Vrijgemaakt

P.Paape

Vrijgemaakt

Bericht door P.Paape »

Vrienden van mij zijn Gereformeerd Vrijgemaakt. Ik ga wel eens met hen mee naar de kerk, en zij met mij (Gereformeerde Gemeente). Ik zie de verschillen (kleding, kerkelijke entourage), maar ik hoor ze eigenlijk niet in de prediking.

Mijn vraag is nu: Wat karakteriseert in Nederland de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk? En, waarom bestempelen veel mensen uit "zwaardere kerken" ze vaak als "minder"?

Groet,
P.Paape

[Veranderd op 11/5/02 door P.Paape]
de Paus

Bericht door de Paus »

Vrijgemaakten hebben eigen theologische opleiding. Ze hebben eigen psalmberijming (niet in alle gemeentes dacht ik). Verder waren ze er vroeger van overtuigd dat zij de enige ware kerk waren. Ze hebben vaak kleine gemeentes. Is een gemeente te groot, dan splitsen ze hem.

Veel meer kenmerken kan ik zo niet echt opnoemen... zeker niet op inhoudelijk gebied.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Admin,

Vanwaar dan toch dat "neerbuigende toontje" dat ik binnen de Gergem wel eens hoor over de vrijgemaakten? Met andere woorden: wat is er "mis" met de vrijgemaakten?

Peet

PS. Op Schilder hoop ik later nog terug te komen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Is het niet dat (ook) de Vrijgemaakten een sterk verbondautomatisme bezitten. Ik ken niet alle denominaties die uit de Gereformeerde Kerken zijn ontstaan. maar ik dacht dat zij rond het thema 'toeeigening van het heil' een andere weg gaan dan de Ger.Gem. dat doet.
Billy

Bericht door Billy »

ik dacht ook dat de vrijgemakten i.i.g. een verbondsopvatting hebben die niet overeenkomt met die van de gergem.

Gedoopt = in hetverbond= bekeerd
en dan kan je alleen nog moet-en vrijwillig uit het verbond stappen. m.a.w. je bent ""er"" als je gedoopt bent.

2e is inderdaad ook het verschil in levenswandel

leg me eens uit Admin wat jij bedoelt ... ( anders als mijn opvatting over de vrijgemaakten)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Admin,

Schilder zag dat de Synode een te belangrijke rol ging spelen en op grond van ARTIKEL 31 van de NGB wees hij dit af: de vrijgemaakt gereformeerde kerk is zo ontstaan.
(Dit antwoord kan ik slechts door navraag bij een gereformeerd vrijgemaakte vriend geven, van mijzelf weet ik erg weinig van hun (ontstaan) af, vandaar ook dat ik dit topic startte om er meer over te weten te komen.)

Herman, welke weg gaan zij dan? Zou je concreter willen antwoorden?

Billy, gedoopt is in het verbond (bij ons toch ook?), maar nog niet bekeerd. Dat heb ik nergens gehoord, ook niet in de kerk. Men wijst net zo goed op Jezus als enige Borg en Zaligmaker als bij ons. Want alleen door het geloof in God, door te zien dat Jezus ook voor u stierf, alleen door de werking van de Heilige Geest, dus alleen door de drieëenheid Gods kan men zalig worden. Dus het is bij de vrijg. geref. niet "ik ben gedoopt, dus ik ben er".

Groet,
Peet
Billy

Bericht door Billy »

zal het nog eens navragen bij mijn vrijgemaakte collega, want daar proef ik wel zulk een leer.....
misschien heb je binnen de vrijgemaakten ook wel verschillende opvattingen en liggingen net zo als bij de gergem??
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Laat ik een poging wagen om het iets duidelijker te maken. De informatie haal ik uit het boek 'kerken, sekten en wereldgoedsdiensten'. In dit boek staat natuurlijk niet alles, maar wel een paar punten.

1. Men ziet de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als de enige ware kerk! Broeders en zusters in andere kerken zijn dwalend!
2. In de prediking ligt de zware nadruk op de beloften van God. Men geeft geen of weinig aandacht aan de toepassing van het heil en met name wat zich in het innerlijk van de gelovige afspeelt.
Hierdoor de huiding richting de Nadere Reformatie zeer kritisch.

Verder denk ik dat er veel verschillen in de levenswandel zit!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja hoe het precies zit met de vrijgemaakte weet ik ook niet, maar mijn buren zijn ook vrijgemaakt gereformeerd maar in mijn ogen dan wel de rechtse kant van de vrijgemaakten. Zij hebben ook geen T.V., wel radio, gaan op zondag ook niet weg en gaan trouw naar de kerk.
Van hen hoor ik regelmatig van grote verschuivingen bij hen in de kerk, en dan verschuivingen naar links waar zij het helemaal niet mee eens zijn.
Ik moet zeggen dat ik met hen vaak heel goede gesprekken kan hebben en dat we elkaar altijd wel weten te vinden.
Ik vind het jammer voor hen dat ze zich steeds meer vervreemd voelen van hun kerk door al deze veranderingen.
HaJee

Bericht door HaJee »

Als vrijgemaakte voel ik me geroepen om te reageren, uiteraard. Ik ga eerst in op de punten van kridje.
Origineel geplaatst door kridje

1. Men ziet de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt als de enige ware kerk! Broeders en zusters in andere kerken zijn dwalend!
Dat is ons inderdaad vaak verweten. Binnen de GKV zijn helaas nog mensen die zo denken. Over het algemeen hebben zij de Vrijmaking bewust meegemaakt. Gelukkig is deze gedachte al geruime tijd op zijn retour. Het grootste deel van de GKV is het hier absoluut niet mee eens.
2. In de prediking ligt de zware nadruk op de beloften van God. Men geeft geen of weinig aandacht aan de toepassing van het heil en met name wat zich in het innerlijk van de gelovige afspeelt. Hierdoor de huiding richting de Nadere Reformatie zeer kritisch.
Deels heb je gelijk. De laatste tijd is er ook zeker meer aandacht voor de dagelijkse praktijk van het geloof en ook voor de innerlijke strijd die er is. Er staat mij niet zo voor de geest wat de Nadere Reformatie inhoud, dus daar ga ik nu niet op in.
Verder denk ik dat er veel verschillen in de levenswandel zit!
Dat is zeker waar! Vooral als er gelet wordt op de jongeren is er een groot verschil. De jongeren waar ik zelf ook bij hoor, hebben en nemen veel meer vrijheid. Die wordt lang niet altijd goed besteed. Ik denk dat wij teveel vrijheid hebben.
Wat betreft het verbondsautomatisme: dat hing een beetje samen met de wij-zijn-de-ware-kerk-gedachte. Zoals eerder is gezegd, wordt er bij ons zeker op gewezen dat Jezus de enige Weg tot behoud is. Waar het grote verschil tussen ons ligt is volgens mij de visie op de bekering.
Nog ff kort over de splitsing van grote gemeentes: dit gebeurt volgens mij omdat het dan werkzamer is en beter is voor een onderlinge betrokkenheid.
Tot zover eerst. Ik hoop dat ik het e.e.a. duidelijk heb kunnen maken. Verder is er in onze kerk veel aan de hand en ik weet niet waar het allemaal toe zal gaan leiden. Er zijn wel erg veel verschillende meningen nu en het zal lastig zijn om iedereen bij elkaar te houden.
Ik ben bereid om verder in te gaan op vragen, maar ik kan niet garanderen dat ik alle antwoorden heb, m.n. met betrekking tot de leer. Dan is het moeilijk om eigen opvatting te scheiden van de kenmerkende opvatting binnen de GKV. Niet dat ik nu zover afwijk hoor, maar ik denk dat jullie me wel begrijpen
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Zoals eerder is gezegd, wordt er bij ons zeker op gewezen dat Jezus de enige Weg tot behoud is. Waar het grote verschil tussen ons ligt is volgens mij de visie op de bekering.
Hajee,
Hartelijk bedankt voor je reactie. Graag zou ik geciteerd "bekeringsstandpunt" nader uitgewerkt zien. Waarin verschilt men dan van mening? Is de bekering niet juist cruciaal in het leven van een gelovige?

Groet, Peet
HaJee

Bericht door HaJee »

Ik ben het met je eens dat bekering cruciaal is in het geloofsleven. Probleempje bij het uitwerken van het verschil is, dat ik niet precies weet welke kerkelijke achtergrond bij iedereen hoort. Ik doe een poging en ik hoop dat je mij kunt volgen. Het verschil van mening zit hem volgens mij hierin:
Uit de zijdelingse discussie in de discussie over de Evangelische Kerk begreep ik dat er in de kerk van enkele forummers twee soorten van bekering zijn. De eerste is een duidelijk aanwijsbaar moment in iemands leven en de tweede is de dagelijkse bekering van de zonden. Pas als er sprake is van die eerste soort bekering wordt men toegelaten tot het HA. Ik hoop dat bovenstaande klopt, zo niet dan alvast mijn excuses.
In de GKV gelooft men niet in eerstgenoemde soort bekering. Natuurlijk zijn zulke momenten er wel, maar men hecht er niet die waarde aan als in bovenstaande stukje beschreven wordt. De meeste aandacht gaat uit naar de dagelijkse bekering van de mens. Om het verhaal af te maken: toegang tot het HA krijgt men door aan te geven dat men naar het HA verlangt, belijdeniscatechesatie te volgen en na een gesprek met iemand van de kerkenraad belijdenis te doen.
Interessant is nu, wat de oorzaak is van deze verschillen, vooropgenomen dat het bovenstaande juist is. Misschien dat een van jullie daar een antwoord op heeft.

[Veranderd op 16/5/02 door HaJee]
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother behoort tot de NHK.
Toen dit onderwerp ter sprake kwam tijdens een huisbezoek reageerde zijn ouderling als volgt: "Er staat nergens maar dan ook nergens in de bijbel van iemand die zegt 'ik ben bekeerd' wel een zich steeds herhalende oproep 'bekeert u'! Het is dus een dagelijks terugkerend proces tot het einde van ons leven.
M.a.w. deze gedachte is niet typisch "vrijgemaakt" hoor.;)

The Critical Brother (niet van bekering hoor!)
Alfredt

Bericht door Alfredt »

ik ben een voormalig vrijgemaakte. De vrijgemaakte kerk is hieronder vrij redelijk beschreven. Het is een vrij verstandelijkte kerk, men kent de bijbel er heel goed. De jeugd wordt er over het algemeen zeer goed bijgehouden. (Net zoals in de gehele echt orthodoxe kant.)

Tot een jaar of 10 geleden was het een kerk die dacht dat zij de enige ware kerk waren, nu holt zij echter achter het postmodernisme aan is mijn overtuiging. Men wil er haast vernieuwen om het vernieuwen. (Versta me goed, ik kom nog vaak daar in de kerk en kijk er absoluut niet met wrok naar.)
Er is daartegen wel een groep opgericht die deze ontwikkeling wil bestrijden (Reformanda) die zit in de bevindelijke hoek.

Qua preken is het een kerk die in de zelfde cattegorie zit als de middenvlank van de CGK, Gereformeerde Bond en de NGK. Zij het dat het hier ook vaak weer slechts om de kennis draait en minder een oproep tot bekering bevat.

Tot slot, TV en internet en uitgaan op zaterdagavond (tot een redelijk tijdstip zodat je de volgende ochtend normaal goed in de kerk kunt zitten) zijn breed geaccepteerd. Daar zie je dan ook weinig tot geen discussie over.
Plaats reactie