LPF exit?

rekna

LPF exit?

Bericht door rekna »

;) Die LPF blijft ons verrassen;)

Bron: Algemeen Dagblad 27-11-02

Oud-voorzitter Maas: Partij doet niet mee

Lot LPF in handen rechter

Van onze politieke redactie

Het is onzeker geworden of de LPF wel aan de verkiezingen van 22 januari kan meedoen. Oud-bestuursleden en fractieleden vrezen dat de partij niet meer op tijd een kandidatenlijst kan indienen, als de rechter vandaag in kort geding tegenstanders van het oude bestuur opnieuw in het gelijk stelt.

,,Eerst is Pim vermoord en nu probeert men ook nog de LPF te vermoorden'', zei LPF-Kamerlid Varela gisteravond. ,,Ik zie het heel somber in'', zegt beoogd lijsttrekker en demissionair LPF-minister Nawijn (Vreemdelingenbeleid).

De rechter besliste een week geleden dat het bestuur van de partij onrechtmatig is gekozen. Daardoor werd het bestuur op een zijspoor gezet. De leden die de rechtszaak aanspanden, eisen vandaag dat de rechter een nieuwe datum kiest voor een algemene ledenvergadering en een onafhankelijke voorzitter aanwijst.

Oud-voorzitter Maas vreest dat daardoor zoveel tijd verloren gaat dat deelname aan de verkiezingen praktisch onmogelijk wordt. ,,Als de rechter de eisen inwilligt, dan wordt het ondoenlijk voor ons. De kandidatenlijst moet vóór 10 december bij de Kiesraad liggen'', benadrukt Maas.

Voor die tijd moeten ruim 210 kandidaten gescreend zijn. Maas verwijt de LPF-leden die de zaak hebben aangespannen `pure destructie' en `sabotage'. Minister Nawijn, die op 22 januari de lijst moet aanvoeren, deelt de bezorgdheid van Maas. ,,Het is kort dag'', zegt hij. ,,Ik ga voor de LPF. Als die niet meedoet, doe ik ook niet mee.''

De opstandige LPF-leden, Koenen en Witvoet, hebben al langer een conflict met het oude bestuur, dat volgens hen niet het vertrouwen van de leden van de partij heeft. Varela, boos: ,,We waren net een beetje bezig de scherven weer op te rapen en dan komt er zo'n malloot.''

Oud-bestuurslid Hammerstein en fractievoorzitter Herben zijn minder pessimistisch over de gevolgen van het kort geding. Maar ook Herben ziet een probleem opdoemen, als de voor 3 december geplande ledenvergadering niet kan doorgaan. ,,Om de deadline nog te kunnen halen, mag er helemaal niks meer misgaan'', valt oud-bestuurslid Both hem bij.
Billy

Bericht door Billy »

CIRCUS

BIJ DIE MANNEN

Fractie LPF blijft vooralsnog bijeen

Uitgegeven: 5 oktober 2004 12:28
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2004 17:51

DEN HAAG - De leden van de Tweede-Kamerfractie van de Lijst Pim Fortuyn lijken vooralsnog bij elkaar te blijven. Fractievoorzitter Herben heeft zijn functie beschikbaar gesteld en is opgevolgd door Van As. Herben heeft nu zijn handen vrij om voorzitter of vice-voorzitter van de partij te worden en die te hervormen.

De LPF-fractie had er dinsdag uren voor nodig om de gelederen weer te sluiten, nadat Herben een avond eerder had bekendgemaakt dat hij weer lid was geworden van de partij LPF. De fractie had zich daar in augustus nog van afgekeerd wegens de bestuurlijke en financiële puinhoop daar. Met de uitspraak van een kortgedingrechter in zicht koos Herben voor de bekende naam LPF in plaats van als anonieme fractie verder te moeten.

Uitspraak

De kortgedingrechter in Den Haag besloot dinsdagochtend, zoals was verwacht, dat de fractie de naam LPF niet meer mocht voeren, omdat die toebehoort aan de partij. Alleen in vergaderingen in de Tweede Kamer mogen fractieleden namens de LPF spreken, omdat zij daar volgens de grondwet onschendbaar zijn. Volgens de nieuwe fractievoorzitter Van As kijken juristen nu of de uitspraak in hoger beroep kan worden aangevochten.

Met name Nawijn vond de stap van Herben om weer lid te worden van de partij LPF onverteerbaar. Hij noemde zijn fractieleider "niet betrouwbaar" en kondigde aan een nieuwe beweging te beginnen, ter rechterzijde van het politieke spectrum en "veel breder dan het Fortuynisme".

Kort daarna liet Nawijn weten voorlopig toch bij de fractie te blijven. Die zou hem dringend hebben verzocht op zijn schreden terug te keren. "Er is inmiddels wel wat veranderd", verdedigde Nawijn zijn draai. "Herben is nu geen fractievoorzitter meer."

Hervormen

Herben wil nu als voorzitter of vice-voorzitter van de partij de LPF "bestuurlijk en financieel" hervormen. Volgens Van As is een dergelijke bestuursfunctie niet te verenigen met het voorzitterschap van de fractie en heeft Herben daarom het veld moeten ruimen. Bovendien heeft Herben "de ruimte nodig" om zijn werk goed te kunnen doen, aldus de kersverse fractieleider.

Begin volgend jaar maakt de fractie de balans op over het werk van Herben bij de partij. Wat daarna gebeurt, is nog volstrekt onduidelijk.

De fractieleden hebben onderling afgesproken dat zij zelf mogen bepalen of ze weer lid worden van de partij LPF. Eerdmans sluit die stap voor zichzelf uit, Nawijn acht de kans ook erg klein maar voegde daaraan toe: "Ik zeg nooit nooit."

Schade

Na afloop van de vergadering erkende Herben dat deze affaire de LPF "zonder meer schade heeft opgeleverd." Volgens Van As zijn de verschillen tussen de fractieleden niet onoverbrugbaar
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

zit er volgens mij helemaal doorheen...

jammer want volgens mij is het best een integere vent.

alleen hebebn sommige mensen niet veel geluk in hun carriere:#:#:#:#:t:t:i
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Maar wat, als Mat Herben zijn plannen doorzet om met Geert Wilders een nieuwe volkspartij op te zetten??

Een door en door rechtse partij die niet bepaald vriendelijk zal staan tegenover niet-nederlanders of niet-oorspronkelijke nederlanders.

Hoe moeten we DAAR dan weer mee omgaan?

Dat de hele LPF een aflopende zaak is, moge duidelijk zijn.

In de Haarlemmermeer is nu sinds kort een partij opgericht die wordt geleid door een oudbestuurder van de oude LPF, die zijn partij wil opbouwen op de fundamenten van wat Pim Fortuyn voorstond.

Ik ben, met velen, benieuwd wat daar van terecht gaat komen.
Mat Herben is geen sterke persoonlijkheid, en past totaal niet bij een vooruitsrevend persoon als Geert Wilders.
Daarbij komt dat Geert wilders helemaal niks met de LPF te maken wil hebben.
Met sommige fractieleden van de LPF ( o.a. Nawijn en Eerdmans) heeft Geert Wilders hele goede contacten.
Maar hij zal nooit en te nimmer met LPF als partij in zee gaan.

Daarbij stigmatiseer je als je Wilders
" niet vriendelijk" t.o.v. niet-nederlanders noemt. maar das weer andere discussie:ki

Harry

Bericht door Harry »

Hoe kan je in vredesnaam Wilders een vooruitstrevend persoon noemen? Oude wijn in oude zakken! Wat is er zo vooruitstrevend aan Geert Wilders? Populisme en volksmennerij is toch al zo oud....
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

'LPF exit'?

Hoevelen hopen dit niet, om over te gaan tot de orde van de dag. Want ja die Pim Fortuyn verstoorde toch wel heel wreed de neo-liberale linkse droom. Hoe durfde hij! Nee, onze voorkeur gaat uit naar struisvogelpolitiek, daarbij niet schromend om mensen te demoniseren, zoals ook de vakbeweging nu weer doet!

Als ik dit allemaal zo lees en aanhoor, dan denk ik de mensen die zaterdag dáár waren en met hen sympathiseerden zijn óf idealisten met het bekende roze brilletje of het zijn aanhangers van een toekomstig totalitair systeem. Waarom? Wel, omdat de burger even terug koos en daarmee de weg baande voor dit kabinet. Dan óf accepteer je het democratisch gegeven óf je legt je hier niet bij neer en probeert met demagogie / populisme en demoniseren het democratisch gegeven om zeep te helpen. Dit zelfde náre trekje kom ik tegen bij milieu activisten. Ook hier heeft de meerderheid besloten. Zie bijvoorbeeld 'Borssele'! Accepteren ze dit? Welnee! Is misschien toch wel interessant om dit eens te bestuderen!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Harry

Bericht door Harry »

Ja, waarom zouden we nog moeilijk doen over het homohuwelijk en de euthanasiewetgeving in Nederland? Het is immers democratisch besloten!

Wat betref de LPF: weg met de LPF! Stelletje amateurs. Ze zeggen overigens zelf dat ze handelen in de geest van Pim. Dat zegt dan ook wel iets over het politieke onbenul van deze omhooggevallen darkroombezoeker.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Hoe kan je in vredesnaam Wilders een vooruitstrevend persoon noemen? Oude wijn in oude zakken! Wat is er zo vooruitstrevend aan Geert Wilders? Populisme en volksmennerij is toch al zo oud....

JA, Geert Wilders heeft durf en is vooruitstrevend!

- Hij durft ten behoeve van zijn eigen vasstaande principe een partij waar hij ruim 20 jaar in actief was en waarschijnlijk meer pers. kansen zou hebben te verlaten. DIT IS STERK! en getuigd van DAADKRACHT als volksvertegenwoordiger.

- Hij praat niemand na!

- Komt zelf met durf-voorstellen; of het nou zetels oplevert of niet.

- Is niet bang om alleen te staan

- gaat de strijd aan om binnen 3 jaar een partij te hebben staan in deze zeer woelige politieke tijden met een floppende LPF, een sterk groeiende PVDA ten koste van VVD en CDA.

of het hem gaat lukken of niet.. hij is m.i. vooruitstrevend

als we het over goedkoop populisme hebben komt er in politiek den haag maar 1 voor in aanmerking: WOUTER BOS:stu

voor volksmennerij komen er wat meer in de picture: BOS, MARIJNISSEN ( waardeer ik overigens wel om zijn sterke en gedurfde inbreng in debatten), HALSEMA ( ook heftig en goed onderbouwd debater maar had in het eerste feministische tijdperk moeten leven.....) en (tij het buiten de politieke arena) LODEWIJK DE WAAL ( schreeuwerige sukkel, volksmenner pur ssang en niet waard om serieus mee in gesprek te gaan... maar daar zal den Haag helaas niet aan ontkomen om dat wel te doen)

Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
'LPF exit'?

Hoevelen hopen dit niet, om over te gaan tot de orde van de dag. Want ja die Pim Fortuyn verstoorde toch wel heel wreed de neo-liberale linkse droom. Hoe durfde hij! Nee, onze voorkeur gaat uit naar struisvogelpolitiek, daarbij niet schromend om mensen te demoniseren, zoals ook de vakbeweging nu weer doet!

Als ik dit allemaal zo lees en aanhoor, dan denk ik de mensen die zaterdag dáár waren en met hen sympathiseerden zijn óf idealisten met het bekende roze brilletje of het zijn aanhangers van een toekomstig totalitair systeem. Waarom? Wel, omdat de burger even terug koos en daarmee de weg baande voor dit kabinet. Dan óf accepteer je het democratisch gegeven óf je legt je hier niet bij neer en probeert met demagogie / populisme en demoniseren het democratisch gegeven om zeep te helpen. Dit zelfde náre trekje kom ik tegen bij milieu activisten. Ook hier heeft de meerderheid besloten. Zie bijvoorbeeld 'Borssele'! Accepteren ze dit? Welnee! Is misschien toch wel interessant om dit eens te bestuderen!
:u:u:u

Harry

Bericht door Harry »

Oorspronkelijk gepost door Billy

- Hij durft ten behoeve van zijn eigen vasstaande principe een partij waar hij ruim 20 jaar in actief was en waarschijnlijk meer pers. kansen zou hebben te verlaten. DIT IS STERK! en getuigd van DAADKRACHT als volksvertegenwoordiger.

- Hij praat niemand na!

- gaat de strijd aan om binnen 3 jaar een partij te hebben staan in deze zeer woelige politieke tijden met een floppende LPF, een sterk groeiende PVDA ten koste van VVD en CDA.

als we het over goedkoop populisme hebben komt er in politiek den haag maar 1 voor in aanmerking: WOUTER BOS:stu

voor volksmennerij komen er wat meer in de picture: BOS, MARIJNISSEN ( waardeer ik overigens wel om zijn sterke en gedurfde inbreng in debatten), HALSEMA ( ook heftig en goed onderbouwd debater maar had in het eerste feministische tijdperk moeten leven.....) en (tij het buiten de politieke arena) LODEWIJK DE WAAL ( schreeuwerige sukkel, volksmenner pur ssang en niet waard om serieus mee in gesprek te gaan... maar daar zal den Haag helaas niet aan ontkomen om dat wel te doen)
Het getuigt zeker niet van daadkracht. Hij heeft zich onmogelijk gemaakt binnen de partij. Bovendien is hij niet met voorkeursstemmen gekozen, dus het had hem gesierd als hij zijn zetel had ingeleverd. Zijn opvattingen zijn verre van vernieuwend - al was het maar dat hij ene Pim nabouwt - en zijn uitspraken rabiaat. Hij is van het allooi Lodewijk de Waal - die je zeer terecht bekritiseert - en zal met zijn volksmennerij wel wat zetels pakken. Het is opvallend dat je populisme van rechts wel goedkeurt, en links populisme verfoeit. Hoe komt dat?

[Aangepast op 7/10/04 door Harry]
Billy

Bericht door Billy »

Het getuigt zeker niet van daadkracht. Hij heeft zich onmogelijk gemaakt binnen de partij.
jouw mening, van AArtsen WILDE Wilders gewoon weg hebben. te gevaarlijk voor hem iemand met een uitgesproken eigen mening. van Aartsen heeft ook eerlijk toegegeven op te wilen schuiven richting D66. ( iets wat Wiegel afgelopen weekdn bij RTL absluut afkeurde)
VVD gaf best wel ruimte aan individuele kamerleden ( denk aan Hirshi Ali) maar Turkeije questie was voor van Aartsen een veel te teer punt om daar een sterk afwijkende mening over te hebben binnen zijn gelederen. overigens snap ik niet dat oplaat ineens zijn mond is gaan houden terwijl die medeondertekenaar van het 10-puntenplan was... beetje flauw vind ik dat.

Oorspronkelijk gepost door Harry Bovendien is hij niet met voorkeursstemmen gekozen, dus het had hem gesierd als hij zijn zetel had ingeleverd.
onzin, alsof iedereen met voorkeursstemmen gekozen moet worden. Overigens had hij meer stemmen dan van Aartsen, dus dan had va n Aartsen zeker geen fractievoorzitter mogen worden....??!!...

Latem maar lekker zitten :bo

Oorspronkelijk gepost door Harry Zijn opvattingen zijn verre van vernieuwend - al was het maar dat hij ene Pim nabouwt - en zijn uitspraken rabiaat. Hij is van het allooi Lodewijk de Waal - die je zeer terecht bekritiseert - en zal met zijn volksmennerij wel wat zetels pakken.
Vernieuwend of niet ( kan je dat uberhaupt nog zijn na de laatse 3 woelige politieke jaren waarin alles voorbij is gekomen van links tot rechts?) hij durft wel stelling te nemen en standpunten zonder politieke omhaal van woorden duidelijk te maken.

Pim napraten? so what? die man had ook hele goede ( en hele slechte) standpunten. Overigens was Pim niet echt in het rechtse nog in een links hoeje te plaatsen, al plaatsen velen hem in de rechts( zelfs extremistische) hoek.
Wilders is daarintegen buitenrechts- liberaal of liberaal-conservatief te noemen.

Het is opvallend dat je populisme van rechts wel goedkeurt, en links populisme verfoeit. Hoe komt dat?
ik noem wilders nou niet echt populistisch. hij heeft stuk minder charisma als bijvoorbeeld een Jan Marijnissen. Ben van mening dat Wilders zelfs te weinig charisma heeft.

en ik schaam me er niet voor om te erkennen dat ik meer van rechts-populisme hou dan van links-populisme.
:o:o:o:P:D:D:)

ben echt niet vies van zo af en toe een one-linertje:cool::cool::cool::cool:

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Billy

- Hij praat niemand na!

Hij heeft het voor mij afgedaan tijdens een radio interview. In elke zin moest de naam van God worden misbruikt. Erg dom.
Billy

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door LecramHij heeft het voor mij afgedaan tijdens een radio interview. In elke zin moest de naam van God worden misbruikt. Erg dom.
Heb ik ook gehoord ja. was een intervieuw met Thijs v.d. Brink van de EO op radio 1 in "de ochtenden".

Hij heeft het zeer storende en lasterende stopwoordje "god" of "goh".
Thijs v.d. Brink sprak hem hierop aan hij verexcuseerde zich vervolgens.

Ben het met je eens dat het zeer af tekeuren is en irritant en onnodig maar zal niet zeggen dat hij dan gelijk bij mij daarom afgedaan heeft.

NB :kzou een lange lijst van "afgekeurde" buren/bekenden/collega's etc. krijgen.

Wel moet je er iemand op wijzen, dat is onze plicht absoluut.
Dat werd in dit geval door de presentator na een stuk of 8 x eindelijk gedaan en dara verexcuseerde Wilders zich vervolgens voor. (

Harry

Bericht door Harry »

Heerlijk soms een onlinertje: ik houd helemaal niet van populisme! Bah, smerig gewoon, of het nu van rechts of van links komt.

Dat Wilders vloekt, vind ik niet relevant. Dat doen wel meer politici en zegt weinig over hun politieke capaciteiten. Ik zal er niet iemand op afschrijven.

Als Van Aartsen nog eens uit de fractie wordt gezet, zou het hem ook sieren als hij zijn zetel inlevert. Natuurlijk stemmen we in Nederland op personen. Maar indien iemand in de kamer komt zonder voorkeursstemmen, past m.i. een bepaalde terughoudendheid. Al heeft Wilders natuurlijk wel het recht om te blijven, dat is zeker waar. Komt in zeker opzicht wel goed uit. Nu kunnen we goed notie nemen van zijn gladde, onchristelijke en mensonterende praatjes. Opdat wij niet vergeten...
Plaats reactie