Een goede preek ?!

Aapje

Een goede preek ?!

Bericht door Aapje »

Hoi mensen,

Wat versta jij onder een goede preek?

Ã
Refojongere

Bericht door Refojongere »

• Doel van een goede preek moet zijn om de zondaar op het diepst te vernederen en alle gronden te ontnemen en Christus op het allerhoogst te verheerlijken en voor de ogen als het ware uit te schilderen.
  • De preek moet verder niet onnodig moeilijke termen bevatten, tenzij deze termen ook uitgelegd worden bijv. door hedendaagse voorbeelden.
  • De preek moet zowel jongeren als ouderen aanspreken. Maar als het kan ook mensen die in een bepaalde geloofssituatie zijn (spreek bekommerden aan; verharde mensen bijv. Farizeers van onze tijd; spreek Gods volk aan)
  • De preek moet duidelijk het onderscheid laten zien tussen de onbekeerde en de bekeerde. Tussen het schijn en het zijn. Men moet kunnen weten tot welke groep mensen men behoort.
  • De dominee behoort in de preek duidelijke tekstuitleg te geven en bijzonderheden aan te stippen.
  • Op de zonden moet concreet gewezen worden. En er moet liefdevol gewaarschuwd worden voor bedreigingen van onze tijd, waaronder de tijdgeest.
  • Er moet gewezen worden op wat de bekering inhoudt en hoe Gods Geest de bekering werkt.
  • Uiteraard het bevel tot bekering en geloof. Niemand mag zomaar of er niets gebeurd is de kerk uit lopen.

Dit zijn toch wel voor mij de essentiele punten. Er zijn er nog veel meer te noemen. Naar Schrift en Belijdenis uiteraard, maar dat hoef ik niet te zeggen.
roseline

Bericht door roseline »

Preken hou ik niet van. Doen we niet aan :)

Doel van een goede samenkomst: het evangelie verkondigen. Vermaning, oordeel over je eigen vlees, opbouw, troost en bemoediging.
Leo

Bericht door Leo »

Ik heb zomaar het vermoeden dat Aapje ons zelf het antwoord gaat geven, gebaseerd op de vermaningen die Paulus doet aan de (huis)gemeenten van het Nieuwe Testament.
de organist

Bericht door de organist »

Een goede preek is, als ik om het maar eens zo te zeggen, geraakt ben door de Heilige Geest en mij de spiegel word voorgehouden, en de Heere Jezus in al Zijn liefelijkheid mag worden beschouwd, en de Heere zelf de naprediker is voor de nieuwe week die voor ons ligt.
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door roseline
Preken hou ik niet van.
Waarom hou je daar niet van?
roseline

Bericht door roseline »

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet zo vaak in een kerk ben geweest.

Een preek is naar mijn idee: een lang verhaal van een dominee, van te voren bedacht en opgeschreven (de hele week op zitten puzzelen :) waar 'ie ook voor betaald wordt en waar 'ie voor gestudeerd heeft) om het vervolgens voor te dragen aan de gemeente (waar 'ie ook voor gestudeerd heeft), waarbij enkel de dominee aan het woord is...

'Telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging: dat alles moet tot stichting geschieden.' 1 Kor. 14:26.

'Wat de profeten betreft: twee of drie mogen het woord voeren en de anderen moeten het beoordelen. Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen.' 1 Kor. 14:29-31.

'Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend, bemoedigend.' 1 Kor. 14:3.

'Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben: aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.' Op. 19:10.

Zó gaat het bij ons.

Kort en krachtig, fris en opwekkend, afwisselend en stichtend...

Groetjes, Rose.
Leo

Bericht door Leo »

O, Rose.... ik dacht dat Aapje dit ging zeggen.

Maar, AMEN!!!

Want zo spreekt Paulus over de Gemeente.
Egbert

Bericht door Egbert »

Even een vraag tussendoor. Wat wordt er eigenlijk bedoelt met "de mens op het diepst vernederd"? Is dat de keerzijde van Christus [God] op het hoogst verheerlijken? Moet de mens [ondanks de gevallen staat toch pronkjuweel van de schepping] diep vernederd worden, is Christus verhogen niet voldoende? En is een preek waarin wordt vertelt "hoe God een mens bekeerd" wel volledig cq kan deze wel volledig zijn daar God toch met een ieder Zijn eigen weg gaat?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
madelief

Bericht door madelief »

Nou refojongere ik ben het zo ongeveer wel met je eens.
Maar de mens op het diepst vernederd.............er moet uiteraard worden verteld dat de mens zondig is. Maar je moet uit kijken dat je daar niet in blijft hangen. En aan de rest niet toe komt. En er mag van mij ook worden verteld dat je blij bent als je tot geloof bent gekomen.

Hier kun je ook bij betrekken wat is een goede dienst. Het gaat er toch ook om hoe mensen zijn in de kerk. Of dat ze naast elkaar zitten van ik ken je niet maar ook geen moeite nemen om zo iemand aan te spreken.
In mijn kerk word er na de dienst koffie gedronken en met elkaar gepraat. Ik denk dat zo iets zeer belangrijk is, om een warme gemeente te zijn.
En natuurlijk hoef dat niet per se koffie drinken te zijn. Maar laten we met z'n allen er voor zorgen dat wij in ieder geval warm en hartelijk over komen.
de organist

Bericht door de organist »

Origineel geplaatst door madelief
Nou refojongere ik ben het zo ongeveer wel met je eens.
Maar de mens op het diepst vernederd.............er moet uiteraard worden verteld dat de mens zondig is. Maar je moet uit kijken dat je daar niet in blijft hangen. En aan de rest niet toe komt. En er mag van mij ook worden verteld dat je blij bent als je tot geloof bent gekomen.

Hier kun je ook bij betrekken wat is een goede dienst. Het gaat er toch ook om hoe mensen zijn in de kerk. Of dat ze naast elkaar zitten van ik ken je niet maar ook geen moeite nemen om zo iemand aan te spreken.
In mijn kerk word er na de dienst koffie gedronken en met elkaar gepraat. Ik denk dat zo iets zeer belangrijk is, om een warme gemeente te zijn.
En natuurlijk hoef dat niet per se koffie drinken te zijn. Maar laten we met z'n allen er voor zorgen dat wij in ieder geval warm en hartelijk over komen.
Madelief
Jouw vraag is eigenlijk aan refojongere gericht, maar ik kan het niet laten om ook te reageren.
Als de Heere Jezus op Zijn hoogst verheerlijkt word, en ons hart naar Hem uit mag gaan, wat zijn we dan klein van onszelf, we mogen dan weten in het licht van de Heilige Geest, dat we niets kunnen bijdragen aan onze behoudenis, dat we niets hebben, en niets kunnen, dat we zo niet voor een Heilig en Rechtvaardige God kunnen verschijnen.
Wat is het dan een genade, als we weten mogen, dat de Heere Jezus alles van ons heeft overgenomen, en de Heere ons aanziet door Zijn geliefde zoon...dan gaat het in mij zingen...alle roem is uitgesloten.
Madelief, het is door genade alleen

Henk.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoi Madelief,
Is dat wat jij zegt zo'n tegenstelling met het door mij gezegde? Ik geloof van niet. Wat heeft een mens nu toch in zichzelf? Niets toch! Een ieder van ons zou kreunen als Gods volk op het hoogst verheerlijkt zou worden in plaats van hun Zaligmaker?
Denk je zelf nou eens in. Wie niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen, die is vervloekt. Dus als je ook maar een gebod overtreedt, dan ben je een eerrover Gods en de verdoemenis waardig. Als we dan door Zijn Geest onze vijandige doodsstaat leren kennen, dan zien we dat ons hart de BRON is. Wij zelf, het overkomt ons niet, we kunnen en nog erger willen niet anders.
Natuurlijk mag er verteld worden dat je blij bent als je gelooft. Maar is dat dan ook niet een onderdeel om het zo te zeggen van het verheerlijken van de Christus waarin we onze blijdschap vinden? Wanneer worden wij blij? Niet als we horen van: nou je hebt diepe kennis van zonde, het zit goed. Daar wordt je slechts treuriger van en niet getroost. Nee wij worden blij als we mogen horen: Christus is de hoogste en grootste en nu heeft Hij ook jouw schuld voldaan!

Beste Egbert,
Moet de mens [ondanks de gevallen staat toch pronkjuweel van de schepping] diep vernederd worden, is Christus verhogen niet voldoende?
Evangelie is niet voldoende. De inhoud van een preek moet Wet en Evangelie zijn.
Kijk maar naar Joh. 3:18: "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld." Zo wordt een mens klemgezet en wordt bewogen te geloven.
Of Romeinen 3: 9-20 (Wet) en daarna Evangelie (vers 21-31).
En is een preek waarin wordt vertelt "hoe God een mens bekeerd" wel volledig cq kan deze wel volledig zijn daar God toch met een ieder Zijn eigen weg gaat?
Hoewel God met een ieder een andere weggaat is het wel zo dat elk van Gods kinderen punten gemeenschappelijk heeft. Om maar wat te noemen: Steeds grotere afkeer en haat TEGEN de zonde; een steeds meer jezelf mishagen; er heerst schuldbesef en er is een verlangen om met Christus verenigd te worden, zonder Hem niet meer te willen leven etc.
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,

Het valt mij op dat je bij je punten waaraan een preek moet voldoen geen enkele bijbeltekst aanhaalt. Lijkt mij toch wel belangrijk.

Bijbelpassages die gaan over de gemeente en de bijeenkomsten:
* 1 Korinthiërs Hoofdstuk 11 t/m 14.
* Efeziërs 4
* Fil. 1:27-2:18
* 1 Tim. Hoofdstuk 2 t/m 3
* nog veel meer....

Verder is het enige wat verkondigd moet worden: het EVANGELIE, op grond van Gods Woord, de bijbel. De verhoudingen waarin het ene onderwerp meer/minder moet benadrukt worden dan het andere onderwerp, staan aangegeven in de bijbel. (Zo staat het woord LIEFDE heel vaak in de bijbel, het woord ZONDEKENNIS staat geloof ik niet in de bijbel - verhouding wet/evangelie (staat er ook niet): de LIEFDE is de vervulling der wet - Gal. 5:14).

Belangrijk is dat het evangelie betekent: BLIJDE BOODSCHAP - lees Jes. 61.

Groetjes, Rose.
WSO

Bericht door WSO »

Het is maar een kreet: op het diepst vernederd.
Het slaat ook eigenlijk nergens op.:?

Als je de Bijbel goed leest moet en zal Christus verhoogd worden. Dat moet in de preek terugkomen. Tot zover zijn we het eens. Vervolgens de mens. Weer: als je de Bijbel goed leest merk je op dat de mens van God is afgekeerd en dat God terugkeer wil. Om aan Zijn recht toch voldoening te geven is er een weg terug mogelijk gemaakt: Christus. Dat er behalve Christus nog een of andere vernedering nodig is, daar lees je niets van. Of je moet bedoelen dat als Christus verhoogd wordt, al het andere in het niet valt? Maar dan heeft het helemaal geen zin daarover te spreken.
Gevaar van dat 'vernederen' is dat het op zichzelf een waarde gaat krijgen. Dat wordt dan wel weer ontkent, maar als een preek 'verhoging' en 'vernedering' moet kennen, geef je toch aan dat beide zaken een bepaalde waardering hebben.
Leo

Bericht door Leo »

Origineel geplaatst door roseline
Refojongere,

Het valt mij op dat je bij je punten waaraan een preek moet voldoen geen enkele bijbeltekst aanhaalt. Lijkt mij toch wel belangrijk.

Bijbelpassages die gaan over de gemeente en de bijeenkomsten:
* 1 Korinthiërs Hoofdstuk 11 t/m 14.
* Efeziërs 4
* Fil. 1:27-2:18
* 1 Tim. Hoofdstuk 2 t/m 3
* nog veel meer....

Verder is het enige wat verkondigd moet worden: het EVANGELIE, op grond van Gods Woord, de bijbel. De verhoudingen waarin het ene onderwerp meer/minder moet benadrukt worden dan het andere onderwerp, staan aangegeven in de bijbel. (Zo staat het woord LIEFDE heel vaak in de bijbel, het woord ZONDEKENNIS staat geloof ik niet in de bijbel - verhouding wet/evangelie (staat er ook niet): de LIEFDE is de vervulling der wet - Gal. 5:14).

Belangrijk is dat het evangelie betekent: BLIJDE BOODSCHAP - lees Jes. 61.

Groetjes, Rose.
Inderdaad Rose,
Zonder deze passages kun je geen recht zicht hebben op de Gemeente / Ekklesia
en de samenkomsten van de Ekklesia.
Plaats reactie