Spruyt gaat in op iets wat wij op OSW ook al wel eens aangekaart hebben. Wat vinden we van zijn visie?
Ik vind het best een goed stuk, maar ik vraag me af of de vrijheid waar hij op pleit (zie vetgedrukt) ons gegund wordt.
[quote]Opiniestuk uit het RD van afgelopen zaterdag:
Christenen moeten samen met andere Nederlanders de barricaden op ter verdediging van de rechtsstaat, onder andere door een discussie over het misbruik van grondrechten. Dat is volgens Bart Jan Spruyt de taak van christenen, die hun naïeve welwillendheid ten opzichte van moslims snel moeten opgeven.
Als ik me niet vergis, heeft de huidige staat van de Nederlandse samenleving veel christenen enigszins in verwarring gebracht. In het maatschappelijk debat zoals dat vooral na de barbaarse moord op Theo van Gogh vorm heeft gekregen, tekenen zich twee kampen af, en veel christenen weten niet welke zijde ze moeten kiezen. Aan de ene kant heb je ’de’ moslims. Aan de andere kant de liberalen die hun eigen jihad tegen die moslims hebben aangekondigd en ontketend. Bij beide groeperingen voelen christenen zich niet thuis.
Zo niet uit expliciete bewoordingen dan toch uit hun gedrag wordt ondertussen steeds duidelijker dat veel christenen de islam in deze discussie op z’n minst het voordeel van de twijfel gunnen. In navolging van koningin Beatrix (die niet met Ayaan Hirsi Ali wil worden gezien, maar wel in een Marokkaans buurthuis) en premier Balkenende (veelvuldig gesignaleerd in de omgeving van bijna of geheel afgebrande islamitische scholen) heeft ook ChristenUnie-kamerlid Arie Slob onlangs een moskee bezocht. Hij kwam er met koude voeten, maar met een warm hart vandaan, naar hij zelf zei.
En toen ik zelf onlangs in debat moest met Roel Kuiper, oud-directeur van het wetenschappelijk bureau van de ChristenUnie, viel mij op dat Kuiper de islam erg vergoelijkte en zelfs een tekst uit 1 Petrus 3 aanriep om de Nederlandse samenleving te manen tot gastvrijheid jegens moslims.
Variant
Het Reformatorisch Dagblad lijkt eenzelfde positie te hebben gekozen. In het commentaar van afgelopen woensdag luidde de conclusie dat orthodoxe christenen meer ’beducht’ moeten zijn „voor het agressieve optreden van een seculiere meerderheid (aangevuurd door mensen als Hirsi Ali) dan voor de gevaren van het islamitisch fundamentalisme.â€
Artikel BJ Spruyt
Misschien wordt het eens tijd om ons "gezicht" te laten zien aan deze liberalen.
De ontvangst van VVD-er .... ( ben ff z'n naam kwijt) onlangs bij het Hoornbeeck is daar een goed voorbeeld van.
WIJ !!! zullen moeten laten zien dat wij ANDERS zijn dan de moslims en dat ons geloof ANDERE normen en waraden hebben dan de Islam!
Helaas hoor ik ook in mijn omgeving steeds meer stemmen van: "we hebben veel overeenkomsten met de Moslims" ( bijv. m.b.t. etische normen en waarden etc.) en " het gevaar van extreem liberalisme is veel groter dan extreme moslims".
Onderstaand artikel moet je een paar maal goed doorlezen. Net zoals het artikel van ds. Oussoren onlangs op de opiniepagina.
en dan kan ik niet anders als voor het overgrote deel instemmen met deze visie.
maarja... wat kan de rol van de SGP hierin zijn he????
Geen voluntarisme maar constitutionalisme
Conservatisme kan middel zijn om republikeinse aard van Hollandse natie weer te ontdekken
Achter de aandacht voor het conservatisme ligt de republikeinse vraag naar constitutie en burgerschap. Op dat punt hebben Geert Wilders en Bart Jan Spruyt raak geschoten, stellen Erik van Goor en ds. H. Oussoren. De volgende stap is volgens hen nu aan ons allen.
.
Op het moment dat ons land moreel en constitutioneel een nieuw dieptepunt heeft bereikt, is er in het kielzog van de gedachten van Bart Jan Spruyt van de Edmund Burke Stichting een nieuwe staatkundige beweging op gang gekomen. Het betreft de nieuwe ’partij’ van Geert Wilders. In het vormen van een republikeinse beweging naar Nederlands model (Trouw van 8 november) beogen Spruyt en Wilders een brede beweging met verschillende vleugels. In zo’n beweging zou dan ook plaats zijn voor orthodoxe christenen. Hiermee is een stap gezet die vraagt om een vervolg van ons allen. Het koppelen van conservatisme aan het republikeinse model is vooral in de Nederlandse context een avontuurlijk waagstuk. Maar gezien onze historische Republiek is het ook een noodzakelijk avontuur.
.
Dat de werkzaamheden van Spruyt nogal wat teweeg hebben gebracht in de conservatieve gelederen, kon men in de krant lezen. Verscheidene betrokkenen zijn opgestapt of beraden zich op hun positie. De reden is met name dat Spruyt in hun ogen de Burke Stichting heeft gekoppeld aan de partij van Wilders. En dat is een merkwaardige reden. Want wanneer deze lieden werkelijk conservatief hadden geredeneerd, had men al in een eerder stadium afstand genomen van partijpolitieke belangen.
.
Fundament
De ontwikkelingen in de VS leren ons dat het opzetten van een conservatieve beweging alleen mogelijk is door een structuur op te zetten die is gericht op interne diversiteit van de conservatieve beweging. Alleen zo is men in staat een sterk intern debat te creëren waarbij de deelnemers aan deze traditie elkaar kunnen opscherpen. Alleen, er is geen conservatief debat mogelijk zonder gemeenschappelijk fundament. De vraag is nu: Kent ons land zo’n fundament?
.
Wij menen van wel. Ons land kent een fundament van verbond, constitutie, historie en burgerschap. Dit komt volgens ons overeen met de waarden van de Nederlandse Republiek: â€
De ontvangst van VVD-er .... ( ben ff z'n naam kwijt) onlangs bij het Hoornbeeck is daar een goed voorbeeld van.
WIJ !!! zullen moeten laten zien dat wij ANDERS zijn dan de moslims en dat ons geloof ANDERE normen en waraden hebben dan de Islam!
Helaas hoor ik ook in mijn omgeving steeds meer stemmen van: "we hebben veel overeenkomsten met de Moslims" ( bijv. m.b.t. etische normen en waarden etc.) en " het gevaar van extreem liberalisme is veel groter dan extreme moslims".
Onderstaand artikel moet je een paar maal goed doorlezen. Net zoals het artikel van ds. Oussoren onlangs op de opiniepagina.
en dan kan ik niet anders als voor het overgrote deel instemmen met deze visie.
maarja... wat kan de rol van de SGP hierin zijn he????
Geen voluntarisme maar constitutionalisme
Conservatisme kan middel zijn om republikeinse aard van Hollandse natie weer te ontdekken
Achter de aandacht voor het conservatisme ligt de republikeinse vraag naar constitutie en burgerschap. Op dat punt hebben Geert Wilders en Bart Jan Spruyt raak geschoten, stellen Erik van Goor en ds. H. Oussoren. De volgende stap is volgens hen nu aan ons allen.
.
Op het moment dat ons land moreel en constitutioneel een nieuw dieptepunt heeft bereikt, is er in het kielzog van de gedachten van Bart Jan Spruyt van de Edmund Burke Stichting een nieuwe staatkundige beweging op gang gekomen. Het betreft de nieuwe ’partij’ van Geert Wilders. In het vormen van een republikeinse beweging naar Nederlands model (Trouw van 8 november) beogen Spruyt en Wilders een brede beweging met verschillende vleugels. In zo’n beweging zou dan ook plaats zijn voor orthodoxe christenen. Hiermee is een stap gezet die vraagt om een vervolg van ons allen. Het koppelen van conservatisme aan het republikeinse model is vooral in de Nederlandse context een avontuurlijk waagstuk. Maar gezien onze historische Republiek is het ook een noodzakelijk avontuur.
.
Dat de werkzaamheden van Spruyt nogal wat teweeg hebben gebracht in de conservatieve gelederen, kon men in de krant lezen. Verscheidene betrokkenen zijn opgestapt of beraden zich op hun positie. De reden is met name dat Spruyt in hun ogen de Burke Stichting heeft gekoppeld aan de partij van Wilders. En dat is een merkwaardige reden. Want wanneer deze lieden werkelijk conservatief hadden geredeneerd, had men al in een eerder stadium afstand genomen van partijpolitieke belangen.
.
Fundament
De ontwikkelingen in de VS leren ons dat het opzetten van een conservatieve beweging alleen mogelijk is door een structuur op te zetten die is gericht op interne diversiteit van de conservatieve beweging. Alleen zo is men in staat een sterk intern debat te creëren waarbij de deelnemers aan deze traditie elkaar kunnen opscherpen. Alleen, er is geen conservatief debat mogelijk zonder gemeenschappelijk fundament. De vraag is nu: Kent ons land zo’n fundament?
.
Wij menen van wel. Ons land kent een fundament van verbond, constitutie, historie en burgerschap. Dit komt volgens ons overeen met de waarden van de Nederlandse Republiek: â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Wat dacht je hiervan?
Artikel uit De Stentor van 26-11-2004
D66-lid en Fruytier-leerlingen open in discussie
26 NOVEMBER 2004 - APELDOORN - De doodstraf, euthanasie, homoseksualiteit - stevige gespreksthema’s kwamen gisteren op tafel in de Fruytierschool. En toch werd het geen moment vervelend in een discussie tussen reformatorische scholieren en D66-raadslid Martin Maassen.
Het hol van de leeuw is misschien iets teveel gezegd, maar de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap kun je voor een D66-politicus toch moelijk een gebouw vol gelijkgestemden noemen. Toch ging Maassen er vrijwillig heen. Juist omdat de standpunten van zijn partij nogal eens botsen met de beginselen uit streng-christelijke hoek, wou hij eens tot nadere kennismaking komen. De timing lijkt volmaakt, nu de maatschappij bol staat van scherp tegen elkaar afgezette meningen, en discussies over het recht van discussie. Toch is het bezoek volgens Maassen geen publiciteitsstunt.
Het idee ontstond al enige tijd geleden. Maassen (’ik ben gelovig en lees de bijbel, maar ben geen aanhanger van kaft tot kaft’) volgde een aantal lessen en sloot ‘s middags af met een open discussie met 5-lyceumleerlingen. Net zoals de schoolleiding graag meewerkte, konden de leerlingen het zeer waarderen dat Maassen de moeite had genomen eens te komen kijken, vertelden ze. ‘Dan wordt de beeldvorming verbeterd.’ Nu had het raadslid volgens eigen zeggen ook geen ‘donkere ruimte met mensen in zwarte pakken’ verwacht, maar toch werd hij positief verrast. ‘Ik merk dat er ook ruimte is voor twijfels, voor vragen. Ik denk dat dat goed is.’ Op hun beurt moesten sommige leerlingen toegeven dat zij hun mening moeten bijstellen dat D66 een partij is die er on-christelijke idealen op nahoudt.
Terugkerend thema in het gesprek werd de vraag of kinderen in een zeer christelijk milieu eenkennig worden opgevoed. De belangstelling van Maassen voor dat onderwerp leek een sluimerende discussie binnen de Fruytier te raken. Over het algemeen is het geloof van de leerlingen zo vast dat zij het niet als vervelend of eenzijdig ervaren dat alles op school verweven is met het protestants-christelijk geloof. ‘Andere meningen worden je niet onthouden, maar het wordt wel getoetst aan de bijbel. Maar daarvoor zit je toch juist op deze school? Bovendien krijg je al overal zoveel indrukken, dat het juist goed is om hier een mening te vormen.’ ‘Ik vind niet dat we geprogrammeerd worden’, stelde een leerling. Maar een enkeling was het daar niet mee eens: ‘Soms wel. Er zijn best nuance-verschillen in onze denkbeelden, en daar is niet altijd ruimte voor.’ Een lastig punt, die ‘bandbreedte’, erkende Fruytier-rector E. Klein.
De scholieren zouden in elk geval wel wat meer mogelijkheden willen om hun levensovertuiging naast die van anderen te zetten. Dat het internet-filter op de Fruytier op dit moment zelfs zoekmachine Google blokkeert, gaat de leerlingen te ver. ‘En bij die debatdag (tussen verschillende scholen, red.) laatst kwam je jongeren tegen met een heel andere levensstijl. Daar heb ik echt dingen gehoord dat ik denk: hee. Dat is interessant om eens te horen.’
Over het belang van open meningsvorming waren de scholieren en Maassen het in hoofdlijnen eens. De principiële tegenstellingen daarentegen bleven, zoals verwacht, overeind. Zo werden Maassens kritiek op de doodstraf en pleidooi voor euthanasie gepareerd. Zijn dappere poging om daar met bijbelkennis doorheen te breken ten spijt. Maar juist het besef aan beide kanten dat er op sommige punten een kloof ligt die nooit gedicht wordt, zorgde er voor dat de ‘partijen’ een echt gesprek voerden en enthousiast uit elkaar gingen. De ontmoeting zal zelfs een vervolg krijgen: er zijn plannen voor een debat-avond.
Artikel uit De Stentor van 26-11-2004
D66-lid en Fruytier-leerlingen open in discussie
26 NOVEMBER 2004 - APELDOORN - De doodstraf, euthanasie, homoseksualiteit - stevige gespreksthema’s kwamen gisteren op tafel in de Fruytierschool. En toch werd het geen moment vervelend in een discussie tussen reformatorische scholieren en D66-raadslid Martin Maassen.
Het hol van de leeuw is misschien iets teveel gezegd, maar de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap kun je voor een D66-politicus toch moelijk een gebouw vol gelijkgestemden noemen. Toch ging Maassen er vrijwillig heen. Juist omdat de standpunten van zijn partij nogal eens botsen met de beginselen uit streng-christelijke hoek, wou hij eens tot nadere kennismaking komen. De timing lijkt volmaakt, nu de maatschappij bol staat van scherp tegen elkaar afgezette meningen, en discussies over het recht van discussie. Toch is het bezoek volgens Maassen geen publiciteitsstunt.
Het idee ontstond al enige tijd geleden. Maassen (’ik ben gelovig en lees de bijbel, maar ben geen aanhanger van kaft tot kaft’) volgde een aantal lessen en sloot ‘s middags af met een open discussie met 5-lyceumleerlingen. Net zoals de schoolleiding graag meewerkte, konden de leerlingen het zeer waarderen dat Maassen de moeite had genomen eens te komen kijken, vertelden ze. ‘Dan wordt de beeldvorming verbeterd.’ Nu had het raadslid volgens eigen zeggen ook geen ‘donkere ruimte met mensen in zwarte pakken’ verwacht, maar toch werd hij positief verrast. ‘Ik merk dat er ook ruimte is voor twijfels, voor vragen. Ik denk dat dat goed is.’ Op hun beurt moesten sommige leerlingen toegeven dat zij hun mening moeten bijstellen dat D66 een partij is die er on-christelijke idealen op nahoudt.
Terugkerend thema in het gesprek werd de vraag of kinderen in een zeer christelijk milieu eenkennig worden opgevoed. De belangstelling van Maassen voor dat onderwerp leek een sluimerende discussie binnen de Fruytier te raken. Over het algemeen is het geloof van de leerlingen zo vast dat zij het niet als vervelend of eenzijdig ervaren dat alles op school verweven is met het protestants-christelijk geloof. ‘Andere meningen worden je niet onthouden, maar het wordt wel getoetst aan de bijbel. Maar daarvoor zit je toch juist op deze school? Bovendien krijg je al overal zoveel indrukken, dat het juist goed is om hier een mening te vormen.’ ‘Ik vind niet dat we geprogrammeerd worden’, stelde een leerling. Maar een enkeling was het daar niet mee eens: ‘Soms wel. Er zijn best nuance-verschillen in onze denkbeelden, en daar is niet altijd ruimte voor.’ Een lastig punt, die ‘bandbreedte’, erkende Fruytier-rector E. Klein.
De scholieren zouden in elk geval wel wat meer mogelijkheden willen om hun levensovertuiging naast die van anderen te zetten. Dat het internet-filter op de Fruytier op dit moment zelfs zoekmachine Google blokkeert, gaat de leerlingen te ver. ‘En bij die debatdag (tussen verschillende scholen, red.) laatst kwam je jongeren tegen met een heel andere levensstijl. Daar heb ik echt dingen gehoord dat ik denk: hee. Dat is interessant om eens te horen.’
Over het belang van open meningsvorming waren de scholieren en Maassen het in hoofdlijnen eens. De principiële tegenstellingen daarentegen bleven, zoals verwacht, overeind. Zo werden Maassens kritiek op de doodstraf en pleidooi voor euthanasie gepareerd. Zijn dappere poging om daar met bijbelkennis doorheen te breken ten spijt. Maar juist het besef aan beide kanten dat er op sommige punten een kloof ligt die nooit gedicht wordt, zorgde er voor dat de ‘partijen’ een echt gesprek voerden en enthousiast uit elkaar gingen. De ontmoeting zal zelfs een vervolg krijgen: er zijn plannen voor een debat-avond.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47
Oorspronkelijk gepost door Toeschouwer
In het Nederlands dagblad van zaterdag stond een groot intervieuw met BJS.
Ik val hem daarin bij. In onze gezindte is er veel te weing een bewustzijn van het gevaar van de islam. Een beter artikel als in het RD.
ZEER GOED ARTIKEL!!
:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u:u
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter