Hier gaan we ff debateren over het wel of niet toetreden van Turkiej tot de EU.
Ik ben pertinent tegen voor Nu en Altijd!
OSW referendum over Turkije en EU
Je krijgt dan nog wel meer te maken met Islamitische invloeden Marsman. Uitkijken met die landen!
In de toekomst zal denk ik ook de Islam de macht krijgen in europa. Heel link! Laten ze alsjeblieft de ogen opdoen voor dit (komend) probleem en daar onmiddelijk wat aan gaan doen. Dus iig geen Turkije!
In de toekomst zal denk ik ook de Islam de macht krijgen in europa. Heel link! Laten ze alsjeblieft de ogen opdoen voor dit (komend) probleem en daar onmiddelijk wat aan gaan doen. Dus iig geen Turkije!
-
- Contacteer:
Wat een gezenuw over wat islamieten. Je moet je toch wat meer in de islam vewdiepen Mathijs.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Je krijgt dan nog wel meer te maken met Islamitische invloeden Marsman. Uitkijken met die landen!
Tegenwoordig wordt er zelfs gedacht dat de islam de anticrist....
P.S. Juist als Turkye erbij komt gaan ze op lange termijn weer terug naar eigen land omdat welvaart en economie niveleren.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Met enige aarzeling heb ik de derde optie gekozen. Eigenlijk weet ik het niet zo goed. De islam lijkt me niet het grootste probleem in dezen, althans politiek gezien. Turkije is een staat waar het secularisme ongeveer net zo fanatiek wordt beleden als in Frankrijk. En het argument dat Turkije cultureel gezien te veel van Europa zou verschillen, vind ik ook lastig te beoordelen. Want de culturele verschillen in het huidige Europa, vooral waar het gaat over de (omgang met) religie, zijn al erg groot. In Griekenland vallen Griek-zijn en Orthodox-zijn bijna samen, in Frankrijk is men fanatiek tegen elke zweem van vermenging van religie en politiek, Denemarken heeft een Lutherse staatskerk waar bijna niemand meer komt, en Nederland gruwt van het idee van een staatskerk, maar heeft nog een fors aantal kerkgangers.
Het belangrijkste probleem is territoriaal: waar houdt Europa op? Als we Turkije accepteren, kunnen we met goed fatsoen niet meer beweren dat alle voormalige USSR republieken niet bij Europa horen. Willen we toe naar een EU met zo'n 40 landen?
Aan de andere kant heeft de EU een zeer heilzame rol gespeeld in het democratiseringsproces in Spanje en Portugal, en ook in het voormalige Oostblok. Ik ben ervan overtuigd dat veel landen minder ver zouden zijn geweest met hun rechtsstaat, democratie en wetgeving op allerlei terrein als hun de worst van het EU lidmaatschap niet was voorgehouden. Datzelfde zou met Turkije kunnen gebeuren. Wat we in elk geval niet mogen laten gebeuren, is dat Turkije, als brug tussen Europa, Azie en het Midden-Oosten, vervalt tot een islamitisch fundamentalische staat.
Daarom dus optie 3, met de kanttekening dat ze van EU-zijde wat mij betreft een lidmaatschap zo lang als fatsoenshalve mogelijk is mogen uitstellen.
Het belangrijkste probleem is territoriaal: waar houdt Europa op? Als we Turkije accepteren, kunnen we met goed fatsoen niet meer beweren dat alle voormalige USSR republieken niet bij Europa horen. Willen we toe naar een EU met zo'n 40 landen?
Aan de andere kant heeft de EU een zeer heilzame rol gespeeld in het democratiseringsproces in Spanje en Portugal, en ook in het voormalige Oostblok. Ik ben ervan overtuigd dat veel landen minder ver zouden zijn geweest met hun rechtsstaat, democratie en wetgeving op allerlei terrein als hun de worst van het EU lidmaatschap niet was voorgehouden. Datzelfde zou met Turkije kunnen gebeuren. Wat we in elk geval niet mogen laten gebeuren, is dat Turkije, als brug tussen Europa, Azie en het Midden-Oosten, vervalt tot een islamitisch fundamentalische staat.
Daarom dus optie 3, met de kanttekening dat ze van EU-zijde wat mij betreft een lidmaatschap zo lang als fatsoenshalve mogelijk is mogen uitstellen.
Nounounou Rens, in de eerste plaats spreek je jezelf tegen, in de tweede plaats scheer je alle allochtonen klaarblijkelijk over een kam, in de derde plaats ben je onnodig beledigend, in de vierde plaats geef je geen argumenten waarom er zoveel meer Turken naar Nederland zouden komen (dat is Spanjaarden en Portugezen ook nauwelijks gebeurd) en in de vijfde plaats moet je me duidelijk maken waarom een grotere instroom van Turken een eind zou maken aan christelijk Nederland.
Als je deze zaken even wilt rechtzetten of toelichten, wil ik daar wel weer op ingaan.
Als je deze zaken even wilt rechtzetten of toelichten, wil ik daar wel weer op ingaan.