Zijn wij van nature goed of slecht? Dit is een belangrijke vraag, omdat het namelijk de startpositie van de mens is.
Ik denk dat we van nature goed zijn, wat God schept geen kwaad. Maar door de zonde en het kwaad zijn we al gauw verdorven.
Van nature goed of slecht?
Precies Madtice, zo is het.
In de cathechismus staat ook nog over de mensheid geschreven: 'Niet bekwaam tot iets goeds en geneigd tot alles wat slecht en kwaad is'.
Met dat laatste kan ik wel meegaan, maar dat een mens niet in staat is tot iets goeds, da's even iets te ongenuanceerd zou ik zeggen. Dat gaat er bij mij niet in.
Daar zijn toch wel genoeg voorbeelden van te bedenken dacht ik zo.
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Veranderd op 10/10/02 door Breekijzertje]
In de cathechismus staat ook nog over de mensheid geschreven: 'Niet bekwaam tot iets goeds en geneigd tot alles wat slecht en kwaad is'.
Met dat laatste kan ik wel meegaan, maar dat een mens niet in staat is tot iets goeds, da's even iets te ongenuanceerd zou ik zeggen. Dat gaat er bij mij niet in.
Daar zijn toch wel genoeg voorbeelden van te bedenken dacht ik zo.
Een 'breekje' van Breekijzertje
[Veranderd op 10/10/02 door Breekijzertje]
Ja, toen God de mens schiep was de mens goed. Hij kende geen zonden.
Toen de slang kwam is het mis gegaan.
We hebben gezondigd en zijn daardoor slecht geworden.
Maar gelukkig is Jezus voor onze zonden gestorven. Hij heeft de straf op zich genomen.
Maar we moeten wel iedere keer naar God toe, om te vragen of Hij in ons hart wil komen of blijven.
Toen de slang kwam is het mis gegaan.
We hebben gezondigd en zijn daardoor slecht geworden.
Maar gelukkig is Jezus voor onze zonden gestorven. Hij heeft de straf op zich genomen.
Maar we moeten wel iedere keer naar God toe, om te vragen of Hij in ons hart wil komen of blijven.
Dat betekent dat het gemakkelijk is om voor het slechte te kiezen, en een uitdaging en overwinning om voor het goede te kiezen. In de Hof van Eden was dat precies andersom. Toen was het gemakkelijk om voor het goede te kiezen, en een uitdaging (voor de satan in dit geval) om voor het slechte te kiezen. Daarom staat sinds de zondeval God niet langer centraal, maar de mens. Maar gelukkig kunnen wij er voor kiezen Gods genade aan te nemen, en onze wil aan Zijn Wil afhankelijk maken. Steeds meer van Hem, steeds minder van ons. Alle begin is moeilijk, maar gelukkig is dit begin dankzij Jezus niet onmogelijk.
In ons vlees woont geen goed. Dat is zo sinds de zondeval. God had de mens geschapen naar zijn beeld, en Hij zag dat het goed was. Maar de satan kwam ertussen en verleidde de mens tot ongehoorzaamheid aan God. Toen werd de mens bewust van goed en kwaad en neigde hij tot het kwaad.
Daar is ook niets aan te veranderen. Er wonen begeerten des vlezes in mijn vlees. Het vlees verdient niet beter dan de dood.
Mijn geest daarentegen hoeft nÃet zondig te zijn. Wanneer mijn geest instemt met het vlees, is mijn geest bevuild en ben ik onrein en vol onrechtvaardigheid. Wanneer echter mijn geest instemt met Gods Geest, dan ben ik geen schuldenaar meer van het vlees. Dan getuigt Gods Geest met mijn geest dat ik een kind Gods ben.
Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Rom. 8:1-17.
Het is dan ook de bedoeling dat wij veranderd worden van vleselijke personen naar geestelijke personen. 1 Kor. 2.
Groeten, Rose.
Daar is ook niets aan te veranderen. Er wonen begeerten des vlezes in mijn vlees. Het vlees verdient niet beter dan de dood.
Mijn geest daarentegen hoeft nÃet zondig te zijn. Wanneer mijn geest instemt met het vlees, is mijn geest bevuild en ben ik onrein en vol onrechtvaardigheid. Wanneer echter mijn geest instemt met Gods Geest, dan ben ik geen schuldenaar meer van het vlees. Dan getuigt Gods Geest met mijn geest dat ik een kind Gods ben.
Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Rom. 8:1-17.
Het is dan ook de bedoeling dat wij veranderd worden van vleselijke personen naar geestelijke personen. 1 Kor. 2.
Groeten, Rose.
Dus we kunnen voor het goede kiezen terwijl we het goede hebben verlaten en niet wilde hebben? Van nature dus slecht en hoe kan je dan ZELF iets goeds kiezen?Origineel geplaatst door Madtice
Maar gelukkig kunnen wij er voor kiezen Gods genade aan te nemen, en onze wil aan Zijn Wil afhankelijk maken. Steeds meer van Hem, steeds minder van ons. Alle begin is moeilijk, maar gelukkig is dit begin dankzij Jezus niet onmogelijk.
Een mens kan toch iets afwijzen en later spijt hebben van ze besluit en er op terugkomen? De verhalen zijn legio. Een vrouw wijst een man af, maar komt er achter dat hij toch haar 'ware' is en krijgt spijt van haar besluit. Dus je kunt er voor kiezen eerst iets niet te willen, en later wel.
Maar ik heb God ook nooit niet gewild. Er is in mijn leven nooit een moment geweest dat ik zei ik kies er voor niet te geloven dat God bestaat. Jij wel, zo bewust?
Maar ik heb God ook nooit niet gewild. Er is in mijn leven nooit een moment geweest dat ik zei ik kies er voor niet te geloven dat God bestaat. Jij wel, zo bewust?
In Gods kracht kunnen wij alles!Dus we kunnen voor het goede kiezen terwijl we het goede hebben verlaten en niet wilde hebben? Van nature dus slecht en hoe kan je dan ZELF iets goeds kiezen?
In Gods kracht springen wij over een muur!
In Gods kracht worden heuvels een vlakte en stort de berg zich in zee!
In Gods kracht zijn wij meer dan overwinnaars!
In Gods kracht kunnen wij de vrucht van de Geest tot uiting laten komen in ons leven!
In Gods kracht zullen wij zegevieren over de zonde en de dood!
In Gods kracht zullen wij deel krijgen aan goddelijke natuur!
In Gods kracht - en dáárom: Wie roemt, roeme in de Here.
Groeten, Rose.
Madtice, vergelijk het met het volgende, je bent verdrietig, en toch kies je er niet nadrukkelijk voor om verdrietig te zijn. Maar je bent het wel, en zo voel je je ook.Maar ik heb God ook nooit niet gewild. Er is in mijn leven nooit een moment geweest dat ik zei ik kies er voor niet te geloven dat God bestaat.
Kies je er dan voor om ondanks je verdriet voor blij te zijn? Zeker, je kunt jezelf wel voordoen als blij, maar je wordt het pas echt als je er reden voor hebt.
En het kiezen volgt, het gaat dan samen op.
Of zit ik er zo helemaal naast?