Satan
Satan
Okee, ik heb ergens in een posting van PeterB gelezen dat hij zegt dat de satan in ons hart woont en geen boeman is die in Zuid-Afrika (waarom Zuid-Afrika of all places???) zit.
Volgens mij is het geen van beide het geval. De satan zit niet in mijn hart, en nog is hij een boeman die ergens in waar dan ook zit (als hij ver weg van mij is, is hij dus dichtbij iemand anders...)
Uit het feit dat de satan geschapen is als engel kun je een aantal eigenschappen afleiden:
1. Hij is gebonden aan tijd en plaats, hoewel niet op een menselijke manier.
2. Hij is onsterfelijk, totdat God anders beslist.
3. Hij heeft altijd te luisteren naar de bevelen van God.
Andere eigenschappen zijn:
4. Hij is boos.
5. Hij wil alles wat God gemaakt heeft kapot maken.
6. Hij heeft een leger onder zich, dat ook daadwerkelijk georganiseerd is als een leger.
Maar: engelen kunnen nooit in de harten van mensen zitten, zelfs niet hele boze engelen. Je kunt wel bezeten zijn door een demon, maar dan zit de demon in je menselijke vlees, niet in je hart. En als je bezeten bent door een demon, reken maar dat je dat in de gaten hebt, en over het algemeen is dat niet zo.
Voor mij is de satan de vijand van God, en dus een vijand van mij, die rondgaat als een brullende leeuw (metaforen, o wat zouden we zonder ze zijn), maar wel een berekende leeuw!
Zijn doel is ons los te weken van God door ons God te laten ontkennen. Niets doet God meer pijn. Dat is het uiteindelijke doel van de verleidingen van satan.
Dit is heel beknopt, maar zijn er zover opmerkingen, of aanvullingen?
Volgens mij is het geen van beide het geval. De satan zit niet in mijn hart, en nog is hij een boeman die ergens in waar dan ook zit (als hij ver weg van mij is, is hij dus dichtbij iemand anders...)
Uit het feit dat de satan geschapen is als engel kun je een aantal eigenschappen afleiden:
1. Hij is gebonden aan tijd en plaats, hoewel niet op een menselijke manier.
4. Hij is boos.
6. Hij heeft een leger onder zich, dat ook daadwerkelijk georganiseerd is als een leger.
Maar: engelen kunnen nooit in de harten van mensen zitten, zelfs niet hele boze engelen. Je kunt wel bezeten zijn door een demon, maar dan zit de demon in je menselijke vlees, niet in je hart. En als je bezeten bent door een demon, reken maar dat je dat in de gaten hebt, en over het algemeen is dat niet zo.
Voor mij is de satan de vijand van God, en dus een vijand van mij, die rondgaat als een brullende leeuw (metaforen, o wat zouden we zonder ze zijn), maar wel een berekende leeuw!
Zijn doel is ons los te weken van God door ons God te laten ontkennen. Niets doet God meer pijn. Dat is het uiteindelijke doel van de verleidingen van satan.
Dit is heel beknopt, maar zijn er zover opmerkingen, of aanvullingen?
1: als het niet op een menselijke manier is, wat dan wel? En wat kun je er dan nog meer over zeggen?1. Hij is gebonden aan tijd en plaats, hoewel niet op een menselijke manier.
4. Hij is boos.
2: God heeft besloten dat of iets sterfelijk is, of dat iets onsterfelijk is. Dat lijkt me vast te liggen bij het ontstaan van de dingen. Wat betekend in dit geval dan: totdat God anders beslist?
3: Luistert de duivel ook daadwerkelijk naar de bevelen van God? Wij doen het al zo vaak niet, laat staan dan de duivel?
4: Hij is boos... wat bedoel je hier mee? Mensen zijn ook wel eens boos.
5: Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Je kan denk ik nog beter zeggen dat hij alles probeert van God en Zijn Woord vandaan te houden.
6: Op grond waarvan zeg je dat de duivel een georganiseerd leger onder zich heeft? Ik kan met evenveel recht het tegendeel beweren. Neem bijv. het verhaal met de man die bezeten was door legio-duivels. Daar was niet sprake van 1 duivel die de leiding had.
je merkt het: ik ben erg kritisch. Niet om je helemaal af te zagen, maar om verder te komen in deze discussie... opbouwend kritisch dus.
vr.gr.
1. Satan is net als de engelen gebonden aan tijd en plaats, wat betekent dat hij niet op hetzelfde moment op twee plaatsen tegelijk kan zijn. Hij is dus niet omnipresent, allomtegenwoordig, zoals God.Origineel geplaatst door de Paus
[1: als het niet op een menselijke manier is, wat dan wel? En wat kun je er dan nog meer over zeggen?
2: God heeft besloten dat of iets sterfelijk is, of dat iets onsterfelijk is. Dat lijkt me vast te liggen bij het ontstaan van de dingen. Wat betekend in dit geval dan: totdat God anders beslist?
3: Luistert de duivel ook daadwerkelijk naar de bevelen van God? Wij doen het al zo vaak niet, laat staan dan de duivel?
4: Hij is boos... wat bedoel je hier mee? Mensen zijn ook wel eens boos.
5: Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Je kan denk ik nog beter zeggen dat hij alles probeert van God en Zijn Woord vandaan te houden.
6: Op grond waarvan zeg je dat de duivel een georganiseerd leger onder zich heeft? Ik kan met evenveel recht het tegendeel beweren. Neem bijv. het verhaal met de man die bezeten was door legio-duivels. Daar was niet sprake van 1 duivel die de leiding had.
Niet op een menselijke manier bedoel ik dat hij wel sneller van plaats kan verwisselen en door de tijd kan reizen dan mensen.
2. De duivel is onsterfelijk geschapen, maar dat heeft God gedaan voordat de duivel besloot zelf voor God te gaan spelen en uit de hemel werd gekickt. In Openbaringen staat duidelijk dat de duivel eerst gevangen genomen zal worden en later voor eeuwig zal worden vernietigt. Hij is dus onsterfelijk, totdat God anders beslist.
3. De duivel luistert daadwerkelijk naar de bevelen van God. Lees maar in Genesis en in Job. Wat je je moet afvragen is wat God voor bevelen geeft. In mijn optiek momenteel geen, alleen grenzen (zoals in Job, 'dit is je weiland, maar hier staan de hekken, doe in het weiland wat je wil, maar ga niet over de hekken'). God staat de duivel toe op aarde, wat erg paradoxaal is maar volgens mij een teken van Gods oneindige wijsheid. Maar als God daadwerkelijk gaat bevelen aan de duivel, zal hij sidderen van angst en dergelijke.
4. Boos? In de zin van heel erg boos. Hij was altijd het lievelingetje van God totdat God de mens schiep en de mens de kroon op de schepping werd. De duivel kon zijn trots niet op zij zetten en werd woedend en wil nu alles op alles zetten om Gods schepping te vernietigen. Zo boos dus.
5. Hier zijn we het dus over eens.
6. Ik baseer dat op het feit van de vermelding van overste, koningen en boze geesten in de lucht in Efeze en Daniel, en op grond van het feit dat de Bijbel stelt dat de vijand een leger heeft. Die legioenen waar je naar refereert zijn onderdeel van het leger, maar niet het leger zelf natuurlijk. En met organisatie van het leger bedoel ik niet per se de menselijke organisatie. Die legioenen van demonen hadden namelijk wel hun doel bereikt (totdat Jezus aanmeerde), en dus heeft hun organisatie succes. Dat het niet het soort organisatie is als wij mensen vinden dat het zou moeten zijn is natuurlijk weer wat anders.
Dank je wel voor je opbouwende kritiek, maar het is overbodig om dat er onder te zetten hoor. Ik begrijp heus wel dat je niet boos op me bent, maar gewoon dat je het (nog?) niet eens met mij was

Dit was dus, uh..., opbouwende kritiek

Aiaiaiaiai! Bespeur ik hier iets van 'ik geloof niet in een vrije wil dus ik wil er wel aan. God, is het niet geweldig dat ik makkelijker ben om te vormen dan degenen die er niet aan willen, die denken dat ze een vrije wil hebben?'Origineel geplaatst door kridje
Bij deze volgens mij ook want als je in een vrije wil gelooft dat wil je er niet aan en anders wel.
Maar nee, dat zal ik me wel verbeeld hebben. :pu
Dus als je geen wil hebt dan wil je er wel aan?
Wat heb je dan in feite te willen?
Satan is voor mij degene die mij wijst op mijn eigen begeerte, de begeerte in mijn vlees. Zoals satan Eva wees op de begeerlijkheid van de vrucht. Satan probeert mij zóver te krijgen dat ik toegeef aan die begeerte. Dat die begeerte in mijn vlees bevrucht wordt. En dan baart de begeerte zonde. Jac. 1:12-15.
De begeerte woont in mijn vlees. Maar niet in mijn hart. Dan zou ik uit de duivel zijn, maar dat ben ik niet.
Mijn vlees hangt aan het kruis. Jezus woont in mijn hart en in mijn geest. Ik ben uit God geboren.
Groeten, Rose.
Wat heb je dan in feite te willen?
Satan is voor mij degene die mij wijst op mijn eigen begeerte, de begeerte in mijn vlees. Zoals satan Eva wees op de begeerlijkheid van de vrucht. Satan probeert mij zóver te krijgen dat ik toegeef aan die begeerte. Dat die begeerte in mijn vlees bevrucht wordt. En dan baart de begeerte zonde. Jac. 1:12-15.
De begeerte woont in mijn vlees. Maar niet in mijn hart. Dan zou ik uit de duivel zijn, maar dat ben ik niet.
Mijn vlees hangt aan het kruis. Jezus woont in mijn hart en in mijn geest. Ik ben uit God geboren.
Groeten, Rose.
Als Satan je verleid en op verkeerde gedachten brengt, is hij mijns inziens wel degelijk in je hart. Hij probeert je aan het twijfelen te brengen. Het vlees (Satan) begeert tegen de Geest, en dat betekent strijd, je hele aardse leven lang. Ons hart is van nature vol met de Satan, dus ook vol van de Satan als de HEERE zich een ogenblik verbergt.
Origineel geplaatst door Madtice
Inderdaad, het is de duivel die je op je begeerte wijst en je probeert te verleiden met zijn reclame voor zonde, maar hij woont niet in je hart! Christus is in hem, die gelooft, en hij is in Christus. Daar is geen ruimte voor Satan.
Je moet mijn inziens onderscheid maken tussen je vlees en satan. Satan spreekt je vlees aan, en kan dus niet het vlees zelf zijn. In de Bijbel wordt satan altijd beschreven als een identiteit, niet als iets wat in de harten van mensen rondwaart. Satan komt bij de mensen altijd van buitenaf, en in de Bijbel wordt nergens gesproken over het zijn van satan in de harten van mensen.
Ten tweede verbergt de Here zich nooit voor wie in Hem gelooft. En je hart is niet vol van satan als je zonder God bent (niet gelooft), maar vol van je zelf. Satan maakt daar dankbaar gebruik van in zijn pogingen jouw zelf te laten zondigen. Het zeggen dat Satan in je hart woont is blame-shifting en het indirect ontduiken van de verantwoordelijkheden die je zelf hebt ten opzichte van je eigen zonde.
Ten tweede verbergt de Here zich nooit voor wie in Hem gelooft. En je hart is niet vol van satan als je zonder God bent (niet gelooft), maar vol van je zelf. Satan maakt daar dankbaar gebruik van in zijn pogingen jouw zelf te laten zondigen. Het zeggen dat Satan in je hart woont is blame-shifting en het indirect ontduiken van de verantwoordelijkheden die je zelf hebt ten opzichte van je eigen zonde.
Is het niet zo dat we te vaak de schuld aan de satan geven om ons zelf daar achter te verbergen [zie Eva]? Wij zijn van nature volgelingen van de satan en satan zit m.i. niet zozeer in mijn hart. Het hart [geestelijke] is een koud, stenen hart waar geen leven en dus ook geen satan in zit. Een vriend van mij zei eens "arme satan, hij krijgt overal de schuld van".Origineel geplaatst door Lucy
Als Satan je verleid en op verkeerde gedachten brengt, is hij mijns inziens wel degelijk in je hart. Hij probeert je aan het twijfelen te brengen. Het vlees (Satan) begeert tegen de Geest, en dat betekent strijd, je hele aardse leven lang. Ons hart is van nature vol met de Satan, dus ook vol van de Satan als de HEERE zich een ogenblik verbergt.
[/quote] dus ook vol van de Satan als de HEERE zich een ogenblik verbergt. [/quote]
bedoel je hiermee het vernieuwde hart? als je hart eens vervuld is geweest met de H.G. zal deze niet meer door satan in bezit kunnen worden genomen, wel zullen er aanvallen op blijven komen [de geestelijke strijd] maar deze zullen nooit het hart weer in bezit kunnen nemen.
[Veranderd op 9/11/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Is het niet zo dat we te vaak de schuld aan de satan geven om ons zelf daar achter te verbergen [zie Eva]? Wij zijn van nature volgelingen van de satan en satan zit m.i. niet zozeer in mijn hart. Het hart [geestelijke] is een koud, stenen hart waar geen leven en dus ook geen satan in zit. Een vriend van mij zei eens "arme satan, hij krijgt overal de schuld van".Origineel geplaatst door Lucy
[/quote]Je hebt gelijk dat in een koud stenen hart geen satan is. Satan laat je wel met rust dan. Je mag best vroom zijn, zolang het maar niet werkelijk is. Maar zodra de Heilige Geest in je gaat werken, denkt de satan je te gaan verliezen en gaat dan ook werken in je hart. Hij brengt je aan het twijfelen en probeert je wijs te maken dat het voor jou niet meer kan, je hebt nu te veel gezondigd. (zoals je zegt de geestelijke strijd) Ook moeten we er ons ten volle van bewust zijn dat we ZELF de schuldige, de zondige zijn, en dus straks niet voor Gods rechterstoel kunen zeggen dat het satans (of Eva's) schuld is.
[/quote] dus ook vol van de Satan als de HEERE zich een ogenblik verbergt. [/quote]
bedoel je hiermee het vernieuwde hart? als je hart eens vervuld is geweest met de H.G. zal deze niet meer door satan in bezit kunnen worden genomen, wel zullen er aanvallen op blijven komen [de geestelijke strijd] maar deze zullen nooit het hart weer in bezit kunnen nemen.
[/quote]
Ik ben het wel met je eens hoor, het is maar net hoe je het uitdrukt. Ik bedoel niet dat de satan totaal bezit kan nemen van je hart. Als God in je hart is begonnen. zal hij het ook voleinden (eerbiedig gezegd; eens bekeerd, blijft bekeerd) Maar het zondige (het volgen van satan) zit toch van nature in je hart, en is toch niet ineens weg als door de H.G. van je stenen hart een vlesen hart wordt gemaakt?
Groeten Lucy
[Veranderd op 9/11/02 door Egbert] [/quote]
[Veranderd op 9/11/2002 door Lucy]
[Veranderd op 9/11/2002 door Lucy]
Even op je laatste zin reagerend, het zondigen en volgen van de satan zit in onze natuur maar is en blijft onze eigen verantwoording.
Goede zondag.
Goede zondag.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Even op het laatste stuk reagerend;Origineel geplaatst door Madtice
Je moet mijn inziens onderscheid maken tussen je vlees en satan. Satan spreekt je vlees aan, en kan dus niet het vlees zelf zijn. In de Bijbel wordt satan altijd beschreven als een identiteit, niet als iets wat in de harten van mensen rondwaart. Satan komt bij de mensen altijd van buitenaf, en in de Bijbel wordt nergens gesproken over het zijn van satan in de harten van mensen.
Er staat toch in de berijmde psalmen (vergeef me dat ik er even niet op kan komen welke psalm);
'Toen Gij U slechts een ogenblik
verbergde, trof mij vrees en schrik'
:pu
Ik denk dat je moet nadenken of die Psalm geschreven is vanuit een menselijk oogpunt of vanuit een Goddelijk oogpunt. Vanuit een menselijk oogpunt kan het inderdaad wel eens lijken alsof God zich verbergt, terwijl dezelfde situatie vanuit Gods oogpunt bekeken duidelijk maakt dat God juist op een andere manier dichtbij de mens is.
Graag zou ik willen weten waar in de Psalmen dat staat, ben wel benieuwd hiernaar.
Graag zou ik willen weten waar in de Psalmen dat staat, ben wel benieuwd hiernaar.
Madtice,
Ik heb geen idee welke psalm dit is, heb lang nagedacht en gezocht maar kan er niet opkomen. (erg frustrerend..)
Is er op internet niet ergens een zoekmachine waar je berijmde psalmen kan opzoeken?
Je hebt misschien wel gelijk dat het ook het gevoel van de mens kan zijn. Maar God moet zijn kinderen toch ook laten voelen wat ze zijn zonder Hem. Zo heeft God Paulus 'een scherpe doorn in het vlees' gegeven, opdat hij zich niet zou verheffen. ( 2 Korinthe 12)
Dat ze niet gaan denken dat ze het zelf wel kunnen (eigen roem), maar altijd zien op Christus (en op hun eigen zwakheid), en Zijn volbrachte werk in hun harten.
Lucy
Ik heb geen idee welke psalm dit is, heb lang nagedacht en gezocht maar kan er niet opkomen. (erg frustrerend..)
Is er op internet niet ergens een zoekmachine waar je berijmde psalmen kan opzoeken?
Je hebt misschien wel gelijk dat het ook het gevoel van de mens kan zijn. Maar God moet zijn kinderen toch ook laten voelen wat ze zijn zonder Hem. Zo heeft God Paulus 'een scherpe doorn in het vlees' gegeven, opdat hij zich niet zou verheffen. ( 2 Korinthe 12)
Dat ze niet gaan denken dat ze het zelf wel kunnen (eigen roem), maar altijd zien op Christus (en op hun eigen zwakheid), en Zijn volbrachte werk in hun harten.
Lucy