Mag iemand zonder diploma leraar in de gemeente zijn?

Madtice

Mag iemand zonder diploma leraar in de gemeente zijn?

Bericht door Madtice »

Moet je om een kerkelijke gemeenschap wat te mogen leren een bepaald diploma hebben, of zijn er situatie in welke een leek (iemand zonder diploma) ook Bijbelstudie mag geven?
WSO

Bericht door WSO »

Iedere instelling (bedrijf, overheid) heeft z'n eigen regels. Iedereen mag lesgeven binnen z'n eigen organisatie. Als maar genoeg mensen die wat te vertellen hebben dat goed vinden.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Of een diploma persé noodzakelijk is weet ik niet, wel is het noodzakelijk dat een leraar kennis heeft van de grondtalen der Schrift, nl. Hebreeuws en Grieks.
Ten tweede moet hij zich gedrongen weten om Jezus Christus en Dien gekruisigd te prediken. Dat moet het hart zijn van zijn bediening.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Dat lijkt mij ook de reden waarom er wordt gekozen voor een 'leesdienst' in bepaalde gemeenten, wanneer de predikant afwezig is.

Bienveillance
ndonselaar
Contacteer:

Waarom Bienveillance?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Of een diploma persé noodzakelijk is weet ik niet, wel is het noodzakelijk dat een leraar kennis heeft van de grondtalen der Schrift, nl. Hebreeuws en Grieks.
Waarom noodzakelijk?
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik stelde deze vraag omdat ik wel eens gevraagd wordt om her en der Bijbelstudies te geven in jeugdgroepen (van voornamelijke evangelische of pinksterachtige aard, dus errug vrij) en ik vroeg me af hoe jullie daar tegen over stonden. Maar waarom moet ik dan de grondtalen Grieks en Hebreeuws kennen?
ndonselaar
Contacteer:

Hoi Strik,

Waarom noodzakelijk? Wel omdat Gods Woord in die talen is opgetekend. Iedere vertaling is slechts een vertaling.

Hoi Madtice,

Mijn antwoord was meer bedoeld als 'predikant' in de gemeente. Nu is natuurlijk kennis van die grondtalen nooit verkeerd.
Madtice

Bericht door Madtice »

Daar heb je gelijk, die kennis komt altijd van pas. Maar voorlopig vertrouw ik maar op de talenten van de hedendaagse Bijbelvertalers :)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

En wat te denken van mannen met seculiere gaven. Als uitzondering werd in het verleden wel geduld dat deze mensen het Woord brachten.
En in Schotland preken er ouderlingen. Deze zijn wat eenvoudiger dan een predikant en vaak voor een nederlander beter te volgen.
WSO

Bericht door WSO »

Seculier is werelds. :D

Ik denk dat je singulier bedoelt?
ndonselaar
Contacteer:

Origineel geplaatst door Madtice
Daar heb je gelijk, die kennis komt altijd van pas. Maar voorlopig vertrouw ik maar op de talenten van de hedendaagse Bijbelvertalers :)
Misschien of-topic Madtice maar goed hier een voorbeeld:

De AV:

Although my house be not so with God; yet he hath made with me an everlasting covenant, ordered in all things, and sure: for this is all my salvation, and all my desire, although he make it not to grow.

of de SV:

Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten.

Het maakt nogal een verschil toch of het heil nog niet groeit of niet groeit.

De AV lijkt de Hebreeuwse tekst te volgen, ziende op het woordje 'Lo'

-------------

Ja Gerrie, is zeker zo. Wat bedoel je met singuliere gaven? Dat zijn toch de gaven om de Schrift uit te leggen en niet redenaarsgaven.

[Veranderd op 10/9/02 door ndonselaar]
Madtice

Bericht door Madtice »

Thanks ndonselaar, het is inderdaad ook een goed idee om verschillende vertalingen naast elkaar te gebruiken om tot een beter inzicht te komen in de tekst. Tenslotte is de tekst een medium, niet het doel (zie ik dat al eerder). De bedoeling is een beeld, een idee, een boodschap over te brengen, en het gaat er om dat wij het juiste beeld er uit destilleren.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Wat bedoel je met singuliere gaven? Dat zijn toch de gaven om de Schrift uit te leggen en niet redenaarsgaven.
Inderdaad, WSO, ik bedoelde singuliere gaven. Het is een term, die ik nog ken uit mijn jeugd. Ik zal hem eens opzoeken in de encyclopedie.

Maar Ndonselaar, de bijbel uitleggen mag dus zonder kennis van Hebreeuws en Grieks?

En Madtice, wat bedoel je met in de gemeente?
Geldt dat b.v. ook voor verstandelijk gehandicapten een bijbelstudie houden?
ndonselaar
Contacteer:

Maar Ndonselaar, de bijbel uitleggen mag dus zonder kennis van Hebreeuws en Grieks?
Hoi Gerrie,

Ik denk niet dat ik dit bedoeld heb.

Hoe dan als we geen kennis hebben van de grondtalen? Zeer zorgvuldig hulpbronnen daarvoor gebruiken. Ik noem alleen al bv. de 2 delen van Dr. Chr. Fahner 'de grondtekst van het NT' die met enige studie best te begrijpen zijn. Of de Studiebijbel waar volgend jaar een begin gemaakt wordt met de uitgave van het OT.
Dus zonder kennis? Liever niet, maar als het niet anders kan dan toch een gedegen studie mbv diverse bronnen.

Groeten
Plaats reactie