Maakt een oorlog VS- Irak u bang nu het dichterbij komt????

Plaats reactie
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Maakt een oorlog VS- Irak u bang nu het dichterbij komt????

Bericht door Billy »

Op de site van http://www.refdag.nl staat bovenstaande vraag in een Poll van deze week?

57% van de 150 stemmers antwoord JA in deze steming.

Zijn jullie/ Bent U ook bang als er daar een oorlog uitbreekt?

Zo ja waarom?

Zo nee waarom niet?

van de oorlog in afghanisatn hadden we hier toch ook geen last?

en in '90 '91 met de Golfoorlog was iedereen bang en toen was er in principe hier ook niks aan de hand?


Kortom: ik weet eigenlijk niet of ik bang moet zijn!!
:#:#:sm:sm:sm:pu:pu:du

[Veranderd op 20/12/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Oorlog is niet meer wat het ooit geweest is. Ik verwacht een economisch dipje dat we nauwelijks in onze rijke portemonnee zullen voelen, wat onduidelijke groene infraroodbeelden met lichtflitsen en vooraf opgenomen camera's die ontploffende gebouwtjes laten zien, wat tanks en wat manschappen, misschien een schandaaltje of twee, en dan na een week of twee/drie weer opgelucht adem halen dat Saddam verdreven is, om vervolgens door de Amerikanen een nieuwe Axis of evil voorgeschoteld te krijgen, omdat ze de aandacht van de binnenlandse problematiek willen afleiden.

Als ik ongelijk heb, krijgen we Wereldoorlog Drie.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

"Klein economisch dipje". Beetje zacht uitgedrukt hoor. Aangezien minder landen bereid zullen zijn mee te betalen, zoals er in de golfoorlog gebeurde, zal de VS toch een groot deel zelf moeten dragen.
Voorlopige studies concluderen dat de totale kosten voor de VS kunnen oplopen tussen de 100-1700 miljard(snel gevonden link:http://papers.nber.org/papers/W9361. De enige bedrijven die ervan profiteren zijn de wapenfabikanten, maar deze mensen hebben ook niet alles voor het zeggen (hoop ik)
De gevolgen voor de toch al niet lekker draaiende Amerikaanse economie zullen rampzalig zijn, iets dat we ook in de rest van de wereld zullen voelen (afgezien van de veel hogere olieprijzen)

Over de algemene wereldvrede: als Irak massavernietigingswapens heeft, zoals VS beweren, dan is de kans reeel dat deze ingezet zullen worden tegen bijvoorbeeld Israël. Israël zal terugslaan, buurlanden gaan zich ermee bemoeien: een doemscenario volgt.
Adje

Bericht door Adje »

van de oorlog in afghanisatn hadden we hier toch ook geen last?

en in '90 '91 met de Golfoorlog was iedereen bang en toen was er in principe hier ook niks aan de hand?


Kortom: ik weet eigenlijk niet of ik bang moet zijn!!
Eerlijk gezegd ben ik meer bang voor mensen die zo over het hele gebeuren praten. Mensen maken zich drukker over de buurman die een been breekt, dan over duizenden onschuldige Iraki's die het leven gaan verliezen bij deze zinloze oorlog. Van die 21e-eeuw cowboys die al dat macho gedoe schitterend vinden, hoe slimmer en zwaarder de bommen, hoe beter. Wat Andries ook zei, in een andere topic hier in 'Israel en Midden-Oosten': het lijkt wel of je wilt dat Saddam nog wat provocerender wordt. Het gaat wel om eeuwigheid hoor, voor een hele hoop mensen! En als dat doemscenario waar Madtice en Quazzy het over hadden werkelijkheid wordt, en dat zou best eens kunnen gebeuren omdat Saddam ook wel weet dat dit zijn laatste kans is, en hij daarom z'n biologische en mogelijk ook nucleaire voorraden zal aanspreken, dan gaat het over een hele, hele hoop mensen!

Denk eens echt na, en volg niet je pseudo-mannelijke gevoelens!
Loïs

Bericht door Loïs »

Hoi Adje, ik ben het volledig met je eens.

wat zijn trouwens pseudo-mannelijke gevoelens? Is het dus toch waar dat mannen niet met macht om kunnen gaan. (en dit meen ik serieus!) Bij vrouwen kom je volgens mij minder zulk soort dingen tegen.

Groetjes van Loïs.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door Loïs

Bij vrouwen kom je volgens mij minder zulk soort dingen tegen.
Is dat zo? Het fabeltje dat als vrouwen aan de macht komen er wereldvrede zou zijn, was voorbij toen er studies kwamen waarin onderzocht werd hoe vrouwen met elkaar omgaan. :D
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Quazzy
Origineel geplaatst door Loïs

Bij vrouwen kom je volgens mij minder zulk soort dingen tegen.
Is dat zo? Het fabeltje dat als vrouwen aan de macht komen er wereldvrede zou zijn, was voorbij toen er studies kwamen waarin onderzocht werd hoe vrouwen met elkaar omgaan. :D

is er ergens in dit kikkerlandje deze week niet een VROUW veroordeelt tot 15 jaar gevangenisstraf wegesn misdaden tegen de mensheid en iets van volkerenmoord????????

ze had nog geluk dat ze zichzelf had gemeld en dat ze ook als getuige kon worden gehoord, dat scheelde in de eis tegn haar.

of heb ik dat nou niet helmaal goed begrepen


pseudo-mannelijke gevoelens??

snap ik dus ff niet


Weet je hoeveel kinderen NU ( nu er geen oorlog is) sterven in Irak wegens de barbaarse zorgen van Saddam aan zijn volk?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Adje

Bericht door Adje »

Weet je hoeveel kinderen NU ( nu er geen oorlog is) sterven in Irak wegens de barbaarse zorgen van Saddam aan zijn volk?
Nee, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat er ontzettend veel burgerdoden zullen gaan vallen als Bush zijn zin doordrijft.

Weet je trouwens wat die oorlog gaat kosten? Ik las dat men berekend had, ergens tussen de 200 en de 1900 miljard euro. Dat is toch absurd? Daar kun je volgens mij aids mee uitbannen! Daar kun je weet ik het hoeveel Afrikaanse landen mee op een hoger plan helpen. Daar kan Amerika makkelijk Kyoto mee uitvoeren. Maar nee hoor, Bush gaat voor de bloed=goed-aanpak.
madelief

Bericht door madelief »

Ook mij maakt het wel een beetje bang.
En ik vind ook dat we absoluut niet mee moeten doen. Je pakt er alleen onschuldige burgers mee. En het word een gesmijt met bommen. Als je Sadam weg wilt hebben bereik je dat niet met een oorlog. Je kunt beter in het land de mensen helpen die hem ook weg willen hebben. ipv bommen gooien.
an3sdej

Bericht door an3sdej »

De hele polarisatie in deze wereld baart mij zorg. Echter dat deed het in de jaren '60 en '70 ook. De dreiging van het heden lijkt altijd erger dan die uit het verleden, terwijl die uit het verleden misschien ernstiger was.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Bang, wat is bang? In 1999, tijdens de millenniumhype, [met berichten over kerncentrales die zouden ontploffen e.d.] waar wij in het ziekenhuis ook volop mee bezig waren, sloeg mij op een gegeven moment de angst om het hart, maar tijdens diezelfde rit naar huis toe zag ik voor mij de regenboog. Teken van Gods zorg! Dat nam voor mij niet alleen de angst voor het millenniumgebeuren weg maar ook voor een oorlog als die nu dreigt. Het is niet Saddam of Bush die de ondergang van deze wereld zal bewerkstelligen, het is God die dit doen zal op Zijn tijd en dan zal het goed zijn, zeggen wij niet Maranatha? God kan wel gebruik maken van mensen maar dan nog zal het zo moeten zijn. Nee bang maakt het mij niet meer.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Ik ben zeer blij dat hier meerdere mensen zijn die kritisch staan t.o.v. de VS en Bush met zijn praatjes, en zucht naar een oorlog.

Laat dit alsjeblieft merken met jullie stem op 22 jan.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De enige nuchtere kijk komt ditmaal van Madtice.

Ons laten meeslepen heeft weinig zin. Als ik al die mensen lees en hoor doet mij dat denken aan de Golfoorlog. Ook toen angstaanjagende berichten als zou de WOIII uitbreken. Ik zeg niet dat dat nooit zal gebeuren, maar volgens mij komt er juist van die personen de negatieve berichten die op voorhand anti-Amerikaans zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie