stemmen op zondag?

limosa

stemmen op zondag?

Bericht door limosa »

Vandaag in het RD.

Het kon wel eens zo gaan lopen dat de volgende verkiezingen voor het EP ook in Nederland op zondag gaan plaatsvinden. Dat zou het einde betekenen van deelname van CU-SGP in Brussel. Of ben ik te pessimistisch?

Voortijdige publicatie verkiezing irriteert commissie

BRUSSEL (ANP) – Het voortijdig openbaar maken van de resultaten van de Europese verkiezingen in Nederland zal niet leiden tot een ongeldig verklaren van de uitslag. Maar de Europese commmissie is niet blij met de gang van zaken en overweegt een gang naar het Europese hof van justitie.

Dat maakte de woordvoerder van de Europese commissaris Vitorino (justitie) donderdag duidelijk in Brussel. Nederland wil de resultaten van de verkiezingen in de gemeenten niet opsparen tot volgende week dinsdag, de dag waarop de officiële uitslag is gepland. De commissie zal overigens pas op zijn vroegst komende maandag reageren op de voortijdige publicatie.

„We moeten eerst afwachten wat er na sluiting van de stembussen in Nederland gebeurd." aldus de woordvoerder van Vitorino. Als Nederland volgens de commissaris in strijd handelt met de Europese regels, begint hij een klachtenprocedure bij het hof in Luxemburg. „Het gaat ons er dan om bevestiging te krijgen dat wij een juiste interpretatie van de Europese afspraken maken", aldus de woordvoerder.

De commissie vreest dat publicatie van de uitslagen op donderdagavond het resultaat in andere lidstaten kan beïnvloeden. De meeste andere Europese landen gaan pas zondag naar de stembus. „Het Europese collectieve belang staat op het spel", stelde de woordvoerder.

Het opstarten van een officiële klacht tegen Nederland en de Kiesraad kan enkele maanden in beslag nemen. Maar volgens de woordvoerder hoeft een dergelijke ingreep geen grote negatieve invloed te hebben op de relatie tussen de commissie en de aanstaand voorzitter van de Europese Unie. „Het gaat immers om een principekwestie en niet om een groot geschil tussen een lidstaat en de commissie."
[Aangepast op 10/6/04 door limosa]
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Of ben ik te pessimistisch?
Ik hoop het. Maar ik heb het ook al gedacht.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Gaan we toch gewoon na de dienst met z'n allen stemmen. Tis toch niet werken? er wordt toch geen arbeid verricht. Niet te eng denken hoor. Dan krijg je gelijk een veel hogere opkomst voor CU/SGP.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat in dat geval de SGP zich terugtrekt (inclusief een groot deel van haar achterban), en de CU in zn eentje doorgaat. Als de SGP dat niet zou doen roept ze de woede van een het merendeel van haar achterban, ja waarschijnlijk zo erg dat er een Hersteld Staatkundig Gereformeerde Partij word opgericht...
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat in dat geval de SGP zich terugtrekt (inclusief een groot deel van haar achterban), en de CU in zn eentje doorgaat. Als de SGP dat niet zou doen roept ze de woede van een het merendeel van haar achterban, ja waarschijnlijk zo erg dat er een Hersteld Staatkundig Gereformeerde Partij word opgericht...
Waarom dat nu weer. Je verricht toch geen arbeid? De vroeg christelijke kerk had ook geen vrij op zondag. We volgen toch geen roomse verzinsels?
Adryan

Bericht door Adryan »

Ben je het manifest al aan het schrijven? Maar is het dan geen Herstelde Staatkundig Gereformeerde Partij? Want het is toch een herstelde partij?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Ben je het manifest al aan het schrijven? Maar is het dan geen Herstelde Staatkundig Gereformeerde Partij? Want het is toch een herstelde partij?
He zeurpiet, het is toch ook geen Staatkundige Gereformeerde Partij?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Adryan
He zeurpiet, het is toch ook geen Staatkundige Gereformeerde Partij?
Sorry, maar ik zat me te vervelen.

Maar nu je dat toch zegt. Ik herriner me de discussie over de HNHK. En Hersteld slaat toch niet op Staatkundig? Het is toch geen herstelde staatkunde?
Adorote

Bericht door Adorote »

Toen de vroeg Christelijke Kerk staatskerk werd,werd de eerste dag der week de Zondag een rustdag om naar de Kerk te gaan en voor rust en ontspanning.toen dit besluit genomen werd was de Kerk nog ongedeeld voor 1054.Dus zogenaamde Roomse uitvinding is de Zondag in zijn geheel niet,en waarom afgeven op de mede Christenen die in de Roomse traditie staan.

Maar nu stemmen op zondag; in veel landen vindt dat plaats op Zondag en altijd na de Kerkdiensten als het goed is.

Mijn voorkeur gaat uit naar niet op Zondag stemmen,laat de Zondag de Zondag de mooiste dag van de week,waarvan naar de Kerk gaan het middelpunt is.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Tja, dit is een moeilijke. Ik ben van mening dat we MOETEN stemmen. Om toch als partij een steentje bij te dragen aan Europa, Nederland.
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat dit een zinloze discussie gaat worden over wat we hoger prioriteit geven: de zondag als rustdag, of onze positie als christen in de maatschappij...
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat dit een zinloze discussie gaat worden over wat we hoger prioriteit geven: de zondag als rustdag, of onze positie als christen in de maatschappij...
Daar hebben we niks aan want daar komen we niet uit. We kunnen daar wel over discussieren maar dan niet in het wilde weg, dan moet er eerst iemand een toegespitste probleemstelling formuleren.

Mij ging het er in deze topic om: Hoe denken we dat over een aantal jaar de Europese verkiezingen gehouden worden. Door-de-weeks of op zondag? Zijn er willicht andere aanwijzingen voor het één of het ander dan dit ene krantenbericht?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."

Ik heb weinig problemen met het stemmen an sich, je weet toch waar je het voor doet? Namelijk voor een Christelijk geluid!
Het signaal wat er van uit gaat, dat is voor mij problematischer, namelijk dat onder druk van Europa 'onze vrije zondag' ons ontnomen wordt. In andere landen is die zondag al veel minder 'heilig'....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Robert

Bericht door Robert »

Met de opkomsten voor Europese verkiezingen is stemmen een zeer rustige bezigheid. Wij moeten stemmen in het bejaarde tehuis. Een en al rust. Onder die omstandigheden past stemmen op zondag in elke traditie ;)

Ik denk trouwens dat binnen een x aantal jaar we voor Nederland ook op zondag zullen gaan stemmen.
Als het hek van de dam is (voor de EU) zullen de andere schapen (PS, 2eK en GR) ook wel volgen.

En het is Herstelde Staatkundig Gereformeerde Partij.
Herstelde slaat op partij. Staatkundig slaat op gereformeerd.
Hoe gereformeerd? Staatkundig gereformeerd.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Tja, dit is een moeilijke. Ik ben van mening dat we MOETEN stemmen. Om toch als partij een steentje bij te dragen aan Europa, Nederland.
Welke partij dan?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie