Kerkdiensten

Madtice

Kerkdiensten

Bericht door Madtice »

Even een gedurfde stelling:

Onze huidige kerkdiensten zijn een religieus ritueel geworden waarin de sleur hoogtij viert en het VIEREN van het geloof doodgebloed is. Het is tijd voor een nieuwe vorm van kerk zijn.

Barst maar los ;)
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Welke vorm stel jij voor?
Madtice

Bericht door Madtice »

Uhm... dat was het doel van de vraag niet... komt later nog wel, ik wil eerst wat reacties zien ;)
Bienveillance

Origineel geplaatst door Madtice
Even een gedurfde stelling:

Onze huidige kerkdiensten zijn een religieus ritueel geworden waarin de sleur hoogtij viert en het VIEREN van het geloof doodgebloed is. Het is tijd voor een nieuwe vorm van kerk zijn.

Barst maar los ;)
Maar Madtice,

Jij kaart een probleem aan, zonder eerst zelf oplossingen te bedenken... Doet me denken aan een bepaalde politieke stroming ;).

Kom eerst zelf met een voorstel, dan zal ik eens zien of ik wil reageren...

Met groeten,
Bienveillance
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik kaart geen probleem aan, ik deponeer een stelling, puur en alleen om te zien hoe men reageert.

Misschien ben ik het zelf wel niet eens eens met mijn stelling, maar dat is het hele punt van de stelling niet.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik kaart geen probleem aan, ik deponeer een stelling, puur en alleen om te zien hoe men reageert.

Misschien ben ik het zelf wel niet eens eens met mijn stelling, maar dat is het hele punt van de stelling niet.
WSO

Bericht door WSO »

Origineel geplaatst door Madtice Even een gedurfde stelling
Wat is er zo gedurfd aan?
Bienveillance

Okay,

Welke kerkdiensten bedoel je? Als je het over de ""zware""" kerken hebt, zoek dan een ""lichtere kerk""" op, ben je uit je sleur, want daar zal zoveel nieuws aan "rituelen" te vinden zijn, dat het wel even duurt voor je weer gewend bent. En ben je daar weer gewend? Zoek iets anders. Tip: probeer een """zware""" variant.

(Misschien ben ik het zelf wel niet eens met wat ik aandraag, maar dat is het punt van mijn posting niet.)

Bienveillance
Madtice

Bericht door Madtice »

Hehehe, wij zijn paradoxaal: wij plaatsen postings waar we het niet mee eens zijn :,

Ik ben al in heel wat kerkdiensten geweest, en elke kerkdienst is het zelfde, zwaar en licht:

1. Binnenkomst (dominee of ontvangscommisie geeft een hand)
2. Zangdienst
3. Mededelingen (2 en 3 wisselen soms)
4. Preek
5. Avondmaal (ligt soms op punt 3)
6. Zegen
7. Weggaan

Dat bedoel ik met sleur en ritueel... De inhoud is natuurlijk wel anders, maar het blijft een traditioneel ritueel.
Misschien wordt het 's tijd dat we weer 95 stellingen op een kerkdeur gaan spijkeren... Revolutie!

In welke vorm? Daar wil ik wel 's eerst jullie mening over horen... Niet dat ik er geen heb of hem niet durf te posten, maar ik wil niet beinvloeden vooraf.

Dus dit is niet bedoeld als aanval, maar als uitdaging
Madtice

Bericht door Madtice »

Daar is inderdaad niets mis mee, maar nogmaals: ik heb het niet over de inhoud, maar over de vorm...
WSO

Bericht door WSO »

Die 95 stellingen gingen niet over de liturgie, volgens mij.

Om iets moois tot z'n recht te laten komen kun je het best een heel saaie verpakking erom doen.

Het gaat in de kerkdienst om Gods Woord. Hoe ingetogener de liturgie, hoe beter het Woord schittert. Wij moeten niet wijzer zijn dan God, zegt de HC in het kader van de beeldendienst en het onderwijs aan de 'leken'.
Madtice

Bericht door Madtice »

Die 95 stellingen waar stellingen waarvan Luther dacht dat er weer 's over nagedacht moest worden... Hij wilde niet shockeren, maar mensen aan het nadenken zetten... sterker nog: hij schrok er zelf van toen zijn stellingen zo revolutionair opgepakt werden.
Maar ja, het aanzetten tot nadenken van mensen is een gevaarlijke zaak.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik heb het even teruggelezen, maar de discussie over de 95 stellingen is een eigen leven gaan leiden. Ik gebruikte het als beeldspraak om duidelijk te maken dat een revolutie wel weer 's leuk zo zijn in onze kerken... ook al was dat niet zo heel serieus gebracht...
Plaats reactie