Koning winter is gekomen!!!

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door MarthaMartha »

leuke muts heb je! Die komt wel mooi uit met al dat zwart/wit.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:leuke muts heb je! Die komt wel mooi uit met al dat zwart/wit.....
'k Dacht ook al: z'n vrouw zal die foto wel gemaakt hêbn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door -DIA- »

Rens schreef:Voor de komende (verdere) dag én nacht!

Bron MeteoConsult

Vanmiddag blijft het zonnig bij een zwakke tot hooguit matige wind. Het wordt rond het vriespunt aan zee tot -6 graden in Limburg.
Vanavond en vannacht schuift via de noordkust bewolking zeer langzaam het land in. Vannacht wordt dit op steeds meer plaatsen gevolgd door wat lichte sneeuw en ijzel. In het zuiden blijft het nog lang helder en koelt het wederom ver af, met in het zuidoosten lokaal 20 graden vorst. Morgen trekt de neerslag via het zuidoosten weg.

Zullen we de Elfstedentocht maar naar het zuidoosten verplaatsen???????? :oO :oO :oO :oO
Afgelopen nacht was het het koudst in Ell (Limburg) met -18,3

Even het nieuws van het KNMI kopiëren, dan hoeven jullie die site ook niet te openen, ik maak het wel gemakkelijk:

Zeer strenge vorst en verraderlijke gladheid

Meteoalarm.eu: extreme kou en sneeuw in Europa

06 januari 2009 - Meer dan 15 graden vorst in het zuidoosten en kans op verraderlijke gladheid in de nacht en woensdagochtend. Volop winter in Nederland dus en voorlopig lijkt er nog geen einde aan te komen. Blijf de waarschuwingen van het KNMI volgen zeker als u de weg op gaat!

Hoe vaak is het zo koud?
Weerstation Ell (L) was dinsdag de koudste plaats met -18,3 graden. Op meer plaatsen in het zuiden en oosten is 10 tot 15 graden vorst gemeten. Dinsdag overdag kwam de temperatuur in Maastricht niet hoger dan -7,8 graden. Zulke lage temperaturen komen niet vaak voor.

Zeer strenge vorst met een minimumtemperatuur van lager dan -15 graden komt op meerdere plaatsen in ons land ongeveer eens in de tien jaar voor. De laatste keer dat op grote schaal zulke temperaturen zijn gemeten was 2 januari 1997, twee dagen voor de Elfstedentocht. De vliegbasis Twenthe noteerde die dag -20,3 graden. Heel lokaal worden onder uitzonderlijke omstandigheden vaker zeer lage temperaturen gemeten. Op 4 maart werd in Marknesse boven een sneeuwlaag van een halve meter dik -20,7 graden gemeten. De Bilt noteerde die dag -14,4 graden. In Marknesse daalde de temperatuur toen drie dagen achtereen tot onder de -15 graden. Het absolute kouderecord van ons land is -27,4 graden op 27 januari 1942 in Winterswijk.

Lage maximumtemperaturen in het verleden
De maximumtemperatuur van -8 graden zoals dinsdag in Maastricht is niet uitzonderlijk. In de meetreeks komen diverse lagere maxima voor. De top tien van de laagste maxima in Maastricht zijn: -12,7 graden op 1 febr 1956, -12,4 (14 febr 1929), -12,3 (1 jan 1997), -11,4 (22 jan 1940, -10,5 (19 dec 1938), -10,4 (18 jan 1963 en 20 jan 1938), -10,0 (23 febr 1956), -9,9 (12 jan 1987 en -9,7 (1 jan 1979)

Hoe gaat het verder met de vorst?
Grote vraag voor de schaatsers is natuurlijk hoe lang de vorstperiode het nog volhoudt. Volgens de meteorologen van het KNMI komt er de komende dagen geen einde aan de vorst in de nacht. Overdag komt de temperatuur in de tweede helft van de week wel iets boven nul. Op de langere termijn dus voor volgende week en 10 tot 15 dagen vooruit zijn de prognoses onzeker, een deel van de uitkomsten wijst op zachter weer, een ander deel houdt het op aanhoudende vorst. De opeenvolgende modelruns geven wisselende uitkomsten.

IJs groeit verder aan
Door de aanhoudende vorst groeit het ijs de eerstkomende dagen langzaam nog verder aan. De vorming en aangroei van natuurijs is echter een uiterst ingewikkeld proces dat van verscheidene factoren afhangt. Niet alleen de temperatuur, maar ook wind, bewolking en vochtigheid zijn van grote invloed. Ook de stroomsnelheid, diepte en ligging van het water spelen een belangrijke rol. Op stilstaand water vormt zich eerder ijs dan in een stromende rivier, maar naarmate de waterplas dieper is duurt het langer voordat ijsvorming optreedt. Onder bruggen gaat de ijsvorming langzamer omdat de uitstraling daar minder sterk is net als onder een wolkendek. Bewolking tempert 's nachts de afkoeling, maar beschermt het ijs overdag tegen de warme zon. Is de lucht echter droog dan is ook de verdamping groot, waardoor veel warmte aan het water wordt onttrokken. Onder die omstandigheden zal het ijs ook bij een luchttemperatuur van iets boven het vriespunt aangroeien. In vochtiger lucht is dat niet het geval en zal bij temperaturen boven nul water op het ijs komen te staan.

Verradelijke wakken
Wind versnelt het bevriezingsproces in de regel, omdat de warmte die vrijkomt bij bevriezing dan snel wordt afgevoerd. Waait het echter hard dan wordt de bevriezing juist vertraagd, omdat het water dan goed mengt en het warme bodemwater omhoog komt. Zo blijven de voor schaatsers zo verraderlijke wakken bestaan, die tijdens een winderige vorstperiode dagenlang open kunnen blijven.

Winter 2003 laatste met schaatsdagen
De laatste jaren hebben we in ons land weinig dagen met schaatsijs gehad. Meestal bleef het bij dun ijs dat na enkele dagen weer verdwenen was. De winter van 2003 (op 9 januari -16,8 graden in Nieuw Beerta) was de laatste met een aantal schaatsdagen maar voor meer schaatsplezier en dikker ijs moeten we terug naar de jaren negentig.

IJdikte van 25 cm in 1997
In de winter van 1996 bereikte het ijs een dikte van 25 cm. Op 11 januari 1997 was het ijs in De Bilt aangegroeid tot 32 cm. Dat was de dikste ijslaag sinds de winter van 1963 (Zie Nader Verklaard- ijsaangroei).

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33338
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:IJdikte van 25 cm in 1997
Bij Amsterdam, bedoel je?
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:IJdikte van 25 cm in 1997
Bij Amsterdam, bedoel je?
Ik heb het niet gemeten... ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Gijs83 »

Ariene schreef:Riesn hef völle mooi’s in zich,
Viej hebt van alles wat
Ne mooi’n natuur ne mölle,
Dat dut mie toch wal wat,
Wat dacht ie van de koark’n
Ie zeet ze ouw’ral stoan,
Weer ie ook hoevölle,
Ik geew’t oe te roa’n.

Ach, 'k zou wel wille, maar spreek de taal nie...
Heb je vast ergens vandaan gehaald, want ik neem aan dat jij het Rijssense dialect niet machtig bent!? Is er nog iemand die niet weet wat er staat of durft (een niet-Rijssenaar) een poging te wagen het stukje te vertalen!?
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door zusterelly »

Gijs83 schreef:
Ariene schreef:Riesn hef völle mooi’s in zich,
Viej hebt van alles wat
Ne mooi’n natuur ne mölle,
Dat dut mie toch wal wat,
Wat dacht ie van de koark’n
Ie zeet ze ouw’ral stoan,
Weer ie ook hoevölle,
Ik geew’t oe te roa’n.

Ach, 'k zou wel wille, maar spreek de taal nie...
Heb je vast ergens vandaan gehaald, want ik neem aan dat jij het Rijssense dialect niet machtig bent!? Is er nog iemand die niet weet wat er staat of durft (een niet-Rijssenaar) een poging te wagen het stukje te vertalen!?
Er staat mogelijk dit:
Rijssen heeft veel moois in zich
En je hebt er van alles wat
Een mooie natuur, een molen
Dat doet me toch wel wat
Wat dacht je van de kerken
Je ziet ze overal staan
Weet je ook hoeveel?
Ik geef het je te raden.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Heb je vast ergens vandaan gehaald
Je hoeft maar even te Googlen om te weten waar het vandaan komt: van de supporters van Fc Twente :garde

Gijs, je kunt zelfs meezingen:
http://www.fctriessen.nl/downloads/hey- ... (full).mp3
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
Ariene schreef:Riesn hef völle mooi’s in zich,
Viej hebt van alles wat
Ne mooi’n natuur ne mölle,
Dat dut mie toch wal wat,
Wat dacht ie van de koark’n
Ie zeet ze ouw’ral stoan,
Weer ie ook hoevölle,
Ik geew’t oe te roa’n.

Ach, 'k zou wel wille, maar spreek de taal nie...
Heb je vast ergens vandaan gehaald, want ik neem aan dat jij het Rijssense dialect niet machtig bent!? Is er nog iemand die niet weet wat er staat of durft (een niet-Rijssenaar) een poging te wagen het stukje te vertalen!?
Wij hebben van alles wat
Een mooie natuur, een molen
Dat doet mij toch wel wat
Wat dacht je van de kerken
Je ziet ze overal staan
Weet jij ook hoeveel?
Ik geef het je te raden.


Dit is een letterlijke vertaling. Dichterlijk klinkt het wat minder...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door zusterelly »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
Ariene schreef:Riesn hef völle mooi’s in zich,
Viej hebt van alles wat
Ne mooi’n natuur ne mölle,
Dat dut mie toch wal wat,
Wat dacht ie van de koark’n
Ie zeet ze ouw’ral stoan,
Weer ie ook hoevölle,
Ik geew’t oe te roa’n.

Ach, 'k zou wel wille, maar spreek de taal nie...
Heb je vast ergens vandaan gehaald, want ik neem aan dat jij het Rijssense dialect niet machtig bent!? Is er nog iemand die niet weet wat er staat of durft (een niet-Rijssenaar) een poging te wagen het stukje te vertalen!?
Wij hebben van alles wat
Een mooie natuur, een molen
Dat doet mij toch wel wat
Wat dacht je van de kerken
Je ziet ze overal staan
Weet jij ook hoeveel?
Ik geef het je te raden.


Dit is een letterlijke vertaling. Dichterlijk klinkt het wat minder...
Had ik het als niet Rijssense aardig goed :hum ;)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door -DIA- »

zusterelly schreef:
-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
Ariene schreef:Riesn hef völle mooi’s in zich,
Viej hebt van alles wat
Ne mooi’n natuur ne mölle,
Dat dut mie toch wal wat,
Wat dacht ie van de koark’n
Ie zeet ze ouw’ral stoan,
Weer ie ook hoevölle,
Ik geew’t oe te roa’n.

Ach, 'k zou wel wille, maar spreek de taal nie...
Heb je vast ergens vandaan gehaald, want ik neem aan dat jij het Rijssense dialect niet machtig bent!? Is er nog iemand die niet weet wat er staat of durft (een niet-Rijssenaar) een poging te wagen het stukje te vertalen!?
Wij hebben van alles wat
Een mooie natuur, een molen
Dat doet mij toch wel wat
Wat dacht je van de kerken
Je ziet ze overal staan
Weet jij ook hoeveel?
Ik geef het je te raden.


Dit is een letterlijke vertaling. Dichterlijk klinkt het wat minder...
Had ik het als niet Rijssense aardig goed :hum ;)
Ja hoor! Maar ik zie nu dat iik de eerste regel heb vergeten te vertalen... En... Ik ben ook geen Rijssenaar van geboorte. Het Rijssens heeft zelfs voor mij nogal wat eigenaardigheden... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: En... Ik ben ook geen Rijssenaar van geboorte. Het Rijssens heeft zelfs voor mij nogal wat eigenaardigheden... :)
't blif import, al dee vrömden :haha
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door wim »

-DIA- schreef: Ja hoor! Maar ik zie nu dat iik de eerste regel heb vergeten te vertalen... En... Ik ben ook geen Rijssenaar van geboorte. Het Rijssens heeft zelfs voor mij nogal wat eigenaardigheden... :)
Is er verschil met Twents? Want de Rijssenezen die ik ken, gebruiken gewoon een vleugje Twents.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Marnix »

Die -20,4 van afgelopen nacht was dus echt best koud, gezien Dia's citaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
-DIA- schreef: Ja hoor! Maar ik zie nu dat iik de eerste regel heb vergeten te vertalen... En... Ik ben ook geen Rijssenaar van geboorte. Het Rijssens heeft zelfs voor mij nogal wat eigenaardigheden... :)
Is er verschil met Twents? Want de Rijssenezen die ik ken, gebruiken gewoon een vleugje Twents.
Twents bestaat niet. De verschillen tussen de dialecten van bijvoorbeeld Vriezenveen, Enter, Rijssen en Oldenzaal zijn enorm. Om over Oele maar niet te spreeeeeeeeeeeeekn :jongle
Van Deinse Instituut schreef:De SPELLING van het TWENTS [heel in het kort]

1. De uitgangen van een woord worden gewoon voluit geschreven met -en: potten, kokken, ropen, drieven en verder: deuzen, hoolten, vearken, sökken, plaanten.

2. Wij schrijven: oa waar dat moet: proaten, kloar, woar, poal, kammeroad, soldoat, droad.(vergelijk Engels: board).

3. De bijzondere eu-achtige klaank (Frans: œuvre) schrijven wij als öa: möalke, kammeröadke, dröadke, nöalerd.

4. De scherpe e (è) schrijven wij als ea: dear, plearen, reagen, stea. (Frans: misère).

5. De korte eu-klank is in het Twents de ö: hee löp, döl, kökken.

6. Nederlands oe is in het Twents vaak een o-klank, dan schrijven wij oo: koo, hoo, too, gedoo. Ook in de samenstellingen: koomelk, hoodöanig, toometten.

7. Lidwoorden schrijven wij zo: ’n meanske, nen kearl, het (of ‘t) keend, de vrouw.

8. Samentrekkingen, vooral tussen werkwoorden en persoonlijke voornaamwoorden, worden met koppelteken angegeven: he-k (heb ik), doo-j (doe iej), goa-w (goa wie). Ook met bijvoorbeeld een voegwoord: a-w dat doot (as wiej dat doot). Soms ondoorzichtig: doar wa-w. (doar warren wiej). Het is vaak beter om het voluit te schrijven.

NB: Elk bijzonder dialect in Twente kan voort met deze spelling, want de keark, kaark, karke, koarke, kaajke blijft in het midden. Elk hoes of huus houdt haar eigen veurdeur, vuurduur, vuurdeur of veurduur!

Dit was het dan, heel in het kort!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie