Nu zijn wij aan zet

Plaats reactie
Majorca

Nu zijn wij aan zet

Bericht door Majorca »

In het RD van vandaag staat een interessant opinie-stuk van de hand van Erik van Goor en ds. Oussoren.

Zij betogen dat er wel degelijk een Republikeinse stroming in NL moet komen (zoals Bart Jan Spruyt voor ogen staat), en dat er ook historische wortels voor zijn. De huidige partijen vallen allemaal ten prooi aan voluntarisme en geven een veel te grote rol aan de overheid door alle verantwoordelijkheid eigenlijk op de overheid af te wentelen. Historisch gezien heeft het constitutionalisme betere papieren. Het conservatisme van Spruyt kan een beweging inspireren die hier weer meer ruimte voor bied, en analoog aan de Republikeinse partij in de VS een sterkere machtsbasis kan verwerven, met als doel herstel van de openbare orde en het burgerlijk fatsoen in een maatschappij waar normen en waarden weer werkelijk functioneren.

Maar, betogen deze auteurs, de aanzet is gegeven (Spruyt en Wilders), nu zijn wij aan de beurt.

Wat moeten wij dan nu precies doen?
Harry

Bericht door Harry »

Spruyt en Wilders negeren en overgaan tot de orde van de dag.
Adorote

Bericht door Adorote »

Wordt tijd in dit land dat het roer totaal omgaat,en deze varkensstal wat NL geworden is uit gemest wordt ,en brand schoon gemaakt.
Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Wordt tijd in dit land dat het roer totaal omgaat,en deze varkensstal wat NL geworden is uit gemest wordt ,en brand schoon gemaakt.
Stoere praat!:P
Democritus

Bericht door Democritus »

Dat stuk overde res publicus vondt ik wel een goed stuk alleen ik moet nog voor mezelf uitmaken of ik het er mee eens ben.

Het is namelijk een wel een vrij grondige analyse van de basis uitgangspunten van een samenleving
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Dat stuk overde res publicus vondt ik wel een goed stuk alleen ik moet nog voor mezelf uitmaken of ik het er mee eens ben.

Het is namelijk een wel een vrij grondige analyse van de basis uitgangspunten van een samenleving
kijk, iemand die tenminste na wil denken!

nu Billy nog!
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Democritus

kijk, iemand die tenminste na wil denken!

nu Billy nog!

1. ik heb een smoes waarom ik nog niet greageerd heb: hebbet op werk en prive erg druk

2. kan je alvast wel vertellen dat ik het artikel uitgeknipt heb , en het in mijn spaarzame overgebleven tijd aan het overdenken en bestuderen ben....

Moet ook wel bekennen dat ik het er aardig mee eens ben..........
GOED onderbouwd artikel! Sluit ook erg aan bij het boek "lof van het conservatisme " van Spruyt

zit alleen weer in spagaat met mijn sgp-uitgangspunt/ activiteiten en "beginsel". ( ook als ik naar het debat over Godslastering kijk voel ik me bij die oude vertrouwde SGP nog het beste thuis)

ik zal jullie als ik meer tijd heb op de hoogte houden van mijn gedachten en visie.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie