we-vorm

Plaats reactie
sochrio

we-vorm

Bericht door sochrio »

Waarom praten dominees eigenlijk zo vaak in de we vorm. Het valt me op dat het vooral voor komt in de 'rechterflank'.
Ik bedoel dat een dominee soms zegt 'we' terwijl hij eigenlijk 'ik' bedoelt.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Eigenlijk nooit opgevallen! Maar ik zal zondag eens goed hierop letten.
rekna

Bericht door rekna »

Een gewone wat ouderwetse beleefdheidsvorm. Koningin Beatrix opent haar brieven met: "Wij, Beatrix, Koningin der Nederlanden".
Bovendien staat een dominee niet een eigen mening te verkondigen, maar gegrond op een belijdenis. 'Ik' staat dan zo persoonlijk.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door rekna
Een gewone wat ouderwetse beleefdheidsvorm. Koningin Beatrix opent haar brieven met: "Wij, Beatrix, Koningin der Nederlanden".
Bovendien staat een dominee niet een eigen mening te verkondigen, maar gegrond op een belijdenis. 'Ik' staat dan zo persoonlijk.
Als de dominee in onze gemeente zichzelf bedoelt, zegt hij ook gewoon "ik", niks meer en niks minder.
Zegt hij "we", bedoelt hij zichzelf en de gemeente.
.......Wij, Beatrix, Koningin der Nederlanden............
Dus als The Critical Brother met Bea in de kroeg zit moet ik zeggen, "Willen de dames nog wat drinken.....?? :,

The Critical Brother (niet van normaal taalgebruik hoor!)

[Veranderd op 4/6/02 door The Critical Brother]
de Paus

Bericht door de Paus »

Predikanten doen dat omdat ze willen dat de prediker wegvalt tussen God en de gemeente. De predikant is niet belangrijk, hij of zij is ook maar deel van de gemeente. Weliswaar met een bijzondere taak, maar toch. Als een predikant telkens ik gebruikt, komt hij teveel centraal te staan. (Of ze zijn er bang voor dat ze te centraal komen te staan)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Het gaat er niet om wat de dominee zegt, maar wat Gods Woord zegt. Als er in de ik-vorm wordt gesproken dan lijken het woorden van de persoon op de kansel
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Dus als The Critical Brother met Bea in de kroeg zit moet ik zeggen, "Willen de dames nog wat drinken.....?? :,
In de kroeg???
sochrio

Bericht door sochrio »

Ach ja, in de kroeg kan je soms zoveel van een bepaald soort vocht op hebben dat je dubbel gaat zien (tenminste dat zeggen ze). Waarschijnlijk zie je jezelf dan ook dubbel zodat je we zegt.
:,:D:,:D:,:D
sochrio

Bericht door sochrio »

Maar nu even alle gekheid op het welbekende stokje.
Bedankt voor de uitleg. Toch vind ik het eerlijk gezegd ook wel prettig als een dominee juist ik zegt. DAn weet je dat hij dat ook persoonlijk gelooft. Ik zou er daarom de voorkeur aan geven dat een dominee in de ikvorm spreekt, maar ook zijn afhankelijkheid van God laat blijken. Onlangs hoorde ik daar een heel mooi voorbeeld van. Een dominee zei: Ik zeg u in de Naam van mijn Zender....
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door rekna
Origineel geplaatst door The Critical Brother
In de kroeg???
Jazeker! Zo'n "refocafe" weet je wel.......

The Critical Brother (op een dag drink je geen bier meer........)
Plaats reactie