- Is er sprake van één onderwerp
het onderwerp is levensheiliging.
Dat is een zeer breed onderwerp. Per hoofdstuk is het meer gefixeerd. De hele bijbelstudie is idd breed, ook omdat er zeer veel geschreven staat over levensheiliging en de Heilige Geest in het nieuwe testament.
Ik denk dat het onderwerp te belangrijk is om slechts enkele bijbelpassages aan te halen. Juist dan kan er een eenzijdige uitleg ontstaan.
- Wordt dat onderwerp samenhangend uitgewerkt.
Dat is uiteraard een persoonlijke opvatting, ik heb mijn best gedaan, maar ik kan meer voorstellen dat door de uitgebreidheid van het onderwerp dit niet altijd lukt.
- Worden de conclusies rechtmatig getrokkenj
Dat is mijn intentie, en ik heb God gebeden mij licht daarover te geven. Dat wil niet zeggen dat ik niet toch mijn eigen gang gegaan kan zijn. Daarom wil ik de studie dan ook voorleggen aan andere christenen.
- Zijn de conclusies voor één uitleg vatbaar.
Is de Bijbel voor één uitleg vatbaar? Ik denk van wel, ik ben er zelfs van overtuigd. Toch zijn er duizenden die dit betwijfelen.
Ik ben er van overtuigd dat mijn studie voor één uitleg vatbaar is, dat is mijn uitgangspunt. Niet om verwarring te zaaien, maar om duidelijkheid te geven. Ik hoop dat ik daarin geslaagd ben.
Ik zie in de studie onder één titel een veelheid van onderwerpen en stellingen passeren. Dat maakt gericht reageren al lastig
Je zou per stelling kunnen reageren.
Maar het is niet anders dan dat de Bijbel zelf met de veelheid van relevante passages komt. Levensheiliging is blijkbaar niet een simplisch uit te leggen thema in de Bijbel. Sterker nog, zonder de Heilige Geest begrijpt geen mens het.
Bovendien lijkt het mogelijk conclusies op een verschillende manier uit te leggen dan wel is er ruimte om tot een verschillende uitleg te komen.
kun je hier een voorbeeld van geven?
Ik vind de studie dus onhelder.
Ik vind het jammer dat te horen.
Misschien wil je wat concreter aangeven waar precies, ik zou onduidelijkheden graag ook in de studie aan willen passen.
Ik snap het als dat wellicht teveel tijd kost, en je daar geen zin / tijd in hebt.
De wet maakt de mens dat bewust, daarom werkt de wet toorn. De wet is daarmee de spiegel waardoor een mens gedwongen wordt zichzelf te zien, zoals hij is. Gebonden in het kwaad, onmachtig zich daarvan te ontdoen. Op welke bijbelpassages baseer je dit?
Rom 4:15: "Want de wet werkt toorn; want waar geen wet is, daar is ook geen overtreding."
Dit vers spreekt niet over bewustwording maar over afzetting. Het is idd een spiegel, maar een spiegel die verzet oproept. "Zo ben ik niet" roept de kijker. Maar zo is hij wél!
De reden hiervan, zo legt Paulus uit, is omdat de mens zichzelf ziet als een goed wezen die geen overtreding doet. De wet daarintegen toont aan dat er daadwerkelijk overtredingen zijn. Ipv zich te berouwen over deze overtredingen gaat de natuurlijke mens juist de wet aanvallen, niet de handeling wordt onderzocht, maar de regel.
conclusie: uit dit vers blijkt inderdaad dat de wet een spiegel is, maar niet dat het de mens bewust maakt. De Heilige Geest alleen kan bewust maken. Alleen als Christus je hart veranderd kan je bewust worden van je zonden.
Pas achteraf, nadat de Geest je tot Jezus heeft geleid zie je de wet als rechtvaardig en goed, en zie je dat je deze overtreden hebt.
zoals idd in Romeinen 7:7
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Maar nooit vooraf! Er is geen enkele bijbelpassage die het zgn. 'uitdrijven naar Christus' leert.
Paulus kende de wet, accepteerde de wet, maar erkende geen overtreding!
Daar hebben we dus direct de tweede mogelijkheid, de wet wordt wel als rechtvaardig gezien, maar niet als oordelend.
Paulus wordt ook niet door de wet naar Christus gedreven. Christus zelf moet ingrijpen in Paulus' leven!
Opnieuw maakte de wet niet bewust.
Zo sterk zelfs dat Paulus in de versen volgend op jouw tekst zegt:
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
Paulus geeft dus aan dat hij voor zijn bekering ZONDER wet leefde!
Het leek alsof Paulus naar de wet leefde, maar de werkelijkheid van de wet werd pas duidelijk voor Paulus na zijn bekering.
Toen ging hij pas inzien dat hij zondig was. Niet bewust door de wet, maar bewust door de Geest.
Ook uit Jacobus 1:23-27 blijkt niets van een bewustwordings proces door de wet.
Zo kom je toch tot een zekere vorm van verdienste. Als de Heilige Geest me nu maar helpt, dan kan ik als christen leven.
"Als Hij mij helpt" is misschien idd te makkelijk geformuleerd. Laat ik het anders zeggen, Als de Heilige Geest het volledig voor mij doet. Als Hij mijn volledige hart bezit, kan Hij mij veranderen. Daar zit niets van mijzelf bij.
En het is mijn wens om als christen te leven, naar de wil van God!
Niet om mijn zaligheid te verdienen, maar omdat Hij dat verdient. Om een licht te zijn in de wereld, niet mijn eigen licht, maar omdat God het licht is dat door mij straalt.
Hoe anders kun je als christen heilig leven? Bedoel je te zeggen dat ik dat niet door de Geest moet doen? Dan kan het helemaal niet. Dan schuif je grote delen van het nieuwe testament aan de kant.
Kijk dat geloof ik nu niet. In Christus ben ik heilig, volmaakt. Dan voldoe ik aan eis van de wet.
Inderdaad, in Christus ben je gerechtvaardigd.
En blijf in Christus, dan zul je niet zondigen (eerste brief van Johannes)
Christus en de Heilige Geest zijn één.
Als wij in Christus blijven zullen we vrucht dragen. Maar het gaat wel om die vruchten! Zonder vruchten is het geloof dood (Jacobus brief).
Moeten we het door werken doen? Neen, wij moeten in Christus zijn, dan zullen wij vrucht dragen. Een boom die geen vrucht draagt is geen goede boom, dus die IS niet in Christus.
De Bijbel spreekt dus weldegelijk over levensheiliging en het dragen van vruchten, uit de Geest, door Christus.
Als een eigen verdienste? Nee.
Voor de rechtvaardiging, om het oordeel te ontlopen? Nee.
Dit om God de eer te geven die Hem toekomt. Om te leven naar Zijn wil.
Ik hoef niet aan een verlangen te voldoen, alsof daarmee iets compleet gemaakt zou worden.
Het heeft niets mee een "ergens aan voldoen" te maken.
Het is de nieuwe staat waarin God je heeft veranderd!
heb in Christus te wandelen, zoals ik Hem heb aangenomen.
Precies! Wandel in Christus, Wandel in de Geest, en je zult een heilig leven leiden.
Maar als je (tijdelijk?) God verlaat zul je zondigen. Dat is de strijd die we dagelijks strijden. (Romeinen 7)
heb in Christus te wandelen, zoals ik Hem heb aangenomen.
Johannes 16
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Jij zegt:
De Geest gaat niet buiten het woord, en het Woord is Christus.
Precies. De Heilige Geest spreekt Het Woord. Het Woord is Christus. Christus gaat verder dan de wet (lees de bergrede, mattheus 6)
de wet is wel Gods Woord, maar Gods Woord is niet de wet.
Zoals appels wel fruit zijn, maar fruit niet appels.
Het zou onjuist zijn de inwoning van de Heilige Geest of van Christus zo op te vatten, alsof er voor het gebod van God geen plaats meer is.
Exact, het gebod van God heeft alle plaats! Hij zal Zijn wetten in ons hart schrijven. (jer 31, hebr 8)
Het is een spiritualistisch misverstand te denken dat hij, die 'naar de Geest' leeft, van binnenuit weet wat Gods wil is en onafhankelijk van elke externe autoriteit zijn weg kan en behoort te vinden.
Jeremia 31
31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.
Wat betreft het overbodig zijn van de wet als externe autoriteit, verwijs ik nogmaals naar Romeinen 7:6.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Let wel, het gaat hier over het
dienen van God (ie. de levensheiliging) en niet over de rechtvaardiging, ie. de die geen verlossing geeft.
Lees ook het voorbeeld voorafgaande aan deze conclusie. Ook daaruit blijkt opnieuw zeer duidelijk dat we niet alleen de verlossing buiten de wet in Christus vinden, maar ook niet meer handelen naar de wet. (wat niet wil zeggen dat het handelen niet overeenkomt met de wet, want wie in Christus is, en (dus) in liefde leeft zal niet doden, niet echtbreken..... (zoals Paulus ook samenvat in Romeinen 8)
Onze harten kunnen getroost en sterk gemaakt worden in alle goed werk en woord door Jezus Christus en God (2 Thess.2, 16)
amen.
terwijl tegelijk geldt: "Staat vast en houdt u aan de overleveringen, die u door ons, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk, geleerd zijn" (2 Thess.2, 15).
Hier refereerd Paulus aan wat hij gezegd / geschreven heeft. Niet aan de wet. Nergens in het nieuwe testament zien we dat Paulus de wet leert.
In handelingen 15 volgt hier zelfs een conflict over met de joodse gemeente (leiders). Hier wordt zelfs besloten dat het juk van de wet (die ook de joden niet konden dragen) niet op de heidenen gelegd wordt.
Wandelen in Christus gaat samen met "zoals u geleerd is" (Col.2, 6)
5 Want hoewel ik met het vlees van u ben, nochtans ben ik met den geest bij u, mij verblijdende en ziende uw ordening, en de vastigheid van uw geloof in Christus.
6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;
7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging.
Het 'geleerde' slaat in deze context op het geloof. "Het geloof dat gij geleerd hebt" ie. het evangelie.
Al zou Paulus alles bedoelen wat hij geleerd heeft, dan geld hetzelfde argument nog steeds wat ik gaf nav jouw vorige citaat.
De gelovige is gehoorzaam tegenover het evangelie (Rom.16; 2 Thess.l, 8), het woord van de apostel (2 Thess.2, 15) en de overleveringen (1 Cor.ll, 2).
ik vind in 1 Cor 2:2 niets over 'overleveringen', nml:
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
wellicht een foute verwijzing?
Wat betreft de gehoordzaamheid tegenover het evangelie en het woord van de apostel, daar ga ik uiteraard mee accoord. Ook met de overleveringen zou ik accoord gaan overigens.
Het oude testament heeft alle waarde!
De toetsteen van God (de wet) bestaat, is rechtvaardig, en wordt gebruikt om de goddeloze te oordelen, en hen de spiegel voor te houden.
Het is geen leefregel, maar de meetlat waar iedereen langs gelegd wordt die niet in Christus is.
Christus als Heer dienen (Col.3, 23v) ontslaat niemand uit de verbanden, die in de zgn. 'huistafels' getekend worden (vrouwen-mannen, ouders-kinderen, slaven-heren). Wie 'in Christus' is, is een nieuwe schepping; maar daarin komt het aan op het onderhouden van Gods geboden (vgl. 1 Cor.7, 19 met Gal.6, 15 en 2 Cor.5, 17).
1 Cor 7:19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.
Wij moeten ons idd aan de geboden Gods houden. Het wordt echter niet van buiten opgelegd, maar van binnenuit. (Hebr 8, Jer 31)
Galaten 6
15 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.
2 Cor 5
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Dit onderstreept nogmaals de nieuwe staat waarin een christen zich bevindt (Rom 7:6)
--------
Om terug te komen op wat je eerder schreef:
Zo kom je toch tot een zekere vorm van verdienste.
Jij zei dit over leven door de Geest.
Ik denk dat het juist enkel van toepassing is op het leven volgens de wet van buitenaf.
Dan gaat het juist om wat je zelf doet.
Wetticisme ligt dan juist op de loer.
Om niet te spreken van fariceisme.
Ik ben nu op een aantal van jouw argumenten ingegaan, wellicht wil je ook het een en ander zeggen over de argumenten die ik (vooral in de bijbelstudie) aandraag, ook juist gebaseerd op bijbelteksten?
vriendelijke groet,
Robert