Voor wie het horen wil: vergeving

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mooie tekst, maar o zo moeilijk. Geloven dat God je vergeven heeft...
memento

Bericht door memento »

De strekking van dat stukje gaat alleen maar op voor mensen die een persoonlijke bevestiging van vergeving hebben ontvangen. Het 'zomaar' geloven dat je zonden vergeven zijn zonder dat Christus je dat persoonlijk meedeelt is onbijbels
arend

Bericht door arend »

Waar staat dat? Volgens mij leert de Bijbel iets heel anders:
Al zo lief heeft God de Wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, Opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe. (joh. 3:16)
Geloven wordt als voorwaarde gesteld, geen persoonlijke mededeling of een paulusbekering. Dat is een ernstige beperking van de gevolgen van Christus' kruisdood en wederopstanding.

nog een citaatje uit een preek van Tim Keller
Sommige mensen vinden het maar hoogmoedig te geloven dat zij al gereinigd en geheiligd zijn. Schijnbaar nederig zeggen zij: "Ik zou niet durven beweren dat mijn zonden vergeven zijn. Daarvoor ben ik te slecht." Maar weet je: wie niet vertrouwt op het bloed van Christus, verwerpt het Evangelie!
en, wellicht nog ten overvloede, een citaat uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis, art. 22:
ARTIKEL 22
De rechtvaardiging door het geloof in Christus
Wij geloven dat de Heilige Geest, om ons ware kennis van deze grote verborgenheid te doen verwerven, in ons hart waar geloof ontsteekt, dat Jezus Christus met al zijn verdiensten omhelst, Hem zich toeeigent en niets meer buiten Hem zoekt. Want één van beide: òf in Jezus Christus is niet alles wat voor ons heil nodig is, òf dit alles is wel in Hem en dan heeft hij die Jezus Christus door het geloof bezit, al zijn heil. Zou men dus beweren dat Christus niet genoeg is, maar dat er naast Hem nog iets anders nodig is, dan is dat een gruwelijke godslastering. Daaruit zou immers volgen dat Christus maar een halve Heiland is.

Daarom zeggen wij terecht met Paulus, dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken, gerechtvaardigd worden (Rom. 3 : 28). Wij vatten dit, nauwkeurig gesproken, niet zo op, dat het geloof zelf ons rechtvaardigt, want het is slechts een middel waarmee wij Christus, onze gerechtigheid omhelzen. Maar Jezus Christus is onze gerechtigheid, doordat Hij ons toerekent al zijn verdiensten en al zijn heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan. En het geloof is het middel dat ons met Hem in de gemeenschap van al zijn schatten en gaven verbonden houdt. [Als deze ons eigendom zijn geworden, zijn zij meer dan voldoende om ons vrij te spreken van onze zonden.

[Aangepast op 29/10/04 door arend]
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door memento
De strekking van dat stukje gaat alleen maar op voor mensen die een persoonlijke bevestiging van vergeving hebben ontvangen. Het 'zomaar' geloven dat je zonden vergeven zijn zonder dat Christus je dat persoonlijk meedeelt is onbijbels
Waar staat dat precies? Dat van die bevestiging?
Carpe Diem tamen Memento Mori
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Robert
De strekking van het stukje is: vragen om vergeving is God verdriet doen, als God je al vergeving gegeven heeft. Daartegen stel ik: blijf vragen om vergeving totdat je zeker weet dat je vergeven bént. En dat zeker weten dat je vergeven bent doe je door het geloof. Het geloof is de persoonlijke bevestiging van de schuldvergeving. Echter, wie nooit in het geloof die vergeving ervaren heeft mag niet rustten totdat hij weet dat hem vergeven is.

[Aangepast op 29/10/2004 door memento]
Robert

Bericht door Robert »

Die laatste post ben ik met je eens.
Maar die eerste, daar blijf vraagtekens bij zetten.
Maar er staat niet in de Bijbel dat wij teveel om vergeving kunnen vragen. Daar heb je gelijk in.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Robert
De strekking van het stukje is: vragen om vergeving is God verdriet doen, als God je al vergeving gegeven heeft. Daartegen stel ik: blijf vragen om vergeving totdat je zeker weet dat je vergeven bént. En dat zeker weten dat je vergeven bent doe je door het geloof. Het geloof is de persoonlijke bevestiging van de schuldvergeving. Echter, wie nooit in het geloof die vergeving ervaren heeft mag niet rustten totdat hij weet dat hem vergeven is.

[Aangepast op 29/10/2004 door memento]
Is het mogelijk om in ongeloof om vergeving te vragen?
Mirja

Bericht door Mirja »

elke dag doet wij onzen voeten vuil...
de hart van een believer is schoon...
maar zijn voeten niet....
hij blift een zondaar tot de einde...
maar weet ook dat hij is een vergeven
zonder.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

lekker verstandelijk!
Berts

Bericht door Berts »

Om even in de beeldspraak te blijven: De vrouw moet wel een keer tegen de man gezegd hebben dat zij hem heeft vergeven. Dat is volgens mij wat memento (terecht) duidelijk probeerde te maken.
Daarna hoeft(/mag?) hij voor de vergeven zonden geen vergeving meer vragen.

Toch is er reden genoeg om dagelijks om vergeving te vragen (Onze Vader...), omdat wij dagelijks opnieuw zondigen. Vanuit dat oogpunt kunnen we dus inderdaad niet teveel om vergeving vragen.

[Aangepast op 29-10-2004 door Berts]
Plaats reactie