Israel ziet Arafat niet meer als gesprekspartner

Frost

Bericht door Frost »

De palestijnen zullen een en ander ongetwijfeld ervaren zoals Trein schetst, daar zal ieder het toch wel over eens zijn?

Verder, als God het gebied aan de Joden belooft, maar daar 2000 jaar lang niets mee doet, wat is er dan zo speciaal aan 1948 dat mensen op dat moment besluiten om maar alvast op eigen houtje Gods beloften te gaan vervullen? En welke beloften (of dreigementen) gaan er nog meer door mensen op eigen initiatief vervuld worden?
Adje

Bericht door Adje »

tIs alleen de vraag of de Palestijnen het helemaal goed zien...

En wat die 2000 jaar betreft: daar had God waarschijnlijk Zijn bedoeling mee. Het feit dat Gods Hand te zien is in Israels bestaan ondersteunt dit.
Trein

Bericht door Trein »

tIs alleen de vraag of de Palestijnen het helemaal goed zien...

En wat die 2000 jaar betreft: daar had God waarschijnlijk Zijn bedoeling mee. Het feit dat Gods Hand te zien is in Israels bestaan ondersteunt dit.
Ik hoop wel dat je bedoelt het Israel uit de Bijbel, want het huidige israel kan ik onmogelijk de hand van God in zien. Ik zie daar momenteel alleen de hand van de mammon.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Nee hoor, dat vage boek is de Bijbel helemaal niet, maar een boek van pakweg 5000 jaar oud wat die bevolkingsgroep bij zich heeft die naar Nederland komt en ons enkele jaren later ons eigen land uitzet.
De Bijbel is tenslotte het Boek wat wij christelijke nederlanders hebben.
Toch beter lezen dus. Het gaat namelijk helemaal niet over Israel, maar over Nederland.
Kan wel zijn Trein, dat jij een situatie wil schetsten. Maar jijzelf trekt duidelijk een parallel met het volk Israël en zijn onstaan. Graag neem ik dan die handschoen op. Echter het vage boek wat jij noemt is een parallel met het onfeilbaar Woord Gods.


Dan een reactie op Refo en indirect op Frost. Frost wil duidelijk in Gods raad blikken omdat hij zich afvraagt wat nu Gods bedoeling kan zijn als Hij met een land 2000 jaar niets doet. Wel beste Frost, ook dat heeft het joodse volk zich afgevraagd in Egypte. Ze waren een slavenvolk, ze konden het niet meer zien wat er nu van die belofte uit moest komen. En toen? Toen werkte God Zijn besluit uit! Dat zien we ook nadat Maleachi de laatste der profeten zweeg. Ruim vier eeuwen zweeg toen de profetie. Wat is dat niet geweest. Ja toen heeft het volk zich een gevoeld met de psalmdichter van Psalm 77 en gebeden: Zal dan de Heere in eeuwigheden verstoten, en voortaan niet meer goedgunstig zijn? Houdt Zijn goedertier-enheid in eeuwigheid op? Heeft de toezegging een einde, van geslacht tot geslacht? Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten?

Toen echter vervulde God zijn belofte aan Sion. Toen heeft Simeon mogen zingen in de tempel: Nu laat Gij, Heere! Uw dienstknecht gaan in vrede naar Uw woord; Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien,Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken.

Velen denken nu zal God werken. God werkt Zijn raad uit naar Zijn wijze, en op Zijn tijd.

En ja dan Trein. Trein kan blijkbaar niets me de belofte uit Romeinen 11:26 "En alzo zal geheel Israel zalig worden; gelijk
geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob." O, heerlijke dag, als God het deksel van hun gezicht zal halen. Dan zullen ze zijn als de Emmaüsgangers 'Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften ver-stonden.' Zien we niet naar die dag uit? Het staat toch zo duidelijk in Gods Woord. Hun afwijzing van dit Evangelie is tot rijke zegen geweest voor de heidenen, wat zal hun aanneming niet zijn. Ja, dan zullen zij zien wie ze doorstoken hebben. Dan zal ook dat joodse volk uitroepen: Mannen broeders wat moeten wij doen om zalig te worden. Dan zal ook tot hun klinken: Want u komt de belofte toe.

Ja, Trein, God werkt dwars door het onmogelijke heen. Ook hier besluit ik met het allervolmaakste gebed: 'Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nounou Trein. Wordt dan zelf eens een beetje concreet. Je komt met een vaag verhaaltje over een bevolkingsgroep. De overigen reageren en jij constateert: 'Ik heb alleen nog maar ontwijkende en van angst druipende antwoorden gezien.' Niemand ontwijkt en niemand druipt. Wat wil je nu eigenlijk? We hebben niet allemaal zo'n heldere kijk op de zaken als jij.
Frost

Bericht door Frost »

Beste ndonselaar,
ik vraag me niet af wat Gods bedoeling is, ik constateer alleen het feit dat er 2000 jaar lang geen staat Israel bestaan heeft, ondanks de belofte van eeuwigdurende bezitting. Dat betekent dat tijdens (of voor?) de eeuwigdurende bezitting, er perioden kunnen zijn waarin er geen Israel bestaat.
In 1948 is de staat weliswaar weer opgericht, maar daaruit valt niet af te leiden dat de eeuwigdurende bezitting nu begonnen is. Misschien wordt hij opnieuw afgewisseld door een periode waarin er alleen een Palestijnse staat is, of misschien vangt de eeuwigdurende bezitting pas in het jaar 2730 aan, en is de oprichting van 1948 nog niet de beloofde wederoprichting, maar slechts een halfzachte menselijke poging daartoe.

"Velen denken nu zal God werken. God werkt Zijn raad uit naar Zijn wijze, en op Zijn tijd"
En daarom is het niet mogelijk om te zeggen of 1948 iets te maken heeft met bijbelse profetien. Zeggen dat het wel zo is, is blikken in Gods raad, evenals zeggen dat het niet zo is.
Trein

Bericht door Trein »

Nounou Trein. Wordt dan zelf eens een beetje concreet. Je komt met een vaag verhaaltje over een bevolkingsgroep. De overigen reageren en jij constateert: 'Ik heb alleen nog maar ontwijkende en van angst druipende antwoorden gezien.' Niemand ontwijkt en niemand druipt. Wat wil je nu eigenlijk? We hebben niet allemaal zo'n heldere kijk op de zaken als jij.
Ik kom met een verhaal in een blijkbaar bijna nutteloze poging om jullie inzicht te laten krijgen in de situatie van de Palastijnen. Want hun situatie is 100% overeenkomstig mijn geschetste situatie. Inclusief het 'vage boek" want je kan hoog en laag springen, voor de Palestijnen (en 70% of zo van de rest van de wereld) is de Bijbel niets meer of minder dan een "vaag boek" en niets meer of minder waard dan zijn gewicht in oud papier.
En dat is geen spotten met de Bijbel, maar een afspiegeling van de realiteit. De Bijbel heeft alleen maar waarde voor de Christenen, en dat schijnen vele zo makkelijk te vergeten.

En daarom daagde ik een ieder uit eens te reageren op de situatieschets van hieronder, maar blijkbaar is dat te angstig om serieus op te reageren (een enkele zeer positieve uitzondering daargelaten)

[Edited on 1/15/02 by Trein]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Eerst even op Frost.

Beste Frost, natuurlijk weten wij niet wat Gods raad is. Wel kunnen wij letten op de geschiedenis. Was het adagium van Goethe niet: De profetie ligt in de geschiedenis?

We zien zoals jezelf of Refo constateerde dat het joodse volk na een verstrooiing van ruim 1800 jaar weer terug mag keren in Kanaan. Dat de Arabieren van alles geprobeerd hebben om ze eruit te jagen is inmiddels bekend. Vele oorlogen zijn de keiharde bewijzen hiervan. Echter hoe donker het voor de joodse staat er soms ook uitzag, toch overwon het iedere keer weer. Weten wij één volk uit de geschiedenis dat al zo lang bestaat? Waar is het volk van de Meden en Perzen? Waar is het volk van Alexander de Grote? Waar is het volk van Nebukadnezar? Waar is het volk der Romeinen? Zie hier de vervulling van de droom van Nebukadnezar en zie hierin ook de vervulling voor 'de beminden om der vaderen wil'.

Let wel, ik weet ook dat er orthodoxe joden waren die anti-zionist waren. Die zelfs de vestiging van een joodse staat in dit land afwijzen. Die liever naar Ethiopie gegaan waren. Toch heeft God ze (Gods raadbesluit werkt in alles) in dit land gebracht en tot hiertoe bewaart, soms zeer wonderlijk.

Dan richting Trein. Beste Trein, jammer je doet alsof je iets weet van het palestijnse volk en hun religie. Dat blijkt van niet. Iedere moslim, weet van het bestaan van Gods Woord, wat wij de bijbel noemen. Iedere moslim weet ook van het ontstaan van het joodse volk, wordt ook in de Koran genoemd. Ze erkennen zelf Jezus als profeet (niet meer), en zeggen gelijk dat Mohammed de grootste profeet was in de lijn van Mozes, Elia, Jezus, Mohammed. Dus je repliek over een 'vaag boek' is incorrect. Nee, de moslims weten terdege dat Abraham vroeg: Laat Ismaël leven voor uw aangezicht! Daar ligt de pijn!

Nee, Trein de diepste pijn ligt hierin dat satan weet dat zijn tijd kort, zeer kort is. We weten allen dat God Zijn raad volvoert, los van menselijke gedachten. Maar hij probeert Gods raad te dwarsbomen en gebruikt daar ook mensen voor. Waarom, waarom is toch dat kleine landje aan de Middellandse Zee met dat kleine volk zo belangrijk voor de wereldpolitiek? Omdat hij die rondgaat als een briesende leeuw weet dat als God het deksel van hun aangezicht zal weghalen het einde zeer nabij is. En dat einde zal ook zijn einde zijn.
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Bedankt voor deze schitterende reactie ndonselaar! Sluit me er volledig bij aan.

:+ :+ :+ :+ :+ :+
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Zekers Donselaar.

Het enige wat de duivel probeert is zoveel mensen de hel in te trekken, omdat hij weet dat het voor hem in der eeuwigheid niet meer mogelijk is om in de hemel te komen.

Trein, hij is zo door en door gemeen. Laat je niet verleiden door deze mensenverderver en Godhater. Met de Heere God valt niet te spotten jongen.

Het is eigenlijk vreemd he dat we liever iemand volgen die onze eeuwige ondergang op het oog hebt dan dat we Iemand volgen die ons eeuwig gelukkig wil maken. (:(wat is de mens toch diep gevallen:#)

Gr.Grace.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Frost

Bericht door Frost »

Besten Ndonselaar,
De Egyptenaren bestonden lang voor Israel. Koerden idem dito. Onder anderen de Aboriginals (Australie), Pygmeeen (centraal Afrika) en Bosjesmannen (zuidelijk Afrika) worden tot de oudste volken ter wereld gerekend. Zij bestaan allemaal nog steeds.
De Romeinen, Babyloniers en de Meden en Perzen zijn wel op denk ik. Iran heette vroeger Perzie, maar ik weet niet of dat hetzelfde volk is.
Alexander de Grote was toch een Macedonier? Bestaat ook nog.
Kortom, qua ouderdom is Israel geen uitzondering.

Als het om het winnen oorlogen gaat, in de winteroorlog wonnen de Finnen het van de USSR: in verhouding een nog grotere overmacht dan waar Israel mee te maken had, maar oorlogen worden nu eenmaal niet per definitie gewonnen door het land met de meeste inwoners. Zonder iets af te willen doen aan de prestaties van het Israelische leger(!), ook hier zijn ze niet uniek.

Hoe dan ook, ik herhaal mijn punt dat er geen gronden zijn om de oprichting in 1948 als vervulling van de bijbelse profetieen te zien. Natuurlijk kun je ze zo interpreteren, maar in het (onwaarschijnlijke) geval dat Israel over 10 jaar vernietigd wordt, zal dat voor weinigen een reden zijn om de bijbel niet langer als onfeilbaar te zien. De profetieen zullen gewoon anders geinterpreteerd gaan worden; daar is genoeg ruimte voor.

En hieruit volgt dat je niet op bijbelse gronden kunt zeggen dat de Palestijnen daar geen staat mogen hebben, zelfs niet als die staat het gehele gebied zou beslaan.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Frost, zonder iets aan je reactie af te doen. Natuurlijk heb ik zo mijn gedachten over bepaalde zaken, maar juist in deze discussie wil ik puur rationeel van gedachten wisselen.

Toch heb ik dan wel bepaalde twijfels bij je betoog. Ten eerste je verweer dat het volk der Eyptenaren al langer bestaat. Ik zal dat zeker niet betwisten, integendeel want Abraham kwam uit het land der Chaldeën. Maar mij ging het meer om een volk met diepe religieuze wortels als het volk Israël. Die onlosmakelijke band met de Thora. Eeuwen lang zijn deze geschriften door het volk, middellijkerwijze, bewaard.

Je stelt dat een oorlog altijd door een kleiner land gewonnen kan worden. Inderdaad ook Gideon won het met een zeer klein getal. Toch is deze geschiedenis in Gods Woord niet voor niets opgetekend. Toch opdat Gods daden hierin schitteren. Om nu de vele oorlogen die Israël gewonnen heeft, af te doen als normaal toeval, dat is mij een brug te ver. Natuurlijk kan een land bepaalde oorlogen winnen maar we moeten niet vergeten dat er verscheidene oorlogen gevoerd zijn waarin Israël de gehele Arabische wereld tegenover zich had, gesteund door Russische wapens. Natuurlijk werd Israël gesteund door de VS, maar ik weet, en jij ook, dat het in sommige oorlogen zeer kritiek heeft gestaan.

Dan je pleidooi tussen door voor een regering Peres. Op zich niets op tegen, maar bedenk wel, zolang Arafat en bv. Hamas etc. doorgaat met deze wijze van oorlogvoeren het joodse volk nooit zijn fiat zal geven aan een linkse regering, integendeel het zal de positie van de regering Sharon alleen maar versterken. Soms vraag ik me ook wel eens af waar het politieke verstand zit van Arafat.

Dan je vraag over een Palestijnse staat. Nou, Frost, hierin ga ik mee met Dr. Ir. de Graaf. Volgens mij is de landbelofte uit Gen. 17 en het vestigen van een palestijnse niet perse een tegenstrijdigheid.

Maar denk je zelf dat het evt. vestigen van een palestijnse staat het probleem zal oplossen?
Frost

Bericht door Frost »

Beste ndonselaar,

In sommige opzichten is het jodendom wel uniek te noemen, dat is waar.

Dat het geen toeval is dat Israel telkens won beaam ik. Maar ik zie geen reden om de oorlogen te mythologiseren. De combinatie van een goed getraind en gemotiveerd leger, met kwalitatief betere uitrusting, een uitstekende inlichtingendienst etc zijn voldoende om een overwinning af te dwingen. Houdt er ook rekening mee dat ze weliswaar in staat van oorlog waren met zo'n beetje alle Arabische landen, maar dat buiten Syrie en Egypte er nauwelijk actief meegedaan werd. Aan de fronten was de overmacht niet zo enorm.
Ik vond op http://www.us-israel.org/jsource/History/intel67.html nog wat staaltjes van de inlichtingendienst voor en tijdens de zesdaagse. Onder dat soort omstandigheden zou ik zeggen dat succes vrijwel onvermijdelijk is, geen toeval, en al helemaal niet bovennatuurlijk. Terwijl de profetieen vaak afgesloten worden met "en zij zullen weten, dat Ik de Heere ben". Daarbij denk ik aan een duidelijke openbaring, niet aan gebeurtenissen waar gewone verklaringen voor zijn. (En de joden weten het ook nog niet.)


Verder vind ik ook niet dat er een Palestijnse staat moet komen zolang de Palestijnse leiding terreurorganisaties blijft beschermen, en zou ik onder de huidige omstandigheden denk ik op Sharon stemmen als ik in Israel woonde.

Ik denk dat het vestigen van een palestijnse staat de problemen zal oplossen, maar niet ineens. Er zullen ontevredenen zijn, omdat er geen rechtvaardige oplossing bestaat. Maar hun aantal en invloed zal beduidend kleiner zijn dan nu en geleidelijk aan kleiner en kleiner worden.
Adje

Bericht door Adje »

Wat een bende is het weer zeg... :stu
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Zeker 16 doden bij Palestijnse aanslag

Uitgegeven: 27-3-2002 19:54
Laatst gewijzigd: 27-3-2002 20:02

TEL AVIV - Door een zelfmoordaanslag in een hotel in de Israëlische kustplaats Netanya zijn woensdagavond zeker zestien mensen om het leven gekomen. Zeker tachtig mensen zijn gewond geraakt. Dat heeft de politie gezegd.



Volgens ooggetuigen wandelde een man de lobby van een hotel binnen, waarna hij zichzelf opgeblies. Op het moment van de aanslag waren veel mensen in het hotel voor de viering van het joodse paasfeest.

Ooggetuigen zeiden dat er een zware explosie was. Ambulances reden af en aan om de slachtoffers naar het ziekenhuis te brengen.






Het is voor de zoveelste keer weer eens duidelijk wat ARAFAT ( en de palestijnen) willen in Israel: TERRORISME en OORLOG!!!!!

Israel: God zegene U, in deze voor jullie zo zware strijd!!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie