Open brief aan reformatorisch Nederland

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Open brief aan reformatorisch Nederland

Bericht door ndonselaar »

Beste [forum] vrienden,

Zo al de discussie lezend (ook die rondom SoW in de Waarheidsvriend en het Comite), vraag ik me af of het geen tijd wordt voor een 'open brief' aan Reformatorisch Nederland. Een open brief van de komende generatie die pijn heeft aan:

De strijd rondom SoW. Voorstanders en tegenstanders drijven uit elkaar. Hier dreigt een scheuring van Zijn Lichaam.

De problematiek in dat deel van de Gereformeerde Gezindte waar het boek van v.d. Zwaag óf slecht óf goed ontvangen. Ook hier dreigt polarisatie en scheuring.

Een open brief kan alleen mi als beide kanten opgeroepen worden tot eenheid. Dat betekent een verstaan van hen die onder protest in de PKN meegaan, maar evenzeer een verstaan van hen die in hun geweten niet meekunnen.

Tot zover mijn gedachten.

Gode bevolen,

N. Donselaar

[Aangepast op 28/1/04 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Goed idee. Wie stelt er een concept op? Jij?
Dit gaat misschien erg vlot, maar wel praktisch. De zorgen zijn er. Eerlijke vraagstelling mag, een duidelijk bericht moet ook eens verstuurd worden. Maar het effect? En, zijn we hier om OSW al zo één dat we wat op kunnen stellen? Ik zou zeker mee willen blijven denken en doen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Nee, niet mee eens. Redenen:
- Het effect zal op z'n allerbest nihil zijn, maar waarschijnlijk gewoon nieuwe afkeuring en bijval oogsten.
- Als je het heel goed formuleert, wordt het in de dossiermap opgenomen bij andere discussiestukken hieromtrent; maar wellicht denkt men: wie zijn dat, denken ze nu echt dat ze ons wat hoeven te vertellen?
- Een heldere stellingname tegen de PKN heeft mijn voorkeur, dus vind ik het niet goed om wederzijds de partijen te vermanen.
- Een polarisatie rondom het boek van Van der Zwaag is onvermijdelijk, omdat dit boek in een tijd van polarisatie is uitgegeven (en ook nog eens met een complete studiedag omlijst!); dus polisarend bedoeld is. 'k Had hem nog een serieuze kans gegeven als het uitgebracht was voordat Blaauwendraad zijn "De leer tegen het licht" publiceerde en voordat er veel kritiek vanuit de Jongerenavonden op leer en leven van de Gereformeerde Gezindte was.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik wil wel op een aantal punten van jou ingaan Pied.

Als het effect nihil is, is het 0,0. Dat verwacht ik zowieso niet. Als het wel goed is, kan je bepaald sneeuwbaleffect krijgen. Het is bezinnend. dus als het ergens een groep of iemand raakt, kan het zinvol zijn een signaal afgegeven te hebben.
Wat betref punt 2. Als de open brief een brief is met schriftuurlijke inhoud, dan hoeft er de opstellers geen arrogantie verweten te worden, maar kan het slecht bijval oogsten.

Punt 3. Je kunt het beiden doen. Zowel de PKN benoemen als diegene die niet PKN is. Bovendien kan je terugvallen op de gehele gedeelde kerk. RK-OostersOrt-Prot. etc. En dan wat betreft het Nederlandse niet in die zin van zout in de wonde strooien, maar meelijden aan hetgeen geschied.

4. Des te meer moet er een verantwoording gevraagt worden van beide zijden. Een open brief betekend de betrokkenen op hun eigen persoonlijke aandeel te wijzen. Het mislukt als betrokkenen naar de andere gaan wijzen: de schuld ligt meer bij hem dan mij.

Ik acht het dus nog steeds kans van slagen te hebben.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ben vóór. De problemen zijn er. Beide partijen verdedigen alleen hun standpunten zónder echt naar de ander te luisteren.

Ik ben er voor om een ongekleurde brief te schrijven, dus géén verdediging van een standpunt. Dit zowel mbt PKN als tot vdZwaag.

Ik zal hieronder de ideeën die bij het lezen van de post naar boven komen borrelen neerkalken:

Betreffende de PKN:
1) De broeders die mee zijn gegaan: Laten we hen oproepen de waarheid vast te houden, en voor die waarheid te strijden en uit te komen binnen de PKN. Oproepen tot begrip voor degenen die níet meekonden.
2) De broeders die niet zijn meegegaan: Laten we hen oproepen tot een Christelijke handel, rechtzaken vermijden indien mogelijk, de gemeente centraal, bóven de principes van de voorganger/kerkeraad, probeer scheuring te voorkomen. Oproepen tot begrip met hen die wel zijn meegegaan

Betreffende vdZwaag:
1) Beide partijen oproepen tot gematigdheid, en waarschuwen voor doorslaan (extremisme).
2) vdZwaag partij oproepen om binnen de kerk te blijven waarvan ze lid zijn, en oproepen om polarisatie uit de weg te gaan
3) Moerkerken partij oproepen om de vdZwaag groep serieus en eerlijk te behandelen, het boek van vdZwaag niet te zien als aanval, maar als opbouwende kritiek. Behandel ze als broeders, niet als ketters
4) Wens uitspreken voor een open dialoog tussen beide partije. Beide partijen ook aansporen om die dialoog te zoeken, waarbij de focus allereerst moet liggen op eenheid. Spreek hoop uit voor een wederzijdse bezinning, met als reden niet de vraag 'wie heeft gelijk' maar Gods eer
5) Misschien nog eea wat vooroordelen van de Moerkerke partij richting vdZwaag partij uit de weg ruimt, mn het bestempelen als 'verstandsgodsdienst' en 'wars van bevinding'.

Niek, indien ik kan helpen met de brief, let me know.

Echter -> Ik ben heel erg bang dat de standpunten zó verhard zijn, en de mensen aan beide kanten zó blind zijn voor elkaar dat het weinig zin heeft. De mensen die streven naar een middenpositie doen dat nu al, en ik ben bang dat de rest 'hopeloos' is.

-----

De post is copyrighted 2004 by Memento, het gebruik van deze tekst, of delen daarvan, voor publicatie is niet toegestaan zonder toestemming van de autheurs. :D

[Aangepast op 29/1/04 door memento]
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het lijkt me wel een goed initiatief om de mensen weer naar het middelpunt van de discussie te slepen. Mensen worden door emoties zo boos, dat ze soms rare dingen beslissen, of rare dingen zeggen. Daar mag wel op gewezen worden.

En alles moet bespreekbaar blijven, vind ik.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan me bij dit idee zeker wel wat voorstellen. Zeker met het oog op de jongeren in de gemeenten. Het land moet bewerkt maar de boeren voeren oorlog!

Ik zou wel eerst willen inkaderen wat de doelgroep is en wat de hoofdlijn is van de boodschap. Persoonlijk vraag ik me af of degenen die met PKN meegaan in dit verhaal betrokken moeten worden. Ik zie meer heil in een boodschap aan de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Ik denk dat daar ook relatief de meeste jongeren zitten met vragen. De pro- en contra BlaZwa groepen behoren duidelijk wel tot de doelgroep.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door marsm104

En alles moet bespreekbaar blijven, vind ik.
Alles is wel erg veel . . .
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door limosaPersoonlijk vraag ik me af of degenen die met PKN meegaan in dit verhaal betrokken moeten worden. .
Je begint alweer met uitsluiten van jou niet welgezinden, dat lijkt me juist niet de bedoeling van dit onderwerp.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge

Je begint alweer met uitsluiten van jou niet welgezinden, dat lijkt me juist niet de bedoeling van dit onderwerp.
Je kunt natuurlijk ook een briefje aan alle wereldburgers sturen met de vraag of ze maar geen ruzie meer willen maken.

Het gaat niet om wat mij wel of niet gezind is, het gaat erom dat het briefje gelezen wordt. Als je de doelgroep te breed maakt weet je zeker dat het briefje niemand bereikt . . .
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door tsjonge

Je begint alweer met uitsluiten van jou niet welgezinden, dat lijkt me juist niet de bedoeling van dit onderwerp.
Je kunt natuurlijk ook een briefje aan alle wereldburgers sturen met de vraag of ze maar geen ruzie meer willen maken.

Het gaat niet om wat mij wel of niet gezind is, het gaat erom dat het briefje gelezen wordt. Als je de doelgroep te breed maakt weet je zeker dat het briefje niemand bereikt . . .
We zijn binnen enkele reacties al in een discussie over wat de doelgroep moet zijn, dus lijkt me een briefactie niet zinvol.
Overigens mijn waardering voor het initiatief.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge

We zijn binnen enkele reacties al in een discussie over wat de doelgroep moet zijn, dus lijkt me een briefactie niet zinvol.
Overigens mijn waardering voor het initiatief.
Omdat we discussieren over aan wie de brief gericht moet worden is direct de hele brief niet meer zinvol? Een brief kan heel zinvol zijn als je goed nadenkt over vorm, inhoud en adressering. Lijkt me heel normaal.
limosa

Bericht door limosa »

Het ging trouwens over een brief aan "Reformatorisch Nederland". Dat sluit een aantal groepen sowieso al uit.
Plaats reactie