Middenrefo schreef: ↑13 dec 2025, 11:34
huisman schreef: ↑13 dec 2025, 11:23
MidMid schreef: ↑13 dec 2025, 11:11
'k Zal geen tweede diensten discussie beginnen. Maar inderdaad, liever een gemeente die ook gemeenschap ís en die die gemeenschap beoefent op of rondom de zondag, dan staccato twee diensten beleggen waarbij de sociale dimensie van het kerk-zijn totaal ontbreekt. Ik zie dan niet als verlies, maar als winst en in lijn zijn met hoe de gemeenten in het NT mij voorkomen.
Het is en en. De gemeente komt tweemaal samen op de dag des Heeren. Dat is na de reformatie weer het centrum van het gemeenteleven geworden. Doordeweeks zijn er (bij ons iig) vele activiteiten rondom het Woord voor alle doelgroepen maar ook bv in de maand september activiteiten rondom de voedselbank. Wij hopen straks 4 MDW’ers uitgezonden te hebben met hun eigen TFT. Bijbellezingen, jong belijdende kring, vrouwenochtend, mannenvereniging JV’s, kinderclub het is er allemaal maar het gaat niet ten koste van de opkomst tijdens de tweede dienst. Zo was het in het verleden in alle CGK gemeenten waar ik gekerkt heb. En die waren van links, midden tot rechts.
Dus het argument ‘maar er is doordeweeks veel te doen’ is behoorlijk leeg.
Zelf ben ik ook zo iemand die zich niet kan voorstellen waarom je niet twee keer naar de kerk zou gaan. Maar het overslaan van de tweede dienst is niet tuchtwaardig en ik ga er ook niet al te snel een hard oordeel over geven. Ik zie ook voorbeelden van mensen die na verloop van tijd toch weer twee keer komen. Dat bereik je denk ik eerder met liefde, goede opbouwende leerdiensten die inspelen op de actualiteit en een warme gemeenschap.
Ooit stond er van de hand van Quant een mooi artikel in de Wekker over niet te snel oordelen over het wegblijven in tweede diensten. Daar kan een veelheid aan redenen achter schuilgaan. En zelf kan ik ook prima redenen bedenken om het zondags bij één dienst te laten.
@Huisman, mooi dat al die zaken die je opsomt er zijn. Maar dat is toch echt wezenlijk iets anders dan een intergenerationeel gemeentebreed sociaal leven. Mijn ideale zondag zou zijn, 's Morgens een stevige en uitgebreide dienst en daarna samen het gemeente-zijn beoefenen door het leven met elkaar te delen. Het liefst afsluitend met een gezamenlijke maaltijd. In veel van onze kerken zal dat niet gaan, eenvoudigweg al door de grootte. Je ziet deze vorm van kerk-zijn veel in het Oosten en in Afrika. En dat hoeft inhoudelijk echt niet minder te zijn. (Zie ook bijv. de zendingsgemeenten in onze kerken. Dat zijn stuk voor stuk florerende en hechte gemeenschappen!)
Van een tweede dienst geldt voor mij vooral dat deze gevormd is vanuit de traditie en niet als 'moeten' in de Schrift is te gronden. Dus dat het in het verleden altijd zo is geweest, geloof ik meteen. Maar daaraan een argument ontlenen, vind ik lastig.