Gods woord geeft ons de ruimte

Plaats reactie
Madtice

Gods woord geeft ons de ruimte

Bericht door Madtice »

Dit is een uitspraak van Roseline uit het topic 'is de preek voor iedereen'. Het heeft mij aan het denken gezet.

En inderdaad, Gods woord is niet een bindende factor, maar een bevrijdende factor. Gods Woord bevrijd, en geeft ons de ruimte! Waarom dan datzelfde Woord gebruiken om mensen in te kapselen, te ketenen aan bepaalde voorschriften (en dan heb ik het niet over de tien geboden)?

De kern van de Bijbel is voor mij nog altijd Gods liefde voor de mensen, die zo groot was dat Hij zelfs bereidt was Zijn enige Zoon te offeren voor alle zonden van die gehele mensheid! Wat een gave, wat een wonder!
En volgens mij, als er één ding is dit niet bindt maar bevrijdt, niet veroordeeld maar vergeeft, niet vasthoudt maar loslaat, dan is het de liefde wel, en helemaal van Degene die liefde is, God zelf.

Dus, Gods woord geeft ons de ruimte als mensen!
england

Bericht door england »

Paulus schrijft aan Christenen: onze God is een verterend vuur...

Het is een illusie van velen dat God alleen maar liefde is. Het is het naar beneden halen van God, en Hem maken als een van ons. Natuurlijk denken allemaal graag aan fijne dingen, en iemand die 'lief' is, daar krijgen we een fijn gevoel bij... Helaas is dat gevoel in dit geval niet helemaal terecht.

God heeft ons Zijn Woord gegeven, waar Hij laat zien wie Hij is, en hoe Hij gedient wil worden. Door daar vanaf te gaan, en er bepaalde dingen uit te kiezen ga je fout...!

Een leeuwentemmer kan ook zeggen: oh, die leeuw is zoooo lief, die zou nou nooit iets doen... Maar het blijft een wild dier. En een leeuwentemmer weet dat, en zal ook nooit risico's nemen!

God blijft God, rechtvaardig, en puur en heilig, en almachtig en en en...
Inderdaad heeft Hij Zijn liefde aan ons getoont, maar dat is niet alleen God! Natuurlijk geeft het iedereen een fijn gevoel om aan God te denken als liefde, maar Hij is ook rechtvaardig! En je moet naar jezelf kijken in het licht van de Bijbel, niet vergeleken met andere mensen, of zoals wij onszelf graag zien, maar zoals e Bijbel ons zet...

Natuurlijk is er dankbaarheid voor alles wat God vor ons gedaan heeft en nog doet, maar ook, met Paulus: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit dit lichaam des doods...

Hoe sta jij in het licht van Gods ogen?In Zijn Zoon? Gode zij dank, maar leef er dan ook naar...
Op je eigen briefje? Zoek dan God, en vraag om Zijn Geest, om je in alle waarheid te leiden...!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Lees eens Psalm 85

(...)De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen. De waarheid zal uit de aarde spruiten , en gerechtigheid zal van den hemel nederzien. Ook zal de HEERE het goede geven ; en ons land zal zijn vrucht geven. De gerechtigheid zal voor Zijn aangezicht henengaan, en Hij zal ze zetten op den weg Zijner voetstappen.

Hier zien we duidelijk Gods eigenschappen. Natuurlijk is God liefde (goedertierenheid en vrede) maar God is eveneens rechtvaardig (gerechtigheid en waarheid).
We moeten beide laten staan en niet eenzijdig worden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

Gods wil is dat wij vrij worden!

Vrijgemaakt van de zonde
Vrijgemaakt van de aarde
Vrijgemaakt van ons menselijke vlees met zijn vleselijke begeerten...

'Want gij zijt geroepen broeders, om vrij te zijn..' schrijft Paulus in Galaten 5.

Ja, Gods woord geeft mij de ruimte om te groeien, te ontwikkelen, op te wassen in mijn allerheiligst geloof - waarbij het belangrijk is dat ik vrij ben van mijn oude mens en zijn praktijken heb afgelegd!

Er zullen tijden van verademing aanbreken, zegt Paulus ergens in handelingen...

Groeten, Rose.
Madtice

Bericht door Madtice »

Het is een illusie van velen dat God alleen maar liefde is (England)

Natuurlijk is God liefde (goedertierenheid en vrede) maar God is eveneens rechtvaardig (gerechtigheid en waarheid) (ndonselaar)

1 Joh. 4:8

Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde

God is liefde, en uit die liefde komt alles voort wat Hij doet, onder andere rechtvaardigheid. Maar er staat nergens in de Bijbel dat God rechtvaarigHEID is, wel dat Hij rechtvaardig is.

Met liefde bedoelt de Bijbel volgens mij dan ook niet de ik-vind-je-lief versie van liefde, de Disney-versie zeg maar, maar liefde die trouw is, disciplineerd, rechtvaardig is, en vergeeft. De liefde uit 1 cor. 13.

God is liefde, niets meer en niets minder, en vanuit die liefde komt de rest. Dat is dan ook wat God van ons vraagt, om uit liefde alles te doen. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Gods Woord is een evangelie van liefde, het offer van Jezus en dus de genade van God is een daad van liefde, naar ons toe.
In die liefde hebben wij de ruimte om, zoals Roseline dat zo mooi zegt, vrijgemaakt te worden (van zonde, het aardse, ons oude vlees) en te groeien zoals God wil dat wij groeien. En Gods Woord geeft daar dus de ruimte toe.
Nostradamus

Bericht door Nostradamus »

Uiteraard is God niet alleen liefde, en ook niet alleen een verterend vuur. Iedereen die de bijbel leest weet dat God liefde is voor wie in Jezus geloven, en vanuit dat geloof leven. Echter, degenen die het bloed van Jezus verwerpen hebben geen vergeving van zonden. Voor hen is God een verterend vuur en een rechtvaardig rechter die hun in de buitenste duisternis zal laten werpen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Dat heb je mooi gezegd Nostradamus.
england

Bericht door england »

Hear hear...

Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof... (2 Cor 5:11)
Inderdaad, maakt ons dat niet bewogen?!!!!
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik denk dat je de verkeerde tekstverwijzing hebt gebruikt. In 2 Cor 5:11 staat iets anders, maar misschien lees ik nu wel helemaal verkeerd.

In ieder geval, schrik des Heren, dat is volgens mij hetzelfde als vreze des Heren. Wordt daar angst mee bedoelt, ik denk het niet. Het is denk meer een heilig respect voor de Allerheiligste. De vreze des Here is wijsheid, toch? Of is dit te biblicistisch?
Nostradamus

Ik geef toe dat sommige personen wat al te makkelijk over God word gepraat. Ik ben eens een keer in een gemeente geweest waar een lied gezongen werd over de Heer die een "Lievert" was. Ik heb dit niet meegezongen. Mijns inziens is dat gewoon Godslasterlijk, omdat God ook een heilig God is.

En toch heeft God ons liefgehad, en is hij voor ons gestorven toen wij nog zondaars waren.

Rom:5:5: En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Rom:5:6: Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Rom:5:7: Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Rom:5:8: Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Rom:5:9: Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Nostradamus

Origineel geplaatst door Madtice
In ieder geval, schrik des Heren, dat is volgens mij hetzelfde als vreze des Heren. Wordt daar angst mee bedoelt, ik denk het niet. Het is denk meer een heilig respect voor de Allerheiligste. De vreze des Here is wijsheid, toch? Of is dit te biblicistisch?
Prv:8:13: De vreze des HEEREN is, te haten het kwade, de hovaardigheid, en den hoogmoed, en den kwaden weg;
Madtice

Bericht door Madtice »

Ja, maar dat is toch wat er in de tekst staat die England bedoeld hieronder? Vreze des Heren bedoel ik.
Nostradamus

In de kanttekeningen staat:

den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.

Ik ben er niet zeker van of dit hetzelfde is...

[Veranderd op 12/11/02 door Nostradamus]
Madtice

Bericht door Madtice »

OKee, dank je wel.
Plaats reactie