Beste Gerrie,
Roseline, je reactie bij die andere topic maakt het voor mij nog moeilijker dan het al was. Ik raad je aan om die topic in z'n geheel nog eens over te lezen en je te houden aan de vraagstelling. En dan één bijbeltekst te gelijk citeren. Misschien kan ik dan volgen.
Ik heb de topic gelezen, en deze staat zó bomvol met prachtige (onbijbelse) frasen, theoretische verhalen, en vooral veel citaten van dominees i.p.v. bijbelteksten dat ik besloot dáár in elk geval niet op in te gaan, en wel om verschillende redenen:
1) die dominees en hun boeken ken ik niet
2) van catechesatie heb ik geen kaas gegeten
3) ik snap geen hout van de frasen die worden gebruikt zelfs al lees ik het vijf keer
4) ik zie het nut van de discussie niet in, veel essentiëler is wat het verbond op zich inhoudt - en dà t begrijp ik wel
DUS reageer ik op hetgeen ik wèl begrijp
En lees de teksten maar, in het kort staat er: God sluit een verbond met ons als mensen, een verbond betekent dat beide partijen aan hun voorwaarden moeten voldoen:
1) God belooft ons zijn rijke en hemelse zegeningen en grift zijn wetten in ons hart
2) Wij beloven gehoorzaamheid aan zijn woord, want doordat zijn wetten in ons hart staan gegrift, krijgen wij lust tot het doen van zijn geboden
En als DAT gebeurd is, dan behoort men tot het verbond, niet eerder.
Deel hebben aan het nieuwe verbond = deel hebben aan het lichaam van Christus en aan zijn bloed. Immers, dat is de essentie van het avondmaal - Matt. 26.
Lijkt mij toch wel een essentieel punt voordat je begint aan een discussie over verbond.
Gen. 17:7-11, 22:12-18, Ex. 19:5-8, Matt. 26:26-28, 2 Kor 3:1-18, Heb. 10:14-17...
Jouw beginvraag:
Is de preek voor iedereen?
Ik hoop het wel, ik hoor niet zo vaak preken
Maar de verkondiging van het evangelie is voor
iedereen.
Er is wel verschil in het eerste onderwijs en het latere onderwijs in Christus - Heb. 5-6:
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
1 ¶ Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
Om mensen ooit tot Christus te kúnnen leiden, is een vereiste dat hen het evangelie op een eenvoudige manier wordt uitgelegd... En dan kunnen ze werkelijk leren geloven zoals een kind (zuigeling in Christus) gelooft - ook hoeren en tollenaars kunnen dan het evangelie geloven en zich bekeren... En als ze dan deel krijgen aan het lichaam van Christus, dan zullen ze opwassen in het geloof.
De doop is overigens nergens in de bijbel direct aangewezen als teken van een verbond. Ik vermijd dus termen als 'ongedoopte bondelingen' - iets wat overigens onmogelijk is wanneer de doop een teken zou zijn van het verbond, waarmee je dus de gehele stelling 'mensen die naar de kerk gaan behoren tot het verbond' ondersteboven haalt.
Mensen, die gedoopt zijn, geven daarmee te kennen dat ze begraven zijn met Christus en het lichaam des vlezes afgelegd hebben (Rom. 6) - en dáár mogen ze zeker aan herinnerd worden, daar herinneren de apostelen ook regelmatig hun broeders aan.
Ik denk niet dat je openingsvraag goed overeenkomt met je werkelijke vraag.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 9/10/02 door roseline]