Geloofsbelijdenis
Geloofsbelijdenis
Beste allemaal,
Afgelopen week heb ik een grote menings verschil gehad met mijn kameraad.
Wanneer mag je belijdenis doen.
Mag je het ook belijden met je verstand?
Of moet het echt alleen met een nieuw hart gebeuren.
Wel mijn mening is:Het kan alleen als je een nieuw hart hebt.
Waarom: Omdat je nooit met het verstand je geloof kunt belijden in de kerk omdat de kerk geen vereniging is, maar het Lichaam van Christus is? Dat is mij geleerd. Als je belijdenis doet dan word je ook lid van kerk, het is toch erg dat een kerk met dode leden mensen, die de waarheid niet kennen.
Eigenlijk ben ik ook een voorstander voor alleen aaneming van lidmaten. Belijdenis van het geloof is dan een persoonlijke zaak.
Belijdenis van de waarheid is niet juist.
Laat jullie mening is horen.
Groeten Matthijs
[Veranderd op 27/5/02 door matthijs019]
Waarom: Omdat je nooit met het verstand je geloof kunt belijden in de kerk omdat de kerk geen vereniging is, maar het Lichaam van Christus is? Dat is mij geleerd. Als je belijdenis doet dan word je ook lid van kerk, het is toch erg dat een kerk met dode leden mensen, die de waarheid niet kennen.
Eigenlijk ben ik ook een voorstander voor alleen aaneming van lidmaten. Belijdenis van het geloof is dan een persoonlijke zaak.
Groeten Matthijs
[Veranderd op 27/5/02 door matthijs019]
Ha Matthijs,Origineel geplaatst door matthijs019
Beste allemaal,
Groeten Matthijs
Inderdaad, belijdenis van de waarheid is niet juist! Het is belijdenis van het geloof!
Het is erg: een kerk met dode leden mensen, die de waarheid niet kennen. Mensen doen belijdenis omdat het een gewoonte is...?
Als je belijdenis doet, doe je dat als 't goed is van je geloof en niet van de leer/prediking en zeker niet uit gewoonte!
HG,
Lieneke
Het gevlog hiervan bij het belijdenis van het geloof is dat bijna iedereen aan het heilig avondmaal gaat.
Dan zouden wij een rijke gemeente moeten hebben.
Maar als je dan gemeente leden door de week tegenkomt dan lijken ze geen christenen. Dat vind ik best wel erg.
De ernst word niet meer gepredikt.
Maar wat is geen waarheid. Is het verstandig uit de kerk te stappen als de ernst helemaal weg is. En dan.
Merk jij dit ook in je kerk Kislev.
Groet,
Matthijs
Dan zouden wij een rijke gemeente moeten hebben.
Maar als je dan gemeente leden door de week tegenkomt dan lijken ze geen christenen. Dat vind ik best wel erg.
De ernst word niet meer gepredikt.
Maar wat is geen waarheid. Is het verstandig uit de kerk te stappen als de ernst helemaal weg is. En dan.
Groet,
Matthijs
De dominee komt mij onbekend voor.Origineel geplaatst door de Paus
Echte aanrader om je hierin in te verdiepen:
Leven in Zijn dienst door ds. W van Gorsel,
ISBN 90 50 30 153 3
Gewoon kopen... kost maar 22.50 gulden.... en je hebt het boekje zo uit. Legt alles duidelijk uit rondom doen van belijdenis, aangaan aan Avondmaal etc.
Maar wat ook een aanrader dit heb ik al een paar keer gezegd het boekje van Ds. D.J Budding dat is net zo'n boekje.
Als ik in de boekhandel ben dan kijk ik even.
Nou, bij mij ligt dat iets anders. Mijn predikant is van mening dat je belijdenis doet van exact hetgeen hij van de kansel zegt! En als je het daar niet helemaal of helemaal niet mee eens bent dan mag je eigenlijk geen belijdenis doen.Origineel geplaatst door matthijs019
Groet,
Matthijs

Tevens constateer ik dat het gros van de jongeren belijdenis doet omdat ze nu eenmaal een bepaald aantal jaren catechisatie volgen.
Onze vorige predikant zei tijdens een belijdenisdienst wel eens dat ze belijdenis doen van het historisch geloof.
[Veranderd op 29/5/02 door Kislev]
Sla hem (met respect natuurlijk) maar met bijbelteksten om de oren. Fillipus vroeg ook niet aan de Moorman: geloof je in wat ik je zo heb uitgelegd? Hij vroeg aan de moorman: geloof je in Jezus, dat Hij de Christus is? Die predikant is niet goed bezig. En dat durf ik hem ronduit te zeggen. Als hij denkt dat hij de waarheid in pacht heeft, dan is mijn advies: laat hem zijn oogkleppen eens af doen.Mijn predikant is van mening dat je belijdenis doet van exact hetgeen hij van de kansel zegt! En als je het daar niet helemaal of helemaal niet mee eens bent dan mag je eigenlijk geen belijdenis doen.
Zielig. Je doet belijdenis van een levend geloof, hoe doods het in onze ogen soms ook lijkt.... klinkt paradoxaal, maar bij het doen van belijdenis staat de persoon die belijdenis aflegt niet centraal, maar Jezus staat centraal: Hij is het die ons een levend geloof geeft. Hij zal het voor ons doen!Onze vorige predikant zei tijdens een belijdenisdienst wel eens dat ze belijdenis doen van het historisch geloof.
In elke kerk wordt wel belijdenis gedaan ter afsluiting van de catechisatieperiode. Het is inderdaad zielig dat in ELKE kerk wel door bepaalde mensen belijdenis wordt gedaan van het historisch geloof. Daar kan een dominee weinig aan doen.
Verder ben ik wel van mening dat je het eens moet zijn met de leer van je kerk (dus met wat de dominee zondags van de kansel preekt). Anders kan je denk ik niet lid zijn van zo'n kerk waar de waarheid niet wordt gepreekt. Het gaat zeker ook om de leer (der apostelen) waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. Die leer vind ik prachtig samengevat in de Drie Formulieren van Enigheid. Ik zie iemand wel als dwalende die daarvan afwijkt en ik vind ook dat zo'n persoon nooit belijdenis zou kunnen doen in een reformatorische gemeente.
Verder ben ik wel van mening dat je het eens moet zijn met de leer van je kerk (dus met wat de dominee zondags van de kansel preekt). Anders kan je denk ik niet lid zijn van zo'n kerk waar de waarheid niet wordt gepreekt. Het gaat zeker ook om de leer (der apostelen) waarvan Jezus Christus de uiterste hoeksteen is. Die leer vind ik prachtig samengevat in de Drie Formulieren van Enigheid. Ik zie iemand wel als dwalende die daarvan afwijkt en ik vind ook dat zo'n persoon nooit belijdenis zou kunnen doen in een reformatorische gemeente.
Daar kan juist een dominee ontzettend veel aan doen dmv zijn prediking.In elke kerk wordt wel belijdenis gedaan ter afsluiting van de catechisatieperiode. Het is inderdaad zielig dat in ELKE kerk wel door bepaalde mensen belijdenis wordt gedaan van het historisch geloof. Daar kan een dominee weinig aan doen.
Niemand heeft voor 100 procent dezelfde opvattingen. Er zijn altijd wel verschillen. Voor de volle 100 procent iemands standpunten overnemen, vind ik kortzichtig.Verder ben ik wel van mening dat je het eens moet zijn met de leer van je kerk (dus met wat de dominee zondags van de kansel preekt).
Ehhh Refojongere,
het is toch GELOOFSbelijdenis, geen leerbelijdenis. Ik denk dat we wel eens teveel gefocust zijn op de leer. In de Bijbel staat: Wie gelooft zal hebben, die zal zalig worden. Er staat helemaal niets over de leer, niet naar welke kerk je gaat, er wordt niet gesproken over links en rechts, niet over welke Bijbelvertaling je gebruikt, het gaat alleen om de vraag:
Geloof je????????????
En dan gaat het niet om geloof in een kerk of leer, maar om het levende geloof in Jezus Christus alleen.
het is toch GELOOFSbelijdenis, geen leerbelijdenis. Ik denk dat we wel eens teveel gefocust zijn op de leer. In de Bijbel staat: Wie gelooft zal hebben, die zal zalig worden. Er staat helemaal niets over de leer, niet naar welke kerk je gaat, er wordt niet gesproken over links en rechts, niet over welke Bijbelvertaling je gebruikt, het gaat alleen om de vraag:
Geloof je????????????
En dan gaat het niet om geloof in een kerk of leer, maar om het levende geloof in Jezus Christus alleen.
Beste Sochrio,
Dus je kan belijdenis doen in een gereformeerde gemeente zonder het eens te zijn met de reformatorische leer? Dan kan je het volgens mij nooit met de derde vraag eens zijn die ze stellen en dus belijdenis doen.
Interessante stelling: Moet je het eens zijn met de leer om belijdenis te kunnen doen. Er zal door de jaren heen vast wel wat over geschreven zijn.
Paus,
Natuurlijk kan de dominee heel wat doen door de prediking. Maar voorkomen doe je het nooit helemaal.
Dus je kan belijdenis doen in een gereformeerde gemeente zonder het eens te zijn met de reformatorische leer? Dan kan je het volgens mij nooit met de derde vraag eens zijn die ze stellen en dus belijdenis doen.
Interessante stelling: Moet je het eens zijn met de leer om belijdenis te kunnen doen. Er zal door de jaren heen vast wel wat over geschreven zijn.
Paus,
Natuurlijk kan de dominee heel wat doen door de prediking. Maar voorkomen doe je het nooit helemaal.
Juist dat ik het eens ben met de reformatorische leer zorgt ervoor dat ik geen belijdenis kan doen. Om kort uit te leggen wat ik hiermee bedoel: het heeft eigenlijk alles te maken met dat wat ds. C. Harinck in z`n boek aankaart (m`n dominee moet van dit boek dus echt helemaal niks hebben.)Origineel geplaatst door Refojongere
En Paus; de zee leegdrinken is makkelijker dan m`n ds. te overtuigen (en aangezien ik dat eerste niet zie zitten begin ik aan dat laatste maar helemaal niet. Hoewel ik het wel geprobeerd heb

Maar goed, ik word een klein beetje deprie als ik er aan denk.
[Veranderd op 30/5/02 door Kislev]