Onze Vader

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat wil je ermee zeggen dat daar het wezen van het geloof zit en de bodem van de zekerheid. Die ligt toch niet in onze ervaring, maar is toch alleen gegrond op Christus?
Ik bedoel natuurlijk niet RJ dat onze ervaring de grond is. Nee, de enige grond, het enige fundament is de Rots Jezus Christus. Alles buiten die Rots heeft geen waarde! Onze vaderen wilden hiermee ook zeggen dat alles wat buiten Christus lag geen grond kon hebben. Van dood levend dat kan natuurlijk nooit opgemerkt gaan, dat brengt vruchten voort. Echter en daar ligt het verschil denk ik, zolang we nog dood zijn zijn we niet niet levend. Een levendgemaakt kind mag 'Onze Vader' zeggen, zij het soms met stamelende lippen. Wat echter niet wederomgeboren is kan, naar de geestelijke maatstaf, geen 'Onze Vader' zeggen. Sommigen menen dat je pas na de 'bewuste rechtvaardigmaking' Onze Vader mag zeggen. Die mensen wachten op een bijzondere ervaring een vierschaarervaring. Dit wordt ook wel genoemd, voor de zaak of achter de zaak staan. Vele van Gods kinderen worden zo in de donker gehouden, ja velen durfen niet aan het Avondmaal te gaan, want ze missen de 'bewuste rechtvaardigmaking'. Als ze echter hierin Gods Woord volgden dan mogen we toch zeggen dat zelfs de kleinsten in de genade al geborgen zijn in Christus. Dat dit soms zo verborgen ligt, dat ze inderdaad met Job moeten zeggen: Zie, ga ik voorwaarts, zo is Hij er niet, of achterwaarts, zo verneem ik Hem niet. Dit is echter geen reden om deze mensen de sacramenten te onthouden, of ze weg te slaan om ze dan zogezegd nog voor de zaak staan. Nee dat behoort allemaal bij de bijbelse geestelijke groei.

Groeten



[Veranderd op 24/5/02 door ndonselaar]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ja Refojongere, de wedergeboorte wordt bewust ervaren. Maar niet iedereen weet van deze gans bovennatuurlijke, zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking dat het de wedergeboorte is. Ze kunnen niet ontkennen dat er ‘iets’ is gebeurd, maar ze kunnen ook niet geloven dat ze Gods kinderen zijn. Zij zullen dan ook niet geloven dat ze wedergeboren zijn.
Ik citeer prof. G. Wisse (Uit het zielenleven, 5e druk, De Groot Goudriaan, Kampen, 2001; pag.52/53):

“Ik betwijfel of ik wel genade bezit, want de juiste tijd van mijn bekering kan ik niet aangeven. Evenmin kan ik nauwkeurig in mij aanwijzen de manier van die bekering en de verschillende trappen waarlangs God mij heeft geleid.â€
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Als ik nu geen vierschaarbeleving ken, zal ik me dan toch maar een kind noemen? Nee dus, want dat is nu net het probleem.
Dat kan of durft zo iemand niet.
Dat is wel heel erg stellig, vg. Het gaat niet om de vierschaarbeleving, maar om het geloof dat ook mijn zonden om Christus' wil vergeven zijn. Een vast vertrouwen. En in de Dordtse leerregels staat dat dat niet door een bijzondere ervaring verkregen wordt, maar door het Woord en de vruchten. Wat jij stelt is dus duidelijk niet gereformeerd (tenzij dat je wat anders met de 4schaarbeleving bedoelt dan dat wat uit de gezelschapstheologie komt).

Die traditionele 4schaarbeleving ken ik niet, maar toch mag ik geloven dat al mijn zonden om Christus' wil vergeven zijn en daardoor kind van God ben. Naar jouw redenering zou ik dat niet durven schrijven. Ik ervaar dat anders.

[Veranderd op 24/5/02 door Lecram]
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Daarom heb ik er eerder op gewezen dat je jezelf niet moet kennen als kind, maar als zondaar om te roepen: Vader!
Mag het ook 'saved sinner' zijn ('als had ik nooit zonden gekend of gedaan....form. HA)? Weten dat je kind bent en daarom weten dat God je Vader is?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Vreemd voorbijganger, ik geef je nog enige ruimte voor het zogeheten altijd bestreden geloof (aanh. Job).

Toch blijkt de vierschaarbeleving in de gezelschapstheologie zo diep geworteld te zijn, dat ze je al voor niet gereformeerd uitmaken als je op grond van Gods Woord en de drie formulieren het tegendeel bewijst.

Ja ons wordt verweten de kleinen in de genade weg te schoppen. Integendeel, alles wat enigermate kennis heeft aan Jezus Christus en Dien gekruisigd moet onderwezen worden uit Zijn Woord. Echter wat meent met een oppervlakkige zonde kennis en een zogeheten pak van zonden op de goede weg te zijn, moet eveneens onderwezen worden en gewezen worden op de Enige weg van behoud.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maar hoe spreek je nu een eenvoudig gemeentelid aan, dat van de noodzaak van die vierschaarbeleving overtuigd is? Hoe neem je zo iemand mee, juist in de nood waarin zo iemand is! Dan heeft roepen dat je op Gods woord tot een ander besef komt geen uitwerking, zo iemand ziet je dan eerder als een bedreiging. Daarom zie ik daar een probleem. Om toch contact te maken zoek ik de gemeenschap op, nl we zijn beide zondaar en daarin aangewezen op de Hemelse Vader. Op die manier ontstaat een opening.
Ik voel je pijn voorbijganger, ook ben ik blij dat jezelf er van overtuigd bent dat niet de christen maar Christus centraal moet staan. Toch moeten we er naar blijven staan, ook in het gesprek met dat eenvoudige gemeentelid, dat Christus immers de Weg, de Waarheid en het Leven is. Ds. P. de Vries zei me eens, vraag slechts 'wat dunkt u van de Christus'. Dan zal het toch zo moeten zijn dat het is als de Spreukendichter 'mijn ziel gaat uit vanwege zijn gezegend spreken'. Zelfs het kleinste geloof, hoe bestreden ook, maar ook het grootste geloof zal toch een betrekking moeten hebben op het Voorwerp des geloofs? Let wel voorbijganger dat ik het opnam voor het bestreden of aangevochten geloof was of is niet alsof ik dat zou willen bevestigen, nee integendeel we moeten immers staan naar 'groeien en wassen'. Ik proefde echter een licht verwijt bij je alsof ik die kleinen in de genade verachte, of minder achte.

En dan wat is nu de weg? Toch blijven wijzen op Gods Woord en op Christus. Ik zou geen andere weg weten, immers is het geloof door het gehoor en het gehoor door het gepredikte woord Gods. Tenslotte zei Petrus in zijn zendbrief, nadat hij geschreven had over de bijzondere openbaring op de berg der verheerlijking: 'En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Zeeuw en medeforummers,

Ds. v.d. Zwan bedoelt hier 1 Joh. 2. Voor een goed verstaan is het nodig dat we de aanhef van het 1e vers lezen. We lezen dan: Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
Waarom schrijf ik het 1e vers, wel omdat Johannes begint met ‘Mijn kinderkens’ Deze aanspreekwijze komt vervolgens ook aan de orde in de verzen 12 en 13 waar veelal op teruggegrepen wordt om de zogeheten ‘standenleer’ te verdedigen. Wel wil ik beginnen te benadrukken dat ik niets tegen een bijbelse standenleer heb, maar die is verwoordt in het stuk van Dr. A. de Reuver. Dat is de bijbelse ‘groeien en wassen’, treffend verwoordt in de KJV ‘He must increase, but I decrease’. Goed, Johannes begint dit hoofdstuk dus met ‘Mijn kinderkens’. Onze kanttekenaren schrijven hierbij: ‘Dit woord gebruikt hij om zijn vriendelijkheid tegen hen te betonen, gelijk Christus, Joh. 13:33; en noemt de gelovigen met dezen naam, niet alleen omdat hij velen van hen door de prediking van het Evangelie gelijk als gebaard had, 1 Cor. 4:15; Filem.:10; maar ook om zijn hogen ouderdom.’ Niet dus omdat wij kinderen in de genade zijn, nee hier bedoeld Johannes het omdat hij op een zeer hogen ouderdom gekomen was. Ook deed hij dit omdat hij velen van hen door de prediking van het Evangelie als kinderen had aangenomen.
Vervolgens bezien we 1 Joh. 12 en 13. Het twaalfde vers begint hij met ‘Ik schrijf u kinderkens’ en het dertiende vers met ‘Ik schrijf u vaders’. Het lijkt dus alsof Johannes een onderscheid wil maken, of hij voorzichtig toch schijnt te zeggen er zijn ‘kinderen in de genade’ en ‘vaders in de genade’.
Toch lijken onze vaderen meer te neigen naar het onderscheid in leven dan het onderscheid in ‘genade’. Bij het woord kinderkens verwijzen ze terug naar het eerst aangehaalde vers namelijk 1 Joh. 2:1, dus weer wordt hier waarschijnlijk bedoeld wat onze kanttekenaren verwoord hebben bij het eerste vers.
Letten wij nu op de uitleg van de onderscheiden namen. We zien dus vervolgens de aanspreeknaam vaders: ‘Dat is, oude lieden, die door uwe jaren grote kennis hebt verkregen’ en vervolgens op de aanspreeknaam jongelingen: ‘Namelijk die in het beste en sterkste van uw leven zijt en bekwaam tot strijden.’
Alhoewel het lijkt alsof ook onze kanttekenaren spreken over ‘grote kennis’ en hiermee willen aangeven dat er van onderscheiden standen sprake is, verwondert mij het tweede gedeelte van het 13e vers. Dit vers eindigt namelijk met de volgende woorden: ’ Ik schrijf u, kinderen, want gij hebt den Vader gekend.’
Dus de kinderen hebben de Vader gekend. De Vader die de Vader is van onzen Heere Jezus Christus, ja die ook onze Vader om Christus’ wil geworden is. Als we dit bezien, kan er nooit geen ruimte zijn voor een onbijbelse visie op de zogeheten standenleer. Jazelfs Johannes schrijft in zijn zendbrief dat de kinderen de Vader hebben gekend. Mocht Johannes zelf ruimte voor een standenleer geven dan staat één ding vast, ook de kinderen mogen zeggen ‘wij hebben de Vader gekend’. Dit laatste behoort zeker niet bij de soms krampachtige omhelsde standenleer. Het heeft mij ook altijd verwondert wat de reden is om deze leer, ondanks het onbijbelse ervan, vast te blijven houden. Misschien is hierin toch de godsdienst te sterk die immers wel wat kan met een standenleer, maar niets met een leer die mag getuigen: Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Lecram

Bericht door Lecram »

Bedankt voorbijganger, het is wat duidelijker geworden.
Origineel geplaatst door voorbijganger
Maar hoe spreek je nu een eenvoudig gemeentelid aan, dat van de noodzaak van die vierschaarbeleving overtuigd is? Hoe neem je zo iemand mee, juist in de nood waarin zo iemand is! Dan heeft roepen dat je op Gods woord tot een ander besef komt geen uitwerking, zo iemand ziet je dan eerder als een bedreiging. Daarom zie ik daar een probleem. Om toch contact te maken zoek ik de gemeenschap op, nl we zijn beide zondaar en daarin aangewezen op de Hemelse Vader. Op die manier ontstaat een opening.
Ds. Vreugedenhil heeft dat helder in zijn boek "Alles uit Hem" verwoord. Hij gaat de uitdrukking rechtvaardigmaking in de vierschaar der consientie niet uit de weg. Hij stelt dat dat een terugkerende zaak is. Nadat we zondaar geworden zijn en ons geweten ons aanklaagd, zal God na belijdenis van de zonden, de zondaar aanzien in Christus. Na een afwijken van Hem af, mogen weer opnieuw met belijdenis terugkeren en worden we weer bewust van de rechtvaardiging (sorry dat ik het even zo zakeljik neerschrijf, de beleving is natuurlijk niet zakelijk)
Zo kan je diegene die van de noodzaak van de vierschaarbeleving pastoraal leiden, zondar dat je de term onderuithaalt. Maar dan moet je wel zelf overtuigd zijn van de bijbelse wijze van deze beleving.
Origineel geplaatst door voorbijganger

Daarom voor mij ook geen ‘saved sinner’ Lecram. Geeft mij het gevoel dat de christen centraal staat in plaats van de Christus.
Op zich moet je niet teveel op je gevoel afgaan, maar uiteraard dient Christus centraal te staan. Sterker nog: alles uit Hem!!
Het was wat mij betreft een aanvulling op wat jij zelf schreef:
Daarom heb ik er eerder op gewezen dat je jezelf niet moet kennen als kind, maar als zondaar om te roepen: Vader! Ik maak er dan: geredde zondaar van.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zoals iedereen gevormd wordt door zijn achtergrond Voorbijganger, zo ook ik.

Als je al te veel wantoestanden signaleert rondom een 'onbijbelse standenleer' dan ben ik soms wellicht te scherp, maar dan ligt de oorzaak in mijn wantrouwen.

Momenteel ben ik bezig in het boek van Prof. Dr. A. de Reuver 'verborgen omgang' Als ik dan zo lees over de verborgen omgang bij Bernardus van Clairvaux dan is het soms alsof ik wijlen Ds. van der Poel hoor. Ds. van der Poel was ook een man van de standen, ja hij was de man die Job dikwijls aanhaalde: 'Als ik vooruit ga ik zie Hem niet.... Toch sprak Ds. van der Poel dikwijls uit de bruidsmystiek. Dr. v.d. Sluis heeft hem nog eens horen preken. v.d. Poel sprak toen 'lieve zoete Jezus', vervolgens sprak hij enkele minuten niet. vd. Sluis schreef hierover 'het was alsof Christus daadwerkelijk tastbaar aanwezig was'

Kijk als er vanuit deze gedachtengang gesproken wordt kan ik het meemaken, echter beste voorbijganger mijn grote angst is dat mensen zich welbehaaglijk gaan voelen bij een prediking die preekt over Jozef die 14 jaar in de kuil was. Gods volk ook al zijn ze in de kuil kunnen niet zonder de geloofsoefening met het Voorwerp des geloofs. De godsdienst kan echter heel makkelijk zonder dat Voorwerp. Daarom schreef ik ook dat een waar geloof een dagelijkse bekering nodig heeft en dat een vals geloof geen dagelijkse bekering nodig heeft.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Zeeuw2
Je kunt ook de andere kant opslaan; Lecram haalde het aan -en ik proeg dat overigens ook wel eens- dat je totaal niet van enigerlei standen wilt weten.
uhm, wat bedoel je precies? wat haalde ik aan?
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Zeeuw2
"uhm, wat bedoel je precies? wat haalde ik aan?"

Dit:

"En eigenlijk, Niek mis ik dat aspect wel eens in jouw reacties. Je komt soms over als iemand die eerst van de gesprekspartner wil horen: nee standen(leer) daar wil ik niets mee te maken hebben, want dan kun je niet bij de Chritus komen".
Beste Zeeuw,

dat heeft voorbijganger geschreven. Zoiets zou ik nooit geschreven hebben. Geeft verder niet. Ik ben het overwegend met Niek eens. Soms lijkt het er nl. op dat hij dezelfde ontwikkeling heeft meegemaakt als ik (op bepaalde punten dan).
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Zeeuw,

Een ietwat verlate reactie maar toch. Ik proef bij je het begrip voor mijn standpunt. Vanuit jouw gedachte heb ik ook zeker begrip voor jouw standpunt

Msschien ben ik wel eens te polemisch en dan met name inzake de 'standenleer'. Dit zal voornamelijk veroorzaakt worden door eigen achtergrond en dan bedoel ik ook wat je dagelijks waarneemt.

Toch beste Zeeuw een aanrader is het boek van Prof. Dr. A. de Reuver over de verborgen omgang bij oa Bernardus, Willem Teelinck maar ook bij de beide A Brakels ea. Zelf ben ik intussen bij de studie naar de verborgen omgang bij Theodorus A Brakel. Hoewel ik nog geen waardeoordeel kan geven zijn de contouren wel zichtbaar namelijk dat ook Theodorus A Brakel met zijn drie trappen 'kinderen', 'jongelingen' en 'vaders' niet anders bedoelt dan al deze trappen geworteld zijn in Christus. Theodorus A Brakel zegt zelfs dat ook de 'kinderen in Christo' kunnen en mogen zeggen 'Onze Vader'. Als we dus spreken met de mond van Theodorus en zo dus willen spreken over een standenleer. Akkoord! Als we echter Theodorus laten buikspreken om onze geestelijke onmacht te verbergen, ja of zelfs nog erger dat we nog geen enkele grond hebben in Die éne Borggrond Jezus Christus, dan moeten we dat op grond van Gods Woord blijven afwijzen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onze Vader

Bericht door huisman »

Ik vond diep in de archieven van het forum dit topic. Ik zou dit topic willen gebruiken over de vraag wanneer mag je God als Vader aanspreken in je persoonlijk gebed.
Mag dat op grond van de doop? Mag dat op grond van de wedergeboorte? En als dat mag moet het dan ook denk b.v aan de gelijkenis van de verloren zoon. Hoe zit het met het "Onze Vader" mag je dat bidden als je nog onbekeerd bent ? Mag je je kinderen leren het "Onze Vader" te bidden?
Vragen te over hopelijk start er een vruchtbare discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie