verbond

Plaats reactie
Loïs

verbond

Bericht door Loïs »

Ivm artikel over jongerenavonden in Saambinder vroeg ik me af wat nou precies bedoeld wordt met al die verbonden.

Wie kan mij daarover duidelijkheid verschaffen?

Groetjes van Loïs.
roseline

Bericht door roseline »

Welke verbonden?

Lees de benamingen en tik ze in in een bijbelse zoekmachine en je bent misschien al een stap verder :)
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Roseline,

de verbonden die in de bijbel genoemd worden ken ik wel zo'n beetje. (zijn er erg veel trouwens :) )

Alleen bedoelde ik dat niet. Ik heb het over termen als 'werkverbond' 'genadeverbond' 'verlossingsverbond'.
Wat is het verschil tussen het genadeverbond en het verlossingsverbond?

Vragen voor mensen die een beetje into in de reformatorische terminologie zijn dus, en dat ben ik niet..

Groetjes van Loïs.
roseline

Bericht door roseline »

Dan ben je dus al een stap verder:

'genadeverbond'

'werkverbond'

'verlossingsverbond'

is onbijbelse terminologie.

Hoef je je dus verder in principe niet druk om te maken, immers, voor je verlossing heb je genoeg aan Gods Geest en zijn Woord :)

Maar ik kan me best voorstellen dat je erachter wil komen wat de reformatorische terminologie inhoudt, hoor. Ik zelf hecht er echter bijzonder weinig waarde aan.

Verdieping in de verbonden die wél in de bijbel staan vernoemd vind ik zinvoller.

Groeten, Rose.
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Roseline,

zoals ik al eerder zei wilde ik dit weten in verband met een artikel uit de Saambinder dat ik niet helemaal begreep omdat ik niet weet wat die 'verbondstermen' nu precies inhouden.

Overigens begrijp ik niet helemaal wat jij bedoelt met Hoef je je dus verder in principe niet druk om te maken, immers, voor je verlossing heb je genoeg aan Gods Geest en zijn Woord ?

Groetjes van Loïs.
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Loïs,

Gods Geest zal mij leiden tot de volle waarheid.

Gods Woord is een licht op mijn pad.

Door het bloed van Jezus Christus (= de inwijding van het nieuwe verbond - 'dit is het bloed van mijn verbond, dat vergoten wordt tot verzoening van zonden' - Matt. 26, Heb. 7-10) word ik verlost.

Waarom zou ik mij druk maken om termen die niet in de bijbel staan?

Ik kan ze je dus ook niet geheel uitleggen, al kan ik wel raden waar het om gaat. Maar ik gebruik de termen gewoon liever niet - de bijbel op zich is al ingewikkeld genoeg, laten we niet nog meer termen er bij halen - dat wordt verwarrend. Gods Woord is voor mij voldoende!

Maar zoals ik al zei - ik kan begrijpen dat je meer uitleg wilt over die termen, ik kan dat je echter niet geven.

Groeten, Rose.
Nostradamus_123

Bericht door Nostradamus_123 »

Hoi Lois!
Ik denk dat Rosaline gelijk heeft als ze zegt dat die verbonden in principe niet van belang zijn. Dat is allemaal theologisch gerederneer waar niemand beter van word. Wat WEL van belang is is bekering (de overgave aan Jezus) en geloof. Is dat zo simpel dan zullen sommige mensen vragen... ja, zo simpel is het (maar het is voor sommige mensen zo moeilijk omdat het zo simpel is, men wil berederneren en de mensen verzinnen ook vanalles om maar niet te hoeven geloven). Even een bijbeltekst:

Jn:3:14: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
Jn:3:15: Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Dit word gezegd door Jezus tegen Nicodemus. De mensen die door de slangen waren gebeten gingen niet theologische vraagstellingen oplossen, nee ze keken naar de koperen slang en waren genezen. Wij moeten daar lering uit trekken, en telkens opziende naar Jezus (die voor de zonde der wereld stierf) vanuit het geloof leven.

Dat neemt geen wereld, geen mens, geen duivel je meer af!
micro

Bericht door micro »

Dit is wat ik weet over de verbonden:

Het werkverbond beschrijft de relatie tussen God en de mens in de staat der rechtheid, voor de val. Het genadeverbond gaat over de relatie tussen God en de mens na de val.

Het werkverbond vinden we in Genesis 2:16,17. Eet en sterf, of eet niet en leef (het proefgebod). Aan het werkverbond wordt ook nog gerefereerd in Hosea 6:7. Hierover is niet veel discussie, er is onder de verschillende theologen kennelijk een grote overeenstemming. Dat is wel anders met het genadeverbond.

Het genadeverbond is gesloten in de eeuwigheid, en geopenbaard in de tijd. De verbondsluiting in de eeuwigheid wordt de 'raad des vredes' of het 'verbond der verlossing' genoemd. De openbaring van het verbond in de tijd wordt gewoon het genadeverbond genoemd.

Voorbeelden van plaatsen waar in de Bijbel van het genadeverbond gerept wordt: Genesis 3:15, Psalm 89, Jesaja 42:6, Jesaja 49:8, Jesaja 54:10, Johannes 17:2vv, Hebr. 8:6, Hebr. 13:20, Titus 1:2.

De grote discussie m.b.t. de verbonden is de vraag of er nu twee of drie verbonden zijn. Er zijn twee stromingen te onderscheiden. De ene stroom zegt: het verbond der verlossing en het verbond der genade zijn identiek. Christus is Hoofd van dit verbond en dit ene genadeverbond betreft uitsluitend de relatie van Christus en Zijn uitverkorenen. Het verbond staat onder beheersing van de verkiezing, alleen de uitverkorenen horen wezenlijk tot het verbond. De andere stroom theologen maakt wel onderscheid tussen het verbond der verlossing en het verbond der genade. Voor deze richting geldt het verbond der verlossing de uitverkorenen en het verbond der genade allen in de gemeente.

Over het algemeen wordt de volgende scheiding aangenomen: De eerste stroming wordt vertegenwoordigd door de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) en bepaalde gereformeerde stromingen in de Hervormde Kerk. De andere stroming vinden we bij andere delen van de gereformeerde stromingen van de Hervormde Kerk, Christelijk Gereformeerde Kerken en Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Maar dit kan per gemeente verschillen, een strikte scheiding is niet aan te brengen.

Beide stromingen hebben in de geschiedenis hun aanhangers gevonden. In de praktijk kunnen de standpunten heel dicht bij elkaar liggen. Discussies hierover kunnen, als je het mij vraagt, uitlopen op eindeloze, dogmatische muggenzifterij. En dat kan nooit de bedoeling zijn.
ptl

Bericht door ptl »

Mja, het verschil komt er op neer dat de ene het genade verbond het 'het erf van de genade' noemt, en de ander het een verbond noemt. In mijn optiek is het meer een verschil in naam dan verschil in leer...

Wat wel gevaarlijk is, is de opvatting dat een ieder, die in het verbond der genade is, als vanzelf doorstroomt naar het verbond der verlossing, zo van: je gaat trouw naar de kerk, let altijd goed op, bent geinteresseerd, dus je gaat naar de hemel...
Loïs

Bericht door Loïs »

Bedankt!
Plaats reactie