaald (vers 18-21). De strekking hiervan is om aan te tonen hoe mild en rustig en toch voorspoedig onze Heere Jezus zou zijn in Zijn onderneming.

[Matthew Henry]
limosa

Bericht door limosa »

Anne,

Oké, da's een mooie verklaring. Alleen begrijp ik nu nog niet waarom de bezetene te Gadara na zijn genezing de opdracht meekreeg Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heere gedaan heeft, en hoe Hij Zich uwer ontfermd heeft. Hier is overigens geen KantTekening bij gegeven.

limosa
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door limosa
Anne,

Oké, da's een mooie verklaring. Alleen begrijp ik nu nog niet waarom de bezetene te Gadara na zijn genezing de opdracht meekreeg Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heere gedaan heeft, en hoe Hij Zich uwer ontfermd heeft. Hier is overigens geen KantTekening bij gegeven.

limosa
Misschien was zijn huis (familie) wel godvrezend en zagen ze in Christus de Verlosser!
Plaats reactie