Zondig of vergeven?
Zondig of vergeven?
Wat mij opvalt, en wat ik al eerder heb gezegt ergens, is dat er bij bepaalde mensen (en mensen op dit forum vertegenwoordigen bepaalde stromingen en denominaties, iets wat zeer mooi is om samen te bezig te zien) de gedachte leeft dat God van ons verlangt dat wij als mensen zo zondig zijn dat we ons alleen maar ellendig en schuldig mogen voelen, en hoe ellendiger en schuldiger we ons voelen hoe .... en dan snap ik het betoog meestal niet meer. Wat is er beter aan om jezelf alsmaar slecht(er) en schuldig(er) te voelen terwijl de Bijbel vol staat met 'Wees blij, verheug je, Jezus Christus, vanuit Gods genade, heeft vergeving van al je zonde mogelijk gemaakt!'
Zo ie zo lijkt me dat wel een feest waard, als God bereid is om al mijn zonde te vergeven. Dat zijn er nogal wat en het houd voorlopig ook niet op, ben ik bang. Maar God heeft belooft, in Zijn Woord, dat een ieder die er oprecht spijt van heeft door Jezus' bloed schoongewassen is. Dat is volgens mij ook de kracht van het Evangelie: die is de enige 'religie' waarbij je als mens absoluut niets kan doen om je genade te verdienen, niet door boetedoening, niet door kastij-ing, niet door offers, niet door cadeau's, God wil alleen dat je oprecht spijt hebt. Krachtig, prachtig en machtig, als ik het zo mag formuleren.
Kortom, mijn vraag is, waarom is het dan zo belangrijk om je ellendig te voelen? Waarom moet je je schuldig voelen voor zonden die door Christus al vergeven zijn?
Zo ie zo lijkt me dat wel een feest waard, als God bereid is om al mijn zonde te vergeven. Dat zijn er nogal wat en het houd voorlopig ook niet op, ben ik bang. Maar God heeft belooft, in Zijn Woord, dat een ieder die er oprecht spijt van heeft door Jezus' bloed schoongewassen is. Dat is volgens mij ook de kracht van het Evangelie: die is de enige 'religie' waarbij je als mens absoluut niets kan doen om je genade te verdienen, niet door boetedoening, niet door kastij-ing, niet door offers, niet door cadeau's, God wil alleen dat je oprecht spijt hebt. Krachtig, prachtig en machtig, als ik het zo mag formuleren.
Kortom, mijn vraag is, waarom is het dan zo belangrijk om je ellendig te voelen? Waarom moet je je schuldig voelen voor zonden die door Christus al vergeven zijn?
Goed opgemerkt; "vanuit Gods genade"!
Het verschil wat je opmerk komt door het verschillend denken over de menselijke wil. Als we vinden dat er in de mens ook nog iets goeds is, dan weegt de zonde naar ons idee minder zwaar.
Maar als de mens geen goed kan doen van nature dan weegt de zonde zwaarder naar ons idee.
Verder is het in de Bijbel ook heel opmerkelijk wie er tijdens de rondwandeling van Christus op aarde naar Hem kwamen. Dit waren veelal (er zijn uitzonderingen) mensen met een zware last en bij Hem vonden ze rust. Veelal mensen die ziek waren, echt ziek! In die tijd dubbel zo erg want men zei dat je dan teveel had gezondigd! Men kwam dan op een heel nederige en bescheiden wijze tot Christus. Dit missen we in deze tijd nogal! Men vind dat men er zelf teveel recht op heb!
Zonder oprechte kennis van onze ellende hebben we toch ook geen verlossing nodig?
Dit zie je steeds terug bij bijna alle genezingen!
Het verschil wat je opmerk komt door het verschillend denken over de menselijke wil. Als we vinden dat er in de mens ook nog iets goeds is, dan weegt de zonde naar ons idee minder zwaar.
Maar als de mens geen goed kan doen van nature dan weegt de zonde zwaarder naar ons idee.
Verder is het in de Bijbel ook heel opmerkelijk wie er tijdens de rondwandeling van Christus op aarde naar Hem kwamen. Dit waren veelal (er zijn uitzonderingen) mensen met een zware last en bij Hem vonden ze rust. Veelal mensen die ziek waren, echt ziek! In die tijd dubbel zo erg want men zei dat je dan teveel had gezondigd! Men kwam dan op een heel nederige en bescheiden wijze tot Christus. Dit missen we in deze tijd nogal! Men vind dat men er zelf teveel recht op heb!
Zonder oprechte kennis van onze ellende hebben we toch ook geen verlossing nodig?
Dit zie je steeds terug bij bijna alle genezingen!
Als we van nature iets goeds kunnen doen dan weegt de zonde (het slechte) dubbel zo zwaar: je bent immers best in staat om het goede te doen, maar je kiest er voor het slechte te doen. Kijk, als je niet anders kunt, dan is het wat anders. Maar je kunt juist wel iets goeds doen, dat maakt de zonde des te erger. Waarom zou je het slechte doen en het goede laten?
En dat is nu het punt waarop de meningen uiteen vallen.
Het punt waar de gereformeerde leer achterstaat is dat we niet alleen niets goeds WILLEN doen, maar dat we ook NIETS goeds KUNNEN doen.
En als ik daar een uitspraak uit de Bijbel bij mag halen: "Zal een goede boom kwade vruchten en een kwade boom goede vruchten voortbrengen?"
Als we dit met ons mensen gaan vergelijken dan zou dat dus betekenen dat we als we een "goede boom" zijn, we geen "kwade vruchten" (lees: zonden) kunnen doen. En die doen we nog wel.
Maar daaraan toegevoegd wordt er gezegd dat een "kwade boom" geen "goede vruchten" (lees: Gods eer bedoelen in ALLES) kan voortbrengen.
Maar als wij Jezus aan nemen, dan is dat een goede vrucht. En dat we Jezus aan moeten nemen daar zijn we het over eens. Want we hebben Hem nodig omdat we allemaal van nature "kwade bomen" zijn.
Gereformeerd gezegd kunnen we naar aanleiding van die uitspraak over die kwade en goede bomen, geen goede vruchten voortbrengen als we een "kwade boom" zijn en dat zijn we allemaal en Jezus aan nemen is juist wel een goede vrucht.
Gereformeerde conclusie: We kunnen als "kwade bomen" Jezus niet aannemen.
En eigenlijk zou het verhaal hier moeten stoppen. Waarom? We hebben de eeuwige dood toch verdient? Wij zijn toch van God afgevallen? Dat is wat de gereformeerde kerken leren: niet dat we zo ellendig moeten zijn etc etc, want dat zou ook een voorwaarde zijn en die zijn er niet. Maar wel dat we God gelijk gaan geven. En dat is wat God ons leert.
Het punt waar de gereformeerde leer achterstaat is dat we niet alleen niets goeds WILLEN doen, maar dat we ook NIETS goeds KUNNEN doen.
En als ik daar een uitspraak uit de Bijbel bij mag halen: "Zal een goede boom kwade vruchten en een kwade boom goede vruchten voortbrengen?"
Als we dit met ons mensen gaan vergelijken dan zou dat dus betekenen dat we als we een "goede boom" zijn, we geen "kwade vruchten" (lees: zonden) kunnen doen. En die doen we nog wel.
Maar daaraan toegevoegd wordt er gezegd dat een "kwade boom" geen "goede vruchten" (lees: Gods eer bedoelen in ALLES) kan voortbrengen.
Maar als wij Jezus aan nemen, dan is dat een goede vrucht. En dat we Jezus aan moeten nemen daar zijn we het over eens. Want we hebben Hem nodig omdat we allemaal van nature "kwade bomen" zijn.
Gereformeerd gezegd kunnen we naar aanleiding van die uitspraak over die kwade en goede bomen, geen goede vruchten voortbrengen als we een "kwade boom" zijn en dat zijn we allemaal en Jezus aan nemen is juist wel een goede vrucht.
Gereformeerde conclusie: We kunnen als "kwade bomen" Jezus niet aannemen.
En eigenlijk zou het verhaal hier moeten stoppen. Waarom? We hebben de eeuwige dood toch verdient? Wij zijn toch van God afgevallen? Dat is wat de gereformeerde kerken leren: niet dat we zo ellendig moeten zijn etc etc, want dat zou ook een voorwaarde zijn en die zijn er niet. Maar wel dat we God gelijk gaan geven. En dat is wat God ons leert.
Dus wat jij zegt is dat we de eeuwige dood verdient hebben, dat we 'kwade bomen' zijn, en dat er geen mogelijkheid is dat we ooit vergeven zouden kunnen worden...
En dus is Jezus helemaal voor niets gestorven, is wat je daarmee zegt.
Jezus heeft toch onze schuld afbetaalt met Zijn dood en opstanding? Onze zonde zijn toch vergeven? Ik werk in de tomaten: als er een rotte tomaat aan de tros zit, knippen we die er uit. Dan gaan we niet de hele plant vernietigen. Als jij zondigt, en er oprecht spijt van hebt, dan belooft God dat je zonden vergeven zijn. Op die manier blijven alleen de 'goede vruchten' in je leven over. Hoeveel dat er nog zullen zijn, dat hangt helemaal van jou af.
En dus is Jezus helemaal voor niets gestorven, is wat je daarmee zegt.
Jezus heeft toch onze schuld afbetaalt met Zijn dood en opstanding? Onze zonde zijn toch vergeven? Ik werk in de tomaten: als er een rotte tomaat aan de tros zit, knippen we die er uit. Dan gaan we niet de hele plant vernietigen. Als jij zondigt, en er oprecht spijt van hebt, dan belooft God dat je zonden vergeven zijn. Op die manier blijven alleen de 'goede vruchten' in je leven over. Hoeveel dat er nog zullen zijn, dat hangt helemaal van jou af.
Ja, en het ligt natuurlijk ook aan in welke grond z'n wortels zitten. Of hij uit goede of slechte bodem put!Origineel geplaatst door Madtice
Dus wat jij zegt is dat we de eeuwige dood verdient hebben, dat we 'kwade bomen' zijn, en dat er geen mogelijkheid is dat we ooit vergeven zouden kunnen worden...
En dus is Jezus helemaal voor niets gestorven, is wat je daarmee zegt.
Jezus heeft toch onze schuld afbetaalt met Zijn dood en opstanding? Onze zonde zijn toch vergeven? Ik werk in de tomaten: als er een rotte tomaat aan de tros zit, knippen we die er uit. Dan gaan we niet de hele plant vernietigen. Als jij zondigt, en er oprecht spijt van hebt, dan belooft God dat je zonden vergeven zijn. Op die manier blijven alleen de 'goede vruchten' in je leven over. Hoeveel dat er nog zullen zijn, dat hangt helemaal van jou af.
Blijft de tomatenplant weinig vruchtdragen dan moet hij eens verplant worden in andere grond, zodat hij meer vrucht Kan dragen.
Nee dat wil ik niet zeggen.
Kijk:
Je kunt niet ontkennen dat de mens vanaf zijn geboort valt onder de erfzonde(Adam's zonde wordt ons ook toegerekend)
Gereformeerde conclusie daaruit: we gaan niet verloren na dit leven, nee we liggen al verloren. In Adam.
Gods Recht kunnen we hierin niet over het hoofd zien. God eist dat de mens tot Zijn eer leeft, maar door de zonde kan de mens dat niet, want alles wat hij/zij doet is met zonden besmet.
Dus: we zijn vanaf onze geboorte "kwade bomen"
Maar ik heb niet gezegd dat er helemaal geen mogelijkheid is dat er vergeving van zonden zou zijn.
Die is er wel: er zal voor die zonden betaald moeten worden.
Maar je bent het wel met me eens dat de mens dat zelf niet kan. Want de straf zou te zwaar zijn.
Dus heeft God van Eeuwigheid uitgedacht dat Jezus op aarde zou komen en de straf zou dragen.
Dus er is wel een weg terug. In Jezus Christus.
Wat de gereformeerde kerken leren is dus dat God de mens eerst gaat leren dat hij het oordeel Gods waardig is. En als dan Christus zich aan de ziel openbaart, hoe groter is dan niet het wonder dat God gemeenschap wil hebben met zulk een zondaar. Paulus zei niet voor niets: "Ik de grootste der zondaren".
Kijk en dat we zelf niks kunnen wordt in de gereformeerde leer verklaart o.a. aan het volgende:
In een van de Evangeliën zegt Christus: "Ik ben de Ware Wijnstok en gij zijt de ranken. enz"
Je kent de tekst wel.
Christus nam hier het voorbeeld van de wijnbouw. In die tijd werden de "ranken" (de eigenlijke druivenplanten) ingeënt in een wijnstok. Deze wijnstok nu was een andere plant waarin een kerfje gemaakt werd. Hierin werd een druiventak ingeënt zoals ze dat noemen. Aan vast gemaakt zou ikzelf zeggen. De druiventak "rank" ging nu zijn levenssappen onttrekken uit die andere plant (die wijnstok). Zo leefde die rank en droeg vrucht.
Christus gebruikte hier een voorbeeld en dat heeft dan dus ookeen verklaring.
De gereformeerde leer verklaart dit (en dat is mijns inziens de goede verklaring)
De mens is de rank. Christus is de Wijnstok. Wij moeten dus gaan leren om uit Christus (en Zijn werk) te gaan leven.
Maar nu de vraag(en hier ligt ons verschil): kan een druiventak zichzelf inplanten in die wijnstok?
Tevens spreekt Christus er over dat God de Landman is.
Die Landman die ent die druiventak in Christus.
Dat is één van de verklaringen uit de gereformeerde leer die aangeeft dat God ons inplant in Christus. Daar hoeven wij zelfs niet voor te geloven!!! (dat we dat wel gaan leren doen is een ander aspect, dat komt hier nu niet ter sprake)
"Want Ik zal gevonden worden van degenen die naar Mij niet vragen" spreekt Hij door een van de profeten.
Zie je de verbanden in deze leer?
Ikzelf stem met deze leer in!
[Veranderd op 11/10/02 door PeterB]
Kijk:
Je kunt niet ontkennen dat de mens vanaf zijn geboort valt onder de erfzonde(Adam's zonde wordt ons ook toegerekend)
Gereformeerde conclusie daaruit: we gaan niet verloren na dit leven, nee we liggen al verloren. In Adam.
Gods Recht kunnen we hierin niet over het hoofd zien. God eist dat de mens tot Zijn eer leeft, maar door de zonde kan de mens dat niet, want alles wat hij/zij doet is met zonden besmet.
Dus: we zijn vanaf onze geboorte "kwade bomen"
Maar ik heb niet gezegd dat er helemaal geen mogelijkheid is dat er vergeving van zonden zou zijn.
Die is er wel: er zal voor die zonden betaald moeten worden.
Maar je bent het wel met me eens dat de mens dat zelf niet kan. Want de straf zou te zwaar zijn.
Dus heeft God van Eeuwigheid uitgedacht dat Jezus op aarde zou komen en de straf zou dragen.
Dus er is wel een weg terug. In Jezus Christus.
Wat de gereformeerde kerken leren is dus dat God de mens eerst gaat leren dat hij het oordeel Gods waardig is. En als dan Christus zich aan de ziel openbaart, hoe groter is dan niet het wonder dat God gemeenschap wil hebben met zulk een zondaar. Paulus zei niet voor niets: "Ik de grootste der zondaren".
Kijk en dat we zelf niks kunnen wordt in de gereformeerde leer verklaart o.a. aan het volgende:
In een van de Evangeliën zegt Christus: "Ik ben de Ware Wijnstok en gij zijt de ranken. enz"
Je kent de tekst wel.
Christus nam hier het voorbeeld van de wijnbouw. In die tijd werden de "ranken" (de eigenlijke druivenplanten) ingeënt in een wijnstok. Deze wijnstok nu was een andere plant waarin een kerfje gemaakt werd. Hierin werd een druiventak ingeënt zoals ze dat noemen. Aan vast gemaakt zou ikzelf zeggen. De druiventak "rank" ging nu zijn levenssappen onttrekken uit die andere plant (die wijnstok). Zo leefde die rank en droeg vrucht.
Christus gebruikte hier een voorbeeld en dat heeft dan dus ookeen verklaring.
De gereformeerde leer verklaart dit (en dat is mijns inziens de goede verklaring)
De mens is de rank. Christus is de Wijnstok. Wij moeten dus gaan leren om uit Christus (en Zijn werk) te gaan leven.
Maar nu de vraag(en hier ligt ons verschil): kan een druiventak zichzelf inplanten in die wijnstok?
Tevens spreekt Christus er over dat God de Landman is.
Die Landman die ent die druiventak in Christus.
Dat is één van de verklaringen uit de gereformeerde leer die aangeeft dat God ons inplant in Christus. Daar hoeven wij zelfs niet voor te geloven!!! (dat we dat wel gaan leren doen is een ander aspect, dat komt hier nu niet ter sprake)
"Want Ik zal gevonden worden van degenen die naar Mij niet vragen" spreekt Hij door een van de profeten.
Zie je de verbanden in deze leer?
Ikzelf stem met deze leer in!
[Veranderd op 11/10/02 door PeterB]
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Beste Madtice en andere forummers,
We lezen bij Paulus in zijn brief aan de Galaten iets opmerkelijks:
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen , en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
Deze vruchten of werken schrijft Paulus hier in het meervoud en vervolgens gaat hij verder in het volgende vers:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Hier spreekt hij over de enkelvoudige vrucht namelijk Jezus Christus. Dat zijn geen werken van ons maar dat zijn vruchten uit de vrucht Jezus Christus zelf.
Natuurlijk bedoeld Paulus in de voorgaande mensen die volharden in de werken van het vlees, maar nochtans zijn en blijven wij vlees, ook na ontvangen genade, alleen wij zijn een nieuw schepsel in Christus Jezus naar de nieuwe mens.
Het beeld van de tomaat gaat niet op Madtice, want als we onszelf bezien in het licht van Gods Geest dan zijn alle onze vruchten werken rot. Deze beleving doet ons in de weg van heiligmaking iedere keer weer met David bidden 'vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest' Betekent dat dan zwaarmoedig of bedrukt over de aarde gaan? Geenszins, we mogen nee moeten ook roemen als Paulus 'Zo heb ik dan roem in Christus Jezus in die dingen, die God aangaan.'
We lezen bij Paulus in zijn brief aan de Galaten iets opmerkelijks:
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen , en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.
Deze vruchten of werken schrijft Paulus hier in het meervoud en vervolgens gaat hij verder in het volgende vers:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Hier spreekt hij over de enkelvoudige vrucht namelijk Jezus Christus. Dat zijn geen werken van ons maar dat zijn vruchten uit de vrucht Jezus Christus zelf.
Natuurlijk bedoeld Paulus in de voorgaande mensen die volharden in de werken van het vlees, maar nochtans zijn en blijven wij vlees, ook na ontvangen genade, alleen wij zijn een nieuw schepsel in Christus Jezus naar de nieuwe mens.
Het beeld van de tomaat gaat niet op Madtice, want als we onszelf bezien in het licht van Gods Geest dan zijn alle onze vruchten werken rot. Deze beleving doet ons in de weg van heiligmaking iedere keer weer met David bidden 'vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest' Betekent dat dan zwaarmoedig of bedrukt over de aarde gaan? Geenszins, we mogen nee moeten ook roemen als Paulus 'Zo heb ik dan roem in Christus Jezus in die dingen, die God aangaan.'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het is belangrijk om te merken dat in het vlees géén goed woont - anders heb je immers ook geen reden om naar verlossing van zonden te verlangen?
Mag ik verwijzen naar de topic:
Kan iemand die uit God geboren is, zondigen?
ndonselaar, jij zegt: wij verblijven in het vlees.
Nee, zeg ik: mijn oude mens verblijft in het vlees, en mijn vlees wordt gekruisigd gehouden - Gal. 5:24. Mijn geest verblijft nÃet in het vlees en ik hoef ook niet naar het vlees te handelen, maar ik kan wandelen in goede en klaargelegde werken.
En lees verder Rom. 8:
1 ¶ Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees; God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
6 Want de gezindheid van het vlees is de dood , maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet:
8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
10 ¶ Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid .
11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft , zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.
14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.
17 ¶ Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Groeten, Rose.
Mag ik verwijzen naar de topic:
Kan iemand die uit God geboren is, zondigen?
ndonselaar, jij zegt: wij verblijven in het vlees.
Nee, zeg ik: mijn oude mens verblijft in het vlees, en mijn vlees wordt gekruisigd gehouden - Gal. 5:24. Mijn geest verblijft nÃet in het vlees en ik hoef ook niet naar het vlees te handelen, maar ik kan wandelen in goede en klaargelegde werken.
En lees verder Rom. 8:
1 ¶ Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees; God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
6 Want de gezindheid van het vlees is de dood , maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet:
8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
10 ¶ Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid .
11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft , zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven.
14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.
17 ¶ Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Groeten, Rose.
Peter B,
De tekst uit Romeinen 7 gaat verder. Misschien staat er niet ver daar na het antwoord op de vraag?
De tekst uit Romeinen 7 gaat verder. Misschien staat er niet ver daar na het antwoord op de vraag?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Rose, ik zeg niet dat wij verblijven in het vlees, nee ik zeg de Schrift na die zegt 'wij blijven vlees'
Wat dat vlees doet', maar ook wat de nieuwe mens doet zegt Paulus ons in Romeinen 7 'Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Immers hij had een vermaak in de wet Gods , naar den inwendigen mens, maar hij had ook een andere wet in zijn leden en die strijd zegt Paulus tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Wat dat vlees doet', maar ook wat de nieuwe mens doet zegt Paulus ons in Romeinen 7 'Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Immers hij had een vermaak in de wet Gods , naar den inwendigen mens, maar hij had ook een andere wet in zijn leden en die strijd zegt Paulus tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Met mijn geest/verstand dien ik God.
Mijn vlees KAN niet God dienen. Onmogelijk. Daarom houd ik het gekruisigd. Het is afgelegd, afgesneden in de besnijdenis van Christus. Het heeft nu reeds geen macht meer en gaat hoe dan ook dood.
Ik blijf vlees, maar mijn EIGEN ik gaat eraan, en Christus leeft in mij. Mijn vlees, mijn mens, gaat in de dood, mijn geest is gerechtvaardigd en ik krijg deel aan goddelijke natuur.
Oftewel: een dikke streep door het IK, zodat Christus' leven in mij geopenbaard zal worden.
Wanneer ik iets doe dat ik NIET wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want mijn geest betuigt met Gods Geest dat ik een kind Gods ben.
Mijn mens is vlees. Maar ik ben niet IN het vlees. Ik heb daar immers afstand van genomen, ook afstand genomen van mijn mens. Van de zondige neigingen van mijn mens. Van mijn oude mens met zijn praktijken. Die hangt aan het kruis! Niet meer IK maar Christus leeft in mij.
de mens = vlees
God = Geest
Mijn leven is met Christus verborgen in God. De Geest zal de overhand in mijn leven hebben, de overhand op het vlees, net zoals dat IN Christus Jezus het geval was.
Lees je ook even Rom. 8? Romeinen is namelijk redelijk in chronologische volgorde geschreven. Het verhaal gaat verder na Rom. 7. En Romeinen 6 lijkt me ook vrij duidelijk.
[Veranderd op 11/10/02 door roseline]
Mijn vlees KAN niet God dienen. Onmogelijk. Daarom houd ik het gekruisigd. Het is afgelegd, afgesneden in de besnijdenis van Christus. Het heeft nu reeds geen macht meer en gaat hoe dan ook dood.
Ik blijf vlees, maar mijn EIGEN ik gaat eraan, en Christus leeft in mij. Mijn vlees, mijn mens, gaat in de dood, mijn geest is gerechtvaardigd en ik krijg deel aan goddelijke natuur.
Oftewel: een dikke streep door het IK, zodat Christus' leven in mij geopenbaard zal worden.
Wanneer ik iets doe dat ik NIET wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want mijn geest betuigt met Gods Geest dat ik een kind Gods ben.
Mijn mens is vlees. Maar ik ben niet IN het vlees. Ik heb daar immers afstand van genomen, ook afstand genomen van mijn mens. Van de zondige neigingen van mijn mens. Van mijn oude mens met zijn praktijken. Die hangt aan het kruis! Niet meer IK maar Christus leeft in mij.
de mens = vlees
God = Geest
Mijn leven is met Christus verborgen in God. De Geest zal de overhand in mijn leven hebben, de overhand op het vlees, net zoals dat IN Christus Jezus het geval was.
Lees je ook even Rom. 8? Romeinen is namelijk redelijk in chronologische volgorde geschreven. Het verhaal gaat verder na Rom. 7. En Romeinen 6 lijkt me ook vrij duidelijk.
[Veranderd op 11/10/02 door roseline]
Zelfs al in Romeinen 7 wordt gezegd dat wie in Jezus is, niet onder het oordeel van de Wet valt.
Rom. 7:5-6
Want toen wij in het vlees WAREN, werkten zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrcht te dragen; maar THANS zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Rom. 7:24
Ik, ellendig mens. Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Heer.
Paulus schrijft rom 7:13:26 als betoog in de trant van 'in de vlees kan ik niets, ben ik niets, enzovoort, maar Jezus verlost mij.' Dat wordt nog eens onderstreept met Romeinen 8. Alleen al vers 1:
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. (vers 2) Want de wet van de Geest des levens heeft u in CHristus Jezus vrijgemaakt, van de wet der der zonde en des doods.
Rom. 7:5-6
Want toen wij in het vlees WAREN, werkten zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrcht te dragen; maar THANS zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Rom. 7:24
Ik, ellendig mens. Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Heer.
Paulus schrijft rom 7:13:26 als betoog in de trant van 'in de vlees kan ik niets, ben ik niets, enzovoort, maar Jezus verlost mij.' Dat wordt nog eens onderstreept met Romeinen 8. Alleen al vers 1:
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. (vers 2) Want de wet van de Geest des levens heeft u in CHristus Jezus vrijgemaakt, van de wet der der zonde en des doods.