Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen!"
Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen!"
1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Wie wordt er nou volgens u/jou de dorstigen bedoeld? Zijn dat nou mensen die dorstig zijn naar de wereld of zijn dat nou mensen die dorstig zijn naar God.
Wie wordt er nou volgens u/jou de dorstigen bedoeld? Zijn dat nou mensen die dorstig zijn naar de wereld of zijn dat nou mensen die dorstig zijn naar God.
Origineel geplaatst door voorbijganger
Matthijs,
Ik kan pas een antwoord geven op het moment dat jij eerst hebt aangegeven wat dorstig zijn betekent in het verband van deze tekst.
De vraag die je stelt is nl tweeledig:
1 wat betekent dorstig zijn.
2 is dorstig zijn iets van groepen van mensen (wereldzoekers, Godzoekers).
[Veranderd op 9/12/02 door voorbijganger]
Hallo Voorbijganger!
Elk mens is denk ik dorstig. We zijn immers allemaal mensen die God kwijt zijn? Of we dat nu beseffen of niet. We zijn allen op zoek om onze leegheid te vullen. Dat kun je dorst noemen of ook wel honger. We zoeken allen geluk. Ook Gods kind zoekt gelukkig te worden. Het is de Heere Zelf, die er voor zorgt dat Zijn kinderen het geluk niet in de wereld vinden. Het lijkt erop dat anderen het geluk in de wereld wel kunnen vinden. Maar het is altijd slechts voor een poosje. Telkens moet weer iets anders hen gelukkig maken. Als de Heere zegt: O, alle gij dorstigen, dan bedoelt hij alle dorstigen, zonder onderscheid. Er is van nature namelijk geen onderscheid.
O alle gij dorstigen
In de pericoop van mijn statenbijbel staat: Christus nodigt alle verslagenen van hart tot genieting Zijner weldaden.
Kantt. 2: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden.
Jes. 44:3: Want Ik zal water gieten op den dorstige:
Kantt. 7: Die naar de gerechtigheid dorsten
In Matth. 5:6 , de zaligsprekingen staat:
Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.
Matthijs, jij schrijft, er is van nature geen onderscheid. Toch noemt Jezus in de Bergrede dÃe mensen zalig die hongeren en dorsten. Dus van nature hongeren en dorsten we niet naar de gerechtigheid.
In de pericoop in mijn statenbijbel staat: Christus leert op de berg welke mensen gelukzalig zijn. Dus automatisch maak ik er uit op dat er ook mensen zijn die niet gelukzalig zijn.
Van nature geen onderscheid, nee dat is zo. Maar in het dorsten naar de gerechtigheid, zoals in Matth. 5:6 lees ik wel een onderscheid.
In de pericoop van mijn statenbijbel staat: Christus nodigt alle verslagenen van hart tot genieting Zijner weldaden.
Kantt. 2: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden.
Jes. 44:3: Want Ik zal water gieten op den dorstige:
Kantt. 7: Die naar de gerechtigheid dorsten
In Matth. 5:6 , de zaligsprekingen staat:
Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.
Matthijs, jij schrijft, er is van nature geen onderscheid. Toch noemt Jezus in de Bergrede dÃe mensen zalig die hongeren en dorsten. Dus van nature hongeren en dorsten we niet naar de gerechtigheid.
In de pericoop in mijn statenbijbel staat: Christus leert op de berg welke mensen gelukzalig zijn. Dus automatisch maak ik er uit op dat er ook mensen zijn die niet gelukzalig zijn.
Van nature geen onderscheid, nee dat is zo. Maar in het dorsten naar de gerechtigheid, zoals in Matth. 5:6 lees ik wel een onderscheid.
Je zou dus kunnen stellen dat dat water helemaal niet gratis is. De prijs is: je moet dorst hebben en geen geld bezitten.
Overigens geeft vers 2 aan dat je met geld in je bezit ook het water kunt krijgen. 'Waarom weegt gijlieden geld uit...." Ik kan me niet voorstellen dat vers 1 gericht is tegen anderen dan vers 2.
In totaal roept de Waterverkoper de volgende mensen:
1. Allen
2. Dorstigen
3. Mensen zonder geld
4. Mensen met geld.
De koopwaar is: water, wijn en melk.
De prijs is: niets, gratis.
Met prijs is de verkoopprijs bedoeld. De inkoopprijs is vanzelfspekend onnoemelijk hoog. Dat heeft de Verkoper met Zijn bloed moeten betalen.
Overigens geeft vers 2 aan dat je met geld in je bezit ook het water kunt krijgen. 'Waarom weegt gijlieden geld uit...." Ik kan me niet voorstellen dat vers 1 gericht is tegen anderen dan vers 2.
In totaal roept de Waterverkoper de volgende mensen:
1. Allen
2. Dorstigen
3. Mensen zonder geld
4. Mensen met geld.
De koopwaar is: water, wijn en melk.
De prijs is: niets, gratis.
Met prijs is de verkoopprijs bedoeld. De inkoopprijs is vanzelfspekend onnoemelijk hoog. Dat heeft de Verkoper met Zijn bloed moeten betalen.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Met o alle gij dorstigen wordt bedoeld een ieder die deze woorden aanhoort, dus de gehele gemeente. Dat wordt ook duidelijk als we het vervolgvers lezen (vs 2). Immers hier horen wij de vermaning om geen geld uit te wegen voor hetgeen geen brood is.
We vinden hier dus een twee-erlei aanspraak. (in het 2de vers). Ten eerste de oproep aan de dorstigen/hongerigen om de alles los te laten wat we ook wel kunnen noemen 'valse dorstlessers'. We kunnen over deze dorstlessers genoeg schrijven. Ten tweede vermaant Hij ons naar Hem te horen en onze ziel in Zijn vettigheid te verlustigen.
We vinden dit heel veel in de Schrift terug. Zie bv. Joh. 3:16
We vinden hier dus een twee-erlei aanspraak. (in het 2de vers). Ten eerste de oproep aan de dorstigen/hongerigen om de alles los te laten wat we ook wel kunnen noemen 'valse dorstlessers'. We kunnen over deze dorstlessers genoeg schrijven. Ten tweede vermaant Hij ons naar Hem te horen en onze ziel in Zijn vettigheid te verlustigen.
We vinden dit heel veel in de Schrift terug. Zie bv. Joh. 3:16
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het onderscheid ligt niet in de nodiging, nee, die komt tot allen. Er is niemand die de 'wateren' niet nodig heeft.
Het onderscheid ligt in het ontvangen.
Calvijn zegt ervan:
We moeten er dus wel op letten wat de juiste manier van voorbereiding is om deze genade te ontvangen. De profeet geeft daar een beschrijving van, nu hij zegt: 'Gij alleen, die dorst hebt'. Want degenen die dronken van aardse begeerlijkheden die dorst van hun ziel niet voelen zullen geen plaats inruimen voor Christus, want geestelijke genade lusten ze niet. (...) En daarom, er moet in ons een 'dorst', dat is een vurig begeren zijn, om zulke grote zegeningen (weldaden) deelachtig te worden'.
Matthew Henry zegt heel kernachtig: 'Waar God genade schenkt, geeft Hij eerst een dorsten daarnaar'.
Het onderscheid ligt in het ontvangen.
Calvijn zegt ervan:
We moeten er dus wel op letten wat de juiste manier van voorbereiding is om deze genade te ontvangen. De profeet geeft daar een beschrijving van, nu hij zegt: 'Gij alleen, die dorst hebt'. Want degenen die dronken van aardse begeerlijkheden die dorst van hun ziel niet voelen zullen geen plaats inruimen voor Christus, want geestelijke genade lusten ze niet. (...) En daarom, er moet in ons een 'dorst', dat is een vurig begeren zijn, om zulke grote zegeningen (weldaden) deelachtig te worden'.
Matthew Henry zegt heel kernachtig: 'Waar God genade schenkt, geeft Hij eerst een dorsten daarnaar'.
Ik ben het hierin met rekna eens. En met ndonselaar.
Vooral omdat we denk ik hier niet alleen met een nodiging te maken hebben, maar een bevel.
Waaruit we dat o.a. op kunnen maken is als we verder lezen.
Zo lezen we in vers 3: "Neigt uw oor"
de kanttekeningen halen het juist aan: Hier spreekt God de Vader! Als machthebbende. Als Schepper. En dit zegt Hij tegen een volk wat Zijn Verbond overtreden heeft.
Even verder lezen we hier weer een bevestiging van: vers 4:
"Ziet, Ik heb Hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en GEBIEDER der volken"
Hier spreekt God de Vader over Christus.
Zien we dat het niet alleen een nodiging is uit Gods goedheid en liefde, maar ook degelijk een gebod of bevel van God Drieënig?
Die grote God die ons het leven geeft en onderhoud, zouden wij die niet gehoorzamen?? Dit zou ons aan moeten grijpen. Want alles wat er in de Schrift gesproken wordt in de verschillende beloftes etc, daar zit ook een keerzijde aan. Want als ik niet kom tot die wateren, dan zal het eindigen in die poel van vuur en sulfur.
Bid daarom of God je dorstig wil maken!
Refojongere, God nodigt niet tot het genadeverbond, God vermaant de mens tot het genadeverbond. Als de mens zich hierin niet laat gezeggen door zijn Schepper, dan zien we daarin ook weer de verantwoordelijkheid van de mens.
God is het die trekt, die dorstig maakt, die vervult, dat zijn we in de loop van de discussie toch wel met elkaar eens geweest, toch?
Dit is dan ook het verschil denk ik in de discussie over het aanbod van genade.
Vooral omdat we denk ik hier niet alleen met een nodiging te maken hebben, maar een bevel.
Waaruit we dat o.a. op kunnen maken is als we verder lezen.
Zo lezen we in vers 3: "Neigt uw oor"
de kanttekeningen halen het juist aan: Hier spreekt God de Vader! Als machthebbende. Als Schepper. En dit zegt Hij tegen een volk wat Zijn Verbond overtreden heeft.
Even verder lezen we hier weer een bevestiging van: vers 4:
"Ziet, Ik heb Hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en GEBIEDER der volken"
Hier spreekt God de Vader over Christus.
Zien we dat het niet alleen een nodiging is uit Gods goedheid en liefde, maar ook degelijk een gebod of bevel van God Drieënig?
Die grote God die ons het leven geeft en onderhoud, zouden wij die niet gehoorzamen?? Dit zou ons aan moeten grijpen. Want alles wat er in de Schrift gesproken wordt in de verschillende beloftes etc, daar zit ook een keerzijde aan. Want als ik niet kom tot die wateren, dan zal het eindigen in die poel van vuur en sulfur.
Bid daarom of God je dorstig wil maken!
Refojongere, God nodigt niet tot het genadeverbond, God vermaant de mens tot het genadeverbond. Als de mens zich hierin niet laat gezeggen door zijn Schepper, dan zien we daarin ook weer de verantwoordelijkheid van de mens.
God is het die trekt, die dorstig maakt, die vervult, dat zijn we in de loop van de discussie toch wel met elkaar eens geweest, toch?
Dit is dan ook het verschil denk ik in de discussie over het aanbod van genade.
O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Dat is een nodiging. Peter, kom naar mijn huis. Dan zie jij dat ook als een nodiging, ik zie het verschil niet.
Verder wordt hier elke dorstige genodigd, of het nu een dorst naar God of naar de wereld is. Dat is mijn antwoord op de vraag van Matthijs.
Alleen de ware dorstigen (die door God dorstend naar Hem zijn gemaakt) zullen komen.
Dat is een nodiging. Peter, kom naar mijn huis. Dan zie jij dat ook als een nodiging, ik zie het verschil niet.
Verder wordt hier elke dorstige genodigd, of het nu een dorst naar God of naar de wereld is. Dat is mijn antwoord op de vraag van Matthijs.
Alleen de ware dorstigen (die door God dorstend naar Hem zijn gemaakt) zullen komen.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Zoals het veel gebeurt, gebeurt het ook weer hier, we kunnen het aanbod niet loszien van het bezit.
De Schotten noemden het mooi 'een recht van toegang' en een 'recht van bezit'
Laten we eens luisteren / lezen wat Matthew Henry hiervan schrijft:
Dit is het recht van toegang, oftewel het onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade:
Wie uitgenodigd worden: Allen gij. Niet alleen de Joden, tot wie het woord van de zaligheid eerst werd gesproken, maar de heidenen, de armen en kreupelen, waar ze ook slechts op de straten en in de stegen gevonden worden. Dit toont aan dat er in Christus genoeg is voor allen en genoeg voor een iegelijk; dat Zijn dienaren een algemeen aanbod van verlossing te brengen hebben aan allen, dat in de tijden van het evangelie de aanbieding meer algemeen zal zijn dan vroeger en ook aan de heidenen gebracht zal worden, en dat het evangelie niemand uitsluit die zichzelf niet uitsluit. De aanbieding en uitnodiging wordt met een uitroep geopend: O. Dat is, die oren heeft om te horen, die hore!
Maar om deze goederen deelachtig te worden hebben we een recht van bezit nodig. Henry schrijft dan:
Wat vereist wordt van de uitgenodigden om welkom te zijn: zij moeten dorstigen zijn. Allen zullen welkom zijn tot de genade van het evangelie, alleen op deze voorwaarde, dat de genade van het evangelie hun welkom is. Zij die er genoegen mee nemen om de wereld en haar vermaken tot hun deel te hebben en niet hun geluk in de gunst van God zoeken, die meer vertrouwen stellen in hun eigen verdiensten voor hun gerechtigheid de dat zij behoefte gevoelen aan Christus en Zijn gerechtigheid; zij die geen gevoel van hun behoeften hebben en niet in zorg zijn over het lot hunner ziel, zij zullen niet komen om zich door Christus te laten behouden. Maar die dorst hebben worden bij de wateren genodigd evenals zij die zwaar beladen en vermoeid zijn genodigd worden om bij Christus rust te vinden. Waar God genade geeft, verwekt Hij eerst de dorst er naar, en waar Hij die dorst gegeven heeft, schenkt Hij ook genade, Ps. 81:11
De Schotten noemden het mooi 'een recht van toegang' en een 'recht van bezit'
Laten we eens luisteren / lezen wat Matthew Henry hiervan schrijft:
Dit is het recht van toegang, oftewel het onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade:
Wie uitgenodigd worden: Allen gij. Niet alleen de Joden, tot wie het woord van de zaligheid eerst werd gesproken, maar de heidenen, de armen en kreupelen, waar ze ook slechts op de straten en in de stegen gevonden worden. Dit toont aan dat er in Christus genoeg is voor allen en genoeg voor een iegelijk; dat Zijn dienaren een algemeen aanbod van verlossing te brengen hebben aan allen, dat in de tijden van het evangelie de aanbieding meer algemeen zal zijn dan vroeger en ook aan de heidenen gebracht zal worden, en dat het evangelie niemand uitsluit die zichzelf niet uitsluit. De aanbieding en uitnodiging wordt met een uitroep geopend: O. Dat is, die oren heeft om te horen, die hore!
Maar om deze goederen deelachtig te worden hebben we een recht van bezit nodig. Henry schrijft dan:
Wat vereist wordt van de uitgenodigden om welkom te zijn: zij moeten dorstigen zijn. Allen zullen welkom zijn tot de genade van het evangelie, alleen op deze voorwaarde, dat de genade van het evangelie hun welkom is. Zij die er genoegen mee nemen om de wereld en haar vermaken tot hun deel te hebben en niet hun geluk in de gunst van God zoeken, die meer vertrouwen stellen in hun eigen verdiensten voor hun gerechtigheid de dat zij behoefte gevoelen aan Christus en Zijn gerechtigheid; zij die geen gevoel van hun behoeften hebben en niet in zorg zijn over het lot hunner ziel, zij zullen niet komen om zich door Christus te laten behouden. Maar die dorst hebben worden bij de wateren genodigd evenals zij die zwaar beladen en vermoeid zijn genodigd worden om bij Christus rust te vinden. Waar God genade geeft, verwekt Hij eerst de dorst er naar, en waar Hij die dorst gegeven heeft, schenkt Hij ook genade, Ps. 81:11
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik ga geen aanbod-discussie meer voeren, heb ik genoeg gedaan denk ik zo;).
Eén vraagje, hier gaat het toch om een nodiging en niet om een aanbod. Dat is toch een verschil.
God nodigt én vermaant tot het genadeverbond, toch PeterB.
De oproep van bekering komt tot iedereen. Bekeert u is toch het zelfde als nodigen?
Eén vraagje, hier gaat het toch om een nodiging en niet om een aanbod. Dat is toch een verschil.
God nodigt én vermaant tot het genadeverbond, toch PeterB.
De oproep van bekering komt tot iedereen. Bekeert u is toch het zelfde als nodigen?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Rekna,
Je schrijft: het gaat hier toch om een nodiging en niet om een aanbod.
De nodiging die uitgaat ligt een aanbod in opgesloten, nl. 'wateren, wijn en melk'
Een nodiging zonder heilsgoederen is toch een lege nodiging?
Groeten,
Je schrijft: het gaat hier toch om een nodiging en niet om een aanbod.
De nodiging die uitgaat ligt een aanbod in opgesloten, nl. 'wateren, wijn en melk'
Een nodiging zonder heilsgoederen is toch een lege nodiging?
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ik ga ook niet met een dicussie over het aanbod etc beginnen.
ik heb ook niet gezegd dat het alleen een bevel is. maar ik heb gezegd dat het OOK een bevel is.
voor de dorstigen naar God een nodiging, voor de dorstigen naar de wereld een bevel.
ik moet wel even aanhalen dat ik dit soort discussies met een Bijbeltekst cq -gedeelte nuttiger en passender vind dan zomaar een onderwerp en dan met elkaar een Bijbeltekstengevecht houden.
Ik denk ook niet dat dit goed is.
Met elkaar nadenken over een gedeelte uit de Schrift is mijns inziens "beter".
misschien een optie voor admin en de andere forumonderhouders om te bespreken is dat er iemand die in het ambt staat leiding zich soms ook laat horen hier. Geestelijke leiding is denk ik noodzakelijk als we over Gods Woord spreken. Het verleden spreekt hierover genoeg.
Een voorbeeld is sommige sprekers die op die SRB avonden komen. Die een leer verkondigen die niet conform de Schrift is. Ook die avonden zouden meer onder leiding van ambtsdragers moeten staan.
Is zo iets bespreekbaar, haalbaar voor dit forum?
ik heb ook niet gezegd dat het alleen een bevel is. maar ik heb gezegd dat het OOK een bevel is.
voor de dorstigen naar God een nodiging, voor de dorstigen naar de wereld een bevel.
ik moet wel even aanhalen dat ik dit soort discussies met een Bijbeltekst cq -gedeelte nuttiger en passender vind dan zomaar een onderwerp en dan met elkaar een Bijbeltekstengevecht houden.
Ik denk ook niet dat dit goed is.
Met elkaar nadenken over een gedeelte uit de Schrift is mijns inziens "beter".
misschien een optie voor admin en de andere forumonderhouders om te bespreken is dat er iemand die in het ambt staat leiding zich soms ook laat horen hier. Geestelijke leiding is denk ik noodzakelijk als we over Gods Woord spreken. Het verleden spreekt hierover genoeg.
Een voorbeeld is sommige sprekers die op die SRB avonden komen. Die een leer verkondigen die niet conform de Schrift is. Ook die avonden zouden meer onder leiding van ambtsdragers moeten staan.
Is zo iets bespreekbaar, haalbaar voor dit forum?