Linux en OpenSource

Lecram

Bericht door Lecram »

Oeps, kijk uit Jos. Als een Linux fan dit leest, dan gaatie door het lint. Die kan je dan beter niet op straat tegenkomen.

:P :D
Ha die Lecram, ik ben ook Linux-fan, maar niet alleen omdat het minder vaak vastloopt (das dus wel een feit), maar ook om de Microsoft positie tov de markt.

Ik bedoel, de mensen vergelijken Linux met Windows98, dat erg(!) vaak blijft hangen, terwijl je het eigenlijk met Win'2000 versie moet vergelijken, omdat Linux niet geschikt is voor de gewone consument (bepaalde versies daargelaten), net als Windows 2000.

Bepaalde Linux-fans doen hartstikke overdreven, want als je naar hun motivatie vraagt, dan komen ze niet verder dan dat ze tirade tegen Microsoft afsteken.

[Edited on 2/23/02 by Jos]
Hoi Jos,

Ik kan me voorstellen dat er zijn die Linux verkiezen boven Windows. Ik ben zelf ook geen Microsoft fan, alhoewel ik wel bewondering heb voor het feit dat ze het voor elkaar hebben gekregen op veel gebieden de eerste te zijn (de echte Microsoft tegenstanders schuiven dat op 'criminele' praktijken, om zich maar af te zetten).

Toch gebruik ik Microsoft spullen: win XP, office XP, MS IE, Outlook express, MSN en Hotmail. Ik heb geen zin me te verdiepen in Linux, omdat het me veeeel minder tijd kost om XP te installeren met bijbehorende software. Ook de compatibiliteit van bijv. andere dan Word documenten is bagger t.o.v. Word. En omdat dat het meest gebruikt wordt, gebruik ik dat ook.

Het is MS alleen nog niet gelukt om hun WMA bestanden erdoor te drukken. MP3 si nu de standaard. Vandaar dat ik dan ook Winamp gebruik.
En om een website-tje te bouwen GoLive.
Jos

Bericht door Jos »

Toch gebruik ik Microsoft spullen: win XP, office XP, MS IE, Outlook express, MSN en Hotmail. Ik heb geen zin me te verdiepen in Linux, omdat het me veeeel minder tijd kost om XP te installeren met bijbehorende software.
Luilak. :P
Echte IT'ers willen het naatje van de kous weten (op computergebied dan) :D. Ik weet niet of je in de IT werkt?

Ik gebruik ook nog altijd Windows hoor, tuurlijk, maar voor m'n plezier doe ik Linux.

[Edited on 2/23/02 by Jos]
Lecram

Bericht door Lecram »

Toch gebruik ik Microsoft spullen: win XP, office XP, MS IE, Outlook express, MSN en Hotmail. Ik heb geen zin me te verdiepen in Linux, omdat het me veeeel minder tijd kost om XP te installeren met bijbehorende software.
Luilak. :P
Echte IT'ers willen het naatje van de kous weten (op computergebied dan) :D. Ik weet niet of je in de IT werkt?

Ik gebruik ook nog altijd Windows hoor, tuurlijk, maar voor m'n plezier doe ik Linux.

[Edited on 2/23/02 by Jos]
Ik werk inderdaad in de IT, maar dan als account manager. Dus weet er maar een klein beetje vanaf. Als je echt wilt kan je je natuurlijk in Linux verdiepen, maar dat betekent dat dat ten koste gaat van andere dingen die ook gedaan moeten worden (buiten het computergebeuren om). En dat is een kwestie van prioriteiten stellen en het nut ervan inzien.
Overigens de software die wij vekopen draait alleen op NT of Win2000 :cool:
Jos

Bericht door Jos »

laat ik ook eens mee doen

het echte werk gebeurd op een AS/400 :D
AS/400.... is dat niet iets van een dedicated linux-server?
Jos

Bericht door Jos »

En ja op deze machine kun je ook linux programmeren maar ook NT besturing en Cool en RPG en C en C++ en domino en nog veel meer.
Kan ik grotendeels op mijn pc ook... :D :D
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

haha

ps: niet een machine om thuis neer te zetten
de kleinste kost al gauw een 60.000 euro..

admin

Een beetje IT-er kan dat toch wel betalen??? :D :D :D :+ ;) :$
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Lecram

Bericht door Lecram »



Een beetje IT-er kan dat toch wel betalen??? :D :D :D :+ ;) :$
Kijk, Billy, dat zit zo:

Een IT'er vindt dat gewoon te min, zo'n computertje van € 60.000,-. Daarom zegt admin dat je dat ding niet zomaar neerzet. Daar neem je gewoon wat duurders voor. :bou:
wpv

Bericht door wpv »

Misschien een stomme vraag:

Wat is linux en opensource anders dan Windows.?

Ik heb van deze termen nog nooit gehoord, totdat ik op dit forum kwam.
Is het ook te gebruiken in de thuissitiuatie?
Lecram

Bericht door Lecram »

Misschien een stomme vraag:

Wat is linux en opensource anders dan Windows.?
Wil je dat echt weten?
Ik heb van deze termen nog nooit gehoord, totdat ik op dit forum kwam.
Is het ook te gebruiken in de thuissitiuatie?
Ik zou lekker bij windows blijven als ik jou was.
Jos

Bericht door Jos »

Misschien een stomme vraag:
Nee
Wat is linux en opensource anders dan Windows.?
Linux is net als Windows een systeem die je pc bestuurd ;). Alleen looptie minder vaak vast, maar het is wel moeilijker te 'leren'...
OpenSource betekent gewoon, zoals de naam al zegt, OpenBron. Dus kun je in de broncode van Linux kijken, aanpassen ed. Je kunt zelfs een eigen Linux-versie bouwen :).
Is het ook te gebruiken in de thuissitiuatie?
Zeker, maar beetje verstand van IT is wel vereist :%
donor

Bericht door donor »

Hieronder volgt een stuk(je) hoe ik tegen Microsoft VS Linux aankijk.

Stabiliteit:
Linux is veel stabieler dan Windows. Ook in Linux kan een programma vastlopen, maar het zal niet je hele besturingssysteem vellen. Er zijn veel mensen die Linux maanden en zelfs jaren draaiende houden op hun pc zonder één enkele reboot.

Het rebooten:
Een nachtmerrie voor elke Windows gebruiker die regelmatig iets nieuws installeert (hard- of software). In Linux wordt er dus niet ge-reboot.

Opmerking: enkel indien je een andere kernel gaat gebruiken dien je Linux te rebooten.

Herinstallatie:
Als je veel programma's installeert en verwijdert gaat het register van uw Windows dichtslibben. Je kan dan wachten tot alles rotsvast zit en een format c: uitvoeren. Of je kan Windows regelmatig herinstalleren (mocht ik jullie nu zien, zitten jullie waarschijnlijk te knikken). In Linux is hier geen sprake van (er bestaat simpelweg geen register). Als je een programma verwijdert kan dit zonder dat er ook maar één bit (van dat programma dan) achterblijft op de harde schijf.

De Prijs:
Naast het feit dat je Linux gratis kan downloaden of kopiëren kan je voor weinig geld een distributie aanschaffen. Dan krijg je één of meerdere cd's boordevol software. Mocht je de Windows-equivalenten van deze software aanschaffen dan zou je minstens Bill Gates moeten heten om alle Licenties te kunnen betalen.

Opmerking: uiteraard hebben veel mensen Windows en aanverwanten illegaal gekopieerd maar in het geval van Linux is dit 100% legaal.

Platform-onafhankelijk:
Linux is portable. Dit houd in dat Linux werkt op merk pc's, klonen, Apple Macintosh, Sun werkstations en Alpha computers. Het is dan ook nodeloos te zeggen dat twee verschillende computers waarop Linux draait geen probleem hebben om verbinding met elkaar te maken.

Virussen:
Er bestaan zeer weinig virussen voor Linux. Linux is echt veel gezonder :). Ik moet je hier niet bij gaan vertellen dat er een groot assortiment aan virussen is voor Windows.

Open-source:
Hier draait alles om bij Linux. Ben je een programmeur en wil je de software aan uw noden aanpassen, geen probleem. Je hebt toegang tot alle codes. Nadien moet je natuurlijk op jouw beurt de code ter beschikking stellen voor anderen. Door het systeem van open-source kunnen bugs heel snel opgespoord worden, tenslotte mag iedereen aan de software werken.

Multi-tasking en multi-user:
Linux is een goed multi-tasking en multi-user besturingssysteem. Terwijl je een groot document afprint zal Linux niet gaan vertragen, wat niet kan gezegd worden van Windows. In Linux kunnen meerdere gebruikers tezelfdertijd van één computer gebruik maken. De configuratie- en persoonlijke bestanden staan per gebruiker in een eigen directory.

Hardware:
Linux stelt geen al te hoge eisen aan de hardware. Als je een nieuwe versie van Windows aanschaft heb je meteen een reden om een nieuwe computer te kopen. Het geheugen- en processorgebruik neemt toe per versie die uitkomt.

Netwerkmogelijkheden:
Met Linux kan je alles gaan doen wat de 'groten' doen, een netwerk opstellen, een DNS-, proxy-, mail- of webserver opzetten enz... Niet in het minst omdat je alle software bij je distributie zal aantreffen.

Software:
Nog vele andere populaire softwarepakketten zijn voorlopig alleen maar beschikbaar in een Windowsversie. Maar ook hier worden meer en meer softwarepakketten geport naar Linux. Trouwens is er reeds veel software ter beschikking voor Linux die op z'n minst evengoed is als de Windows variant. Denk maar aan Staroffice!

Voordelen die ook nadelen kunnen zijn:

Kennis:
Interesseert hard- en software je geen moer en wil je uitsluitend op één knop duwen om nadien jouw toepassing te gebruiken waarvoor je jouw pc hebt aangeschaft zit je beter bij Windows.

Conclusie:
Alhoewel, mocht het nog niet gebeurd zijn, ik zal het je maar verklappen. Vroeg of laat loopt er iets mis met het besturingssysteem en zal je er zelf niks meer mee kunnen aanvangen. Beter bestel je dan een pc met Linux voorgeïnstalleerd en leer je de basis van Linux (zoals je ook wel iets van Windows moet kennen), dan heb je tenminste een stabiel besturingssysteem.
Ik denk dan ook dat voor vele thuisgebruikers een dualboot het ideale systeem is om mee te werken. Gebruik Windows voor het hoogst nodige en leer langzamerhand Linux kennen. Zo zijn er reeds veel voor jou geweest en voorlopig valt deze manier van werken nog steeds aan te bevelen boven een zuivere Linux machine. Ik spreej hier uiteraard voor de all-round thuisgebruikers, mensen die goed thuis zijn in wereld van hard- en software weten waarschijnlijk wel wat voor hun het ideale systeem is.

Mocht deze boodschap niet duidelijk overkomen, we herhalen: "Windows gebruikers, aarzel niet en neem de Linux-stap!"
Lecram

Bericht door Lecram »

Je bent een echte idealist, donor. Naast het feit dat Windows steeds beter wordt (denk aan XP en 2000), zal ook de gevorderde pc gebruiker gewoon windows gebruiken. Alleen de hardcore linux freak gaat voor linux. Ik ben aardig thuis in de computerbusiness, maar zal echt niet overstappen naar linux, tenzij dat het dezelfde soort van standaard wordt als windows.
Plaats reactie