Gewaagd .. ik weet het...
Gewaagd .. ik weet het...
Wat een titel he maar ik wel effe wat weten daar er een andere discussie elders loopt...
Je weet ik ben Katholiek en mijn vraag is dus wat denk je van de Paus
Kort is deze vraag maar ben heel benieuwd
Groetjes
Bart
Miscien wel de enige RK hier)
Groetjes
Bart
Heee Madtice
jij ook online...... ja Rens ken ik persoonliijk ... ennuh mischien leuk zie je mailbox heb zo juist verstuurd
Mail alleen effe naar B.L.V.G@Lycos.nl (lijntje is nu bezet)
jij ook online...... ja Rens ken ik persoonliijk ... ennuh mischien leuk zie je mailbox heb zo juist verstuurd
Mail alleen effe naar B.L.V.G@Lycos.nl (lijntje is nu bezet)
Beste Strik,Origineel geplaatst door Bart-rk
Groetjes
Bart
Er werd dus gevraagd wat ik van deze man vindt. Dus was "een zielig oud mannetje" mijn antwoord.
Dusssssssssss...
Groeten van Alex
[Veranderd op 21/11/2002 door Alex]
De Paus. Iemand waar ik veel respect voor op kan brengen. De manier waarop deze man zich laat horen en zijn gewijdheid aan het ambt wat hij bekleed kan is ten zeerste als een voorbeeld stellen van veel "christenen".
Maar de leer die de RK brengt (en de Paus is het hoofd van de RK, toch?) ben ik het niet mee eens.
Mijn vraag: is het waar dat de Paus hier op aarde een plaatsvervanger is van Jezus of een van de apostelen?
Vooral het feit dat de Paus iemand heilig kan verklaren vind ik niet goed.
Verder ben ik het met het celibaat al helemaal niet eens. Je ziet wat er van kan komen.
Paulus wenst wel dat alle leidinggevenden hetzelfde waren als hem. Hij kon zich onthouden. Verder geeft hij echter wel aan dat het beter is te trouwen dan te branden.
Maar ik zal hier verder niet op in gaan.
Verder, ja, de Paus. Het is maar een mens zoals jij en ik. Van dezelfde lap gescheurd zeggen we wel eens. Ook voor hem geldt enkel genade nodig te hebben.
Samengevat: Zijn leer en geloof ben ik het absoluut niet mee eens. Niet alleen ik, ook de Bijbel zelf is ertegen. Maar zijn werk en de manier waarop hij in deze ondergaande wereld zich laat horen heb ik zeker respect voor!
Alleen zijn vertoning, ja, de man is oud. Dat werkt lachwekkend.
Men luisterd tegenwoordig niet meer.
Een voorbeeld. Het kabinet is gevallen, iedere lijsttrekker is op de dag van bekendmaking in de 2e Kamer aan het woord en dit wordt allemaal op de radio uitgezonden. Behalve het betoog van Van der Vlies van de SGP. Dan moet er een liedje gedraaid worden. Als deze man aan het woord komt, dan zien we gewoon dat hij uitgelachen wordt in de banken.
Terwijl hij een van de betere politici is in nederland.
Ministers spreken zich uit voor een doodstraf. Wat een comotie. Iedere krant zegt nooit wat een SGP fractie zegt. Maar nu?? Ineens de SGP is er ook voor. Jazeker, maar wel eens gelezen op welke manier meneer de verslaggever?
Er wordt niet meer geluisterd tegenwoordig. Wat probeert de Paus te zeggen tegen de Abortus, en euthanasie in deze wereld? Daar heb ik respect voor. Echt.
Maar ook al wordt er niet geluisterd, de christenen hebben de plicht om het wel te zeggen. We dienen niet alleen bewogen te zijn over ons eigen zieleleven, maar ook over dat van onze naaste (de rest van de mensheid). En we dienen ons vrij te maken. Want men zal later tegen ons getuigen: "je hebt ons nooit gewaarschuwd, terwijl je het wel wist"
Maar de leer die de RK brengt (en de Paus is het hoofd van de RK, toch?) ben ik het niet mee eens.
Mijn vraag: is het waar dat de Paus hier op aarde een plaatsvervanger is van Jezus of een van de apostelen?
Vooral het feit dat de Paus iemand heilig kan verklaren vind ik niet goed.
Verder ben ik het met het celibaat al helemaal niet eens. Je ziet wat er van kan komen.
Paulus wenst wel dat alle leidinggevenden hetzelfde waren als hem. Hij kon zich onthouden. Verder geeft hij echter wel aan dat het beter is te trouwen dan te branden.
Maar ik zal hier verder niet op in gaan.
Verder, ja, de Paus. Het is maar een mens zoals jij en ik. Van dezelfde lap gescheurd zeggen we wel eens. Ook voor hem geldt enkel genade nodig te hebben.
Samengevat: Zijn leer en geloof ben ik het absoluut niet mee eens. Niet alleen ik, ook de Bijbel zelf is ertegen. Maar zijn werk en de manier waarop hij in deze ondergaande wereld zich laat horen heb ik zeker respect voor!
Alleen zijn vertoning, ja, de man is oud. Dat werkt lachwekkend.
Men luisterd tegenwoordig niet meer.
Een voorbeeld. Het kabinet is gevallen, iedere lijsttrekker is op de dag van bekendmaking in de 2e Kamer aan het woord en dit wordt allemaal op de radio uitgezonden. Behalve het betoog van Van der Vlies van de SGP. Dan moet er een liedje gedraaid worden. Als deze man aan het woord komt, dan zien we gewoon dat hij uitgelachen wordt in de banken.
Terwijl hij een van de betere politici is in nederland.
Ministers spreken zich uit voor een doodstraf. Wat een comotie. Iedere krant zegt nooit wat een SGP fractie zegt. Maar nu?? Ineens de SGP is er ook voor. Jazeker, maar wel eens gelezen op welke manier meneer de verslaggever?
Er wordt niet meer geluisterd tegenwoordig. Wat probeert de Paus te zeggen tegen de Abortus, en euthanasie in deze wereld? Daar heb ik respect voor. Echt.
Maar ook al wordt er niet geluisterd, de christenen hebben de plicht om het wel te zeggen. We dienen niet alleen bewogen te zijn over ons eigen zieleleven, maar ook over dat van onze naaste (de rest van de mensheid). En we dienen ons vrij te maken. Want men zal later tegen ons getuigen: "je hebt ons nooit gewaarschuwd, terwijl je het wel wist"
Maar wat is dan die leer die je enerzijds prijst, en anderzijds afwijst?Origineel geplaatst door PeterB
Blijft een goede vraag. Het antwoord op de ene vraag: neen (en zo kom je weer heel gemakkelijk op de onfeilbaarheid uit). Het andere antwoord moet zijn ja, want de bisschop van Rome staat in de Apostolische successie van Petrus. Dat wil zeggen dat er sinds Petrus, als eerste bisschop van Rome, er in die stad onafgebroken een 'cathedra' (zetel) heeft gestaan (de st. Pieter is de kathedraal van de bisschop van Rome)Mijn vraag: is het waar dat de Paus hier op aarde een plaatsvervanger is van Jezus of een van de apostelen?
Gelukkig doet hij dat niet in zijn uppie!. Maar lees hier nou eens het topic in Kerk en cultuur op na.Vooral het feit dat de Paus iemand heilig kan verklaren vind ik niet goed.
Eens waar het gaat om het verplichte celibaat. En je hoeft geen monnik te zijn om celibatair te willen leven.Verder ben ik het met het celibaat al helemaal niet eens. Je ziet wat er van kan komen.
Tja, dit begrijp ik ook niet. Ook een paus zo gewoon af moeten treden. En dat kan volgens het canoniek recht ook. Noem het maar Poolse eigenwijzigheid.Alleen zijn vertoning, ja, de man is oud. Dat werkt lachwekkend.
strik,
de leer van RK wijs ik af. De manier waarop de Paus met bepaalde dingen bezig is en zich laat horen in deze wereld, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
verder had ik het ook over het verplichte celibaat. Ik haalde Paulus ook al aan die aangeeft dat celibatair leven niet verkeerd is. Maar je weet ook wel dat niet iedereen zich kan onthouden. Er zijn er wel.
de leer van RK wijs ik af. De manier waarop de Paus met bepaalde dingen bezig is en zich laat horen in deze wereld, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
verder had ik het ook over het verplichte celibaat. Ik haalde Paulus ook al aan die aangeeft dat celibatair leven niet verkeerd is. Maar je weet ook wel dat niet iedereen zich kan onthouden. Er zijn er wel.