Tijdens de filosofielessen hebben wij het boekje 'Schepping zonder grens' behandeld. Aan de hand daarvan ontstonden soms heftige discussies. Tijdens een van die discussies ging het om de plaats van Gods Koninkrijk.
Je kunt daar op verschillende manieren tegenover staan. Er zijn mensen die Gods Koninkrijk beschouwen als iets wat losstaat van de rest. Ze verdelen de wereld dus in een religieus en een niet-religieus deel. Anderen zijn van mening dat de wereld wel uit verschillende delen bestaat (kerk, politiek, sport, gezin en dergelijke) maar dat Gods koninkrijk verspreid is over al die delen. Dus in alles kom je delen van Gods Koninkrijk tegen.
Mijn vraag is nu: Is dat zo? Behoort het Koninkrijk van God wel tot deze wereld of niet. En dan bedoel ik met 'koninkrijk van God'de tekenen van het toekomstige koninkrijk die nu al zichtbaar zijn.
plaats van Gods koninkrijk
Tijdens de filosofielessen hebben wij het boekje 'Schepping zonder grens' behandeld. Aan de hand daarvan ontstonden soms heftige discussies. Tijdens een van die discussies ging het om de plaats van Gods Koninkrijk.
Je kunt daar op verschillende manieren tegenover staan. Er zijn mensen die Gods Koninkrijk beschouwen als iets wat losstaat van de rest. Ze verdelen de wereld dus in een religieus en een niet-religieus deel. Anderen zijn van mening dat de wereld wel uit verschillende delen bestaat (kerk, politiek, sport, gezin en dergelijke) maar dat Gods koninkrijk verspreid is over al die delen. Dus in alles kom je delen van Gods Koninkrijk tegen.
Mijn vraag is nu: Is dat zo? Behoort het Koninkrijk van God wel tot deze wereld of niet. En dan bedoel ik met 'koninkrijk van God'de tekenen van het toekomstige koninkrijk die nu al zichtbaar zijn.
Je kunt daar op verschillende manieren tegenover staan. Er zijn mensen die Gods Koninkrijk beschouwen als iets wat losstaat van de rest. Ze verdelen de wereld dus in een religieus en een niet-religieus deel. Anderen zijn van mening dat de wereld wel uit verschillende delen bestaat (kerk, politiek, sport, gezin en dergelijke) maar dat Gods koninkrijk verspreid is over al die delen. Dus in alles kom je delen van Gods Koninkrijk tegen.
Mijn vraag is nu: Is dat zo? Behoort het Koninkrijk van God wel tot deze wereld of niet. En dan bedoel ik met 'koninkrijk van God'de tekenen van het toekomstige koninkrijk die nu al zichtbaar zijn.
Het koninkrijk Gods in de H.Schrift
Het Koninkrijk Gods kent in zijn ontwikkeling vanaf de zondeval tot aan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waar God weer alles zal zijn en in allen (1 Kor. 15:28), verschillende fasen en gestalten. De hoofdgedachte is dat in het geheel van het geschapen universum deze aarde een opstandige provincie is, die weer onderworpen moet worden aan Gods soevereine wil en gezag. Overal waar redelijk denkende schepselen, hetzij engelen of mensen, zich van harte aan Gods wil onderwerpen, daar is het Koninkrijk (Math. 6:10). In deze tegenwoordige bedeling staat het evangelie van het Koninkrijk in het teken van het kruis, van het Lam dat overwonnen heeft en overwinnen zal (Openb. 17:14) en de losprijs voor deze wereld betaald heeft (1 Joh. 2:2). Daarom kan de gemeente voor Zijn komst nooit meer zijn dan een ambassade van dit Koninkrijk (Luk. 19:11-16). Haar roeping is getuige van Christus te zijn in deze wereld, om straks na Zijn wederkomst en overwinning over de wereldmachten met Hem te regeren (2 Tim 2:12; Openb. 5:10). Daarom draagt het Evangelie van het Koninkrijk gedurende deze bedeling een geheel ander karakter dan in het O.T. De eerste zichtbare, politieke gestalte van het Koninkrijk Gods is de theocratische regering van Israël. Deze theocratie is begonnen bij Mozes, van wie wij lezen in Deut.33:4en 5:â€
Het Koninkrijk Gods kent in zijn ontwikkeling vanaf de zondeval tot aan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waar God weer alles zal zijn en in allen (1 Kor. 15:28), verschillende fasen en gestalten. De hoofdgedachte is dat in het geheel van het geschapen universum deze aarde een opstandige provincie is, die weer onderworpen moet worden aan Gods soevereine wil en gezag. Overal waar redelijk denkende schepselen, hetzij engelen of mensen, zich van harte aan Gods wil onderwerpen, daar is het Koninkrijk (Math. 6:10). In deze tegenwoordige bedeling staat het evangelie van het Koninkrijk in het teken van het kruis, van het Lam dat overwonnen heeft en overwinnen zal (Openb. 17:14) en de losprijs voor deze wereld betaald heeft (1 Joh. 2:2). Daarom kan de gemeente voor Zijn komst nooit meer zijn dan een ambassade van dit Koninkrijk (Luk. 19:11-16). Haar roeping is getuige van Christus te zijn in deze wereld, om straks na Zijn wederkomst en overwinning over de wereldmachten met Hem te regeren (2 Tim 2:12; Openb. 5:10). Daarom draagt het Evangelie van het Koninkrijk gedurende deze bedeling een geheel ander karakter dan in het O.T. De eerste zichtbare, politieke gestalte van het Koninkrijk Gods is de theocratische regering van Israël. Deze theocratie is begonnen bij Mozes, van wie wij lezen in Deut.33:4en 5:â€
We moeten een tweeerlei koninkrijk onderscheiden. Het koninkrijk waar de gestorven heiligen met het Lam regeren, en het koninkrijk hier op aarde. In het koninkrijk hier op aarde is er ook nog 'onkruid'. Simpelweg gezegd: het koninkrijk hier is de kerk. Wij heersen over het koninkrijk dat we zelf zijn.
Tis wat kort, maar khoop dat het helder is. Anders geef je maar een gil.
Tis wat kort, maar khoop dat het helder is. Anders geef je maar een gil.

De paus: Hier is dan die gil: Die gedachte van gestorven heiligen die voor de opstanding en de wederkomst van Christus met Hem regeren en waar de paus en zijn bisschoppen dan natuurlijk de aardse exponenten van zijn, stamt uit de Roomse kerk is het fundament van de heiligenverering. In de Schrift lees ik wel van de zielen onder het altaar, Openbaring 6, maar nergens van gestorven heiligen die regeren voor dat Christus Zelf komt en de koninkrijken der wereld van God en Zijnen Christus zullen zijn geworden Openb.11:15. Zie ook Kol.3:4 en 1 Joh.3:2.De kerk behoort wel tot het koninkrijk, maar is niet het koninkrijk, dat hemel en aarde omvat en wat de aarde betreft niet Rome maar Jeruzalem als hoofdstad heeft Jes.2: 2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
Maar als de begrippen kerk en koninkrijk synoniemen worden vallen de grenzen natuurlijk ook samen en blijft er niets anders over dan een koninkrijk dat over zichzelf moet regeren. Ereunao
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
Maar als de begrippen kerk en koninkrijk synoniemen worden vallen de grenzen natuurlijk ook samen en blijft er niets anders over dan een koninkrijk dat over zichzelf moet regeren. Ereunao
Ik denk dat het Koninkrijk van God pas VOOR ONS aanbreekt na alles wat in Openbaringen zo mooi staat omschreven. Maar intussen zijn wij al wel inwoners van dat Koninkrijk, als vreemdelingen op aarde. Dus wij zijn het Koninkrijk van God op aarde, althans, exponenten daarvan. Net als dat het ook zo is dat de kerk niet het gebouw is, of de liturgie, maar de mensen. Het Koninkrijk van God is zuurdesem en een mosterdzaadje, en ik denk dat die twee voorbeelden op ons slaan. Wij zijn dat zuurdesem (dat zich nog steeds uitbreid) en dat mosterdzaadje (dat nog steeds groeit tot een mosterdboom/plant/struik {???}).
'Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereldzou zijn geweest, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu is mijn Koninkrijk niet van hier.' Joh. 18:36.
Het Koninkrijk is niet van VAN hier, Jezus is ook niet VAN de wereld, Hij kwam van God, maar Hij was wel OP de aarde...
'Het Koninkrijk Gods komt niet zó dat het te berekenen is; ook zult gij niet zeggen: zie het is hier of het is daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.' Luc. 17:21.
Het Koninkrijk Gods is reeds op aarde - in de harten van leden van het lichaam van Christus - maar is niet VAN de aarde en is dus nog niet geopenbaard aan de schepping. Het Koninkrijk Gods is eigenlijk al een onderdeel van de toekomstige wereld, een onderdeel van je erfenis in Christus. Dring je erin!
Groeten, Rose.
[Veranderd op 3/10/02 door roseline]
Het Koninkrijk is niet van VAN hier, Jezus is ook niet VAN de wereld, Hij kwam van God, maar Hij was wel OP de aarde...
'Het Koninkrijk Gods komt niet zó dat het te berekenen is; ook zult gij niet zeggen: zie het is hier of het is daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.' Luc. 17:21.
Het Koninkrijk Gods is reeds op aarde - in de harten van leden van het lichaam van Christus - maar is niet VAN de aarde en is dus nog niet geopenbaard aan de schepping. Het Koninkrijk Gods is eigenlijk al een onderdeel van de toekomstige wereld, een onderdeel van je erfenis in Christus. Dring je erin!
Groeten, Rose.
[Veranderd op 3/10/02 door roseline]
Het Koninkrijk = confronterend.
Het confronteerd je als je dingen in je leven hebt die niet van het Koninkrijk zijn. Bv. een verkeerde mentaliteit of motivatie wordt aangesproken.
= transformerend
Het brengt verandering. Je kunt niet hetzelfde blijven. Alles wat niet van God is wordt weggeblazen.
= progressief
Het gaat vooruit, het groeit. Volgend jaar moet je anders zijn als vandaag.
Vaak met ups en downs. Maar het gaat vooruit! Geestelijk gezien: van sinai naar Sion.
Andere koninkrijken gaan achteruit!
In Sion zijn er tienduizendtallen van engelen. Dit betekent dat er bovennaturlijke activiteit is: tekenen en wonderen. Er is geen programma, zodat elke zondag hetzelfde is.
Sion is een feestelijke vergadering. Een samenkomst waar feest wordt gevierd en wordt aanbeden.
Wil je aanbidden, dan moet je vuur mee hebben.
Veel mensen komen je zonder vuur naar de samenkomst en de aanbiddingsleider moet zij n best doen om ze aan te vuren. Jammer.
In Sion is er eenheid. Meerdere culturen worden één.
Alleen is eenheid niet hetzelfde als uniformiteit. (ps. 131 gaat over eenheid van aanbiding.) Al de verschillende stammen van Israël trokken samen op om Sion te aanbidden. Als dat gebeurt, dan komt er een enorme zalving vrij.
Er is géén eenheid met sinaï. Verhuis van sinaï naar Sion.
Tot slot zou iedere christen een geestelijke "poort" van het Koninkrijk Gods moeten zijn. Om het dus zichtbaar te maken.
Rechtvaardigheid, Vrede en vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.
Is dit niet in jou kerk aanwezig, dan weet je genoeg: verhuis!
Het confronteerd je als je dingen in je leven hebt die niet van het Koninkrijk zijn. Bv. een verkeerde mentaliteit of motivatie wordt aangesproken.
= transformerend
Het brengt verandering. Je kunt niet hetzelfde blijven. Alles wat niet van God is wordt weggeblazen.
= progressief
Het gaat vooruit, het groeit. Volgend jaar moet je anders zijn als vandaag.
Vaak met ups en downs. Maar het gaat vooruit! Geestelijk gezien: van sinai naar Sion.
Andere koninkrijken gaan achteruit!
In Sion zijn er tienduizendtallen van engelen. Dit betekent dat er bovennaturlijke activiteit is: tekenen en wonderen. Er is geen programma, zodat elke zondag hetzelfde is.
Sion is een feestelijke vergadering. Een samenkomst waar feest wordt gevierd en wordt aanbeden.
Wil je aanbidden, dan moet je vuur mee hebben.
Veel mensen komen je zonder vuur naar de samenkomst en de aanbiddingsleider moet zij n best doen om ze aan te vuren. Jammer.
In Sion is er eenheid. Meerdere culturen worden één.
Alleen is eenheid niet hetzelfde als uniformiteit. (ps. 131 gaat over eenheid van aanbiding.) Al de verschillende stammen van Israël trokken samen op om Sion te aanbidden. Als dat gebeurt, dan komt er een enorme zalving vrij.
Er is géén eenheid met sinaï. Verhuis van sinaï naar Sion.
Tot slot zou iedere christen een geestelijke "poort" van het Koninkrijk Gods moeten zijn. Om het dus zichtbaar te maken.
Rechtvaardigheid, Vrede en vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.
Is dit niet in jou kerk aanwezig, dan weet je genoeg: verhuis!