Bron: Algemeen Dagblad 27-11-02
Oud-voorzitter Maas: Partij doet niet mee
Lot LPF in handen rechter
Van onze politieke redactie
Het is onzeker geworden of de LPF wel aan de verkiezingen van 22 januari kan meedoen. Oud-bestuursleden en fractieleden vrezen dat de partij niet meer op tijd een kandidatenlijst kan indienen, als de rechter vandaag in kort geding tegenstanders van het oude bestuur opnieuw in het gelijk stelt.
,,Eerst is Pim vermoord en nu probeert men ook nog de LPF te vermoorden'', zei LPF-Kamerlid Varela gisteravond. ,,Ik zie het heel somber in'', zegt beoogd lijsttrekker en demissionair LPF-minister Nawijn (Vreemdelingenbeleid).
De rechter besliste een week geleden dat het bestuur van de partij onrechtmatig is gekozen. Daardoor werd het bestuur op een zijspoor gezet. De leden die de rechtszaak aanspanden, eisen vandaag dat de rechter een nieuwe datum kiest voor een algemene ledenvergadering en een onafhankelijke voorzitter aanwijst.
Oud-voorzitter Maas vreest dat daardoor zoveel tijd verloren gaat dat deelname aan de verkiezingen praktisch onmogelijk wordt. ,,Als de rechter de eisen inwilligt, dan wordt het ondoenlijk voor ons. De kandidatenlijst moet vóór 10 december bij de Kiesraad liggen'', benadrukt Maas.
Voor die tijd moeten ruim 210 kandidaten gescreend zijn. Maas verwijt de LPF-leden die de zaak hebben aangespannen `pure destructie' en `sabotage'. Minister Nawijn, die op 22 januari de lijst moet aanvoeren, deelt de bezorgdheid van Maas. ,,Het is kort dag'', zegt hij. ,,Ik ga voor de LPF. Als die niet meedoet, doe ik ook niet mee.''
De opstandige LPF-leden, Koenen en Witvoet, hebben al langer een conflict met het oude bestuur, dat volgens hen niet het vertrouwen van de leden van de partij heeft. Varela, boos: ,,We waren net een beetje bezig de scherven weer op te rapen en dan komt er zo'n malloot.''
Oud-bestuurslid Hammerstein en fractievoorzitter Herben zijn minder pessimistisch over de gevolgen van het kort geding. Maar ook Herben ziet een probleem opdoemen, als de voor 3 december geplande ledenvergadering niet kan doorgaan. ,,Om de deadline nog te kunnen halen, mag er helemaal niks meer misgaan'', valt oud-bestuurslid Both hem bij.