Evolutiedebat
Geplaatst: 23 mei 2005, 09:15
Uit het ND:
Goed idee, zo'n discussie?Lof en hoon voor minister die debat over evolutie wil
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Het pleidooi van minister Van der Hoeven van Onderwijs voor een breed debat over schepping en evolutie oogst lof en kritiek. De minister zei zaterdag in de Volkskrant dat erkend moet worden ,,dat de evolutietheorie niet compleet is''.
Van der Hoeven toonde eerder in haar internetdagboek al interesse in Intelligent Design (ID), een Amerikaanse stroming die een 'bewust ontwerp' vermoedt achter het leven op aarde. De minister zei op haar weblog niet in toeval te geloven.
Ze wees er daarbij op dat islam, jodendom en christendom alle drie uitgaan van een Schepper. ,,Ik zie mogelijkheden hiermee verbindingen te scheppen'', aldus Van der Hoeven. ,,Die zouden vooral in het academisch debat gelegd kunnen worden.''
Hoogleraar genetica Ronald Plasterk zei zaterdag deze uitspraak 'een beetje gek' te vinden. Volgens hem kan de minister kerk en staat niet scheiden.
Z. Arslan van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkelingen, vreest dat orthodoxe schoolbesturen het evolutiedebat zullen aangrijpen om onderwerpen als naaktheid en homoseksualiteit uit het lesprogramma te schrappen.
René Fransen, bioloog en wetenschapsjournalist van het Nederlands Dagblad, is daar niet zo bang voor. Hij juicht een discussie tussen voor- en tegenstanders van de evolutietheorie toe. ,,We moeten voorkomen dat we Amerikaanse toestanden krijgen'', vindt hij. ,,Daar zie je dat aanhangers van schepping en evolutie lijnrecht tegenover elkaar staan en dat niemand meer naar niemand luistert.''
Ook in Nederland signaleert Fransen verharding in het debat. De rector van een Groningse school die een kritische opmerking over evolutie maakte, werd eerder deze maand direct aan de schandpaal genageld.
Minister Van der Hoeven kreeg eind april meteen Kamervragen te verwerken toen ze zei te geloven in een Schepper. Fransen: ,,Er is sprake van hijgerigheid. Men lijkt te vergeten dat je ook een prima staatsburger kunt zijn als je niet in de evolutietheorie gelooft.''
Willen christenen het debat met niet-gelovigen aangaan, dan zullen zij wel serieus moeten luisteren naar de wetenschap, vindt Fransen. ,,We moeten ons ervan bewust zijn dat de evolutietheorie het belangrijkste uitgangspunt in de biologie is geworden. Daar kun je niet omheen.''
Hij vindt daarom dat christelijke scholen niet direct de evolutie-hoofdstukken uit de biologieboeken moeten scheuren. ,,Het behandelen van de evolutietheorie is nuttig, ook als je er zelf niet in gelooft'', aldus de christen-bioloog.
Kamerlid Hamer (PvdA) wil van de minister weten hoe het protestants-christelijk onderwijs omgaat met de evolutietheorie. En D66-Kamerlid Lambrechts vindt de opmerking van Van der Hoeven ,,vijf stappen terug''. ,,Zes jaar geleden hebben wij afgesproken dat alle scholen de evolutietheorie zouden onderwijzen. De minister wekt op z'n minst de suggestie dat de ID-leer een gelijkwaardige leer is''.
Minister Van der Hoeven kwam op het spoor van Intelligent Design na een gesprek met de Delftse nanotechnoloog Cees Dekker, die vindt dat geloof in God en wetenschap goed samengaan. Van der Hoeven schreef na het gesprek in haar weblog: ,,Ikzelf geloof evenmin in 'toeval'. Als we erin slagen om wetenschappers van verschillende geloofsrichtingen met elkaar te verbinden, kan Intelligent Design uiteindelijk misschien zelfs wel worden toegepast op scholen en in lessen.''
Dat was eind vorige maand voor LPF-Kamerlid Margot Kraneveldt aanleiding de minister van Onderwijs te vragen in hoeverre zij Intelligent Design in het onderwijs wil invoeren. Van der Hoeven antwoordde dat er echt geen schoolvak ID komt, maar dat ze het slechts als middel ziet om de dialoog tussen religies te bevorderen. ,,Aangezien ID geen onderdeel is van een kerkelijke leer (...) acht ik de passage in mijn weekboek niet strijdig met het beginsel van scheiding tussen kerk en staat.''
In Delta, het blad van de Delftse universiteit, liet Dekker deze maand weten 'niet blij' te zijn met de ophef. ,,Ik zou het goed vinden als de relatie geloof-wetenschap meer aandacht zou krijgen'' zegt Dekker. ,,De media-aandacht voor het weblog van de minister richt zich op haar vermeende interesse om Intelligent Design in schoolprogramma's te verwerken, hetgeen volstrekt niet aan de orde is.''