Is de preek voor iedereen?

Gerrie

Bericht door Gerrie »

In een andere topic werd gediscussieerd over bondelingen en niet-bondelingen. Zodra iemand naar de kerk komt, wordt hij een bondeling, zo was de conclusie. Dat zou betekenen dat er mogelijk ongedoopte bondelingen in de kerk zitten. De dominee mag dan niet de gemeente aanspreken als gedoopte gemeente, met uitspraken als: pleit maar op je doop of ik neem aan dat u allemaal gedoopt bent. Hiermee plaats je de ongedoopte bondelingen buiten spel.
Of moet dat juist wel?

En wat te doen in dit verband met de tekst uit Mattheus 21:31 hoeren en tollenaren gaan u voor in het Koninkrijk der Hemelen?

[Aangepast op 25/5/05 door Gerrie]
roseline

Bericht door roseline »

Beste Gerrie,
Roseline, je reactie bij die andere topic maakt het voor mij nog moeilijker dan het al was. Ik raad je aan om die topic in z'n geheel nog eens over te lezen en je te houden aan de vraagstelling. En dan één bijbeltekst te gelijk citeren. Misschien kan ik dan volgen.
Ik heb de topic gelezen, en deze staat zó bomvol met prachtige (onbijbelse) frasen, theoretische verhalen, en vooral veel citaten van dominees i.p.v. bijbelteksten dat ik besloot dáár in elk geval niet op in te gaan, en wel om verschillende redenen:
1) die dominees en hun boeken ken ik niet
2) van catechesatie heb ik geen kaas gegeten
3) ik snap geen hout van de frasen die worden gebruikt zelfs al lees ik het vijf keer
4) ik zie het nut van de discussie niet in, veel essentiëler is wat het verbond op zich inhoudt - en dàt begrijp ik wel

DUS reageer ik op hetgeen ik wèl begrijp :)

En lees de teksten maar, in het kort staat er: God sluit een verbond met ons als mensen, een verbond betekent dat beide partijen aan hun voorwaarden moeten voldoen:
1) God belooft ons zijn rijke en hemelse zegeningen en grift zijn wetten in ons hart
2) Wij beloven gehoorzaamheid aan zijn woord, want doordat zijn wetten in ons hart staan gegrift, krijgen wij lust tot het doen van zijn geboden

En als DAT gebeurd is, dan behoort men tot het verbond, niet eerder.

Deel hebben aan het nieuwe verbond = deel hebben aan het lichaam van Christus en aan zijn bloed. Immers, dat is de essentie van het avondmaal - Matt. 26.

Lijkt mij toch wel een essentieel punt voordat je begint aan een discussie over verbond.

Gen. 17:7-11, 22:12-18, Ex. 19:5-8, Matt. 26:26-28, 2 Kor 3:1-18, Heb. 10:14-17...

Jouw beginvraag:

Ik hoop het wel, ik hoor niet zo vaak preken :)

Maar de verkondiging van het evangelie is voor iedereen.

Er is wel verschil in het eerste onderwijs en het latere onderwijs in Christus - Heb. 5-6:

12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
1 ¶ Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

Om mensen ooit tot Christus te kúnnen leiden, is een vereiste dat hen het evangelie op een eenvoudige manier wordt uitgelegd... En dan kunnen ze werkelijk leren geloven zoals een kind (zuigeling in Christus) gelooft - ook hoeren en tollenaars kunnen dan het evangelie geloven en zich bekeren... En als ze dan deel krijgen aan het lichaam van Christus, dan zullen ze opwassen in het geloof.

De doop is overigens nergens in de bijbel direct aangewezen als teken van een verbond. Ik vermijd dus termen als 'ongedoopte bondelingen' - iets wat overigens onmogelijk is wanneer de doop een teken zou zijn van het verbond, waarmee je dus de gehele stelling 'mensen die naar de kerk gaan behoren tot het verbond' ondersteboven haalt.

Mensen, die gedoopt zijn, geven daarmee te kennen dat ze begraven zijn met Christus en het lichaam des vlezes afgelegd hebben (Rom. 6) - en dáár mogen ze zeker aan herinnerd worden, daar herinneren de apostelen ook regelmatig hun broeders aan.

Ik denk niet dat je openingsvraag goed overeenkomt met je werkelijke vraag.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 9/10/02 door roseline]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als er de onvoorwaardelijke aanbod van genade wordt gebracht is de preek voor iedereen.

In gemeentes met een voorwaardelijke aanbod is het voor een groepje. Men kan dan bijvoorbeeld als voorwaarde de doop nemen of iets anders.

Maar Gods Woord en de belijdenisgeschriften gaan uit van een onvoorwaardelijke aanbod en is dus een preek voor iedereen.
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door kridje
Als er de onvoorwaardelijke aanbod van genade wordt gebracht is de preek voor iedereen.

In gemeentes met een voorwaardelijke aanbod is het voor een groepje. Men kan dan bijvoorbeeld als voorwaarde de doop nemen of iets anders.

Maar Gods Woord en de belijdenisgeschriften gaan uit van een onvoorwaardelijke aanbod en is dus een preek voor iedereen.
Verklaar je nader kridje. Dit te stellen is wel heel erg kort door de bocht hoor!
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tijdens de rondwandeling op aarde van Christus wees Hij niemand af. Iedereen mocht tot Hem komen en mocht naar Hem luisteren!
Moeten wij dan niet in navolging ook niet alle mensen aanspreken? Christus maakte toch ook geen selectie op de toeschouwers als Hij een 'preek' hield?
rekna

Bericht door rekna »

Volledig met je eens kridje! Zo is het duidelijk.

Maar wat bedoel je met de zin: In gemeentes met een voorwaardelijk aanbod is het voor en groepje. men kan dan bijvoorbeeld als voorwaarde de doop nemen of iets anders. ?
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik denk wat Roseline met die opmerking 'ik hoor niet zo vaak preken' bedoelt is dat ze wel naar dominees of voorgangers luistert, maar dat ze het geen preken noemt, maar verkondigingen van het evangelie. Het is een begripsdefinitie grapje: Jullie hebben het allebei over hetzelfde, maar dat had je niet door.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

En dan denk ik ook aan mensen, die zomaar eens binnenlopen. Denken predikanten daar wel aan, dat zij ook een ziel hebben?

Hierop kan ik slechts dit antwoord geven, nl. als wij zelfs uit genade en door genade leven dan zijn we bewogen met onze medemens en weten we ons gedrongen de Christus te prediken.

Richting discussie Rekna en Kridje wil ik misschien meer Rekna opmerken, zie Jezus toen hij zich wende tot de discipelen met de afwijzing van de kinderen. Laten we gewoon Gods Woord aanhouden, het is allemaal zo eenvoudig, als ik soms bepaalde beschrijvende prediking lees slaat de huiver me om het hart en vraag ik me af: Waar is het simpele Evangelie gebleven. Natuurlijk mogen we over bepaalde zaken, en zeker hier, nadenken, maar in de prediking hoort voluit de Bijbelse boodschap te klinken, nl. Zie op Mij! Zie op Mij! Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven. Deze prediking moet verlost worden van zijn overtollige ballast en moet terug naar de kern waar het om draait: Jezus Christus alleen! Daar alleen vindt een dorstige ziel water voor zijn ziel!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

Beste Gerrie,

Wil je ook de rest van mijn verhaal lezen?
Maar de verkondiging van het evangelie is voor iedereen.

Er is wel verschil in het eerste onderwijs en het latere onderwijs in Christus - Heb. 5-6:

12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
1 ¶ Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

Om mensen ooit tot Christus te kúnnen leiden, is een vereiste dat hen het evangelie op een eenvoudige manier wordt uitgelegd... En dan kunnen ze werkelijk leren geloven zoals een kind (zuigeling in Christus) gelooft - ook hoeren en tollenaars kunnen dan het evangelie geloven en zich bekeren... En als ze dan deel krijgen aan het lichaam van Christus, dan zullen ze opwassen in het geloof.
Op de vraag m.b.t. tot het verbond wil ik wel ingaan, maar lijkt me niet passend binnen deze discussie :)

Ik hoor bijna nooit preken (in de zin van een dominee die een hele tijd achterelkaar een theologisch verhaal vertelt) - echter de prediking van het evangelie hoor ik meerdere keren per week :)

Verschil daartussen? Dat kan ik zó niet beoordelen. Dat zie je pas wanneer je een preek naast de bijbel legt en kritisch gaat kijken.

Toetst alles en behoudt het goede.

Hartelijke groeten, Rose.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door rekna
Maar wat bedoel je met de zin: In gemeentes met een voorwaardelijk aanbod is het voor en groepje. men kan dan bijvoorbeeld als voorwaarde de doop nemen of iets anders. ?
Ik maakte een foutje want ik bedoelde hiermee het aannemen van genade. Maar aangezien deze discussie over preek aanhoren gaat lijk het me niet verstandig om het hierover te hebben.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik ben het heel erg eens met NDonselaar: elke preek zou simpel, eenvoudig, en krachtig moeten zijn. Krachtig door de Heilige Geest. Theologie is iets voor andere avonden, als je met mensen die daar behoefte aan hebben samen kunnen komen om te discusseren over theologische onderwerpen. Maar elke andere prediking zou moeten aansluiten op de belevingswereld van de gemiddelde mens, eenvoudig dus.
Olli

Bericht door Olli »

De preek is voor iedereen. Het kan voor de genen die niet gedoopt zijn een middel zijn wat God gebruikt om tot het besluit te komen om je te laten dopen of om belijdenis te doen.
Billy

Bericht door Billy »

geeft ds. W. Pieters in de rubriek "U vraagt" een heel duidelijk antwoord op deze vraag.

ff aan Jelle of Cor vragen of ze dit antwoord online willen zetten.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
ndonselaar
Contacteer:

Gerrie, mag ik de genoemde tekst zo uitleggen dat de 'godsdienst' de 'rechtvaardige in zichzelf' buiten geworpen wordt maar dat de 'zondaar' in zullen gaan in het Koninkrijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Dat is moeilijk Gerrie.

Voor mij is prediken niet anders dan gestalte geven aan wat Paulus schreef aan de gemeente van Korinthe 'Want nademaal, in de wijsheid Gods , de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd , door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;'

Misschien dan toch medereizigers naar de eeuwigheid, want Paulus schreef ook 'Wij dan, wetende den schrik des Heeren , bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn. '
Plaats reactie