Doet dit om MIJ te gedenken

Plaats reactie
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Dit droeg Jezus zijn leerlingen op bij het laatste avondmaal....

Wat is liturgie vieren ?
Iedere keer wanneer gelovigen samen komen om het woord van de Heer te te behoren doen zij dit om de Heere Jezus te gedenken

Vraag

Is de Liturgie iets als een gedenksteen onthullen of de vlam aanwakkeren bij het graf van de gesneuvelde?

Wat is Liturgie vieren?
wim314

Bericht door wim314 »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus

Dit droeg Jezus zijn leerlingen op bij het laatste avondmaal....

Wat is liturgie vieren ?
Iedere keer wanneer gelovigen samen komen om het woord van de Heer te te behoren doen zij dit om de Heere Jezus te gedenken

Vraag

Is de Liturgie iets als een gedenksteen onthullen of de vlam aanwakkeren bij het graf van de gesneuvelde?

Wat is Liturgie vieren?
Liturgie is een vertaling van een hebreeuws woord voor de aanduiding van een cultische (ere)dienst in de tempel...eigenlijk dus niet zo'n geschikt woord voor wat wij ermee bedoelen (eredienst --> niet orde van dienst...gedrukte liturgien slaat eigenlijk nergens op).

Liturgie is fundamenteel...is kern van relatie tussen God en gemeente (heen-en-weer-gaande beweging)

Liturgie is dus zeker niet alleen maar preekluisteren (typisch voor onze kerken) maar veel meer. Ik weet niet wat je bedoeld met die metaforen, maar ik herken er geen liturgie in. Ook niet in gedenken...juist niet zelfs...liturgie is levend

De instelling van het avondmaal is een sacrament....een opdracht ook. Geloven en geen avondmaal vieren wringt m.i. dan ook
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Wim
Je hebt gelijk maar de vraag blijft toch wat is liturgie

Hoeveel mensen gaan niet als een "robot" op Zonag naar de kerk omdat het met de paplepel ingegoten is ?
de Paus

Bericht door de Paus »

Liturgie laat zich omschrijven als rituele repertoires waarmee christelijke geloofsgemeenschappen hun geloof tot uitdrukking brengen. (bron: Ritueel bestek, pag. 9)
Plaats reactie