(on)volmaakte werken?

Plaats reactie
Madtice

(on)volmaakte werken?

Bericht door Madtice »

In het topic over Ben Hur stelt iemand het volgende:

Het werk van mensen is altijd onvolmaakt, omdat de mens onvolmaakt is.

Is dat zo? Neem bijvoorbeeld een repetitie op school. Er zijn (christelijke) leraren die geen tienen geven omdat al het menselijk werk onvolmaakt is, dus de repetitie ook. Maar als je alle vragen goed beantwoord hebt, dan is het toch volmaakt? Er zijn zo nog legio voorbeelden te noemen.

Zijn dit allemaal uitzonderingen? Zijn ze toch alsnog niet volmaakt? Of hebben we het over iets anders als we zeggen 'al het werk van mensen is onvolmaakt'?
Ik kom er niet helemaal uit, dus help please :)
rekna

Bericht door rekna »

Het feit dat we repetities moeten maken, op school moeten zitten is al een teken dat we onvolmaakt zijn.
PeterB

Bericht door PeterB »

geen tien voor een repetitie geven. Sorry hoor, maar met die mensen zou ik wel eens een gesprek willen hebben.
Dan is hun nakijken en beoordelen hiervan ook niet bepaald volmaakt.
Pied

Bericht door Pied »

Als je een onvolmaakte repetitie volmaakt goed weet te beantwoorden, heb je volgens mij gewoon het hoogste cijfer verdiend.

Maar de oorspronkelijke vraag is: "Het werk van mensen is altijd onvolmaakt, omdat de mens onvolmaakt is." En dat is zo. Psalm 143:2, "En ga niet in het gericht met Uw knecht; want niemand, die leeft, zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn."
Adryan

Bericht door Adryan »

Maar volgens mij hebben we het dan over iets anders dan een repetitie maken?! Naar mensen toe kunnen we best volmaakt werk leveren.

Zal de aangehaalde tekst niet meer inhouden dat we de wet Gods niet volmaakt kunnen houden? er staat voor Ga niet in het gericht met uw knecht. En de kanttekeningen zeggen:

4) ga niet in
Dat is, roep mij niet in het gericht, en handel met mij niet naar mijne verdiensten. Zie Job 22:4.

5) zal voor Uw
Te weten, door de werken der wet en zijnde in zichzelven als een zoon van Adam aangemerkt; zie Job 4:17, en Job 9:2,3, en Job 15:14, en Job 25:4; zie de aantekening bij 1 Kon. 11:34.
roseline

Bericht door roseline »

Als je Gods werken uitvoert, en als God je bekwaam maakt tot dat werk, dan is dat werk toch volmaakt? Anders doe je God geen recht. Daarom staat er: wie roemt, roeme in de Here. Je kunt God niet roemen met onvolmaakte werken. Je kunt Hem geen eer bewijzen met onvolmaakte werken. Dan doe je Hem te kort. Hij, die Almachtig is, kan de mens de bekwaamheid en de kracht geven om een klaargelegd werk werkelijk volmaakt te doen uitvoeren. Wie roemt, roeme in de Here.

'Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.' Ef. 2:10.

'Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk.' 2 Kor. 3:5.

Overigens is het niet het belangrijkste dat de werken volmaakt zijn, maar dat je gezindheid, dat brandende verlangen, om die werken van God ten uitvoer te brengen volmaakt is.

Wanneer is een werk overigens volmaakt?

Groeten, Rose.
Nostradamus

Bericht door Nostradamus »

Rom:3:10: Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Rom:3:11: Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Rom:3:12: Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Duidelijke taal denk ik zo...

Maar gelukkig staat er nog meer:

Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
Rom:3:23: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

[Veranderd op 7/12/02 door Nostradamus]
anne

Bericht door anne »

Ik kom even terug op de opmerking:
Geen tienen geven.

Ik ben benieuwd hoe in de onderwijswereld hier over wordt gedacht.

Veel scholen geven wel tienen voor repetities, maar niet hoger dan een 9 op het rapport. De betekenis hiervan is, dat het goed kunnen, maar nog niet alles weten!

Stelling:
Bij BG is dit best passend. Als je een goede dag hebt, heeeeeel erg goed hebt geleerd en je haalt altijd tienen, wil het niet betekenen dat je dan alles weet en de Bijbel uit je hoofd kent.......
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Hoe is te zien of iets onvolmaakt is? Dit is te zien door het te vergelijken met het volmaakte. Als er dan volgens sommigen niets op deze aarde is dat volmaakt is, als alles wat voortkomt uit de mensen onvolmaakt is, hoe is het volmaakte dan van het volmaakte te onderscheiden?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hoe moeten we dan met de tekst uit 1 Johannes 5:18 omgaan?

1 Johannes 5:18 Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet!

Kunnen we dus toch zonder zonde zijn, of i.i.g. tijden zonder zonde?

We leven van Bijbelheilige dat ze met God wandelde! Anders verwoord God liep naast hun en bewaarde hun! Waren ze in die tijd(en) dan zonder zonde?
Plaats reactie