Onze Vader
Re: Onze Vader
Muziek is een hele bijzondere gave van God en ja, helaas wordt deze mooie gave enorm misbruikt.
Maar alle goede gaven dan maar minimaliseren omdat er door velen zo'n verkeerd gebruik van wordt gemaakt?
Of heeft het ook te maken met emotie?
Muziek roept emotie op, weten wij soms niet zo goed raad met deze emotie t.o.v. God?
(niemand hoeft zich aangevallen te voelen, het zijn maar wat gedachten spinsels...)
Maar alle goede gaven dan maar minimaliseren omdat er door velen zo'n verkeerd gebruik van wordt gemaakt?
Of heeft het ook te maken met emotie?
Muziek roept emotie op, weten wij soms niet zo goed raad met deze emotie t.o.v. God?
(niemand hoeft zich aangevallen te voelen, het zijn maar wat gedachten spinsels...)
Re: Onze Vader
Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4791
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Onze Vader
Na Wim Anker, is Brakel het einde van alle tegenspraak?Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Ik ben het niet helemaal eens met Huisman. Maar die gaat tenminste te raden bij de Bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: RE: Re: Onze Vader
Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
Re: RE: Re: Onze Vader
Ik denk dat mijn bezwaren wel duidelijk zijn. Die kunnen uiteraard met argumenten weerlegd worden. Ik heb gaan zin om allerlei onzinnige vragen in de trant van "ja maar, vind je dan ook.... enz. te gaan beantwoorden.Martijn schreef:Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
@Hendrikus beroept zich op Brakel, ik ben nog wel benieuwd wat die over het Onze Vader zegt.
Re: RE: Re: RE: Re: Onze Vader
Ja je hebt je bezwaren onderbouwd met een hoop onzin. Je roept maar een hoop en als er wat gevraagd wordt geef je geen reactie. Dat is me al vaker opgevallen.Wim Anker schreef:Ik denk dat mijn bezwaren wel duidelijk zijn. Die kunnen uiteraard met argumenten weerlegd worden. Ik heb gaan zin om allerlei onzinnige vragen in de trant van "ja maar, vind je dan ook.... enz. te gaan beantwoorden.Martijn schreef:Kun je ook nog ingaan op gestelde vragen?Wim Anker schreef:Laten we het inderdaad maar bij Brakel houden.
Roept die dan op om het Onze Vader met z'n allen te zingen in de kerken?
@Hendrikus beroept zich op Brakel, ik ben nog wel benieuwd wat die over het Onze Vader zegt.
Re: Onze Vader
Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Re: Onze Vader
Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.eilander schreef:Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Re: Onze Vader
Uiteraard eens.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.eilander schreef:Ik denk dat achter de bezwaren van @Wim Anker veel diepere zorgen zitten, en als dat zo is, deel ik die ook.
Als er in de kerk een sfeer wordt gecreëerd waarin iedereen God Zijn Vader mag noemen, en we er allemaal bij horen, ontstaat dit probleem. Of zoals ze vroeger zouden zeggen: er wordt niet meer separerend gepreekt.
Een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom krijgen we op die manier.
Of je in die sfeer "God heb ik lief", "de Heer is mijn Herder" of het "Onze Vader" gezamenlijk zingt, maakt dan niet zoveel uit.
Nu vind ik dat je het Onze Vader zeker mag bidden omdat Hij onze Vader is door de schepping, en onze Vader wil zijn zoals in de doop is toegezegd. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, zonder bekering en wedergeboorte, zich tot het volk van God mag gaan rekenen.
En zo mag je ook "God heb ik lief" zingen, als we er dan maar ons gebed van maken.
Re: Onze Vader
Nog even over nagedacht: ik weet bij nader inzien niet precies wat je bedoelt met "dit soort rituelen". Dus ik ben het toch niet zomaar met je eens. Het is mijns inziens wat ingewikkelder dan dat jij schetst.eilander schreef:Uiteraard eens.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Re: Onze Vader
Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Onze Vader
Ik bedoel b.v. in concreto het gaan zingen van het Onze Vader wel/niet onder muziekbegeleiding in de eredienst. Het inpassen van zo'n ritueel in de liturgie. Wat in dit topic besproken is/wordt.eilander schreef:Nog even over nagedacht: ik weet bij nader inzien niet precies wat je bedoelt met "dit soort rituelen". Dus ik ben het toch niet zomaar met je eens. Het is mijns inziens wat ingewikkelder dan dat jij schetst.eilander schreef:Uiteraard eens.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
En natuurlijk liggen dingen ingewikkelder. Symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. Gelet op andere aspecten zoals b.v de positionering van de gezindte t.o.v. de paus - wat ook een symptoom is - wordt het plaatje m.i. wel steeds helderder.
En dat signaleer ik. En de praktijk - de st. Jan in Gouda is al genoemd - bevestigd mijn hypothese.
Re: Onze Vader
Dergelijk cynisme lijkt mij niet goed. Zolang er leven is, is er hoop. Ik vind het ook niet goed om een zieke - die volgens de artsen mischien niet lang meer te leven heeft - te adviseren te gaan roken en drinken om zo nog wat van het leven te genieten.modesto schreef:Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Re: Onze Vader
Dubbel huh? Roken en drinken zijn juist geen symptomen, maar veroorzakers van gezondheidsproblemen. Je redenering rammelt aan alle kanten.Wim Anker schreef:Dergelijk cynisme lijkt mij niet goed. Zolang er leven is, is er hoop. Ik vind het ook niet goed om een zieke - die volgens de artsen mischien niet lang meer te leven heeft - te adviseren te gaan roken en drinken om zo nog wat van het leven te genieten.modesto schreef:Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Onze Vader
Dit lijkt mij een niet goed begrijpen van wat er beweerd wordt. Wim zegt dat je door het invoeren van een dergelijk ritueel niet de oppervlakkigheid krijgt, maar dat het er dan al is.modesto schreef:Huh? Hier haal je je hele redenering mee onderuit. Als het samen hardop bidden van het Onze Vader niet leidt tot een oppervlakkig Christendom, zoals je hier beweert, kan het zonder problemen ingevoerd worden.Wim Anker schreef:Eens met @Eilander met de kanttekening dat m.i. dit soort rituelen niet leiden tot een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom maar dat het symptomen zijn van een ontzettend fijn, maar o zo oppervlakkig christendom.
Zoals ik zei: gedeeltelijk ben ik het daar ook mee eens, al wil ik het niet ophangen aan dit ene item. Er is in de kerken meer aan de hand.